آئین نامه اجرائی ماده (156) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ماده (156) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(156)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 19332/ت 23832ه 17/10/1381
هییت وزیران در جلسه مورخ 8/10/1381 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های فرهنگ وارشاد اسلامی ، کشور، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان تربیت بدنی ، موضوع نامه شماره 1530/319-5863/105 مورخ 16/9/1379 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (156) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379- آئین نامه اجرائی ماده یادشده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- شوراهای اسلامی شهر و روستا حسب شرایط و موقعیت جغرافیایی ، جمعیتی ، تاریخی و بافت فرهنگی و اجتماعی هر شهر ویا روستا موظفند با همکاری دستگاههای دولتی و با استفاده از امکانات شهرداری ها و دهیاری ها، سازمانهای غیر دولتی و کمکهای مردمی و نیز توانمندیهای حوزه تحت پوشش خود اقدامات ذیل را به عمل آورند:
1- مطالعه ، شناخت و بررسی مشکلات ، مسایل ، نیازها وتوانمندی های فرهنگی ، هنری ، آموزشی ، ورزشی و میراث فرهنگی شهروروستای مربوط جهت ارائه راهکارهای مناسب به سازمانها و دستگاههای ذیربط.
2- بررسی نیازها و اولویتهای ورزشی ، فرهنگی و آموزشی شهر یا روستای مربوط و اعلام به دستگاههای ذیربط.
3- مساعدت وهمکاری در جهت حفظ، نگهداری و تعیین حریم بافت تاریخی ، آثار و ابنیه تاریخی و گلزار شهدا.
4- آشنایی با برنامه ها، اعتبارات و سیاستهای سازمانها و دستگاههای اجرائی مرتبط در خصوص مسایل فرهنگی ، ورزشی ، هنری ، اموزشی و میراث فرهنگی به منظور اطلاع و همکاری با دستگاههای اجرائی .
5- پیشنهادمیزان اعتبارات مورد نیاز فعالیتهای فرهنگی ،هنری ، آموزشی ، ورزشی و حفظ میراث فرهنگی شهر و روستا به دستگاههای مربوط.
6- پیشنهاد میزان اعتبارات مورد نیاز فعالیتهای فرهنگی ، ورزشی ، آموزشی و هنری همچون برپایی جشنواره ها، نمایشگاهها، مسابقات علمی ، فرهنگی و هنری و گرامیداشت ایام ا... بر اساس سیاستها، اولویتها و ارزیابی های انجام شده به دستگاههای ذیربط
تبصره -پیشنهادها ومصوبات شوراها برای دستگاهها درزمینه های یاد شده ، یکی از مبانی تصمیم گیری و برنامه ریزی محسوب می گردد و دستگاههای اجرائی حسب مورد پیشنهادها ومصوبات شورای اسلامی شهر و روستا را که با وظایف و ماموریتهای آنها مرتبط باشد براساس امکاناتت و اعتبارات در برنامه های اجرائی خود منظور می نمایند.
ماده 2- شوراها موظفند تسهیلات و شرایط مناسب جهت بهره مندی اقشار مختلف از امکانات فرهنگی ، هنری ، آموزشی و میراث فرهنگی نظیر کتابخانه ها، نمایشگاه ها، فرهنگسراها، خانه های فرهنگ ، سینماها، سالنهای نمایش ، مجموعه های ورزشی ، مراکز آموزشی ، موزه ها و آثار وابنیه تاریخی را از طریق اتخاذ روشهای مناسب محلی و منطقه ای با هماهنگی دستگاههای اجرائی ذیربط فراهم نمایند
ماده 3- مساعدت و مشارکت در نحوه اداره ، نگهداری و بهره برداری از کلیه مراکز فرهنگی ، آموزشی ، هنری و میراث فرهنگی با موافقت دستگاههای ذیربط، به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا است .
ماده 4- نظارت بر اجرای ضوابط حفاظتی بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافت های تاریخی که به هر نحوی مشمول ضوابط میراث فرهنگی کشور می شوند به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا است .
ماده 5- به منظور افزایش بهره وری و مشارکت عمومی ، شوراها موظفند راههای جلب مشارکت سازمانها و تشکلهای غیر دولتی در زمینه شناخت مشکلات و مسایل فرهنگی ، هنری ، ورزشی ، آموزشی ، حفاظت از آثار وابنیه تاریخی و فرهنگی را بررسی ودر صورت لزوم با هماهنگی دستگاههای ذیربط اداره این مراکز را در چهارچوب سیاستهای دولت بر عهده این سازمانها قرار دهند.
