×

آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) ماده ( 17 ) اصلاحی قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 1379

آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) ماده ( 17 ) اصلاحی قانون ایمنی راهها و راه آهن مصوب 1379

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(-1-)-ماده-(-17-)-اصلاحی-قانون-ایمنی-راهها-و-راه-آهن-مصوب-1379
شماره 36164/ت 25088ه 26/11/1381
هییت وزیران در جلسه مورخ 16/11/1381 بنا به پینشهاد شماره 11/5324 مورخ 17/5/1380 وزارت راه وترابری و به استناد تبصره ( 1 ) ماده ( 17 ) اصلاحی قانون ایمنی راهها و راه آهن - مصوب 1379 - آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 - در آئین نامه ، واژه ها و عبارات زیر در مفاهیم مربوط به کار می روند:
الف - حریم قانونی راه و راه آهن : محدوده ای از اراضی بستر و حاشیه راه راه آهن است که توسط مراجع ذیصلاح و از جمله کمیسیون موضوع ماده ( 3 ) تصویبنامه شماره 1672 مورخ 4/2/1346 هیئت وزیران تعیین یا افزایش آنها بر اساس جدول و کروکی پیوست به تصویب کمیسیون مذکور رسیده و یا برسد.
ب - وجوه : هزینه ای است که وزارت راه وترابری برای صدور مجوز ایجاد هرگونه ساختمان ، دیوارکشی و تاسیسات به عمق یکصدمتر از منتهی الیه حریم راه و راه آهن برآورد و به صورت یکجا یا به طور اقساط دریافت می دارد.
ج - ترافیک سبک : ترافیک با تردد تا دو هزار وسیله نقلیه در روز.
د - ترافیک متوسط: ترافیک با تردد از دو هزار تا پنج هزار وسیله نقلیه در روز.
ه - ترافیک سنگین : ترافیک با تردد بیش از پنج هزار وسیله نقلیه در روز.
و - محدوده شهر: محدوده قانونی شهرها است که توسط مراجع ذیصلاح تعیین شده یا می شود.
ماده 2 - صدور مجوز صدور مجوز برای ایجاد هر گونه ساختمان و دیوار کشی و تاسیسات ونظایر آن به عمق یکصد متر از انتهای حریم راها و راه آهن های کشور با رعایت موارد زیر مجاز است :
الف - صدور هر گونه مجوز برای ایجاد مستحدثات به هر صورت در مجاورت ابنیه فنی راه یا راه آهن نظیرپل ( با دهنه 10 متر وبالاتر ) تونل ، دیوار حائل ، دیوار ضامن ، گالری بهمن گیر ، پاسگاه های پلیس راه ، پارکینگ ، تقاطی های همسطح و غیر همسطح و نظایر آنهادر فاصله 100متر تا250 متر در طول محور راه حسب مورد قبل و بعد از آنها ممنوع است . ایجاد تاسیسات خدمات زیر بنایی حسب مورد با مجوز وزارت راه وترابری مجاز می باشد.
ب - صدور مجوز برای ایجاد مستحدثات در زمین هایی که دارای کاربری کشاورزی هستند ( کلیه زمینهایی که به موجب قوانین و ضوابط جاری زمین کشاورزی یا باغ شناخته شده و تبدیل آنها منع قانونی دارد ) ممنوع است مگر اینکه مالک اراضی ، مجوز لازم مبنی بر بلامانع بودن تبدیل اراضی کشاورزی را از مراجع ذیربط اخذ و ارائه نماید. ایجاد مستحدثاتی مثل خانه باغی ، تلمبه خانه ، حفر چاه و ناظیر آن فقط در چارچوب و حدود مجاز همان مقررات و با اخذ مجوز از وزارت راه وترابری بلامانع است .
تبصره - محصور کردن اراضی کشاورزی و باغات به ارتفاع حداکثر یک متر با مجوز و طبق مشخصاتی که وزارت راه وترابری تعیین می کند بعد از نوار با کاربری تاسیسات زیربنایی بلامانع است .
ج - اراضی واقع در نوار بعرض ( 30 ) متر برای راهها و راه آهن های کشور ، از ابتدای محدوده یکصدمتری ، بلافاصله بعد ازحریم قانونی راه و راه آهن ، فقط دارای کاربری تاسیسات زیربنایی خواهند بود. مستحدثات مجاز در این محدوده ( نوار با کاربری تاسیسات زیربنایی ) عبارتنداز:
1 - شبکه های تاسیسات زیربنایی نظیر خطوط آب ، برق ، فاضلاب ، گاز ، نفت ، مخابرات و امثال آن .
2 - افزایش حریم راه ها وایجاد تاسیسات وابسته به آن نظیر پارکینگ با رعایت حقوق مکتسبه تاسیسات زیر بنایی ایجاد شده .
تبصره 1 - در مواردی که عرض نوار یاد شده برای تاسیسات زیر بنایی براساس معیارهای فنی ومهندسی کافی نباشد ، با هماهنگی وزارت راه وترابری استفاده بیش از نوار یاد شده بلامانع است .
تبصره 2 - برای حفظ حقوق مالکان اراضی واقع در محدوده یا کاربری تاسیسات زیربنایی ، هرگونه تصرف واستفاده از اراضی مذکور ، برای کلیه متقاضیان منوط به رعایت قوانین مربوط ازجمله لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی ، عمرانی و نظامی دولت - مصوب 7/11/1358 - شورای انقلاب است .
