×

تقاضای ابطال دستور العمل سازمان جهاد سازندگی استان ایلام در خصوص اعلام شرایط واگذاری خودرو

تقاضای ابطال دستور العمل سازمان جهاد سازندگی استان ایلام در خصوص اعلام شرایط واگذاری خودرو

تقاضای-ابطال-دستور-العمل-سازمان-جهاد-سازندگی-استان-ایلام-در-خصوص-اعلام-شرایط-واگذاری-خودرو

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ18/5/76 شماره دادنامه : 54 کلاسه پرونده : 76/59
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : عده ای از کارکنان جهاد سازندگی استان ایلام.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال دستور العمل سازمان جهاد سازندگی استان ایلام در خصوص اعلام شرایط واگذاری خودرو.
مقدمه : شکات طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند: در اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 73 مقرر گردیده وزارتخانه ها 20% از خودروهای خارج از رده و مازاد را طی اولویتهای (الف) به مستخدمان رسمی و ثابت شاغل در مشاغل پشتیبانی خدماتی که درخواست بازنشستگی و بازخریدی نموده اند. (ب) مدیران و مسئولین (ج) سایر پرسنل وزارت جهاد سازندگی (د) سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی بفروش برسانند مستحضر می دارد در خصوص بند (ج) که شامل سایر پرسنل وزارت جهاد می گردد. سازمان جهاد استان ایلام با انتشار اطلاعیه ای که در واقع نوعی دستورالعمل خود ساخته می باشد نسبت به قراردادن برخی امتیازات از قبیل حضور در جبهه ، خانواده شهدا. جانبازی - سنوات خدمت… میباشد اقدام نموده اند. این بخشنامه به هیچ عنوان مبنای قانونی نداشته و بصورتهای متفاوتی اعمال گردیده . استدعا دارد بدلیل عدم پیش بینی چنین مقرراتی نه در قانون بودجه و نه مصوبات هیات محترم وزیران و نه بخشنامه وزارت جهاد بشماره 2201/10 و مورخه 10/3/73 استدعای ابطال بخشنامه صدر الاشاره را دارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با توجه به محدودیت اتومبیلهای قابل واگذاری به کارکنان دولت در اجرای تبصره 13 قانون بودجه سال 1373 کل کشور تعیین و ضوابط و شرایط مطلوب بمنظور تشخیص اولویت اشخاص در استفاده از اتومبیلهای مزبور بشرح مندرج در دستورالعمل اجرائی مورد اعتراض مغایر قانون شناخته نمی شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
-----------------------------------
بسمه تعالی
وزارت جهاد سازندگی
دستورالعمل اجرائی چگونگی استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری آنها در وزارت جهاد سازندگی.
موضوع : تصویبنامه شماره 1111/ت 34/ه- مورخ 19/2/73 هیات محترم وزیران .
بدینوسیله دستورالعمل اجرائی چگونگی استفاده از خودروهای دولتی و واگذاری آنها که براساس مصوبه هیات وزیران در جلسه مورخ 4/2/73 و به استناد بندهای (الف ، ج ، و ، ک) تبصره 13 قانون بودجه 73 تنظیم گردیده جهت اجرا ابلاغ می نماید.
فصل اول : تعاریف
ماده1 - وزارت جهاد سازندگی : منظور از وزارت جهادسازندگی در این آئین نامه حوزه مرکزی وزارت ، سازمان جهاد استانها و کلیه سازمانها، شرکتها و موسسات وابسته و تابعه وزارت جهاد میباشد.
ماده 2 - خودروهای دولتی : وسایل نقلیه ای هستند که جزء اموال عمومی و اموال دولت بوده و برای انجام امور اداری و خدماتی در اختیار وزارت جهاد می باشند و به ترتیب زیر طبقه بندی می شوند:
الف - خودروهای خدمات عمومی که با نصب نمره دولتی و نوشتن عبارت : خودرو خدمت و عبارت وزارت جهاد سازندگی ، نام سازمان ، شرکت ، موسسه در دو طرف خودرو مشخص میشوند و عبارتند از : سواری ، وانت ، مینی بوس ، اتوبوس ، کامیون و کامیونت.
