×

ماده 8 آئین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و یا بازنشستگی خلاف مقررات نیست

ماده 8 آئین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و یا بازنشستگی خلاف مقررات نیست

ماده-8-آئین-نامه-تبصره-3-ماده-واحده-قانون-نقل-و-انتقال-حق-بیمه-و-یا-بازنشستگی-خلاف-مقررات-نیست
بسمه تعالی
تاریخ 22/6/69 شماره دادنامه : 150 کلاسه پرونده : 69/12
مرجع رسیدگی :هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی :آقای رضا علیپور .
طرف شکایت : اداره بیمه و بازنشستگی ارتش جمهوری اسلامی ایران .
موضوع شکایت و خواسته : ابطال ماده 8 آئین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه و یا بازنشستگی مصوب 27/3/65 مجلس شورای اسلامی .
مقدمه :شاکی به شرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است :هیات دولت در جلسه مورخه 8/11/65 بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و بازنشستگی کشور ، آئین نامه تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی را در تاریخ فوق تصویب و ابلاغ نمود . در تبصره 3 ماده واحده کاری که به هیات دولت واگذار شده ، نوشتن آئین نامه برای تعیین میزان و نحوه اخذ سهم بازنشستگی از مستخدم میباشد ، در صورتیکه در ماده 8 آئین نامه دولت افرادی که کسورات خود را مسترد داشتهاند ، حقی قائل نشده و حال آنکه طبق قانون باید میزان و نحوه آنرا مشخص نماید . لذا با توجه به روح قانون که قانونگذار خواسته خانواده ها پشتیبانی شوند و اینکه نیمی از کسورات من در صندوق ارتش باقیست استدعا میشود در این مورد بررسی و نسبت به ابطال ماده 8 آئین نامه دولت اقدام فرمایند .
با انجام تبادل لایحه اداره کل حقوقی ریاست جمهوری به پیوست نامه شماره 39624 - 1/6/69 تصویر نامه شماره 812/12 - 21/5/69 دفتر حقوقی سازمان امور اداری و استخدامی را ارسال نموده است . در نامه مذکور آمده است :
1- مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/65 مجلس شورای اسلامی آئین نامه اجرائی موضوع تبصره 3 ماده واحده قانون مذکور ، مصوب 8/11/65 هیات وزیران و اصلاحیه بعدی آن ، دستورالعمل راجع به نحوه اجرای مقررات قانون و آئین نامه اجرائی مذکور بشماره 585/د - 12/2/68 این سازمان جواز انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداختی مربوط به سنوات خدمت دولتی اشخاص از صندوق بازنشستگی قبلی به صندوق بازنشستگی فعلی میباشد که با تحقق امر انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه مابه التفاوت متعلقه نیز میبایستی بر اساس مقررات یاد شده توسط مستخدم به صندوق بازنشستگی ذیربط پرداخت گردد .
2- از آنجا که آقای رضا علیپور نصف کسور بازنشستگی مربوط به دوران اشتغال بکارش در ارتش جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 24/5/49 لغایت 1/4/56 را از صندوق بازنشستگی اختصاصی ارتش دریافت نموده است ، لذا موضوع انتقال کسور بازنشستگی مورد اشاره از صندوق بازنشستگی اختصاصی ارتش … به سازمان تامین اجتماعی ، موضوعاً منتفی است . توضیح اینکه واریز وجوهی که مشارالیه قبلاً طبق مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی ذیربط دریافت نموده به صندوق بازنشستگی اختصاصی ارتش … به منظور انتقال آن به سازمان فوق ، بلحاظ عدم پیش بینی امر در مقررات مربوط امکان پذیر نمیباشد .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، در تاریخ فوق ، به ریاست آیتا… سید ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء مبادرت به صدور رای مینماید .

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب ، 27/3/65 مجلس شورای اسلامی مبنی بر قابلیت انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی موجود در هریک از صندوقهای بیمه وبازنشستگی به دیگر صندوقهای بیمه و بازنشستگی به تبع انتقال مستخدم دولت و عنایت به قسمت اخیر تبصره 3 ماده واحده قانون مزبور که مقرر داشته است : «… میزان و نحوه اخذ سهم بازنشستگی مذکور در این تبصره ، بر اساس آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیات وزیران میرسد . مفاد ماده 8 آئین نامه اجرائی قانون فوق الذکر مصوب 8/11/65 هیات وزیران مغایر قانون تشخیص داده نمیشود .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سیدابوالفضل موسوی تبریزی .
----------------------------------
شماره : 812/12 - 21/5/1365
بسمه تعالی
به : ریاست جمهوری - اداره کل حقوقی
از : دفتر حقوقی
موضوع : ماده 8 اصلاحی آئین نامه اجرائی موضوع تبصره 3 ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی
بازگشت به نامه شماره 22-348 مورخ 24/4/69 اشعار میدارد :
1-مقررات قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/3/65 مجلس شورای اسلامی ، آئین نامه اجرائی موضوع تبصره 3 ماده واحده قانون مذکور مصوب 8/11/65 هیات وزیران و اصلاحیه بعدی آن دستورالعمل راجع به نحوه اجرای مقررات قانون و آئین نامه اجرائی مذکور به شماره 585/د مورخ 12/2/68 این سازمان جواز انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه پرداختی مربوط به سنوات خدمت دولتی اشخاص از صندوق بازنشستگی قبلی به صندوق بازنشستگی فعلی میباشد که با تحقق امر انتقال کسور بازنشستگی یا حق بیمه مابهالتفاوت ؟؟ نیز میبایستی بر اساس مقررات یاد شده توسط مستخدم به صندوق بازنشستگی ذیربط پرداخت گردد .
2- با توجه به مفاد فتوکپی دادخواست منضم به نامه آن اداره کل از آنجا که آقای رضا علیپور نصف کسور بازنشستگی مربوط به دوران اشتغال بکارش در ارتش جمهوری اسلامی ایران ( از تاریخ 24/5/49 لغایت 1/4/56 ) را از صندوق بازنشستگی اختصاصی ارتش … دریافت نموده است ، لذا موضوع انتقال کسور بازنشستگی مورد اشاره از صندوق بازنشستگی اختصاصی ارتش … به سازمان تامین اجتماعی موضوعاً منتفی است . توضیح اینکه واریزوجوهی که مشارالیه قبلاً طبق کقررات مربوط از صندوق بازنشستگی ذیربط دریافت نموده به صندوق بازنشستگی اختصاصی ارتش … به منظور انتقال آن به سازمان فوق به لحاظ عدم پیشبینی امر درمقررات مربوط امکانپذیر نمیباشد .
با عنایت به مراتب فوق شکایت نامبرده علیه اداره بیمه و بازنشستگی ارتش جمهوری اسلامی ایران موردی ندارد . ح
دفتر حقوقی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 150

تاریخ تصویب : 1369/06/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.