×

چک از طریق مجرمانه تحصیل شده و لذا حکم به استرداد آن صادر میگردد هرچند که چک موصوف در اختیار دارنده با حسن نیت آن باشد

چک از طریق مجرمانه تحصیل شده و لذا حکم به استرداد آن صادر میگردد هرچند که چک موصوف در اختیار دارنده با حسن نیت آن باشد

چک-از-طریق-مجرمانه-تحصیل-شده-و-لذا-حکم-به-استرداد-آن-صادر-میگردد-هرچند-که-چک-موصوف-در-اختیار-دارنده-با-حسن-نیت-آن-باشد

بتاریخ : 19/9/81 کلاسه پرونده : 81/21/3540 شماره دادنامه : 3541
مرجع رسیدگی کننده : شعبه 21 دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران
هیئت دادگاه : به ریاست سید حسین بهرامی و اسماعیل دهقانیان مستشار دادگاه
تجدیدنظرخواه : احمد ...
تجدیدنظرخواسته : دادنامه 809-808 مورخ دادگاه 216عمومی
تهران

گردشکار پرونده
پرونده در مهلت مقرر قانونی نسبت به دادنامه فوق حسب ضوابط تقاضای تجدیدنظرخواهی شده پرونده به این شعبه ارجاع جلسه فوق العاده دادگاه تحت نظر امضاء کنندگان ذیل ( هیئت شعبه ) تشکیل و پرونده تحت نظر با توجه به محتویات پرونده ورسیدگی های معمومله ختم رسیدگی اعلام و پس از مشاوره برح آتی انشاء رای می نماید.

رای دادگاه
در خصوص تجدیدنظرخواهی احمد ... به طرفیت ابراهیم ... نسبت به دادنامه شماره 808 و809 صادره از شعبه 216 دادگاه عمومی تهران در خصوص ادله چک مورد امانت به شماره 85913 مورخ 25/3/81 بانک ملی به مبلغ بیست و هشت میلیون ریال با توجه به محکومیت کیفری تجدیدنظرخوانده بشرح مفاد مندرج در دادنامه مزبور و اینکه چک مزبور در ید هرکس یافت گردد ، بلحاظ اینکه از طریق مجرمانه تحصیل گردیده و در اختیار غیرگذاشته شده است فاقد ارزش و اعتبار است و ذینفع میتواند جهت مطالبه خسارت به تجدیدنظرخوانده مراجعه نماید، لذا تجدیدنظرخواهی نامبرده را وارد وموجه تشخیص و مستندا" به ماده 358 قانون آئین دادرسی مدنی ضمن نقض قسمت اخیر دادنامه شماره های مذکور صادره از شعبه 216 دادگاه عمومی تهران در خصوص رد دعوی تجدیدنظرخواه مذکور در مورد استرداد چک مورد ادعا توسط تجدیدنظرخوانده حکم به استرداد چک فوق الذکر به تجدید نظرخواه صادر و اعلام میگردد. رای صادره در اجرای ماده 365 قانون آئین دادرسی مدنی قطعی است .
رئیس شعبه 21 دادگاه تجدیدنظر استان مستشار دادگاه
سید حسین بهرامی اسماعیل دهاقانیان


کلاسه 80/579 و81/492 دادنامه 809 و808
تاریخ صدور :2/6/81
مرجع رسیدگی ک شعبه 216 دادگاه عمومی تهران
نوع اتهام - خیانت در امانت
شاکی : احمد...
متهم : ابراهیم....
گردشکار: دادگاه با بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و مبادرت بصدور رای مینماید.
رای دادگاه
درخصوص اتهام ابراهیم ... فرزند رجبعلی دایر بر خیانت در امانت بدین شرح که حسب شکایت احمد ... متهم از وی تقاضای یک فقره چک جهت ارائه به بنیاد جانبازان و سپردن آن در نزد آن اداره جهت تضمین را نمود که چک شماره 85913 از جاری 75319 بانک ملی بمبلغ 000/000/28 ریال بدون منظور در اختیار متهم قرارداده شده و متهم بجای آنکه آن چک را جهت تضمین بسپرد به شخص دیگری واگذار نمود متهم در دفاع از خود ضمن قبول در بافت چک و اقرار اینکه چک را برای سپردن در بنیاد جانبازان دریافت کرده ولی آن را نزد بنگاه معاملاتی بابت خرید خانه به امانت گذاشته بوده موضوع اتهام را قبول مینماید لذا با توجه به شکایت شاکی و اقرار صریح متهم و گواهی گواهان و سایر محتویات پرونده بزهکاری وی محرز بوده و باستناد ماده 624 قانون مجازات اسلامی و با رعایت ماده 22 این قانون بلحاظ نداشتن سابقه کیفری نامبرده را بتحمل سه ماه و یک روز حبس با احتساب مدت بازداشت قبلی محکوم مینماید و در خصوص دادخواست خواهان بطرفیت متهم به استرداد لاشه چک مذکور با توجه به اینکه چک فوق الاشعار مورد نقل وانتقال قرارگرفته بطوریکه شخصی بنام حسین حاجی حسن ... بعنوان دارنده با برگشت زدن چک اقدام قضائی بطرفیت صادر کننده (شاکی و خواهان پرونده ) مطرح که منجر به صدور حکم کیفری در شعبه 219 طی دادنامه 709 مورخ 19/4/81 شده است از آنجا که چکه به مانند دیگر اسناد تجاری در ید دارنده با حسن نیت ، اختلافات صادر کننده چک و دارنده اول ارتباطی به او پیدا نمی کند و چون در پرونده دلیلی بر سوء نیت دارندگان بعدی اقامه نشده است لذا دارنده فعلی چک بعنوان دارنده با حسن نیت بوده و استرداد چک از وی فاقد وجاهت قانونی بنظر میرسد ضمن اینکه در پرونده حاضر دعوی خواهان بطرفیت دارنده اول ( دریافت کننده اول چک ) بوده که هم اکنون چک در اختیار وی نمی باشد تا دعوی خواهان بطرفیت وی قابل پذیرش باشد لذا دعوی خواهان وارد نبوده و حکم به رد آن صادر و اعلام میگردد
رای صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران میباشد.
رئیس شعبه 216 دادگاه عمومی تهران - رفیع نژاد


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3541

تاریخ تصویب : 1381/09/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.