×

ابطال آئین نامه طرح مصوب در مورد نحوه اخذ تعهد از داوطلبان دستیاری رشته های تخصصی پزشکی

ابطال آئین نامه طرح مصوب در مورد نحوه اخذ تعهد از داوطلبان دستیاری رشته های تخصصی پزشکی

ابطال-آئین-نامه-طرح-مصوب-در-مورد-نحوه-اخذ-تعهد-از-داوطلبان-دستیاری-رشته-های-تخصصی-پزشکی

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ : 2/5/1379 شماره دادنامه : 167 پرونده کلاسه :78/93
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی :آقای مهران نیکخو
خواسته و موضوع شکایت: ابطال آئین نامه طرح مصوب در مورد نحوه اخذ تعهد از داوطلبان دستیاری رشته های تخصصی پزشکی
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی براساس مفاد تبصره 5 ماده یک قانون خدمت پزشکان و پیرا پزشکان (کسانیکه خدمت موضوع این قانون را به انجام برسلنند یا پروانه دائم داشته یا واجد شرایط اخذ پروانه دلئم باشند ، در صورتی که مدارک تحصیلی جدیدی اخذ نمایند مشمول خدمات موضوع این قانون نیستند ) بر طبق نظر مجلس و بر اساس مفاد تبصره 5 ماده یک مذکور کلیه افرادی که واجد شرایط اخذ پروانه دائم باشند در صورت اخذ مدرک تحصیلی جدید مشمول خدمات موضوع قانون نیستند مگر اینکه از مزایای ماده 18 و تبصره یک آن استفاده کرده باشند . متاسفانه علیرغم نص صریح قانون وزارت بهداشت به استناد یک آئین نامه داخلی بنام طرح اخذ تعهد از داوطلبان دستیاری که در سال 1362 بتصویب شورای آموزش پزشکی رسیده است به اجبار از اینجانب تعهد اخذ نموده تا پس از فراغت از تحصیل در رشته تخصصی بمدت 4 تا 8 سال در مکانهای مورد نظر وزارت بهداشت خدمت نمایم . لذا خواهشمندم ضمن بررسی موضوع مغایرت آئین نامه مورد شکایت با قانون مجلس رأی عادلانه صادر فرمایید .
مدیر کل دفتر امور حقوقی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طینامه شماره 1037 / ن مورخ 17/11/1378 اعلام داشته اند ، در خصوص شکایت آقای مهران نیکخو به خواسطه ابطال مصوبه مربوط به اخذ تعهد از داوطلبان دستیاری رشته های تخصصی پزشکی به اطلاع میرساند ، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص مورد طی دادنامه شماره 79 مورخ 22/6/1376 رأی صادر فرموده اند .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وت آراء بشرح آتی انجام مشاوره با اکثریت مبادرت به صدور رأی می نماید

