×

آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران

آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران

آئین-نامه-استخدامی-مشترک-شرکتهای-بیمه-و-بیمه-مرکزی-ایران

وکیل


شماره 26744/ت 25988ه 17/12/1381

هیات وزیران در جلسه مورخ 4/12/1381 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مجمع عمومی شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران و به استناد ماده ( 96 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - آئین نامه استخدامی مشترک شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران را بشرح زیر تصویب نمود:

فصل اول - کلیات
ماده 1 - کارمندان رسمی شرکتهای بیمه ایران ، آسیا ، البز ، داناو بیمه مرکزی ایران از نظر استخدامی تابع مقررات این آئی نامه هستند .
ماده 2 - به منظور ایجاد هماهنگی و نظارت برحسن اجرای مقررات این آئین نامه و انجام وظایفی که در آن پیش بینی شده است شورای اداری و استخدامی صنعت بیمه - که در این آئین نامه شورانامیده می شود - از رئیس کل بیمه مرکزی ایران ( رئیس شورا ) ، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا نمایندگان آنها ومدیران عامل شرکتهای بیمه تشکیل می شود .
تبصره 1 - جلسات شورا با حضور پنج نفر از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات و مصوبات آن با اکثریت آرای حاضران که از چهار رای کمتر نباشد دارای اعتبار است .
تبصره 2 - دبیرخانه شورا در بیمه مرکزی ایران مستقر می شود و تشکیلات ، وظایف و مسئولیتهای آن به تصویب شورا می رسد .
تبصره 3 - مصوبات شورا در رابطه با طرح طبقه بندی مشاغل با تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معتبر است .
ماده 3 - عبارات زیر در معانی مشروح مربوط بکار می روند:
الف - شرکت : هر یک از شرکتهای بیمه ایران ، آسیا ، البرز ، دانا و بیمه مرکزی ایران .
ب - حکم رسمی : دستور کتبی رئیس کل بیمه مرکزی ایران و مدیر عامل شرکت که در حدود آئین نامه ومقررات مربوط صادر شود .
پ - استخدام : پذیرفتن شخص به خدمت شرکت بر اساس پستهای موجود و برای انجام کارهایی که به موجب حکم رسمی مکلف به انجام آن می شود و بر سه قسم رسمی ، قراردادی و پیمانی است .
ت - پست سازمانی : محلی که در تشکیلات شرکت به طور مستمربرای شغل و ارجاع آن به کارمند در نظر گرفته شده ، اعم از آنکه دارای متصدی یا بدون متصدی باشد .
ث - انتصاب : واگذاری یکی از پستهای سازمانی شرکت به کارمند رسمی .
ماده 4 - وضع استخدامی کارمند رسمی منحصرا" در یکی از حالات زیر است نمی توان کارمندی را در حال استخدامی دیگری قرارداد:
الف - اشتغال : وضع کارمندی است که در یکی از پستهای سازمانی انجام وظیفه می کند .
ب - مرخصی : وضع کارمندی است که بر اساس مقررات از مرخصی استحقاقی یا بدون حقوق یا سایر مرخصینها استفاده می کند .
پ - معذوریت : وضع کارمندی است که ازمرخصی استعلاجی استفاده می کند .
ت - آماده به خدمت : وضع کارمندی است که تصدی پست سازمانی را به عهده ندارد و در انتظار ارجاع پست کارمندی است که :
1 - وظیفه ای غیر از وظیفه اصلی که در پست سازمانی دارد به طور موقت به او محول شده است .
2 - برای طی دوره های آموزشی یا کارآموزی در داخل یا خارج از کشور اعزام شده است .
3 - به طور موقت به موسسات و شرکتهای وابسته به شرکت ، دستگاههای دولتی ، موسسات و شرکتهایی که بر اساس مقررات اعزام کارمند به آنها مجاز شناخته شده یا بشود یا به سازمانهای بین المللی که دولت جمهوری اسلامی ایران عزیمت آنها را پذیرفته است یا شرکت در آنها را مقتضی می داند اعزام شده است .
ج - خدمت زیر پرچم : وضع کارمندی است که بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی - مصوب 1363 - به خدمت دوره ضرورت با احتیاط فرا خوانده شده است .
چ - خدمت آزمایشی : وضع کارمندی است که آزمون یا مصاحبه های ورودی شرکت را با موفقیت گذرانده است و دوره آزمایشی را طی می کند .
ح - بازنشستگی : وضع کارمندی است که به موجب حکم رسمی حقوق بازنشستگی دریافت می کند .
خ - از کارافتادگی : وضع کارمندی است که بر اساس مقررات این آئین نامه یا سایر قوانین و مقررات قادر به کار نیست واز حقوق وظیفه از کارافتادگی استفاده می کند .
د - تعلیق : وضع کارمندی است که به حکم مقامات صلاحیتدار شرکت به علت تحت پیگرد قرار گرفتن از سوی مراجع قضایی از ادامه خدمت برای مدتی بر کنار می شود .
ذ - استعفاء : وضع کارمندی است که بر اساس این آئین نامه از خدمت شرکت مستعفی شده است .
ر - اخراج : وضع کارمندی است که به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیتدار از خدمت شرکت اخراج شده است .
ز - خاتمه خدمت : وضع کارمندی است که به استناد تبصره ماده ( 17 ) این آئین نامه به خدمت او خاتمه داده می شود .
ژ - انفصال موقت : وضع کارمندی است که به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیتدار اصالتا" یا تبعا" برای مدت معینی از خدمت شرکت منع شده است .
س - انفصال دایم : وضع کارمندی است که به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیتدار اصالتا" یا تبعا" برای همیشه از خدمت دولت محروم شده است .
ش - غیبت موجه : وضع کارمندی است که به عللی خارج از حدود قدرت و اختیار خود نتوانسته است در محل خدمت حاضر شود و موجه بودن عذر او توسط مراجع صلاحیتدار تائید شده باشد .
ص - غیبت غیر موجه : وضع کارمندی است که بدون اطلاع یا موافقت قبلی شرکت بدون عذر موجه در محل خدمت حاضرنشده است .
ماده 5 - کارمندان شرکت به سه دسته زیر تقسیم می شوند .
الف - کارمندان رسمی : برای تصدی یکی از پستهای سازمانی شرکت استخدام نشده یا می شوند و مشمول مقررات این آئین نامه هستند .
تبصره - استخدام رسمی در شرکت با رعایت محدودیت مندرج در تصویبنامه شماره 29982ت /27126ه مورخ 24/6/1381 و اصلاحات بعدی آن انجام می گیرد .
ب - کارمندان قراردادی : برای مدت معین به خدمت شرکت در می آیند ، مقررات به کارگیری و پرداخت دستمزد این کارمندان به تصویب شورا می رسد .
پ - کارمندان پیمانی : مدت قرارداد آنها حداقل پنج ( 5 ) سال و قابل تمدید است . در طول مدت قرارداد امکان لغو آن از طرف مستخدم میسر نیست ولی شرکت با تصویب شورا می تواند نسبت به لغو قرارداد اقدام نماید .
تبصره - کارمندان پیمانی از نظر حقوق ومزایا تابع این آئین نامه و از نظر سایر مقررات استخدامی مشمول تبصره ماده ( 6 ) قانون استخدام کشوری - مصوب 1345 - و آئین نامه آن هستند .
ماده 6 - تصویب تشکیلات و سازمان هر شرکت و هر نوع تغییرات بعدی در آن براساس اساسنامه آن شرکت یا قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری - مصوب 1350 - صورت می گیرد .
ماده 7 - رئیس کل ، مدیر عامل ، اعضای هیات عامل و هیات مدیره به طورموظف و تمام وقت در شرکت انجام وظیفه می نمایند و در هر مورد که مقرراتی برای تعیین وضعیت آنها وجود نداشته باشد در دوره تصدی این مشاغل مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود .
تبصره - هر گاه کارمند رسمی به عناوین مندرج در این ماده منصوب شود مدت خدمت او در این سمتها از هر لحاظ جزو سوابق خدمت در شرکت محسوب و حقوق و مزایای او بر اساس مقررات مربوط تعیین می شود .
ماده 8 - انتقال کارمند شرکت به دستگاههای دولتی و نهادهای عمومیغیر دولتی ، همچنین انتقال مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاههای یاد شده به شرکت با رعایت قوانین ومقررات مربوط مجاز است .
تبصره - انتقال مستخدمان رسمی یا ثابت دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی به شرکت با بیش از پانزده ( 15 ) سال سابقه خدمت فقط با تصویب شورا مجاز است .
ماده 9 - ماموریت کارمندان شرکت به دستگاههای دولتی و غیر دولتی و سایر دستگاهایی که اعزام کارمند به آنها مجاز دانسته شده یا می شود همچنین قبول مامور از دستگاههای یاد شده بارعایت قوانین ومقررات مربوط مجاز است .
ماده 10 - ضوابط اجرائی مواد ( 8 ) و ( 9 ) این آئین نامه به تصویب شورا می رسد .
ماده 11 - به کارگیری اتباع بیگانه در شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است .