د - برای ایجاد مستحدثاتی نظیر شهرکهای صنعتی ومسکونی ، مجتمع های خدماتی و رفاهی در خارج از محدوده قانونی شهرها مرجع صدور مجوز با رعایت مفاد این آئین نامه ، مجوز صادر می نماید.
تبصره 1 - واحدهای خدماتی و رفاهی از قبیل جایگاه فروش مواد روغنی و سوختی ، تعمیرگاه وسایط نقلیه ، هرگونه فروشگاه ، هتل و متل ونظایر آنها در قالب مجتمع های خدماتی ورفاهی ودرمکانهایی که وزارت راه وترابری در چارچوب قانون اجازه واگذاری امتیاز سرقفلی ومشارکت غرف و فروشگاههای پایانه های عمومی بار و مسافرو مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی - مصوب 1377 - تعیین نموده یا می نماید ، مستقر و احداث می شوند.
تبصره 2 - ایجاد هر گونه مستحدثات در محدوده یکصدمتری بعد از حریم راهها در موارد زیر ممنوع است :
1 - در سمت دیگر راههایی که روستاها در یک سمت آنها قرار گرفته اند.
2 - در صلح خارجی کمربندیها وکنار گذرها.
3 - در نقاطی که محدودیت دید وجود دارد یا ایجاد مستحدثات جدید باعث کاهش زاویه و محدوده دید گردد.
4 - بین دو باند رفت و برگشت جدا از هم .
ه - در تهیه طرح جامع ، تفصیلی وهادی شهرها یا بازنگری طرجهای موجود ، رعایت مفاد این آئین نامه الزامی بوده و هرگونه تغییر در آن تغییر اساسی محسوب می شود.
و - احداث مستحدثات در محدوده یکصدمتر بعد از حریم راهها و راه آهن های کشور در محدوده روستاهای دارای طرحهای مصوب ، با رعایت مفاد این آئین نامه و اصلاح طرحهای هادی ، مجاز می باشد.
تبصره 1 - در روستاهای فاقد طرح هادی ، صدور مجوز در چارچوب این آئین نامه مجاز است .
تبصره 2 - در تهیه و بازنگری طرجهای هادی مصوب با طرحهای جدید رعایت مفاد این آئین نامه الزامی است .
ز - به منظور تامین حداکثر ایمنی برای راهها و راه آهن های کشور لازم است ، در صدور مجوز به نحوی عمل شود که بعد از نوار یا کاربری تاسیسات زیربنایی با توجه به موقعیت محل و زمین ، به ترتیب محوطه یا فضای سبز ، پارکینگ و سپس بنا و اعیانی قرار گیرند.
ح - نصب نورافکن یا پروژکتور و هرگونه تابلو از تبلیغاتی یا غیر آن به هر کیفیت در محدوده موضوع این آئین نامه ، برابر ضوابطی است که وزارت راه وترابری تعیین واعلام می نماید.
ماده 3 - کلیه مستحدثاتی که قبل از تصویب قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن - مصوب 1379 - در خارج از حریم ودر محدوده یکصدمتر بعد از حریم راهها و راه آهن های کشور با اخذ مجوز از مراجع ذیربط در حال احداث می باشند در موارد زیر ملزم به تطبیق وضعیت خود هستند.
الف - ممنوعیت ایجادمستحدثات در نوار یار کاربری تاسیسات زیر بنایی ( در مواردی که هنوز کار اجرائی شروع نشده است ) .
ب - تجدیدنظر در جانمایی اعیانی برای تامین بیشترین فاصله اعیانی از فاصله اعیانی از نوار با کاربری تاسیسات زیربنایی ( در مواردی که هنوز کار اجرائی شروع نشده است ) .
ج - تامین دسترسی مناسب .
تبصره - مجوزهای صادر شده توسط مراجع ذیربط که هنوز کار اجرائی آنها شروع نشده است حداکثر شش ماه پس از تاریخ ابلاغ این آئین نامه معتبر بوه و پس از انقضای مهلت مذکور ، دارندگان مجوز مکلف به اخذ مجوز از وزارت راه وترابری هستند. در غیر اینصورت وزارت مذکور موظف است از هر گونه ساخت و ساز فاقد مجوز جلوگیری نماید.
ماده 4 - به وزارت راه وترابری اجازه داده می شود در قبال صدور مجوز طبق مفاد این آئین نامه نسبت به وصول وجوهی بشرح زیر از کلیه متقاضیان ایجاد مستحدثات اقدام نماید. وجوه اخذ شده به حساب خزانه واریز و صددرصد آن به منظور ایمن سازی راهها به مصرف می رسد.
الف - مبلغ پایه به ازای هر متر طول دیوار حداکثر به ارتفاع یک متر یا حصار یا نظایر آن 750 ریال .
ب - مبلغ پایه به ازای هر مترمربع عصرفه به استثنای اراضی کشاورزی 1000 ریال .
ج - مبلغ پایه به ازای هر مترمربع اعیان به استثنای تاسیاست نظیر خانه باغی و تلمبه خانه 3000 ریال
تبصره 1 - بالغ پایه پس از اعمال ضرایب حسب مورد طبق جدول زیر محاسبه و عمل می شود:

نوع راه یا راه آهن
فرعی و راه آهن 1
اصلی و بزرگراه 5/1
آزاد راه 2

ترافیک
سبک 1
متوسط 5/1
سنگین 2
- - - - - - - - - - - - -
موقیت اقتصادی
به فاصله 10 کیلومتری مراکز استانها 2
به فاصله 5کیلومتری سایر شهرها 5/1
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
تبصره 2 - احداث کنندگان دیوار به ارتفاع یک متر یا حصار به وسیله فنس ، سیم خاردار یا چپر برای محصور کردن اراضی کشاورزی از پرداخت وجه بند ( الف ) ( 750 ریال به ازای هر متر طول ) معاف هستند.
تبصره 3 - مبالغ پایه در فروردین ماه هر سال براساس آخرین تغییر شاخص عمومی قیمتها که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود ، تعدیل می گردد.
تبصره 4 - نظر به اهمیت تامین راه دسترسی در ایمنی راهها ، وزارت راه وترابری می تواند در هنگام صدور مجوز نسبت به اخذ تضمنی حسن انجام کار ، معادل هزینه احداث راه دسترسی به تشخیص وزارت یاد شده از متقاضی اقدام نماید. تضمین مذکور پس ازاتمام عملیات اجرائی و تامین راه دسترسی مسترد می شود. وزارت راه و ترابری می تواند چنانچه متقاضی نسبت به انجام تعهد اقدام ننماید از محل تضمین مذکور نسبت به رفع نواقص احتمالی اقدام نماید.
تبصره 5 - پس از ابلاغ این آئین نامه ، دستورالعملهای قبلی مبنی بر اخذ هر گونه وجه به ازای صدور مجوز احداث ساختمان ، دیوارکشی و تاسیسات در فاصله یکصد متراز منتهی الیه حریم راههاو راه آهن های کشور ، توسط وزارت راه وترابری لغو می گردد.
ماده 5 - وزارت راه وترابری موظف است در جهت ارتقای کیفیت فضای اطراف راهها از طریق مطالعه ، مسایلی نظیر مالکیت اراضی موجود در طرح ، وضعیت موجود کاربریها ومستحدثات ، مسایل زیست محیطی ، میراث فرهنگی ، ایجاد منظر مناسب ، ویژگیهای توپوگرافی ، اجتماعی و اقتصادی ظرفیتهای هر ناحیه ، تعیین کاربری مناسب ، ضمن برنامه ریزی و ارائه ضوابط لازم نسبت به تهیه ( طرح هدایت و ساماندهی فضایی برای هر یک از راههای کشور ) اقدام نماید.
ماده 6 - راههای روستایی از شمول این آئین نامه مستثنامی باشند.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16898

تاریخ تصویب : 1381/11/16

تاریخ ابلاغ : 1381/12/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.