افزایش عوارض کارخانجات تولید نوشابه از یک درصد به پنج درصد خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر شیراز است

افزایش عوارض کارخانجات تولید نوشابه از یک درصد به پنج درصد خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر شیراز است

افزایش-عوارض-کارخانجات-تولید-نوشابه-از-یک-درصد-به-پنج-درصد-خارج-از-حدود-اختیارات-شورای-اسلامی-شهر-شیراز-است

وکیل


تاریخ : 26/8/1381 شماره دادنامه : 300 کلاسه پرونده :80/357

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
طبق بند الف ماد 43 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین مصوب 1369 در صورت عدم تکافوی عوارض وصولی وضع عوارض جدید و افزایش عوارض موجود صرفا" به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب ریاست جمهوری محول گردیده و به حکم بند 16 ماده 71 و ماده 77 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 منحصرا" وضع عوارض و تغییر نوع ، میزان آن به تناسب تولیدات و درآمدهای اهالی شهر به منظور تامین بخشی از هزینه های خدماتی و عمرانی مورد نیاز قلمرو جغرافیائی شهر با رعایت سیاست عمومی دولت و آئین نامه هیات وزیران از جمله وظایف شورای اسلامی شهر شمرده شده و هیات دولت نیز با استفاده از اختیار قانونی خود بشرح ماده 2 آئین نامه اجرائی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر ، بخش و شهرک مسئولیت وضع عوارض در حدود درآمدها عرضه کالاها وخدمات و سایر امور مربوط به شهر، شهرک و بخش ذیربط را به شورای اسلامی شهر تفویض کرده است . نظر به اینکه افزایش عوارض کارخانجات تولیدی نوشابه با توجه به وسعت بازار مصرف داخلی وخارجی آن منصرف از موارد مقرر در بند 16 ماده 71 و ماده 77 قانون فوق الذکر است ، مصوبه مورخ 14/4/1378 شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر افزایش عوارض کارخانجات تولید نوشابه از یک درصد به پنج درصد خارج از حدود اختیارات شورای مذکور در افزایش عوارض مورد نظر تشخیص داده می شود و مستندا" به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه/80/357 17/9/1381
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : شرکت سهامی خاص زمزم شیراز
موضوع شکایت وخواسته : ابطال تصمیم متخذه در جلسه مورخ 14/4/1378 شورای اسلامی شهر شیراز.
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است ، شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه مورخ 14/4/1378 عوارض بر نوشابه را از 1% به 5% افزایش داده است که بشرح ذیل مصوبه مذکور برخلاف مقررات مربوطه بوده و لغو آن مورد استدعاست .
بر اساس بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر و نوع ومیزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود، از اختیارات شوراهای اسلامی شهر می باشد.
همچنین ماده 77 همین قانون به شوراهای اسلامی شهر اجازه داده است طبق آئین نامه مصوب هیات وزیران نسبت به وضع عوارض اقدام نمایند. براساس بند یک ماده 35 قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری مصوب 1361 که در سال 1369 اصلاح شده است وضع عوارض شهرداری به پیشنهاد وزارت کشور وتنفیذ ولی امر می باشد که در همین رابطه تعرفه عوارض تنفیذی در سال 1366 به تصویب نماینده مقام معظم ولایت فقیه رسیده است و بند393 آن مربوط به پرداخت 1% عوارض از محل فروش محصولات کارخانجات تولید کننده کالاهای صنعتی و تجاری مواد غذائی می باشد. و چون نوشابه ها کلا" برای عرضه در سایر نقاط می باشد و محلی محسوب نمی شود مستند به تبصره ماده 2 آئین نامه اجرائی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر ، بخش و شهرک موضوع قانون و تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور وانتخاب شهرداران وضع آن از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر خارج می باشد.
همچنین ماده 10 آئین نامه مذکور افزایش اینگونه عوارض را به صورت مفهوم مخالف خارج از اختیارات شورای شهر دانسته است . بنا به مراتب مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز خارج از حدود اختیارات شورای شهر و برخلاف قوانین ومصوبات مذکور می باشد و ابطال آن مورد تقاضا است .
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 16012/ش الف مورخ 12/4/1381 اعلام داشته اند،
1- شورای اسلامی شهر شیراز در تاریخ 14/4/1378 با توجه به بررسیهای به عمل آمده و از جمله میزان خدمات ارائه شده به کارخانجات نوشابه سازی و ملاحظه مصوبات سایر کلان شهرها از جمله تهران ، مشهد، تبریز، اصفهان ، اهواز اقدام به افزایش عوارض کارخانجات نوشابه سازی از 1% به 5% نموده و این مصوبه را طبق ماده 78 قانون شوراها وماده 12 آئین نامه اجرائی وضع و وصول عوارض مصوب هیات وزیران در تاریخ 26/4/1378 به استانداری و فرمانداری ارسال نموده که تا کنون مورد ایراد واقع نگردیده است .
2- همانگونه که استحضار دارید نوشباه در سراسر ایران به قیمت واحد به فروش می رسد از طرفی در سال 1366 شهرداری مشهد، تهران ، اصفهان ، تبریز، اهواز عوارض را به میزان 5% از کارخانجات نوشابه سازی به استناد مصوباتی که طبق ماده 35 قانون تشکیلات شوراها به تصویب وزارت کشور و تنفیذ نماینده محترم ولی فقیه رسید است اخذ نموده اند و این عوارض در قیمت نهائی نوشابه محاسبه شده و در واقع آن دسته از کارخانجاتی که مصوبه عوارض 5% نوشابه در شهرداریهای محل استقرار آنها وجود نداشته از سال 1366 این مبلغ را به حساب خود واریزنموده اند و سود بیشتری نسبت به کارخانه های نوشابه سازی سایر شهرها عایدشان شده است .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وانجام مشاروه با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

نقل از روزنامه رسمی شماره 16859 مورخ 21/10/1381

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 300

تاریخ تصویب : 1381/08/26

تاریخ ابلاغ : 1381/10/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.