فصل دوم - استخدام
ماده 12 - شرکت مجاز است در حدود بودجه مصوب و داشتن پست سازمانی بلاتصدی ، نیری انسانی مورد نیاز خود را با تصویب مجمع عمومی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط استخدام نماید .
ماده 13 - داوطلبان استخدام در شرکت باید دارای شرایط زیر باشند:
الف - تابعیت جمهوری اسلامی ایران .
ب - اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی آن .
پ - تدین و عاملیت به احکام اسلامی یا پیروی از سایر ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ت - داشتن حداقل دیپلم کامل متوسطه .
ث - عدم محکومیت به محرومیت از حقوق اجتماعی .
ج - انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم .
چ - داشتن شرایط تحصیلی و تجربی لازم و توانایی وشایستگی انجام وظایف مربوط به شغلی که داطلب آن است .
ح - عدم تجاهر به فسق و داشتن شایستگی اخلاق لازم .
خ - برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی ( به استثنای جانبازان ) .
د - عدم اعتیاد به مواد مخدر .
ذ - داشتن سایر شرایط اختصاصی مورد نیاز برای تصدی مشاغل مربوط .
تبصره 1 - حداکثر سن داوطلبان برای ورود به خدمت شرکت درمورد به خدمت شرکت در مورد دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و پائین تر بیست و هفت ( 27 ) سال تمام ، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی سی ( 30 ) سال تمام ، کارشناسی ارشد سی وپنج ( 35 ) سال تمام و دکترا چهل وسه ( 43 ) سال تمام در بدو ورود است .
تبصره 2 - شرکت مجاز است برای هر مقطع تحصیلی در موارد خاص تا دو سال به حداکثر سن تعیین شده در تبصره ( 1 ) این ماده اضافه نماید .
ماده 14 - انتخاب اشخاص برای استخدام در شرکت از طریق امتحان ، مسابقه و گزینش با توجه به اصل لیاقت و شایستگی مطابق دستور العملی که به تصویب هیات مدیره می رسد ، بعمل می آید .
تبصره - برای گزینش افراد در شرکت ، هیات مرکزی گزینش شرکتهای بیمه از نماینده بیمه مرکزی ایران ، نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و هیات عالی گزینش تشکیل می شود و هر یک از شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران نیز دارای هسته های گزینش جداگانه هستند .
ماده 15 - افرادی که در امتحان یامسابقه قبول می شوند قبل از پذیرفته شدن به خدمت رسمی شرکت ، یک دوره آزمایشی را طی می کنند که مدت آن حداقل یک سال و حداکثر دو سال است .
ماده 16 - حقوق و فوق العاده های کارمند در دوره آزمایشی همانند کارمند رسمی است و از مزایای مرخصی استحقاقی واستعلاجی برخوردار می شود .
ماده 17 - کسانی که در طی یا حداکثر در پایان دوره آزمایشی به پیشنهاد مدیریت مربوط و تایید رئیس کل یا مدیرعامل شرکت مناسب برای ایفاء در خدمت شرکت شناخته می شوند به موجب حکم رسمی به استخدام شرکت پذیرفته می شوند و مدت خدمت آزمایشی از هر حیث جزو سابقه خدمت آنها محسوب می شود .
تبصره - به خدمت کسانی که در طی دوره آزمایشی صالح برای ادامه خدمت در شرکت تشخیص داده نشوند بدون هیچگونه تعهد استخدامی ، خاتمه داده می شود به آنها حقوق و مزایای ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده و پرداخت خواهد شد .
ماده 18 - شرکت می تواند کارمند رسمی مستعفی خود ومستخدم رسمی یا ثابت مستعفی دستگاههای دولتی را پس از تایید هیات مرکزی گزینش از گذراندن دوره آزمایشی معاف کند .
تبصره - حداکثر تا ده سال سابقه خدمت کارمند مستعفی شرکت یا دستگاههای دولتی از نظر سابقه خدمت و تجربه قابل قبول است و شرکت نسبت به سابقه خدمت مازاد بر ده سال هیچگونه تعهدی نخواهد داشت .
ماده 19 - استخدام کارمندان دستگاههای دولتی یا موسسات عمومی غیر دولتی که بر اساس مقررات محکوم به اخراج یا بازخرید یا بازنشستگی شده اند در شرکت ممنوع است .