(رای هیات عمومی )
اعتراض نسبت به مقررات مربوط به اخذ تعهداز داوطلبان ورود به دوره های دستیاری رشته های تخصصی بالینی پزشکی با عنایت به اختیارات قانونی شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشته های پزشکی در خصوص تعیین و تدوین شرایط مربوط به دوره دستیاری و اهداف مربوط به تاسیس دوره مزبور بشرح مندرج در رأی شماره 79 مورخ 22/6/1376 هیات عمومی دیوان مورد رسیدگی قرار گرفته و مصوبه مورد اعتراض مغایر قانون شناخته نشده است . بنابراین رسیدگی و امعان نظر مجدد نسبت به اعتراض به همان موضوع موردی ندارد و اعتراض شاکی تابع مدلول رأی فوق الذکر است .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قربانعلی دری نجف آبادی
-----------------------------------------
طرح مصوب در مورد اخذ تعهد داوطلبان دستیاری رشته های تخصصی پزشکی
بدلیل ناهمگونی و عدم هماهنگی بین مراکز مختلف آموزش و پزشکی در خصوص اخذ تعهد از پذیرفته شدگان امتحامنات گزینش دستیاری بدینوسیله طرح زیر تعهد و در بیست و یکمین نشست شورایآموزش پزشکی و تخصصی رشته های پزشکی به رأی گذاشته شد و بتصویب رسیده
از این تاریخ تا اطلاع ثانوی کلیه داوطلبان که در امتحانات گزینش دستیاری پذیرفته میشوند در صورتی میتوانند به تحصیل تخصصی بپردازند که ضمن امضاء تعهد نامه پیوست متضمن شوند که بعد از دوره دستیاری در صورت احراز شایستگی و کسب امتیازات لازم از نظر تدریس (با نظر هئیت مرکزی گزینش استاد ) ، خدمات آموزشی خود را مطابق حصول مندرج در این طرح در مراکز آموزش پزشکی کشور بگذرانند و در صورتی که مراکز آموزشی نیاز نداشته باشد و یا صلاحیت تدریس آنها مورد تایید قرار نگیرد در اختیار بهداری قرار گرفته تا تعهد خود را در شهرهای مورد نیاز طی نمایند .
تبصره : حقوق دستیاران در تمام مراکز آموزشی در یک شهر و در یک رشته تحصیلی بطور یکسان پرداخت خواهد شد و هرگونه تغییری در میزان حقوق باید به اطلاع دبیرخانه شورای آموزش پزشکی برسد .
بعد از اخذتخصص و شروع زمان تعهد حقوق و مزایای داوطلب توسط واحدی که در آن داخل است پرداخت خواهد شد .
درجه بندی و ضریب زمانی شهرهای دانشگاهی از نظر انجام سالهای تعهد خدمت بر حسب ضریب k بقرار زیر است
درجه 1 دانشکده های پزشکی تهران k=2
درجه 2 ‹‹مشهد ، شیراز ، اصفهان ، ضریب 5/0/1 k= ››
درجه 3 ‹‹مازندرانن ، گیلان ، تبریز ، ضریب 5/1 k = ››
درجه 4 ‹‹ اهواز ، یزد ، فسا ، بوعلی ، اراک ، اورمیه ، کرمان ›› و کلیه شهرهاییکه فاقد دانشکده پزشکی اند ضریب 1k =
چگونگی تعیین محل خدمت
داوطلب متعهد میشود پس از فراغت از تحصیل در هر مرکزی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا وزارت بهداری تعیین میکند خدمت نماید (تعهد نامه مربوطه محضری خواهد بود .)
نوع و مدت تعهد
الف ـ داوطلبان مرد
الف ـ داوطلبانی که خدمت وظیفه و خدمات قانونی نیروی انسانی و خارج از مرکز خود را گذرانیده باشند مدت تعهد آنها k 3 سال است
ب ـ داوطلبانی که فقط خدمت نطظام وظیفه را طی گرده و سایر خدمات قانونی را انجام نداده اند مدت تعهد آنها k 4 سال خواهد بود .
ج ـ داوطلبانی که خدمات قانونی فوق و خدمت وظیفه را طی نکرده اند معادل k 5 سال تعهد خدمت خواهند داد .
ب ـ داوطلبان زن
الف ـ دا.وطلبان زن که خدمات قانونی خود را سپری کرده اند k 3 سال تعهد خدمت خواهند سپرد .
ب ـ داوطلبان زنی که خدمات قانونی خود را انجام نداده اند k 4 سال تعهد خواهند سپرد .


تبصره 1 ـ در مورد داوطلبانی که برای رشته های مورد نیاز مندرج در صورتجلسه بیستمین و بیست و یکمین نشنست شورای آموزش پزشکی و تخصصی ثبت نام می کنند مدت تعهد آنان در هر مورد 1 مدت فوق میباشد که در هر صورت کمتر از دو سال نخواهد بود .
تبصره 2 ـ زمان انجام این تعهد مطلق مقررات جز خدمات قانونی نیروی انسانی و خارج از مرکز منظور خواهد شد .
تبصره 3 ـ داوطلبان رن در صورتیکه بدلیل تبعیت از همسر به شهر دیگری منتقل شوند خدمت باقی مانده را معادل خدمت لازم را
و چنانچه در شهر تازه مرکز آموزش پزشکی وجود نداشت بکار درمانی با نظر وزارت بهداری خواهند پرداخت .
متعهدین در زمان انجام تعهد بعنوان استادیار بطور تمام وقت در اختیار دانشکده مربوطه بوده و از کلیه مزایای استادیار تمام وقت برخوردار خواهند بود و چنانچه در مراکز مربوط به وزارت بهداری خدمت نمایند طبق مقررات مربوط به آن وزارتخانه با آنان عمل خواهد شد .
دستیاران فعلی دانشکده های پزشکی و مراکز آموزشی مجاز در صورت تمایل میتوانند از این طرح استفاده کنند .
این طرح در نشست 21 شورای آموزش پزشکی و تخصصی بتاریخ 10/9/62 بتصویب رسیده .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 167

تاریخ تصویب : 1379/05/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.