×

منطقه حفاظت شده موته به عنوان پناهگاه حیات وحش موته تعیین شده که بهمین لحاظ از دادن پروانه بهره برداری معدن در آن منطقه خودداری شده است

منطقه حفاظت شده موته به عنوان پناهگاه حیات وحش موته تعیین شده که بهمین لحاظ از دادن پروانه بهره برداری معدن در آن منطقه خودداری شده است

منطقه-حفاظت-شده-موته-به-عنوان-پناهگاه-حیات-وحش-موته-تعیین-شده-که-بهمین-لحاظ-از-دادن-پروانه-بهره-برداری-معدن-در-آن-منطقه-خودداری-شده-است

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ9/5/72 شماره دادنامه : 74 کلاسه پرونده : 72/16
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : آقای خدابخش علی پرست.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال مصوبه شماره 130 - 7/12/69 شورای عالی حفاظت محیط زیست.
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: شورای عالی حفاظت محیط زیست بموجب مصوبه شماره 130 -7/12/69 منطقه حفاظت شده موته را به عنوان پناهگاه حیات وحش موته تعیین نموده که بهمین لحاظ از دادن پروانه بهره برداری معدن در آن منطقه خودداری شده است . با توجه به اینکه مکاتبات جهت صدور پروانه بهره برداری قبل از مصوبه مذکور بعمل آمد و مصوبه نمی تواند عطف بماسبق شود و هر قانون و مصوبه ای بعد از چاپ در روزنامه رسمی حالت قانونی و رسمی می یابد درخواست ابطال آن را دارد.
دبیر شورای عالی حفاظت محیط زیست در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 544/21- 26/4/72 اعلام
داشته اند :
براساس بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تعیین مناطقی تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده از وظایف قانونی و بر عهده شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد. همچنین ردیف 3 بند الف ماده مذکور مقرر می دارد:
صدور هرگونه پروانه اکتشافات و بهره برداری از مواد معدنی برای مناطقی که تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تعیین گردیده اند ، موکول به موافقت شورای عالی محیط زیست می باشد. ممنوعیت صدور پروانه های اکتشاف و بهره برداری در محدوده مورد نظر بموجب بند الف صورتجلسه فیمابین این سازمان و وزارت معادن و فلزات (صنایع و معادن و اقتصاد وقت) مورد تایید و تصویب واقع شده است. علیهذا با عنایت به قانونی بودن مصوبه مورخ 7/12/69 که دقیقاً براساس مفاد بند الف ماده حفاظت و بهسازی محیط زیست صادر شده است، موجبی جهت لغو مصوبه مذکور که بلحاظ اهمیت و حساسیت پناهگاه حیات وحش موته صادر شده است وجود ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمدرضا عباسی فرد و با حضور روسای بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به اینکه اعتراض شاکی به مصوبه شماره 130 مورخ 7/12/61 شورای عالی حفاظت محیط زیست، متضمن اعلام مخالفت آن با احکام و موازین شرع و یا قوانین موضوعه و خارج بودن آن از حدود اختیار قوه مجریه نیست. لذا با عنایت به مدلول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 4/11/1360 موضوع به کیفیت مطروحه قابل طرح و امعان نظر قضایی در هیات عمومی دیوان نمیباشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمدرضا عباسی فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 74

تاریخ تصویب : 1372/05/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.