فصل سوم - آموزش و ارزشیابی
ماده 20 - شرکت می تواند به منظوربالا بردن سطح مهارت ومعلومات حرفه ای و عمومی کارمندان و آماده نمودن کارمندان شایسته و لایق برای احراز مشاغل بالاتر ، با رعایت مقررات این آئین نامه برنامه های آموزشی یا کارآموزشی لازم را تنظیم و اجراء کند .
ماده 21 - شرکت مجاز است کارمندان خود را برای آموزش کوتاه مدت یا کارآموزش در تخصصهای مورد نیاز با هزینه شرکت وشرایط زیر طبق قوانین ومقررات مربوط به خارج از کشور اعزام کند:
الف - برگزاری دوره کارآموزشی یا آموزشی مورد نظر در داخل کشور با تشخیص شورا میسر نباشد .
ب - کارمند اعزامی متعهد شود و تضمین بسپارد که بلافاصله پس از اتمام دوره مربوط مراجعت و به مدت سه برابر طول دوره در شرکت خدمت کند .
تبصره - کارآموزشی یا آموزش بشرح این ماده ماموریت آموزشی تلقی می شود .
ماده 22 - شرکت می تواند با اخذ تعهد خدمت به مدت سه برابر ایام تحصیل به دانشجویانی که طبق ضوابط وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در رشته های مورد نیاز در داخل یا خارج از کشور تحصیل می نمایند هزینه تحصیلی پرداخت نماید .
ماده 23 - دستورالعمل مربوط به نحوه آموزش و کارآموزی کارمند در داخل یا خارج از کشور ، همچنین استفاده از بورسهای اعطایی از طرف موسسات داخلی و خارجی ، نحوه ومیزان پرداخت هزینه دوره آموزشی یا در نظر گرفتن کیفیت دوره به تصویب شورا می رسد .
ماده 24 - شرکت موظف است در فواصل معیینی که کمتر از یک بار در سال نباشد استعداد ، لیاقت ، کاردانی ، تعهد و عملکردکارمندان خود را مورد ارزشیابی قرار دهد و میزان کمی و کیفی خدمات آنها را در طول دوره ارزشیابی برای استفاده در انتصابات ، تعیین حقوق و افزایش یا تعدیل فوق العاده هاوپاداش و طی دوره های آموزشی یا بورسهای داخلی و خارجی مشخص نماید .
تبصره - نحوه ارزشیابی کارمندان به تصویب شورا و اعطای امتیازات لازم به آنها به تصویب هیات مدیره میرسد .

فصل چهارم حقوق و مزایا
ماد125 - حقوق ماهانه کارمند متناسب با خدمت انجام شده او و اهمیت وظایف ومسئوولیتها ، تحصیلات و خصوصیات شغل مورد تصدی تعیین و برقرار می شود .
ماده 26 - نظام پرداخت در صنعت بیمه امتیازی و مبتنی بر خصوصیات شغل و شاغل بودن و حقوق کارمند براساس مجموع امتیازات مکتسبه پس از اعمال ضریب ریالی تعیین می شود .
ماده 27 - عوامل اساسی ارزیابی شغل و شاغل و حداکثر میزان امتیاز عوامل بشرح جدول زیر است :

خصوصیات عوامل امتیاز

تحصیلات
تجربه و سابقه
شاغل دوره آموزشی 4500
فرآیندی
عملکردی

مسئولیتها و وظایف مدیریتی وسرپرستی
شغل ویژگیها ، وظایف وپیچیدگیهای شغلی ،
شرایط محیط کار 5500

