سیاستهای هنرهای نمایشی

سیاستهای هنرهای نمایشی

سیاستهای-هنرهای-نمایشی

وکیل


شماره 4068 / دش 22/12/1378

( مصوب جلسه 457 مورخ 26/11/1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی )
شورای عالی انقلاب فرهنگی درجلسه 457 مورخ 26/11/78 بنابه پیشنهاد شورای هنر ( شماره 2341 / دش مورخ 13/7/78 ) سیاستهای هنرهای نمایشی رابه این شرح تصویب کرد:
مقدمه :
باتوجه به اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب جلسه 288 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 20/5/71 وبااستناد به بند 12 از « اولویت هاوسیاست های کلی » سیاستهای هنرهای نمایشی ( تئاتر ) کشور به شرح زیر تعیین می شود.
ماده 1 - هدف وضرورت :
هنر ، تئاتر ازعناصر مقوم فرهنگی جامعه است که گسترش آن باتوجه به بند 1 و 19 اصول سیاست فرهنگی به منظور اعتلای فرهنگی جامعه اسلامی ایران صورت می پذیرد.
ماده 2 - حمایت دولت :
باتوجه به بند 24 - ازاصول سیاست فرهنگی ، دولت موظف است شرایط مادی ومعنوی لازم رابرای تولید نمایش وایجاد مکانهای نمایشی درسراسر کشور فراهم آورد وحمایت لازم رابرای گسترش واعتلای هنر تئاتر انجام دهد
تبصره :
نمایش هایی که برگرفته ازفرهنگ اصیل اسلامی ونشأت گرفته ازپیام انقلاب اسلامی ومقوم تئاتر ملی باشنددراولویت ویژه قرارخواهند گرفت 0

ماده 3 - هدایت ونظارت :
هدایت ونظارت براجراهای عمومی هنرهای نمایشی درسراسرکشور برعهده وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است . این امربه منظور دستیابی ، حفظ وصیانت اهداف فرهنگی واصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام می پذیرد.
تبصره 1 :
نظارت براجرای عمومی هنرهای نمایشی (تئاتر) درسراسرکشور براساس آیین نامه جداگانه ای صورت می پذیرد.این آییننامه به تصویب شورای هنر خواهد رسید.
تبصره 2 :
نظارت براجرای نمایش درداخل دانشگاهها ومراکز آموزش عالی کشور ونیز جشنواره های دانشجویی وتئاترهای تلویزیونی ازموضوع این ماده مستثنی است .دردانشگاهها ومراکز آموزش عالی کشور این امربه عهده شورای فرهنگی هردانشگاه خواهد بود که آیین نامه آن توسط وزرای فرهنگ وآموزش عالی وبهداشت ، درمان وآموزش پزشکی ورئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاهها تصویب وابلاغ خواهدشد.
ماده 4 - آموزش وپژوهش :
به منظور باروری استعداد ها ، افزایش آگاهی ، دانش و توانایی نیروی انسانی در عرصه هنر نمایش ، تقویت و ترویج آموزش و پژوهش ، لازم است دستگاههای ذی ربط وظایف زیر را انجام دهند:
الف: آموزش رسمی تئاتر در سطوح عالی بر عهدة وزارت فرهنگ و آموزش عالی و یا مؤسساتی است که دارای مجوز رسمی باشنند.
ب: صدور مجوز و نظارت بر آموزشگاههای آزاد در زمینة هنرهای نمایشی بر عهده وازارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
ج: وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه مشخصی برای آموزش و ترویج هنر نمایش در مدارس تهیه و با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نماید.
لازم است با همکاری این دو وزارتخانه ، زمینه های تأسیس و گسترش هنرستانهای نمایش فراهم گردد.
د: فرهنگستان هنر موظف به تهیه طرحهای بنیادی و کاربردی پژوهشی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حمایت کامل از اجرای این طرحها می باشند.
ماده 5 - تبادل نظر:
با توجه به بند 2و3 اصول سیاست فرهنگی ، تبادل گروههای نمایشی ایرانی و دیگر کشورهای جهان به منظور آشنا ساختن جهانیان با فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی و نیز آشنایی علاقمندان ایرانی با سبکها و شیوه های متداول و نوین هنرهای نمایشی در جهان ضروری است. این تبادل باید با در نظر گرفتن ارزشها، اصول و شئون جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد. دستورالعمل این تبادل در شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری وزارت امور خارجه تهیه و به تصویب خواهد رسید.
ماده 6 - جشنواره ها :
برگزاری جشنواره های نمایشی به منظور معرفی هنر ایرانی و انقلاب اسلامی، مبادلة اندیشه و تجارب، ارزیابی و معرفی آثار ارزشمند نمایشی، کشف و معرفی استعدادهای جوان و رونق فعالیتهای نمایشی ( با توجه به بند 2 اهداف سیاست فرهنگی) خواهد بود. سازماندهی، هماهنگی و صدور مجوز برای برگزاری جشنواره های نمایشی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نظارت بر اعمال سیاستها و اصول و ارزشهای مندرج در اصول سیاستهای فرهنگی در جشنواره های نمایشی از وظایف و مسئولیتهای این وزارتخانه است.
سیاستهای فوق در 6 ماده و 3 تبصره در جلسه 457 مورخ 26/11/1378 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی - سید محمد خاتمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1378/11/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.