ب ) خودروهای خدماتی اختصاصی : که خودروهای سواری غیر تشریفاتی بوده و دارای نمره شخصی می باشند.
فصل دوم : چگونگی استفاده از خودروهای دولتی
ماده 3 - کلیه خودروهای وزارت جهاد سازندگی به استثنای خودروهای اختصاصی و تشریفاتی ، خودروی خدمات عمومی محسوب میشود و فقط با حکم ماموریت در ساعات اداری و غیر اداره و برای جابجایی ماموران و با لوازم و تجهیزات مورد نیاز به محل ماموریت مورد استفاده قرار می گیرد و هرگونه استفاده شخصی و بدون حکم ماموریت از این خودروها ممنوع است.
ماده 4 - از خودروهای خدمات اختصاصی فقط یک دستگاه اتومبیل (با راننده یا بدون راننده ) صرفاً و با در اختیار معاونین وزیر (طبق تشکیلات و؟؟) قرار می گیرد در چگونگی ؟؟؟
ماده 5 - مدیران موضوع بند الف (ماده 7 ) در صورتیکه از خودروهای دولتی موضوع این آئین نامه خریداری نکنند و جهت ایاب و ذهاب از منزل به محل کار از خودروهای عمومی دولتی یا سرویسهای حمل و نقل اداری استفاده ننمایند با نظر بالاترین مقام واحدهای موضوع ماده 1 می توانند از مبلغ ایاب و ذهاب بشرح ذیل استفاده نمایند.
الف . در شهر تهران تا یکصد و پنجاه هزار ریال.
ب . در شهرهای مشهد، اصفهان ، شیراز و تبریز تا یکصدهزار ریال.
ج . در سایر شهرها تا هشتاد هزار ریال.
تبصره : مبلغ مذکور در این ماده علاوه بر ارقام مربوط به حداکثر حقوق و مزایای مستخدمین دولت قابل پرداخت می باشد.
ماده 6 - مجوز طرح ترافیک در تهران برای خودروهای مورد نیاز به عبور و مرور در محدوده طرح از طریق اداره کل امور پشتیبانی و ماشین آلات تامین خواهد شد.
فصل سوم . چگونگی فروش خودروهای دولتی و واگذاری امور نقلیه.
ماده 7 - واحدهای موضوع ماده 1 یا راننده خودروهای مازاد خود را با رعایت مقررات مربوطه به ترتیب اولویت های زیر به واجدین شرایط به فروش رسانند.
الف . مستخدمان رسمی و ثابت و پیمانی وزارت جهاد سازندگی که شاغل در مشاغل پشتیبانی و خدماتی بوده و با استفاده از مقررات مربوطه درخواست بازخریدی و یا بازنشستگی می نمایند و مدیرانی که عناوین آنها با توجه به ماده 3 مصوبه آئین نامه نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی موضوع مصوبه 12662/ت 583 مورخ 9/3/1371 به قرار زیر است:
روسای سازمانهای تابعه و وابسته و معاونین آنها ، مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره شرکتها و موسسات وابسته به وزارت ، مشاورین معاونین وزیر ، مشاورین وزیر قائم مقام وزیر جهاد سازندگی ، روسای موسسات ومراکز تحقیقاتی و آموزشی در مرکز ، مدیر کل.
ب . مدیران و یا مسئولین که به موجب آئین نامه داخلی وزارت جهاد به شماره 5950/70/10/و - 3/9/71 صلاحیت از خودرو استفاده از خودرو برای آنها تشخیص داده شده است.
ج . سایر پرسنل وزارت جهاد سازندگی .
د . سایر اشخاص حقیقی ویا حقوقی ( با اولویت شرکتهای تعاونی حمل و نقل اداری)
تبصره 1 - واحدهای موضوع ماده 1 بایستی در اجرای این دستور العمل بطریقی عمل نمایند که تا پایان سال 73 حداقل 20% از خودروهای خود را به فروش برسانند.