جمع 10000

تبصره 1 - هیات مدیره هر شرکت ، در چهارچوب ضوابطی که به تصویب شورا می رسد ، می تواند براساس ارزیابی عملکرد سالانه کارمندان با تواناییهای بارز آنها ، امتیاز ویژه ای حداکثر معادل بیست وپنج درصد ( 25% ) امتیازی که کارمند براساس عوامل جدول موضوع این ماده کسب می کند به حداکثر بیست درصد از کارمندان که عملکرد و قابلیتهای بارزی داشته اند اعطاء نماید مشروط بر آن که بارمالی ناشی از اجرای این تبصره در هر سال از ده درصد حقوق ومزایای پرداختی شرکت تجاوز نکند .
تبصره 2 - ضریب ریالی امتیازهای موضوع این جدول برابر ضریب ریالی جدول حقوق مستخدمان رسمی مشمول قانون استخدام کشوری و اصلاجات بعدی آن است .
تبصره 3 - دوره های آموزشی بلند مدت که به عنوان معادلهای استخدامی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، همترازشده اند از امتیاز مربوط به مقاطع تحصیلی در مشاغل مربوط برخوردار می شوند .
تبصره 4 - مدارک حرفه ای بین المللی در سطح عضویت وابسته و بالاتر از موسسه رسمی بیمه لندن و سایر مدارک حرفه ای بیمه مشابه از سایر موسسات بین المللی با تایید بیمه مرکزی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با یکی ازمقاطع تحصیلی همتراز می شود .
تبصره 5 - دوران خدمت وظیفه عمومی فقط جزو سنوات خدمت محسوب می شود و به ازای هر سال آن حسب مقطع تحصیلی مربوط در دوران خدمت وظیفه امتیاز تعلق می گیرد .
ماده 28 - عوامل فرعی ، درجات ، تعاریف و تعیین امتیاز هر یک از عوامل با توجه به میزان امتیازات مندرج در جدول ماده ( 27 ) این آئین نامه به تصویب شورا و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد .
ماده 29 - کلیه امتیازات اعطاء شده به ایثارگران مشمول قانون استخدام کشوری به کارمندان ایثارگر شاغل در شرکت بر اساس مقررات این فصل و به ترتیبی که به تصویب شورا می رسد برقرار می شود .
ماده 30 - کارمند در بدو ورود به خدمت شرکت در صورتی که دارای سابقه خدمت تمام وقت در دستگاههای دولتی یا نهادهای عمومی غیر دولتی باشد به ازای هر سال سابقه خدمت از امتیاز مربوط برخوردار و خدمت کمتر از یک سال او به تناسب ماههای کارکرد تعیین می شود .
تبصره - کارمندی که حقوق او با این آئین نامه تطبیق داده می شود در قبال هر سال سابقه خدمت که تا پایان سال 1380 جزو سنوات قابل قبول او منظور شده است از امتیاز مربوط برخوردار خواهد شد ، خدمت کمتز از یک سال به تناسب ماههای کارکرد ملاک محاسبه است .
ماد31 - به منظور تعیین امتیازات مربوط به شغل کلیه مشاغل شرکت براساس اهمیت وظایف ومسئولیتها ، حساسیت و عوامل موثر در تجزیه و تحلیل شغل در رسته های :
الف - مدیریتی .
ب - فنی و تخصصی .
پ - پشتیبانی
طبقه بندی می شود .
ماده 32 - طرح طبقه بندی مشاغل شرکت شامل شرح طبقات مشاغل ، نمونه ای از وظایف و مسئوولیتها و شرایط احراز مشاغل با رعایت تبصره ( 3 ) ماده ( 2 ) این آئین نامه به تصویب شورا می رسد .
ماده 33 - تصویب نام شماره 4169/ت 25703ه مورخ 23/5/1381 واصلاحات بعدی آن در مورد کارمندان شرکت قابل اجراء است .
ماده 34 - شرکت می تواند به منظور جذب و نگهداری نیروهای متخصص و مدیریت و تطبیق وضع کارمندان خود فوق العاده ای راحداکثر تا یکصد و سی درصد ( 130% ) حقوق تحت عنوان فوق العاده جذب براساس طرحی که به تصویب شورا و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد ، پرداخت نماید .
ماده 35 - حقوق و فوق العاده شغل دارندگان مدارک تحصیلی دکتراو کارشناسی ارشد و مدارک همتراز از نظر استخدامی ، که در مراکز با واحدهای مطالعاتی و تحقیقاتی اشتغال دارند نباید از هشتاددرصد مجموع حقوق و فوق العاده شغل کارمندان مشابه مشمول قانون اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کمتر باشد .
تبصره - تعیین مراکز و واحدهای موضوع این ماده وهمترازی افراد با اعضای هیات علمی با تایید سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور معتبر است .
ماده 26 - در صورتی که کارمند در ساعات غیر اداری و برای انجام وظایف محوله حسب دستور مقام بالاتر انجام وظیفه کند فوق العاده اضافه کاری به میزان یک یکصدوپنجاهم حقوق وفوق العاده جذب ماهانه در ازای هر ساعت دریافت خواهد نمود .
ماده 37 - شرکت به کارمندان خود علاوه بر حقوق و فوق العاذه جذب ، فوق العاده ها و هزینه های بشرح زیر پرداخت می کند .
الف - فوق العاده بدی آب هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی : به کارمندانی که در نقاط بد آب و هوا ومرحوم خدمت می کنند .
ب - فوق العاده خارج از کشور: به کارمندانی که جهت تصدی یکی از پستهای ثابت سازمانی به خارج از کشور اعزام می شوند .
پ - فوق العاده کسر صندوق و حق التضمین : به کارمندانی که به امور تحویلداری ، تحصیلداری یا صاحب جمعی نقدی یا جنسی ( امین اموال ) اشتغال دارند .
ت - فوق العاده نوبت کاری و کشیک : به کارمندانی که به کارهای نوبتی ، شیفتی یا کشیک اشتغال دارند .
ث - فوق العاده روزانه : به کارمندانی که بعنوان ماموریت موقت به خارج از محل خدمت خود اعزام می شوند .
ج - هزینه سفر ونقل مکان : به کارمندانی که محل جغرافیایی خدمت آنهاتغییر می کند .
چ - فوق العاده تولید و بهره وری : به منظور افزایش تولید حق بیمه و گسترش کمی وکیفی خدمات بیمه ای این فوق العاده در چارچوب نسبتهای تولید و بهره وری که توسط شورا تعیین و به تاییدشورای حقوق و دستمزد می رسد ، پرداخت می شود .
ح - هزینه ایاب ذهاب : به کارمنانی که در داخل محدوده شهری بدون استفاده از وسیله نقلیه شرکت به ماموریت می روند .
تبصره - ضوابط و دستورالعملهای پرداخت فوق العاده هاوهزینه های موضوع این ماده به استثنای بند ( چ ) متناسب با مقررات عمومی به تصویب شورا خواهد رسید .
ماده 38 - شرکت می تواند کارمندانی را که خدمات برجسته انجام دهندیا لیاقت فوق العاده ای ابراز نمایند با پرداخت تا دو ماه حقوق و فوق العاده جذب ، در طول سال به عنوان پاداش مورد تقدیر قرار دهد .
ماده 39 - شرکت می تواند در صورت وجود اعتبار به کارمندان شاغل خود حداکثر معادل یک ماه حقوق و فوق العاده جذب بعنوان عیدی متناسب مدتی که در آن سال خدمت کرده اند در پایان سال پرداخت کند .
ماده 40 - به کارمندی که علاوه بر وظیفه اصلی خود در غیرساعات اداری به انجام امور کارشناسی موارد بیمه در رشته های مختلف می پردازد حق الزحمه کارشناسی پرداخت می شود .
تبصره - میزان و ضوابط پرداخت این حق الزحمه و حق الجلسه مطابق دستورالعملی است که به تصیب شورا خواهد رسید .

