اعتراض نسبت به ماده 9 آئین نامه مرخصی ها قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و بلحاظ احراز مغایرت آن با قانون ابطال شده است

اعتراض نسبت به ماده 9 آئین نامه مرخصی ها قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و بلحاظ احراز مغایرت آن با قانون ابطال شده است

اعتراض-نسبت-به-ماده-9-آئین-نامه-مرخصی-ها-قبلاً-مورد-رسیدگی-قرار-گرفته-و-بلحاظ-احراز-مغایرت-آن-با-قانون-ابطال-شده-است
بسمه تعالی
تاریخ 4/2/1379 شماره دادنامه 44 کلاسه پرونده 78/51
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای خسین خانجانی موقر.
موضوع شکایت و خواسته- ابطال مواد 9و35 آئین نامه مرخصی ها.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، حسب ماده 47 قانون استخدام کشوری مصوب 1345 مستخدمین رسمی دولت، سالی یک ماه از حق استفاده از مرخصی با استفاده از حقوق و فوق العاده های مربوط را دارند و بموجب ماده 50 همان قانون نحوه استفاده از حق مزبور به وسیله هیات وزیران تصویب می شود. هیات وزیران بموجب ائین نامه مرخصی ها مصوب 1346 و اصلاحات بعدی در مواد 9و35 اقدام به تجدید حق استفاده از مرخصی یاد شده را نموده است. اولاً در ماده 9 آئین نامه حق ذخیره کردن مرخصی بیش از پانزده روز را به اختیار ممنوع دانسته و ثانیاً در ماده 35 روزهای تعطیل واقع در مدت مرخصی را جز. مدت مرخصی محسوب می داند در حاللیکه سلب حق پس از استحقاق شخص فقط باید بموجب قانون و پاسخنامه خود شخص باشد و این امور تجاوز قوه مجریه به صلاحیت خاصه مقنن است.همین در مورد ماده 35 ائین نامه اولاً حسب ذیل اصل هفدهم قانون اساسی ، روز جمعه روز تعطیل هفتگی کشور است و ثامیاً براساس لایحه قانونی تعیین تعطیلات رسمی کشور ایام تعطیل مشخص شده و در ان ایام به هیچ وجه مستخدم ملزم نیست که در اراده مشغول بکار باشد و استفاده از تعطیلات رسمی نیز خود حقی دیگر برای مستخدم می باشد و مرخصی فقط در قابل ایام کاری قرار داد. علیهذا نظر به اصول 22 - 170و 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقاضای ابطال مواد 9 و 35 آئین نامه مرخصی ها مصوب هیات محترم وزیران را دارد. مدیر کل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور ضمن ارسال تصویر نظریه شماره 551/53 مورخ 31/3/1378 سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص ماده 35 آئیننامه مذکور اعلام داشته اند،در خصوص ماده 9 ائین نامه سازمان امور اداری و استخدامی کشور قبلاً پاسخ لازم را طی نامه شماره 10862/53/1 مورخ 8/7/1377 ارسال نموده بود که مراتب طی نامه شماره 45399 مورخ 23/7/1377 آن به دیوان اعلام شده است. در نامه مدیر کل حقوقی سازمان امور اداری و استخدامی کشور آمده است، از آنجا که مقررات پیش بینی شده در ماده 35 آئین نامه مرخصی ها در ارتباط با ماده 3 این آئین نامه می باشد و از طرفی قبلاً از هیات عمومی دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال ماده 3 مزبور شده که منجر بصدور دادنامه شماره 78 مورخ 22/6/1376 هیات عمومی گردیده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
الف: اعتراض نسبت به ماده 9 آئین نامه مرخصی ها قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و بشرح رای شماره 257 مورخ 20/6/1378 هیات عمومی دیوان بلحاظ احراز مغایرت آن با قانون ابطال شده است و موردی برای رسیدگی و امعان نظر مجدد در این خصوص وجود ندارد. ب. ماده 47 لایحه قانونی استخدام کشوری مستخدم دولت حق استفاده از یک ماده مرخصی در هر سال دارا می باشد و نظر به ینکه مفهوم ماه مشتمل بر روزهای پیوسته از جمله ایام تعطیلات رسمی است و عدم احتساب ایام تعطیلات رسمی داخل در مدت مرخصی استحقاقی جواز قانونی ندارد. بنابراین ماده 35 آئین نامه مرخصی ها خلاف قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - قربانعلی دری نجف آبادی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 44

تاریخ تصویب : 1379/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.