×

قانون موافقتنامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان

قانون موافقتنامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان

قانون-موافقتنامه-استرداد-مجرمین-بین-جمهوری-اسلامی-ایران-و-جمهوری-ازبکستان
شماره 33901 28/11/1381
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 51778/25644 مورخ 14/11/1380 دولت در مورد موافقت نامه استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری ازبکستان که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 13/5/1381 مجلس شورای اسلامی عینا" تصویب و به دلیل ایراد شورای نگهبان به بند ( 1 ) ماده ( 10 ) آن و بر اساس اصل یکصد و دوازدهم ( 112 ) قانون اساسی جمهوری ایران به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال و نظر مجلس عینا" به تصویب آن مجمع رسید ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 60301 15/12/1381
قانون موافقتنامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سیزدهم مرداد ماه یکهزار سیصد و هشتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/10/1381 بند ( 1 ) ماده ( 10 ) آن عینا" به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و طی نامه شماره 33901 مورخ 28/11/1381 واصل گردیده به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور - سیدمحمدخاتمی

ماده واحده - موافقتنامه استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان مشتمل بر مقدمه و نوزده ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .

بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری ازبکستان
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان که من بعد طرفین نامیده می شوند با توجه به روابط دوستانه با یکدیگر و علاقه مندی به تحکیم همکاریهای قضائی در زمینه استرداد مجرمان نسبت به موارد ذیل موافقت نموده اند :
ماده 1 - تعهد استرداد
طرفین متعهد می شوند با رعایت مفاد این موافقتنامه اشخاص را برای پیگردجزائی یا اجرای حکم دادگاه به موجب تقاضا به یکدیگر مسترد نمایند .
ماده 2 - موارد استرداد
استرداد در موارد زیر امکان پذیر می باشد :
الف - هرگاه تقاضای استرداد به لحاظ ارتکاب جرائمی باشد که مطابق قانون هر دو کشور قابل مجازات بوده و حداکثر مجازات کمتر از یک سال حبس نباشد .
ب - هرگاه استرداد محکومی تقاضا شده باشد که جرم ( جرائم ) ارتکابی و حداکثر مجازات وی مطابق بند ( الف ) همین ماده بوده و حکم صادره نیز لااقل شش ماه حبس یامجازات سنگین تری غیرآن باشد
ماده 3 - موارد امتناع از استرداد
در موارد ذیل تقاضای استرداد مورد قبول واقع نخواهد شد :
1 - در صورتی که شخص مورد درخواست از اتباع کشور درخواست شونده باشد .
2 - اگر جرمی که موجب تقاضای استرداد شده ، جرم سیاسی باشد ، تعیین نوع جرم با کشور درخواست شونده است .
2 - 1 - از لحاظ این موافقتنامه جرائم ذیل به عنوان جرائم سیاسی تلقی نمی گردد :
الف - جرمی که در حیطه شمول کنوانسیون راجع به جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما - که در تاریخ 25/9/1349 هجری شمسی برابر با16 دسامبر 1970 میلادی جهت امضاء در لاهه مفتوح شد - صورت می گیرد ،
ب - جرمی که در حیطه شمول کنوانسیون راجع به جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمائی کشوری - که در تاریخ 1/7/1350 هجری شمسی برابر با23 سپتامبر1971 میلادی در مونترال برای امضاء مفتوح شد - صورت می گیرد ،
ج - جرمی که در حیطه شمول کنوانسیون راجع به جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی من جمله مامورین سیاسی - که در تاریخ 23/9/1352 هجری شمسی برابر با14 دسامبر1973 میلادی در نیویورک برای امضاء مفتوح شد - صورت می گیرد .
3 - در صورتی که جرمی که موجب تقاضای استرداد شده در قلمرو کشور درخواست شونده ارتکاب یافته باشد و نیز اگر در خارج از قلمرو کشور درخواست شونده ارتکاب یافته رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم کشور مزبور باشد .
