×

آئین نامه اجرائی تبصره ( 3 ) ماده ( 17 ) اصلاحی قانون ایمنی راهها و راه آهن - مصوب 1379

آئین نامه اجرائی تبصره ( 3 ) ماده ( 17 ) اصلاحی قانون ایمنی راهها و راه آهن - مصوب 1379

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(-3-)-ماده-(-17-)-اصلاحی-قانون-ایمنی-راهها-و-راه-آهن---مصوب-1379

وکیل


شماره 35216/ت 25088ه 26/11/1381
هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/11/1381 بنا به پیشنهاد شماره 11/5324 مورخ 17/5/1380 وزارت راه وترابری و به استناد تبصره ( 3 ) ماده ( 17 ) اصلاحی قانون ایمنی راهها و راه آهن - مصوب 1379 - آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 - در این آئین نامه ، واژه ها و عبارات زیر در مفاهیم مربوط به کار می روند:
الف - حریم قانونی راه و راه آهن : محدوده ای از اراضی بستر و حاشیه راه و راه آهن است که توسط مراجع ذیصلاح و از جمله کمیسیون موضوع ماده ( 3 ) تصویبنامه شماره 1672 مورخ 4/2/1346 هیئت وزیران تعیین یا افزایش آنها براساس جدول و کروکی پیوست به تصویب کمیسیون مذکور رسیده و یا برسد.
ب - محدوده شهر: محدوده قانونی شهرها است که توسط مراجع ذیصلاح تعیین وتصویب شده یا می شود.
ج - خسارت : وارد آمدن زیان ناشی از برخورد وسایل نقلیه یا عبور بارهای ترافیکی یا عبور شبکه های تاسیسات زیر بنایی یا فعل یا ترک فعل اشخاص حقیقی و حقوقی ، به راه آهن و تاسیسات و تجهیزات وابنیه مربوط به آن نظیر حریم ، رویه ، علائم و ابنیه فنی ، ریال ومتعلقات آن می باشد که توسط وزار راه وترابری برآورد و اعلام می گردد.
ماده 2 - انجام هر گونه عملیات از قبیل حفاری یا پایه گذاری یا لوله کشی یا کابل کشی از رو یا زیرزمین یا نظایر آن منوط به هماهنگی با وزارت اره وترابری و را رعایت مفاد این آئین نامه می باشد.
ماده 3 - هرگونه عملیات در نوار با کاربری تاسیسات زیربنایی ، خارج از حریم راهها و راه آهن های کشور ، به عرض سی متر بعد از حریم مصوب آنها و از ابتدای محدوده یکصد متر از منتهی الیه حریم راه یا راه آهن موضوع ماده ( 17 ) قانون ایمنی راهها وراه آهن مصوب 1379 - انجام می پذیرد. اجرای خطوط و شبکه های برق ، آب ، گاز و مخابرایت در این محدوده در صورتی که به جسم وتاسیسات راه لطمه وارد نکند بدون پرداخت هرگونه وجهی مجاز می باشد.
ماده 4 - مامورین وزارت راه و ترابری موظفند براساس ماده ( 6 ) قانون اصلاح قانون ایمنی راهها وراه آهن - مصوب 1379 - و تبصره های آن از اجرای عملیات بدون هماهنگی جلوگیری نمایند.
ماده 5 - شروع عملیات اجرائی باید در زمان مقرر انجام گیرد. در غیر اینصورت تمدید مهلت فقط برای یکبار مجاز است .
ماده 6 - دستگاههای اجرائی مکلفند به محض دریافت ابلاغ کتبی وزارت راه و ترابری در خصوص توقف عملیات به دلیل مسایل اضطراری یا مشاهده تخلف از مفاد توافق ونظایر آن نسبت به توقف عملیات حداکثر ظرف ( 24 ) ساعت از تاریخ ابلاغ اقدام نمایند. در صورت استنکاف دستگاههای اجرائی ، وزارت اره وترابری طبق تبصره ( 1 ) ماده ( 6 ) قانون ایمنی راهها و راه آهن کشور - مصوب 1379 - اقدام خواهد نمود.
ماده 7 - به منظور حصول اطمینان از رعایت دقیق مفاد توافق و جبران خسارتهای احتمالی ناشی از انجام عملیات ، دستگاههای اجرائی مکلفند پیمانکاران خود راموظف کنند که بر اساس هماهنگی های انجام شده با وزارت اره وترابری تملیات خویش را انجام داده و گواهی وزارت راه وترابری ( ادارات کل راه وترابری ) را بر صحت عملیات ارائه دهند. استرداد تضمین حسن انجام کارپیمانکاران توسط دستگاههای اجرائی ، منوط به ارائه گواهی یاد شده است .
