تعطیل موسسه درمانی و پزشکی خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در تنظیم آئین نامه نویسی و مخالف قانون تشخیص و ابطال می گردد

تعطیل موسسه درمانی و پزشکی خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در تنظیم آئین نامه نویسی و مخالف قانون تشخیص و ابطال می گردد

تعطیل-موسسه-درمانی-و-پزشکی-خارج-از-حدود-اختیارات-قوه-مجریه-در-تنظیم-آئین-نامه-نویسی-و-مخالف-قانون-تشخیص-و-ابطال-می-گردد
بسمه تعالی
تاریخ28/9/67 شماره دادنامه : 86 کلاسه پرونده : 66/34
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقای امان الله همایون وکیل
طرف شکایت : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
موضوع شکایت و خواسته : درخواست ابطال موادی از آئین نامه اجرائی ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.
مقدمه و گردشکار . شاکی بشرح دادخواست تقدیمی تبصره 2 ماده 10 ماده 12 , ماده 13 , ماده 28 آئین نامه اجرائی ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی را خارج از حدود اختیارات قوه مجریه و مغایر با روح و مفاد قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دانسته و تقاضای رسیدگی نموده است
با انجام تبادل لایحه با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مدیر کل دفتر حقوقی وزارت مذکور در پاسخ تصویر تصویب نامه وزیران در مورد اصلاح آئین نامه اجرائی ماده 8 قانون تشکیل و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را ارسال داشته است.
سپس شاکی با ارسال لایحه مورخ 6/2/67 اعلام داشته است هیات وزیران در آئین نامه جدید قسمتی از موارد مورد اعتراض را (مواد 10 – 13 - 28 ) مورد تجدید نظر و اصلاح قرار داده است اما متاسفانه در مورد ابطال یا اصلاح تبصره 2 ماده 7 و ماده 12 آئین نامه مذکور هیچگونه اقدامی بعمل نیامده است و خواستار ابطال مواد فوق الذکر می باشم.
در پاسخ نامه دفتر هیات عمومی مبنی بر اعلام نظر نسبت به مورد اعتراض شاکی مدیر کل دفتر حقوقی بشرح لایحه تقدیمی چنین اعلام داشته است :
1 - در ارتباط با تبصره 2 ماده 7 آئین نامه اجرائی ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طبق قانون تنظیم هزینه های درمانی و بهداشتی مصوب 10/12/59 مکلف به تهیه آئین نامه های تعرفه هزینه های بهداشتی و درمانی می باشد و با اجرا در آوردن آنها نیاز به ضمانت اجرائی مناسب می باشد لذا این وزارتخانه موضوع را در آئین نامه موضوع ماده 8 قانون تشکیل وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی گنجانید و چون مسئولیت موسسات پزشکی طبق ماده 2 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 با مسئول فنی است لذا مسئله تعطیل نمودن موسسه پزشکی و لغو پروان مسئول فنی در آئین نامه پیش بینی گردیده .
2 - در مورد ماده 12 با توجه به اینکه ارائه لوازم و تجهیزات پزشکی, داروئی و پاراکلینکی باید به نسبت امکانات موجود و نیازهای واحدهای مختلف بهداشتی و درمانی کشور صورت گیرد. لذا هیات وزیران طی ماده مذکور مقرر کرده است که ارائه لوازم طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد و در قبال تائیدیه این وزارتخانه صورت پذیرد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ مذکور بریاست حجه السلام حاج شیخ محمد علی فیض و با شرکت روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح ذیل زیرمبادرت بصدور رای می نماید.
رای .
تعطیل موسسه درمانی و پزشکی در ذیل تبصره 2 ماده 7 آئین نامه مزبور به کیفیتی که مطرح شده خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در تنظیم آئین نامه نویسی و مخالف قانون تشخیص و ابطال می گردد ضمناً ماده 12 آئین نامه مخالف با قانون تشخیص نگردید و نسبت به سایر موارد اعلامی نیز با صحیح آئین نامه شکایت موضوعاً منتقی میباشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد علی فیض

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 86

تاریخ تصویب : 1367/09/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.