4 - هرگاه بر طبق قوانین ومقررات یکی از طرفین موضوع قابل تعقیب یا به همان جهت حکم قابل اجرا نباشد .
اگر تقاضای استرداد مورد قبول واقع نگردد مراتب به طور مقتضی به کشور درخواست کننده اطلاع داده خواهد شد .
ماده 4 - اسناد مربوط به تقاضای استرداد
اسناد ذیل باید به تقاضای استرداد ضمیمه گردد :
1 - نام مرجع درخواست کننده .
2 - متن مفاد مربوط به قانون کشور درخواست کننده که طبق آن ، عمل مزبور جرم تلقی می شود .
3 - نام ، نام خانوادگی ، نام پدر ، تاریخ تولد ، تابعیت ، محل اقامت یا سکونت ، توصیف شخص مورد درخواست و در صورت امکان ضمیمه نمودن عکس ، اثر انگشت و اطلاعات ضروری دیگر .
4 - صورتجلسه و مشرح تحقیقات کیفری و سایر دلایل جمع آوری شده .
5 - حکم محکومیت قطعی ، قرار بازداشت ، برگ جلب یا سندی که معادل اسناد فوق باشد . همچنین در صورتی که محکوم متحمل قسمتی از مجازات شده باشد ، اطلاعاتی درباره باقی مانده دوران محکومیت ارائه خواهد شد .
چنانچه کشور درخواست شونده تشخیص دهد که نیاز به دریافت توضیحاتی اضافی دارد ، می تواند اطلاعات مورد نیاز را از کشور درخواست کننده ، درخواست نماید . اطلاعات درخواستی باید ظرف سی روز ارائه شود .
در صورت قصور در ارائه مدارک و اطلاعات مورد نیاز ، کشور درخواست شونده شخص مورد استرداد را آزاد خواهد نمود .
ماده 5 - زبان
اسناد مذکور در فوق به طریقی که قانون کشور درخواست کننده مقرر می دارد تنظیم می شود وترجمه اسناد مزبور باید به زبان کشوری که تقضای استرداد از آن به عمل می آید ضمیمه درخواست استرداد شود . صحت اسناد ترجمه شده باید به تصدیق نماینده سیاسی کشور درخواست کننده و یا مترجم رسمی کشور مذکور یا کشور درخواست شونده رسیده باشد .
ماده 6 - بازداشت شخص مورد استرداد
کشور درخواست شونده پس از وصول درخواست استرداد به استثناء موارد مذکور در ماده ( 3 ) ، اقدامات لازم را طبق قوانین داخلی خود جهت دستگیری شخص مورد درخواست به عمل خواهد آورد .
ماده 7 - بازداشت تا موقع دریافت درخواست استرداد .
1 - در موارد فوری در صورتی که مقامات ذیصلاح کشور درخواست کننده به قرار بازداشت یا حکم معتبر استناد کنند و اعلام نمایند که اوراق درخواست استرداد بلادرنگ در اختیار کشور درخواست کننده منعکس خواهد شد .
2 - هرگاه کشور درخوسات کننده در ارائه اوراق درخواست استرداد ظرف مدت یک ماه از تاریخ توقیف طبق بند ( 1 ) این ماده قصور نماید شخص بازداشت شده آزاد خواهد شد .
ماده 8 - تعویق در استرداد
1 - اگر شخص مورد استرداد در خاک کشور درخواست شونده به اتهام دیگری تحت تعقیب و یا محاکمه باشد ، استرداد وی تا پایان محاکمه و اعمال مجازات یا آزادی قانونی وی به تعویق خواهدافتاد
2 - اگر تعویق در استرداد موجب تاخیر در پیگرد شخص در کشور درخواست کننده گردد و یا در بازجوئی مجرم ایجاد مشکل نماید ، بر اساس مدارک موجود ، استرداد موقتی صورت می پذیرد . کشور درخواست کننده ، شخص مورد استرداد موقت را ظرف سه ماه پس از استردادباید اعاده نماید .
ماده 9 - استرداد به درخواست چند کشور
اگر درخواست استرداد یک فرد از سوی چند کشور دریافت شود ، کشور درخواست شونده بنا به صلاحدید خود تصمیم می گیرد به کدام درخواست جواب مثبت دهد .
ماده 10 - حدود پیگرد جزائی شخص مسترد شده
1 - بدون موافقت کشور درخواست شونده ، شخص مسترد شده را نمی توان در رابطه با جرمی غیر از آنچه که موجب استرداد وی شده مورد پیگرد جرائی و مجازات قرارداد .
2 - شخص مسترد شده را نمی توان بدون موافقت قبلی کشوردرخواست شونده به کشور ثالث مسترد نمود .
3 - اگر شخص مسترد شده در طی مدت پانزده روز بعد از پایان پیگرد جزائی یا خاتمه مدت حبس یا رهائی به هر دلیل قانونی ، خاک کشور درخواست کننده را ترک ننماید و در صورتی که آن شخص بعد از ترک کشور درخواست کننده ، داوطلبانه به آنجا بازگردد ، دیگر موافقت کشور درخواست شونده لازم نمی باشد . مدتی که در طی آن شخص مذکور به دلایل موجه نتواند خاک کشور درخواست کننده را ترک نماید ، جزء این مهلت محسوب نخواهد شد .
ماده 11 - اجرای استرداد