ماده 8 - در مواردی که اجرای عملیات موضوع این آئین نامه به ناچار باید در حریم راهها و راه آهن های کشور انجام پذیرد ، دستگاههای اجرائی پس از انجام هماهنگی با وزارت راه وترابری اقدام خواهند کرد.
تبصره 1 - در صورت بروز خسارت ، دستگاههای اجرائی مکلف به رفع خسارت وارد شده می باشند. در صورتی که دستگاهای اجرائی نسبت به رفع خسارت وارده اقدام ننمایند باید هزینه خسارت وارده را طبق برآورد وزارت راه وترابری براساس فهرست بهاء مصوب و معتبر در زمان ایجاد خسارت به وزارت مذکور پرداخت کنند.
تبصره 2 - در موارد اختلاف میان دستگاههای اجرائی و ادارات کل راه وترابری در خصوص برآورد خسارت وارده ، نظر سازمان نظام مهندسی استانملاک عمل خواهد بود.
ماده 9 - دستگاههای اجرائی مکلفند مدارک ونقشه های مورد نیازرا به تعداد کافی و طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت راه ترابری تهیه و به همراه برگه درخواست تحویل دهند. وزارت راه وترابری ( ادارات کل راه وترابری ) حداکثر به مدت یک ماه نسبت به بررسی درخواستهای دریافت شده ، اقدام و اعلام نظر می نماید. عدم اعلام نظر وزارت راه وترابری در مهلت مقرر به منزله موافقت تلقی می شود.
مدارک مورد نیاز عبارتنداز:
الف - برگه تکمیل شده اطلاعات طرح یا پروژه .
ب - پلاک موقعیت در ابعاد مقیاس موردنظر.
ج - جزییات اجرائی .
د - مشخصات فنی و الزامات ایمنی و حفاظتی .
ه - نقشه موقعیت ( مسیر لوله یا کابل یا شبکه ونظایر آن ) با مقیاس 5000/1
و - نقشه مقطع ( پروفیل طولی ) برای قطع عرضی راه یا راه آهن با مقیاس 100/1
ز - نقشه جزییات بر حسب تعداد تیپ مقاطع وبرای تمامی مقاطع با مقیاس 20/1
ماده 10 - به منظور رعایت مسایل فنی از جمله رعایت حریم اختصاصی شبکه های تاسیسات عمومی خدمات زیر بنایی ، جزییات اجرائی ، حفظ ایمنی شبکه ها ، تداخل حریم شبکه ها با یکدیگر و با حریم راه و طرح مشکلات وهماهنگی اخور و نظایر آن کار گروهی مرکب از اعضای زیر به ریاست نماینده وزارت راه وترابری تشکیل می گردد:
الف - نماینده وزارت راه وترابری ( مدیرکل اداره ایمنی و حریم راهها ) .
ب - نماینده وزارت نیرو ( شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور وشرکت توانیر و سازمان مدیریت منابع آب ایران حسب مورد ) .
ج - نماینده وزارت پست ، تلگراف و تلفن ( شرکت مخابرات ایران و شرکتهای مخابرات استانی حسب مورد ) .
د - نماینده وزارت نفت ( شرکت ملی گاز ایران و شرکت مدیریت خطوط لوله ومخابرات حسب مورد ) .
ه - نماینده وزارت جهاد کشاورزی ( حوزه معاونت صنایع وعمران روستایی و حوزه معاونت آب و خاک حسب مورد ) .
و - نماینده وزارت کشور ( حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور ) .
تبصره - زمان ، نحوه برگزاری و اتخاذ تصمیم و سایر مسایل داخلی کار گروه یاد شده تابع دستورالعملی است که نماینده وزارت راه وترابری تهیه و در اولین جلسه کار گروه مطرح و پس ازتصویب اکثریت اعضاء ملاک عمل می باشد. هر یک از اعضای کمیته یاد شده دارای یک رای می باشند.
ماده 11 - در مورد راهای عبوری از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ، اخذ موافقت سازمان نیز علاوه بر مفاد این آئین نامه ، الزامی است .
ماده 12 - راههای روستایی از شمول این آئین نامه مستثنی می باشند.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16898

تاریخ تصویب : 1381/11/16

تاریخ ابلاغ : 1381/12/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.