فصل پنجم - حقوق و تکالیف کارمند و ساعات کار شرکت
ماده 41 - کارمند می تواند در صورت نداشتن تعهد خدمت ، بااعلام قبلی از خدمت در شرکت استعفاء دهد در این صورت شرکت بایدحداکثر تا سه ماه پس از دریافت استعفاء آن موافقت نماید .
تبصره 1 - موافقت با استعفای کارمندموکول به انجام تعهد و تصفیه حساب با شرکت است .
تبصره 2 - درمواردی که استعفای کارمند موجب توقف یا رکود وظایف مربوط به شغل مورد تصدی می شود حداکثر مدت زمان لازم برای موافقت با استعفای کارمند شش ماه خواهد بود که در این صورت باید مراتب به اطلاع کارمند برسد .
تبصره 3 - درخواست استعفاء از جانب کارمند رافع تعهدات او در برابر شرکت نیست وکارمندمکلف به انجام وظایف خود در مدت مقرر است .
ماده 42 - استخدام مجددکارمندی که طبق مقررات این آئین امه از خدمت شرکت مستعفی و یا استعفای او موافقت شده ، در صورت احتیاج شرکت با طی کلیه مراحل پیش بینی شده استخدامی برای یک بار بلامانع است .
ماده 43 - کارمند می تواند در صورت نداشتن شرایط بازنشستگی با موافقت شرکت سوابق خدمت خود را بازخرید کند .
تبصره 1 - به کارمندی که سوابق خدمت او بازخرید شده است به ازای هر سال سابقه خدمت پذیرفته شده حداکثر معادل یک ماه ونیم آخرین حقوق و فوق العاده جذب ، پرداخت می گردد ، سوابق بیش از شش ماه یک سال و کمتر از آن به نسبت مدت محاسبه می شود .
تبصره 2 - شرکت می تواند در جهت بهینه سازی کیفی نیروی انسانی ، سوابق خدمت کارمندانی را که به خدمت آنها نیاز نداشته باشد در صورت نداشتن شرایط بازنشستگی ، براساس دستورالعملی که به تصویب شورا و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد بازخرید نماید
تبصره 3 - استخدام مجدد کارمند بازنشسته و بازخرید شده ممنوع است .
ماده 44 - حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی استحقاقی ذخیر شده کارمندان مستعفی و بازخرید شده براساس ماده ( 49 ) این آئین نامه محاسبه و پراخت می شود .
ماده 45 - کارمند موظف است وظایف و تکالیفی را که از طرف شرکت تعیین می شود اجراء نماید ، اهم این تکالیف بشرح زیر است :
الف - وظایف محول شده از طرف شرکت را به نحو احسن ، در کمال جدیت ، صمیمیت و درستکاری و طبق مقررات و رویه های جاری انجام دهد
ب - در حدود قوانین ومقررات ، احکام و دستورهای مقام بالاتر از خود را اطاعت کند . هرگاه حکم یا دستور مقام بالاتر رابرخلاف قوانین ومقررات تشخیص دهد باید به صورت کتبی مغایرت دستور رابا ذکر دلیل به وی گزارش کند . در صورتی که بعد از این اطلاع ، مقام بالاتر اجرای دستور خود را به صورت کتبی خواستار شود کارمند مکلف است دستور صادر شده را اجزاء ومراتب را به مقام بالاتر سرپرست خود گزارش نماید .
پ - نباید در معاملات بیمه حق العمل دریافت کند یا با کارگزاران شرکت شریک شود . اگر کارمندی در معامله ای که با شرکت منعقد می شود به نحوی شریک یا ذینفع باشد باید قبلا" مراتب رابه هیات مدیره گزارش و برای عقد قرارداد کسب اجازه نماید .
ت - در صورت مشاهده امورخلاف مقررات گزارش مقتضی تهیه و به سرپرست مربوط تسلیم نماید .
ث - اسرار اداری وامور محرمانه شرکت را حفظ نماید .
ج - سلسله مراتب اداری شرکت را رعایت نماید و قبل ازمراجعه به مقامات بالاتر به سرپرست بلافاصل خود مراجعه نماید .
ج - وسایل ، لوازم واموال شرکت را که در اختیار دارد حفظ نماید و از آنها برای امور شخصی استفاده ننماید ودر صورت اثبات قصور یا مسامحه ملزم به جبران خسارت است .
تبصره - نحوه انجام وظیفه و تکالیف ، تعیین محل خدمت ، ساعات و ایام کار و حضور و غیاب کارمندان مطابق ضوابطی است که بارعایت قوانین ومقررات مربوط ، به تصویب هیات مدیره می رسد .
ماده 46 - اختیار تعیین محل جغرافیایی خدمت کارمند با شرکت است وکارمندموظف است در هر نقطه از ایران که شرکت مقتضی بداند انجام وظیفه کند .
ماده 47 - هر فعل یا ترک فعل که موجب وقفه ، اخلال ، کم کاری یا بی نظمی در کار شرکت شود یا بر خلاف اختلاق حسنه یا شئون اداری باشد همچنین عدم رعایت ضوابط ، مقررات وتکالیف مقرر ، تخلف محسوب و با متخلف بر اساس مقررات رفتار می شود .
تبصره - ارتکاب جرم وتخلف به عذر عدم اطلاع از مقررات شرکت مسموع نیست وموجب معافیت از تنبیهات انضباطی و اداری نخواهدشد
ماده 48 - رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و تعیین مجازات آنها براساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری - مصوب 1372 - و اصلاحات بعدی آن انجام می شود .
تبصره - در هر یک از شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران هیات بدون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تشکیل و هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان صنعت بیمه فقط در بیمه مرکزی ایران تشکیل می شود .