1 - کشور درخواست شونده به کشور درخواست کننده تصمیم خود را درباره استرداد با ذکر زمان و مکان استرداد ابلاغ می کند .
2 - اگر کشور درخواست کننده ظرف مدت سی روز از تاریخ مقرر برای استرداد ، در انتقال موثر قصور نماید ، شخصی که استردادوی درخواست شده آزاد می شود .
ماده 12 - استرداد مجدد
اگر شخص مسترد شده از پیگرد جزائی طرفره رفته و تا قبل از پایان مدت مجازات به خاک کشور دیگر برگردد ، او را می توان بر اساس درخواست کشور درخواست کننده مجددا" مسترد نمود . در این صورت تسلیم اسنادی که در ماده ( 4 ) ذکر شده است ، خمورد نیاز نمی باشد .
ماده 13 - انتقال اموال
1 - کشور درخواست شونده در صورت موافقت با استرداد ، اشیاء مربوط به جرائم قابل استرداد موضوع ماده ( 2 ) این موافقتنامه و نیز اشیاء حامل آثار جرم که از طریق جرم به دست آمده است رابه کشور درخواست کننده تحویل خواهد داد . این اشیاء بر اساس درخواست در صورتی که شخصی که با استرداد وی موافقت شده است را به دلیل فوت وی با دلایل دیگر نتوان مسترد نمود ، به طرف متعاهد دیگر تحویل می گردد .
3 - در صورتی که کشور درخواست کننده به اشیاء مذکور در بند ( 1 ) این ماده برای تحقیق در پرونده های جزائی دیگر نیاز داشته باشد می تواند تحویل آنها را موقتا" به تاخیر بیندازد .
3 - حقوق اشخاص ثالث به اشیاء مذکور اعتبار خود را حفظ می کند و بعد از پایان رسیدگی به پرونده ، این اشیاء و اموال باید به کشور درخواست شونده اعاده شود .
ماده 14 - عبور
1 - هر کشور ، عبور افرادی را که توسط کشور ثالث به کشور دیگر مسترد شده اند ، اجازه می دهد . طرفین موظف نیستند عبور افرادی را که استرداد آنان بر اساس شرایط این موافقتنامه مجاز نیست ، اجازه دهند .
2 - درخواست اجازه عبور به ترتیبی که برای درخواست استرداد مقرر شده تنظیم و ارسال می گردد .
3 - مراجع صلاحیتدار از طرفین در هر مورد معین ، شیوه عبور ، مسیر و شرایط دیگر را هماهنگ می کنند .
ماده 15 - مخارج
هزینه های مربوط به استرداد در خاک کشور درخواست شونده به عهده آن کشور و مخارج و هزینه های حمل و نقل عبوری به عهده کشور درخواست کننده خواهد بود .
ماده 16 - نحوه تماس
مراجع قضائی طرفین در مورد استرداداز طریق مقامات مربوط و مجاری سیاسی با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند . در موارد فوری مقمات ذیصلاح قضائی می توانند به طور مستقیم با یکدیگر تماس بگیرند . در هر صورت کلیه اسناد و اوراق استرداد از مجاری دیپلماتیک ارسال خواهد شد .
مقام ذیصلاح در جمهوری اسلامی ایران ، وزارت دادگستری و مقام ذیصلاح در جمهوری ازبکستان دفتر دادستان جمهوری ازبکستان می باشند .
ماده 17 - لازم الاجراء شدن موافقتنامه
این موافقتنامه پس از تصویب دولتهای متعاهد ، سی روز پس از مبادله اسناد تصویب لازم الاجراء خواهد شد .
ماده 18 - تفسیر موافقتنامه
هرگونه اختلافی که بین طرفین در مورد اجرای موافقتنامه بروز نماید از طریق مذاکره مستقیم یا مجاری دیپلماتیک حل و فصل خواهد شد .
ماده 19 - مدت اعتبار موافقتنامه
این موافقتنامه برای مدت نامحدود منعقد می شود . هر یک از کشورها می تواند در هر زمان کشور دیگر را از قصد خود مبنی بر فسخ این موافقتنامه از طریق مجاری سیاسی ، شش ماه قبل از تاریخ فسخ پیش بینی شده آگاه نماید .
این موافقتنامه در تاریخ 22/3/1379 هجری شمسی مطابق با یازدهم ژوئن 2000 میلادی در شهر تهران در دو نسخه اصلی به زبان فارسی و ازبکی و انگلیسی تنظیم گردید و کلیه متون از اعتبار مساوی برخوردار می باشند . در صورت بروز اختلاف در تفسیر موافقت نامه حاضر به متن انگلیسی مراجعه خواهد شد .
از طرف از طرف
جمهوری اسلامی ایران جمهوری ازبکستان

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و نوزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سیزدهم مرداد ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/10/1381 بند ( 1 ) ماده ( 10 ) آن عینا" به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16908

تاریخ تصویب : 1381/05/13

تاریخ ابلاغ : 1381/12/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.