اخذ تعهد خدمت و اقامت در مدت محدود در محلی که با موافقت داوطلب انجام می شود محرومیت یا ممنوعیت از ادامه تحصیل و نیز اجبار افراد به اقامت در یک نقطه مشخص از کشور و مخالف اصول قانون اساسی تلقی نمی شود

اخذ تعهد خدمت و اقامت در مدت محدود در محلی که با موافقت داوطلب انجام می شود محرومیت یا ممنوعیت از ادامه تحصیل و نیز اجبار افراد به اقامت در یک نقطه مشخص از کشور و مخالف اصول قانون اساسی تلقی نمی شود

اخذ-تعهد-خدمت-و-اقامت-در-مدت-محدود-در-محلی-که-با-موافقت-داوطلب-انجام-می-شود-محرومیت-یا-ممنوعیت-از-ادامه-تحصیل-و-نیز-اجبار-افراد-به-اقامت-در-یک-نقطه-مشخص-از-کشور-و-مخالف-اصول-قانون-اساسی-تلقی-نمی-شود
بسمه تعالی
تاریخ11/4/1363 شماره دادنامه : .26 الی 66
کلاسه پرونده . 94/62 الی 62/134
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : 41 نفر از پزشکان به اسامی زیر :
1 - سید محمد علی جوادی محمد آبادی 2 - سید مهدی حسینی نژاد 3 - سید مهدی حسینی تهرانی 4 - محمود کوکبی بروجردی 5 - هوشنگ ورعی 6 - علی اکبر کریمی 7 -محمد علی یاری 8 - احمد خطیبی 9 - محمد بوستانی 10 - احمد صالحی 11 - منصور شاکری 12 - غلامرضا عمرانی 13 - داود طهماسبی 14 - هوشنگ صدوقی 15 - محمدرضا دارابی رینه کبوری 16 - سید جواد نصیری 17 - منصور بهنیا 18 - سید مهدی عبدالزاده حسینی 19 - عباس صراف زاده 20 - محمد خدابخشیان 21 - قاسم قرینی مکرمی 22 - جواد حکیمی 23 - سید عزیز خرم 24 - محسن راز افشا 25 - علی اکبر توکلی حسینی 26 - سید اکبر حسینی نژاد 27 - حسین اسکندری ارجاسمی 28 - نعمت الله یونس پور 29 - خسرو دبیرزاده 30 - محمد مدرسی 31 - اکبر حمزه ای مقدم 32 - محمد یونس گردستی 33 - مصطفی توکلی 34 - بهروز نصیری 35 - مهدی شمس 36 - جمشید وفا 37 - محمد قاسمی برومند 38 - مهدی عیوض ضیائی 39 - عسگر ورجی 40 - مهدی سالک 41 - زرین تاج انوار
طرف شکایت : 1 - وزارت بهداری 2 - وزارت علوم و آموزش عالی
موضوع شکایت و خواسته : تعیین ضوابط خلاف قانون اساسی در شانزدهمین جلسه شورای آموزش پزشکی کشور.
خواسته و گردشکار : شکاه در تاریخ 21/8/62 دادخواست مشابهی به دیوان عدالت اداری تقدیم داشته و مدعی گردیده اند که مفاد کلی مصوبه شانزدهمین جلسه شورای آموزش پزشکی کشور وابسته به وزارت علوم و آموزش عالی با همکاری وزارت بهداری در سال 1359 مخالف دو اصل سم و سی و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است زیرا :
2 - اگر کسی بخواهد ادامه تحصیل بدهد باید مجبور به اقامت در یک نقطه مشخص از کشور شود. (مخالف با اصل آزادی محل اقامت).
فلذا به عنوان جلوگیری از بهم پاشیدگی بیشتر آموزش پزشکی و درمان مملکت و درمان مملکت و کارآئی بیشتر پزشکان تقاضای رسیدگی و توجه دقیق در این خصوص را نموده اند.
نسخه ثانی دادخواست ها و ضمائم برای طرفهای شکایت ارسال و پاسخ آنها واصل گردید ماحصل آن این است که :
1 - چون موضوع شکایت پزشکان در ارتباط با قراردادها خصوصی است رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاههای عمومی می باشد فلذا دیوان عدالت اداری با توجه بماده 11 قانون دیوان صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد.
2 - اسناد تعهدی که این افراد با وزارت بهداری منعقد نموده اند با میل و رغبت آنها بوده و اجباری در این خصوص وجود نداشته است.
3 - اخذ تعهد و اعزام داوطلبان بمراکز آموزش و محل اولیه استخدام نه تنها مغایرتی با قانون اساسی ندارد بلکه اصولاً ارتباطی با اصول یاد شده پیدا نمی نماید.
هیات عمومی دیوان بموجب ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حضرت آیت الله غلامرضا رضوانی رئیس کل دیوان و با حضور آقایان رسا و متصدیان شعب امضا کننده زیر تشکیل گردیده پس از بحث و بررسی موضوع ایراد وزارت علوم و آموزش عالی وزارت علوم و آموزش عالی و وزارت بهداری بصلاحیت دیوان پایان رسیدگی را اعلام و بشرح آتی انشا رای می نمایند:
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به مفاد بند 3 و بند 4 ماده 1 قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصص پزشکی مصوب 1352 که تعیین احتیاجات نیروی انسانی لازم در کشور در رشته های پزشکی و علوم وابسته و تخصص های پزشکی و نیز تعیین ضوابط جهت تربیت متخصص از وظایف و اختیارات شورای مذکور شناخته شده و اینکه مصوبه شانزدهمین جلسه شورای آموزش پزشکی بمنظور رفع نارسائی در امر عرضه خدمات بهداشتی و درمانی و پاسخگوئی به نیاز جامعه در کشور با توجه به اختیارات قانونی اتخاذ گردیده تعیین ضوابط مقرر در مصوبه شورا برای انتخاب دستیاران دوره های تخصص پزشکی از حیث اخذ تعهد خدمت و اقامت در مدت محدود در محلی که با موافقت داوطلب انجام می شود محرومیت یا ممنوعیت از ادامه تحصیل و نیز اجبار افراد به اقامت در یک نقطه مشخص از کشور و مخالف اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تلقی نمی شود, نتیجتاً رای به رد شکایت واصله صادر میگردد این رای قطعی است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
آیت الله غلامرضا رضوانی
--------------------------------------
بسمه تعالی
وزارت فرهنگ و آموزش عالی
اطلاعیه دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی پزشکی کشور درباره پذیرش دستیار تمام وقت برای دوره های تخصصی و آکادمیک پزشکی
بر طبق مصوبه شانزدهمین جلسه شورای آموزش پزشکی , انتخاب دستیاران دوره های تخصصی پزشکی در سال جاری از طریق مسابقه ورودی سراسری و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور انجام می پذیرد.
الف - توضیحات لازم
1 - دستیاران از شورع دوره آموزشی بطور تمام وقت به استخدام وزارت بهداری در می آیند و به هیچ عنوان حق کار در مطب و یا کار در موسسات خصوصی و دولتی را نخواهد داشت.
2 - معادل دو برابر مدت سنوات آموزش از دستیاران تعهد خدمت اخذ و فقط پس از انجام مدت تعهد خدمت است که مدرک تخصصی داده می شود.
3 - دستیاران موظفند در تمام طول مدت آموزش از کلیه ضوابط و مقررات آموزشی و اداری موسسه آموزشی مربوط تبعیت کنند.
4 - حقوق و مزایای دستیاران در مدت آموزش توسط وزارت بهداری پرداخت می گردد که معادل حقوق و مزایای طبیب عمومی در محل آموزش می باشد.
5 - دستیاران باید در مدت آموزش سالیانه سه ماه در محل خدمت آتی خود و بمدت لازم در شبکه های آموزشی وزارت بهداری بکار بپردازند در این مدت حقوق ومزایای طبیب عمومی محل خدمت را دریافت خواهند کرد.
ب - شرایط ثبت نام
1 - حداکثر سن 38 سال ( متولدین سال 1321 به بعد)
2 - دارا بودن توانائی جسمی و روانی و صحت مزاج برای رشته مربوط و همچنین عدم اعتیاد.
3 - داشتن پروانه دائم پزشکی (برای داوطلبین رشته های مندرج در شماره 7 بند پ این اطلاعیه پروانه دائم پزشکی لازم نیست).
4 - پذیرفته شدگان در دوره آموزشی نمی توانند رشته تخصصی خود را تغییر دهند ضمناً متخصصین و کسانی که در حال حاضر دوره دستیاری را می گرانند حق شرکت در امتحان برای گرفتن تخصص دیگر را ندارند. (باستثنای داوطلبان رشته های تخصصی جراحی قلب و عروق , جراحی پلاستیک و ترمیمی که باید حداقل سه سال دوره کار آموزی جراحی عمومی و در رشته قلب اطفال دوره تخصصی اطفال و در رشته قلب بالدین حداقل دو سال دوره داخلی را گذارنده باشند. برای داوطلبان این رشته با سئوالات جداگانه ای متفاوت با سایر رشته های داده خواهد شد.)
پ - مدارک لازم جهت ثبت نام
1 - سه قطعه عکس 4×3 که در سال جای گرفته شده باشد (مشخصات خود را پشت عکس ها بنویسید).
2 - یک برگ فرم درخواست تکمیل شده .
3 - یک برگ فتوکپی از صفحه اول شناسنامه (در صورت لزوم صفحه توضیحات نیز ضمیمه شود).
4 - یک برگ فتوکپی دکترای پزشکی .
5 - فیش بانکی بمبلغ /5000 ریال به حساب جاری شماره 748 بانک ملی ایران .
6 - یک برگ فتوکپی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم.
7 - یک برگ فتوکپی پروانه دائم . داوطلبین رشته های (1) پزشکی خانواده (متخصص طب عمومی) (2) رادیولوژی , (3) بیهوشی (4) روانپزشکی , (5) رایدوایروتوپ , (6) علوم پایه پزشکی , (7) پاتولوژی (آناتومیکال - کلینیکال - آناتوموکلینیکال ) ملزم به ارسال برگ مزبور نمی باشند.
ت - نحوه ثبت نامه
داوطلبان باید با توجه به جدول رشته های تخصصی و شهرهای محل خدمت حداکثر سه رشته تخصصی و برای هر رشته تخصصی که انتخاب می کنند تا ده شهر را به عنوان محل خدمت پس از اتمام دوره آموزشی به ترتیب تقدم علاقه در نظر گرفته و در فرم مخصوص بنویسند و همراه با سایر مدارک مندرج در ذیل بند (پ) این اطلاعیه حداکثر تا تاریخ 2/7/1359 بایست سفارشی به آدرس تهران , خیابان آبان جنوبی , پلاک 94 , سازمان سنجش آموزش کشور ارسال دارند به مدارکی که بعد از مهلت مقرر تحویل پست گردد یا به مدارک ناقص ترتیب اثر داده نمی شود.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 66

تاریخ تصویب : 1363/04/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.