×

اتهام رباخواری و صلاحیت دادگاه عمومی

اتهام رباخواری و صلاحیت دادگاه عمومی

اتهام-رباخواری-و-صلاحیت-دادگاه-عمومی
شماره : 27/440/74/4196/د
تاریخ : 25/9/1374

بسمه تعالی
به تاریخ پنجم شهریور ما یکهزار و سیصد وهفتاد و چهار شعبه بیست و هفتم دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تصدی ریاست شعبه و در وقت فوق العاده تشکیل و پرونده کلاسه شماره 74/4196/د اتهامی باقر محمد نبیان مبنی بر رباخواری مطرح نظر است. ملاحظه می شود شعبه پنجم دادگاه عمومی تهران علیرغم رای وحدت رویه شماره 571 مورخه 1/11/70 هیات عمومی دیوان عالی کشور درباره صلاحیت رسیدگی به جرائم ارتشا و نیز با وجود نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه که طی پاسخ شماره 415/7 مورخ 19/2/74 رسیدگی به جرم و رباخواری و مطالبه ضرر و زیان ناشی از این بزه را در صلاحیت دادگاههای عمومی اعلام نموده است و همچنین مسئولان محترم قوه قضاییه در هشتمین جلسه خود به ریاست حضرت آیت الله یزدی ریاست معظم قوه قضاییه پس از بحث و بررسی در خصوص تشخیص و تفکیک حدود و صلاحیت و اختیارات محاکم عمومی و انقلاب در امور اصل 49 قانون اساسی شکایت افراد از رباخواری را صراحتاً و موکداً در صلاحیت و از اختیارات محاکم عمومی دادگستری دانسته و مراتب را جهت اجرا طی بخشنامه شماره م/7555/1 مورخ 7/5/74 به کلیه مراجع قضایی سراسر کشور اعلام و ارسال نموده اند معهذا دادگاه محترم عمومی تهران به این استدلالها توجه ننموده و پرونده را با صدور قرار عدم صلاحیت به این دادگاه عودت نموده اند از طرفی چون این دادگاه قانوناً خود را فارغ از رسیدگی می داند و معتقد است محاکم انقلاب در خصوص رباخواری صالح به رسیدگی نمی باشند نتیجتاً بین این دادگاه و شعبه پنجم دادگاه عمومی اختلاف حادث گردیده و مورد از مصادیق مادتین 32 و 33 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب است. علیهذا مقرر است جهت حل اختلاف دفتر پرونده برگ شماری بدل تشکیل و طی تشریفات اداری به دادگاه محترم تجدیدنظر استان مستقر در ساختمان دادگاههای انقلاب تهران ارسال و پس از اعلام نظر نتیجه به نظر برسد.
محمد علی مهدوی
رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران - شعبه 27

شماره : 74/دتا/21/399
تاریخ : 13/10/1374
کلاسه پرونده: 74/ت/21/688
مرجع رسیدگی مجدد: شعبه 21 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
تاریخ رسیدگی: سیزدهم دیماه 1374
موضوع رسیدگی: حل اختلاف فیمابین شعبه پنجم دادگاه عمومی تهران و شعبه 27 دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد اتهام رباخواری که هر یک دیگری را صالح به رسیدگی دانسته و از خود سلب صلاحیت نموده است پرونده جهت حل اختلاف و تعیین مرجع صالح به رسیدگی به محاکم تجدیدنظر استان مستقر در دادگاههای انقلاب تهران ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است. هیات شعبه در تاریخ 13/10/74 و در وقت فوق العاده به تصدی امضا کنندگان زیر تشکیل جلسه داده پس از بررسی پرونده و مستندات قرارهای صادره از دادگاه عمومی و انقلاب ختم رسیدگی را اعلان و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
با دقت در قرارهای صادره با عنایت به صدور رای وحدت رویه شماره 571 مورخه 1/11/70 هیات عمومی دیوان عالی کشور و بخشنامه قوه قضاییه به شماره 9/7555/1 مورخه 75/74 که در حقیقت تفسیر و توضیح قانون مربوطه است به نظر قرار صادره از شعبه 27 دادگاه انقلاب اسلامی تهران صحیحاً صادر و منطق با قانون بوده و بالمال دادگاه عمومی صالح به رسیدگی بوده و قرار صادره از شعبه پنجم دادگاه عمومی مردود اعلام می شود. رای صادره قطعی و لازم الاجرا می باشد. دفتر: پرونده از آمار شعبه کسر و جهت رسیدگی به ضمیمه این رای به محاکم عمومی ارسال گردد.
رئیس شعبه 21 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مبشری
مستشار - ایروانی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 4196

تاریخ تصویب : 1374/09/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.