فصل ششم - رفاه کارمند
ماده 49 - کارمند شرکت در قبال هر سال خدمت حق استفاده از بیست وشش ( 26 ) روز مرخصی استحقاقی بدون اختساب تعطیلات و با استفاده از حقوق و مزایای مندرج در حم کارگزینی خود را دارد .
تبصره 1 - کارمند موظف است حداقل نیمی از مرخصی استحقاقی خود را در همان سال استفاده کند .
تبصره 2 - چنانچه استفاه از مرخصی به علت نیاز شرکت به کارمند امکان پذیر نباشد اعطای آن با توافق به وقت دیگری موکول می شود وو در صورت عدم امکان استفاده از این مرخصی به علت ادامه احتیاج شرکت ، مرخصی استفاده نشده به نسبت هر بیت سوشش ( 26 ) روز معادل یک ماه و به میزان مقرر در این ماده ، حسب درخواست کارمند هر چهار سال یکبار مازاد بر بیست وشش ( 26 ) روز بازخرید می شود ، در غیر این صورت این مرخصی ذخیره خواهد شد .
تبصره 3 - حداکثر مدتی که کارمند در طول یک سال شمسی می تواند از مرخصی همان سال و مرخصی ذخیره شده استفاده نماید جمعا" از شصت ( 60 ) روز کاری تجاوز نمی کند . استفاده از باقی مانده مرخصی ذخیره شده چنین کارمندی موکول به یک سال تمام خدمت است .
ماده 50 - کارمند در صورت ابتلا به بیماریهایی که مانع ازانجام خدمت باشد با تایید پزشک معتمد شرکت می تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند .
تبصره 1 - حداکثر مدت استفاده از مرخصی استعلاجی جز در مورد بیماریهای صعب العلاج چهار ( 4 ) ماه در هر سا لاست که در این مدت تمام حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی قبل از مرخصی به کارمند پرداخت می شود . در صورتی که مرخصی استعلاجی کارمند در طول یکسال به دلیل ابتلا به بیماریهای خاص و صعب العلاج بیش از ( 4 ) ماه باشد کارمند می تواند حداکثر تا یک سال از مرخصی استعلاجی اضافی با دریافت تمام حقوق ومزایای مندرج در حکم کارگزینی خود استفاده نماید و در صورت ادامه بیماری تا زمان بهبودی یااز کار افتادگی یا فوت فقط هشتاد درصد ( 80% ) حقوق ومزایای حداکثر تا دو سال به او پرداخت می شود .
تبصره 2 - بانوان باردار و مادران شیرده از مزایای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی - مصوب 1374 - و اصلاحات بعدی آن استفاده می کنند .
تبصره 3 - آن دسته از کارمنان شرکت که از نظر بازنشستگی مشمول مقررات قانون تامین احتماعی - مصوب 1354 - هستند از نظر مرخصی استعلاجی نیز تابع قانون یاد شده خواهند بود ولی شرکت مابه التفاوتی را که از صندوق تامین اجتماعی دریافت نمی کنند تا مدت مقرر در تبصره ( 1 ) این ماده به آنها پرداخت می نماید .
ماده 51 - کارمند می تواند علاوه بر مرخصی استحقاقی در مواردزیر با استفاده از حقوق و فوق العاده های مندرج در حکم کارگزینی از مرخصی برخوردار شود:
الف - برای ازدواج بار اول به مدت هفت روز .
ب - فوت همسر ، اولاد ، پدر ، مادر ، برادر و خواهر سه روز .
پ - تشرف به حج تمتع برای اولین بار بیست و پنج روز .
ت - مراسم و اعیاد مذهبی اقلیتهای مذهبی یک روز
ماده 52 - کارمندمی تواند با موافقت شرکت از مرخصی بدون حقوق استفاده کند ، حداکثر مدت این مرخصی در مدت خدمت کارمنددرشرکت اعم از متوالی یا متناوب سه سال است .
تبصره - حداکثر این مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی در رشته مربوط به شغل کارمند دو سال بیشتر از مرخصی مندرج در این ماده است .
ماده 53 - دستورالعمل اجرائی مواد ( 49 ) ، ( 50 ) ، ( 51 ) و ( 52 ) این آئین نامه به تصویب شورا می رسد .
ماده 54 - شرکت به منظور مساعدت به ارمندان در جهت تهیه مسکن و رفع سایر حوایج آنها ، وامهایی اعطا می نماید که انواع ، میزان ، شرایط و ضوابط این وامها به تصویب شورا می رسد .
ماده 55 - شرکت به طریق مقتضی نسبت به بیمه و بهداشت ودرمان کارمندان شاغل ، بازنشسته واز کارافتاده خود و افراد تحت تکفل آنها ووظیفه بگیران اقدام می کنند .
ماده 56 - شرکت موظف است به منظور اجرای طرح تامین سلامتی و بهداشت و درمان کارمندان و افراد تحت تکفل آنها ، همه ماهه مبلغی تحت عنوان حق بیمه از حقوق کارمندان کسر و با افزودن سهم خود ، آنها را از این نظر بمیه نماید .
تبصره - ضوابط اجرای این ماده به تصویب شورا می رسد .
ماده 57 - شرکت مکلف است کارمندان خود را در مقابل خطرات فوت ، از کارافتادگی دایم - کلی و جزیی - و نقص عضو به ترتیب ومیزانی که به تصویب شورا می رسد با هزینه شرکت وکارمند بیمه عمر و حوادث نماید .
ماده 58 - شرکت کارمندان خود را به تشکیل شرکتهای تعاونی مصرف ومسکن و صندوق قرض الحسنه - صندوق تعاون - تشویق می نماید و موظف است در حدود امکانات و بوجه مصوب کمک لازم را به آنها بنماید .
تبصره - کمکهای موضوع این ماده به کارمندانی که فاقد مسکن هستند و از مزایای وام مسکن شرکت استفاده نمی کنند نیز قابل اعطاء است .
ماده 59 - به منظور رفاه وتامین آتیه کارمندان وخانواده آنها شرکت موظ فاست همه ماه سه درصد ( 3% ) از حقوق کارمنان خود راکسر و پس از افزودن معادل شش درصد ( 6% ) حقوق آنها از بابت سهم خود - مجموع آن را به حساب سپرده خاصی تحت عنوان حساب پس انداز کارمندان واریز نماید .
تبصره 1 - بهربرداری و بازپرداخت وجوه پس انداز کارمندان بر اساس ضوابطی است که به تصویب شورا و تاید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد .
تبصره 2 - صندوق پس انداز کارمندان صنعت بیمه ، به ترتیبی که به تصویب شورا می رسد منحل وموجودی کارمندان شرکت اعم از اصل سهم شرکت وکارمند و سود حاصل شده به شرکت محل خدمت کارمندمنتقل و به حساب سپرده موضوع این ماده اضافه می شود .
ماده 60 - شرکت می تواند نسبت به ایجاد امکانات وتسهیلات رفاهی برای کارمندان خود از قبیل استراحتگاهها ، زایرسراها ونظایر آنها اقدام کند .
تبصره - شرکت می تواند به منظور تقویت بنیه جسمی و روحی کارمندان خود و تعمیم امر ورزش تسهیلات لازم را فراهم نماید .
ماده 61 - در صورتی که کارمند شرکت در خصوص انجام عملیات بیمه ای خویش در مقام بیمه گذار باشد از تخفیف مناسب بهره مند خواهد شد .
ماده 62 - کمک هزینه های عایله مندی ، ازدواج ، اولا وکفن و دفن مطابق مقررات عمومی دولت به کارمندان شاغل ، از کارافتاده ، بازنشسته ، وظیفه بگیر و فوت شده شرکت پرداخت می شود .
ماه 63 - شرکت می تواند در حدود بودجه مصوب کمکهای غیر نقدی تهیه و دراختیار کارمندان شاغل ، از کارافتاده ، بازنشسته ووظیفه بیگران قرار دهد .
ماده 64 - به کارمند شاغل هنگام بازنشستگی ، از کار افتادگی یا فوت در قبال کلیه سوابق خدمت پذیرفته شده به ازای هر سال خدمت حدکثر سی ( 30 ) سال معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده جذب بعنوان پاداش پایان خدمت پرداخت می شود .