تبصره 2 - افراد مذکور در بندهای الف ، ب ، ج این ماده صرفاً یک بار می توانند از مزایای این ماده استفاده نمایند و این افراد ظرف مدت پنج سال از تاریخ خرید خودرو و حق استفاده از مزایای مربوطه به خدمات حمل و نقل از محل سکونت و حق ایاب و ذهاب (برای مدیران موضوع بند الف ) را ندارند.
ماده 8 - واحدهای موضوع ماده 1 می تواند خودروهای موضوع بند الف 2 این آئین نامه را که در اختیار واحدهای تقلیه آنها است به رانندگان و کارکنان واحدهای نقلیه و تعمیرگاههای خود پس از تقاضای بازخرید یا بازنشستگی توسط افراد طبق مقررات موجود واگذار نمایند و تسهیلات لازم را برای تشکیل شرکتهای تعاونی حمل و نقل مرکب از افراد فوق الذکر فراهم نمایند.
تبصره . کسورات بازنشستگی کارکنان رسمی و ثابت و پیمانی که بازخرید بشوند با استفاده از ماده 1 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی توسط واحد مربوطه از طریق صندوق بازنشستگی مربوطه به صندوق تامین اجتماعی منتقل می گردد تا کارکنان یاد شده از حمایت های بیمه ای و یا بازنشستگی صندوق مزبور بهره مند گردند.
ماده 9 - ظرف مدت یکماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه بالاترین مقام واحدهای موضوع ماده 1 این آئین نامه که مجری مفاد آن میباشد موظفند ، موارد ذیل را تهیه و به اداره کل امور پشتیبانی و ماشین آلات اعلان نمایند.
الف . مشخصات خودروهایی که در قالب سرویس عمومی باقی خواهند ماند (فرم1 )
ب . لیست خودروهایی که مطابق بندهای الف و ب ماده 7 در نظر است واگذار گردد (فرم 2 و 3 ).
ج . لیست سایر خودروهای در اختیار مستقیم پروژه های عمرانی (فرم 4 ).
ماده10- تصمیم گیری در رابطه با اولویت بندی و تعیین خودروهای قابل واگذاری صرفاً از طریق کمیسیون هایی که زیر نظر بالاترین مقام واحدهای موضوع ماده 1 مرکب از معاونت اداری و مالی و مدیر مربوطه در امور ماشین آلات و یک نفر نماینده بالاترین مقام براساس این آئین نامه انجام می پذیرد.
تبصره : واگذاری خودرو به مدیران موضوع ؟؟؟ ماده 7 در کمیسیون مرکزی وزارت جهاد پس از اخذ اطلاعات مربوطه در ماده 9 انجام خواهد پذیرفت.
ماده 11 - واحدهای موضوع ماده 1 در صورت لزوم و داشتن اعتبار و تصویب بالاترین مقام می توانند برای ارائه خدمات ایاب و ذهاب عمومی (اتوبوس و مینی بوس) به کل کارکنان با اشخاص حقیقی و یا حقوقی (با اولویت شرکتهای تعاونی حمل و نقل اداری و با رعایت قوانین و مقررات مربوط قرارداد منعقد نمایند و خدمات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت دارند.
ماده 12 - کلیه واحدهای موضوع ماده 1 موظفند ظرف یک ماه کلیه ماشین های قابل واگذاری خود را از براساس ماده 1 آئین نامه معاملات دولتی و به تبع معاملات دولتی و به تبع آن براساس تبصره 2 ماده 80 قانون محاسبات عمومی کشور از طریق کارشناسان خبره و متعهد جهاد در واحد مربوطه) ارزیابی نموده و یک نسخه از ارزیابی مربوطه را به اداره کل ماشین آلات وزارت جهاد ارسال نمایند.
تبصره : توسط اداره کل پشتیبانی و ماشین آلات جهاد ظرف مدت 10 روز استنانداردهای لازم جهت ارزیابی قیمت ماشین های جهاد به واحدهای مربوطه ابلاغ خواهد شد.