ماده 6- مساعدت ومشارکت و زباسازی وایمنی فضاهای فرهنگی ، بافتها و آثار تاریخی و دفاع مقدس ، بقاع متبرکه ، آرامگاه مشاهیر، مساجد حسینه ها، تکایا، بازارهاو گورستانهابا رعایت تناسب با ویژگی های بافتهای تارخی یو اولویت در ارائه خدمات شهری ( ازقبیل محوطه سازی ، کف سازی ، روشنایی مناسب ، جمع آوری و آبهای سطحی ، تامین آب آشامیدنی ، برق ، تلفن ، گاز و ایمن سازی در برابر سوانح طبیعی و آتش سوزی و نصب تابلوهای راهنمایی ) با بهره گیری از تکنیکهای فنی با همکاری دستگاههای ذیربط به عهده شوراهای اسلامی شهر و روستا است . اجرای تصمیمات شورا در موارد فوق به عهده شهرداریها و دهیاری ها می باشد.
ماده 7- شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس امکانات خود می توانند حمایت و مساعدت مالی به سازمانهای غیر دولتی واشخاص در جهت معرفی میراث فرهنگی و ایجاد موزه ، مساجد، نمایشگاه ، آموزشگاه ، ورزشگاه و کارگاههای هنرهای سنتی ، جشنواره ها، کتابخانه و مجتمعهای فرهنگی - هنری را در چارچوب ضوابط دستگاههای اجرائی عهده دار شوند. همچنین شورا می تواندازمالکین و متصرفین قانونی آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی حمایت مالی به عمل آورد.
ماده 8- حمایت ومساعدت از هنرمندان هنرهای سنتی در رشته های موسیقی ، هنرهای نمایشی و تجسمی به ویژه هنرمندان برگزیده ای که نسبت به تولید آثار اصیل اقدام می کنند یا در رشته های هنری روبه اضمحلال فعالیت دارند همچنین حمایت و مساعدت از قهرمانان ملی ، پیشکسوتان ورزشی ومتخصصین ورزشی از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا است .
ماده 9- حمایت از تشکیل و توسعه فعالیت انجمنهای میراث فرهنگی ، انجمنهای ورزشی ، هنری ، فرهنگی ، آموزشی دوستداران میراث فرهنگی و تشکلهای صنفی حرف ومشاغل مرتبط، از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا است .
ماده 10- شوراهای اسلامی شهر وروستا می توانند در جهت حمایت و مساعدت مالی و اجرائی از پژوهشگران و فرهیختگان علمی و فرهنگی و موسسین پایگاهها و موسسات پژوهشی در زمینه میراث فرهنگی ، ورزشی و هنر اقدام کنند.
ماده 11- شوراهای اسلامی شهر و روستا می توانند از صاحبان مشاغل سنتی و بومی که بیانگر هویت و ممیزات تاریخی و فرهنگی شهر یا روستا است حمایت و مساعدت مالی و اجرائی نمایند.
ماده 12- همکاری و با سازمانهای مربوط برای اتخاذ تدابیرلازم به منظور جلوگیری از تخریب ، سرقت ، حفاری غیر مجاز و سایر جرائم علیه میراث فرهنگی و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرائی انتظامی و قضایی به منظور مبارزه با وقوع جرائم فوق الذکر از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا است .
ماده 13- شوراها موظفند در زمینه تنظیم و تغییر طرحهای هادی ، تفصیلی وجامع مربوط به بافت قدیمی شهرها و روستاهاباسازمانهای ذیربط هماهنگی لازم را به عمل آورند.
ماده 14- سازمان میراث فرهنگی کشور حدود عرصه و حریم وضوابط حفاظتی وکاربردی بناها، مجموعه ها و بافتهای تاریخی شهر یاروستا را به شوراهای شهر یا روستا اعلام و حسب مورد خدمات کارشناسی و فنی لازم را در کلیه زمینه های مرتبط با میراث فرهنگی اعم از حفاظت ، پژوهش و معرفی میراث فرهنگی ارائه خواهد نمود.
تبصره - سازمان میراث فرهنگی کشور، جهت آشنایی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا با قوانین و ضوابط میراث فرهنگی کشور، اقدامات آموزشی لازم را به عمل آورد.
ماده 15- کلیه سازمانها و دستگاههای اجرائی ملی و محلی مکلفند در اجرای ماده (156) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دریافت پیشنهادها و برنامه های شوراهای اسلامی شهر و روستا، با شوراهای یاد شده همکاری نمایند.
ماده 16- نظارت بر حسن اجرای این آئین نامه در سطح روستا، شهر و شهرستان به عهده شورای اسلامی فرادست می باشد.
معاون اول رئیس جمهور محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16863

تاریخ تصویب : 1381/10/08

تاریخ ابلاغ : 1381/10/25

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.