فصل هفتم - بازنشستگی و کارافتادگی
ماده 65 - کارمندان شرک به استثنای مشمولان قانون تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی و وظیفه از کارافتادگی و وظیفه وراث تابع مقررات این آئنی نامه و صندوق مربوط هستند .
ماده 66 - حقوق بازنشستگی ، وظیفه از کارافتادگی و وظیفه وراث کارمنان مشول که تا قبل از اجرای این آئین نامه بازنشسته ، از کار افتاده ، فوت یا شهید شده اند هنگام اجرای این آئین نامه با در نظر گرفتن افزایش حقوق ومزایای کارمندان شاغل و کسورات قانونی مربوط طبق ضوابطی که به تصویب شورا و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواهد رسید افزایش می یابد .
تبصره 1 - در صورتی که مقررات خاصی در مورد بازنشستگان ، از کارافتادگان ووظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشور تصویب شود ، آن مقررات با تصویب شورا و تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد بازنشستگان ، از کارافتادگان و وظیفه بگیران مشمول این آئین نامه نیز اجرا خواهد شد .
تبصره 2 - هرگاه به لحاظ افزایش هزینه های زندگی ضریب حقوق کارمندان افزایش یابد حقوق بازنشستگان ووظیفه بگیران نیز به همان نسبت ترمیم خوهد شد .
ماده 67 - شرکت موظف است هرماه نه درصد ( 9% ) از جمع حقوق ، تفاوت تطبیق و فوق العاده جذب کارمندان رسمی خود را بابت کسور بازنشستگی سهم کارمند کسر کرده و پس از افزودن بیست و یک درصد ( 21% ) آن بابت سهم شرکت ، مجموع آن را تا یک ماه به صندوق مربوط واریز نماید .
تبصره - علاوه بر وجوه مندرج در این ماده درآمد صندوق عبارت است از:
الف - منافع حاصل از عملیات اقصتادی متعلقه بر وجوه صندوق .
ب - کمکها و هدایایی که به صندوق واریز می شود .
پ - مبالغی که در صورت عدم کفایت منابع صندوق در بودجه سالانه شرکت پیش بینی می شود .
ماده 68 - حقوق بازنشستگی عبارت است از یک سی ام معدل مجموع حقوق و فوق العاده جذب و تفاوت تطبیق دو سال آخر خدمت کارمند با اعما لاخرین ضریب حقوق سال بازنشستگی ضرب در سنوات خدمت قابل قبول با سقف حداکثر سی سال سابقه خدمت .
تبصره - میران افزایش سنواتی مضاعف کارمند دارای خدمت بیش از سی سال در هنگام تطبیق وضع به حقوق بازنشستگی او اضافه خواهد شد .
ماده 69 - وراث قانونی در این آئین نامه عبارتنداز:
الف - زوجه یا زوجات دایمی کارمند متوفی اعم از آنکه شوهر اختیار کرده یانکرده باشند .
ب - فرزندان و نوادگان اناث موتوفی تا زمانی که شوهراختیار نکدره یا به استخدام یکی از دستگاههای دولتی و وابسته به دولت درنیامده اند .
پ - شوهر در صورتی که علیل واز کارافتاده و تحت کفالت همسر متوفای خود بوده باشد .
ت - فرزندان و نوادگان ذکور تا زمانی که به سن بیست سال تمام نرسیده اند مگر آنکه در یکی از دانشگاهها وموسسات آموزش عالی مشغول تحصیل باشند که در این صورت در پایان بیست وپنجمین سال عمر حقوق وظیفه آنها قطع خواهد شد .
ث - پدرومادری که تحت کفالت کارمندمتوفی بوده باشند .
ج - فرزندان و نودگان علیل و ناقص العضو کارمند متوفی که قادر به کار نباشد .
تبصره - نوادگان کارمند متوفی در صورتی می توانند از حقوق وظیفه استفاده کنند که قبل از فوت کارمند براساس قانون تحت کفالت او بوده باشند .
ماده 70 - حقوق وظیفه وراث به تساوی بین بازماندگان تقسیم می شود و در صورت قطع سهم هر یک از بازماندگان سهم قطع شده به تساوی به سهم سایر بازماندگان اضافه می شود .
ماده 71 - شرکت می تواند کارمندانی را که سی سابقه خدمت دارند بازنشسته نماید .
ماده 72 - شرکت مکلف است کارمندانی را که به سن شصت سالگی می رسدند بدون در نظر گرفتن سابقه خدمت آنها بازنشسته نماید . در صورتی که سوابق خدمت این کارمندان کمتر از پانزده سال باشد سنوات خدمت آنها پانزده ( 15 ) سال محسوب می شود .
ماده 73 - کارمند می تواند در صورت دارا بودن سی ( 30 ) سال سابقه خدمت یا با داشتن حداقل شصت ( 60 ) سال سن و بیست ( 20 ) سال سابقه خدمت تقاضای بازنشستگی نماید و شرکت مکلف به قبول آن است
ماده 74 - کارمند می تواند درصورت داشتن حداقل پنجاه ( 50 ) سال سن و بیست و پنج سال ( 25 ) سال سابقه خدمت با موافقت شرکت بازنشسته شود .
تبصره - بانوان کارمندمی تواند با داشتن ( 20 ) سال سابقه خدمت بدون رعایت حداقل سن با موافقت شرکت بازنشسته شوند .
ماده 75 - منظور از سابقه خدمت مندرج در این آئین نامه ، سابقه خدمت تمام وقت در دستگاههای دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی و سوابق پذیرفته شده شرکتهای بیمه است که کارمندکسوربازنشستگی یا حق بیمه آن را برابر مقررات مربوط پرداخت نموده و این کسور به صندوق منتقل یا واریز شده باشد .
تبصره 1 - سوابق غیر رسمی کارمند در شرکتهای موضوع بند ( الف ) ماده ( 3 ) این آئین نامه و همچننی مدت خدمت وظیفه عمومی - دوره ضرورت و احتیاط - با قبول پرداخت کسور بازنشستگی توسط کارمند بر مبنای اولین حقوق و فوق العاده جذب خدمت رسمی ، جزو مدت خدمت رسمی او محسوب می شود در این صورت شرکت مکلف به پرداخت سهم خود به صندوق خواهد بود .