ماده 13 - بیست درصد (20%) بهای خودروهایی که طبق مواد (7) و (8) به استثنای بند «د» ماده 7 به فروش می رسد بصورت نقد و مابقی حداکثر در شصت قسط به صورت ماهانه توسط خریدار پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 . از مستخدمین مشمول بند «د» ماده 7 بایستی تمام بهاء را یکجا و نقداً دریافت گردیده و از خریدار که رابطه استخدامی خود را با وزارت جهاد قطع می نمایند لازم است وثیقه معتبر اخذ گردد.
تبصره 2 . بعد از پرداخت 20% قیمت تعیین شده توسط کارشناس خبره و متعهد جهاد انتقال سند به فرد بلامانع میباشد. بدیهی است برای بازپرداخت اقساط تعهد لازم رسمی معتبر (از قبیل سفته) اخذ خواهد شد.
تبصره 3 - کلیه هزینه های واگذاری نقل و انتقال از محل فروش خودروها قابل پرداخت بوده و بعهده واحد واگذارنده می باشد.
تبصره 4 - جهت واریز وجوه دریافتی و اقساط خودروها شماره حسابهایی توسط امور مالی واحدهای موضوع ماده 1 اعلام شده و وجوه مربوط به حساب خزانه واریز خواهد شد. بدیهی است وجوه واریزی به طریق فوق پس از دریافت از خزانه جهت هزینه های ناشی از این دستورالعمل در اختیار واحدهای مربوط قرار خواهد گرفت.
فصل چهارم : سایر مقررات
ماده 14 - خودروهای زیر قابل واگذاری نمی باشند.
الف . کلیه خودروهای کمک دار بالای مدل 63.
ب . کلیه خودروهای وانت دوکابین بالای مدل 63.
ج . کلیه وانتهای معمولی بالای مدل 67 .
د . کلیه خودروهای سواری بالای مدل 67 .
ه- - کلیه خودروهایی که بطور مستقیم در اختیار پروژه های عمرانی می باشند.
تبصره 1 - واگذاری خودروهای فوق به مدیران موضوع بند الف ماده 7 پس از کسب مجوز از کمیسیون تبصره موضوع ماده 10
بالا مانع می باشد.
ماده 15 - پستهای سازمانی واحدهای نقلیه موجود در کلیه بخشها به تناسب واگذاری امور نقلیه حذف می گردد، ایجاد مجدد پستهای حذف شده موضوع این دستورالعمل و یا استخدام و بکارگیری راننده در واحدهای یاد شده ممنوع است.
ماده 16 - معاونت اداری و مالی موظف است گزارش چگونگی نحوه اجرای این آئین نامه را هر سه ماه یک بار از کلیه مراکز مندرج در ماده یک اخذ و به وزیر جهاد سازندگی ارائه نماید.
تبصره 1 - در جهاد مرکز و سازمان جهاد استانها مدیریت امور پشتیبانی و ماشین آلات مجری مراحل واگذاری و انتقال قطعی میباشد و در سایر واحدهای مندرج در ماده 1 آئین نامه مجری طرح واگذاری یا صلاحدید بالاترین مقام تعیین میگردد.
تبصره 2 . کلیه امور فروش و برگشت اقساط خودروهای واگذاری و اخذ وثائق معتبر در حوزه مرکزی وزارت توسط اداره کل امور مالی و در سازمان جهاد استانها در مدیریت امور مالی انجام میپذیرد در سایر سازمانها و موسسات و شرکتهای دولتی، معاونت اداری و مالی سازمانهای متبوع این وظیفه را بعهده خواهند داشت.
ماده 17 - دفاتر تخلفات اداری در مراکز مندرج در ماده 1 در صورت دریافت گزارش مراجع ذیربط و یا مشاهده هرگونه تخلف از مفاد این آئین نامه مکلفند برخورد اداری لازم را با متخلف عمل آورند.
ماده 18 . از تاریخ اجرای این آئین نامه کلیه مجوزها ، دستور العملها و بخشنامه های قبلی در خصوص استفاده از خودرو لغو
می گردد.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 54

تاریخ تصویب : 1376/05/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.