تبصره 2 - سوابق خدمت غیر رسمی کارمند در دستگاهای دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی براساس این آئین نامه و بر مبنای اولین حقوق و فوق العاده جذب خدمت رسمی جزو مدت خدمت رسمی او محسوب می شود مشروط به اینکه کارمند پرداخت کسور بازنشستگی این مدت از بابت سهم خود و شرکت را تقبل کند .
ماده 76 - کسور بازنشستگی ایام آمادگی به خدمت و غیبت موجه بر مبنای تمام حقوق ماهانه احتساب می شود .
ماده 77 - در صورتی که کارمند شرکت به یکی از مقامات موضوع تبصره ( 2 ) ماده ( 1 ) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - با مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره شرکت منصوب یاانتخاب شود مدتی که در این سمتها خدمت می کند جزو سوابق خدمت وی محسوب می شود مشروط بر آنکه کسور بازنشستگی سهم خود را به ماخذ حقوق و فوق العاده جذب یا سایر عناوین مشابهی که در این سمتها دریافت می دارند را پرداخت ند .
ماده 78 - کارمند مجاز است کسور بازنشستگی ایام خدمت غیررسمی و وظیفه عمومی خود را به صورت یکجا یا به اقساط مساوی حداکثر ظرف پنج ( 5 ) سال به صندوق واریز نماید .
تبصره - هرگاه کارمند موضوع این ماده فوت شود وظیفه بگیران او از پرداخت بقیه اقساط مربوط معاف خواهند بود .
ماده 79 - ملاک تشخیص سن کارمندانی که در تاریخ تصویب این آئین نامه در خدمت شرکت هستند شناسنامه ای است که در تاریخ یاد شده در دست دارند و درمورد کارمندانی که بعد از تصویب این آئین نامه به استخدام شرکت پذیرفته می شوند شناسنامه ای است که در بدو استخدام ارائه خواهند داد در صورتی که ماه و روز تولد در شناسنامه مشخص نباشد اول مهرماه سال تولدملاک محاسبه قرار می گیرذ .
ماده 80 - ترک تابعیت کارمند مجب قطع حقوق بازنشستگی و وظیفه می شود .
ماده 81 - در صورتی که کارمند به علت حادثه ناشی از کار یا بیماری از کاراتفاده شناخته شود یک سی ام معدل حقوق وفوق العاده جذب و تفاوت تطبیق دو سال آخر خدمت او ضرب در سوابق خدمت را بعنوان وظیفه از کارافتادگی دریافت می نماید .
ماده 82 - هرگاه کارمند به علت حادثه ناشی از کار یا به سبب انجام وظیفه ازکاراتفاده شود بدون رعایت سوابق خدمت آخرین حقوق و فوق العاده جذب و تفاوت تطبیق او بعنوان حقوق وظیفه از کارافتادگی وی برقرار می شود .
ماده 83 - چنانچه کارمند شاغل ، فوت شود حقوق وظیفه بازماندگان او بر مبنای حقوق بازنشستگی استحقاقی برقرار می شود .
ماده 84 - در صورتی که سنوات خدمت کارمندان موضوع مواد ( 81 ) و ( 83 ) این آئین نامه کمتر از پانزده سال ( 15 ) سال باشد مدت خدمت آنها پانزده سال محسوب می شود .
ماده 85 - در صورتی که کارمند بازنشسته یا از کارافتاده ، فوت شود تمام حقوق بازنشستگی یا وظیفه از کارافتادگی او تحت عنوان حقوق وظیفه به بازماندگان او پرداخت می شود .
ماده 86 - هرگاه کارمند به علت حادثه ناشی از کار یا به سبب انجام وظیفه فوت شود بدون رعایت سنوات خدمت ، آخرین حقوق و فوق العاده جذب و تفاوت تطبیق او بعنوان حقوق وظیفه به وراث قانونی او پرداخت می شود .
ماده 87 - از کارافتادگی در این آئین نامه عبارت است از عدم توانایی کامل دایمی کارمند در انجام دادن اموری که به طور متعارف به آن اشتغال داشته است و تشخیص از کارافتادگی ، علت آن و همچنین تشخیص اینکه فوت کارمند به علت حادثه ناشی ازکار یا به سبب انجام وظیفه بوده است با کمیسیونی مرکب از مدیر صندوق ، نماینده شرکت و پزشک معتمد شرکت خواهد بود .
ماده 88 - اشتغال کارمندی که براساس مواد ( 81 ) و ( 82 ) این آئین نامه و تایید کمیسیون موضوع ماده ( 87 ) این آئین نامه بهبودی حاصل نماید فقط برای یک بار دیگر تا زمان رسیدن به شرایط بازنشستگی بلامانع است ، مدتی که کارمنداز حقوق وظیفه ازکار افتادگی استفاده نموده است جزو سنوات خدمت وی محسوب نخواهد شد
ماده 89 - حقوق بازنشستگی ، وظیفه از کارافتادگی و وظیفه وراث ثانونی که براساس این آئین نامه برقرار می شود مانع از پرداخت سرمایه های بیمه عمر و حوادث نخواهد بود .
ماده 90 - کارمندان بازنشسته ، از کاراتفاد و وراث قانونی آنها که طبق مقررات این ئاین نامه از حقوق بازنشستگی یا وظیفه استفاده می کنند از مزایای طرحهای تسهیلات درمانی ، تعاونی و رفاهی شرکت برخوردار می شوند .
ماده 91 - کسور بازنشستگی - سهم کارمند - کارمندی که سنوات خدمت او بازخرید یا از خدمت شرکت مستعفی یا اخارج شده یامی شود همچنین کارمندی که به انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم شده یا می شود ، در صورت درخواستاو براساس مقررات به صندوق بازنشستگی مورد تقاضا یا صندوق تامین اجتماعی منتقل یا به شخص او مسترد می شود .
ماده 92 - دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا وظیفه برای ایام واحد خدمت دولتی از صندوق بازنشستگی دستگاههای دولتی ، موسسات عمومی غیر دولتی و شرکت ممنوع است .
ماده 93 - توقیف حقوق بازنشستگی و وظیفه در قابل مطالبات دولت یا محکومیت حقوقی یا عناوین دیگر فقط تا میزان یک چهارم حقوق بازنشستگی و وظیفه بر اساس حکمدادگاه صلاحیتدار مجاز است
ماده 94 - هرگاه کارمندی که طبق مقررات ازحقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه استفاده می کند مفوقدالاثر شود ومدت یک سال حقوق بازنشستگی یا وظیفه خود را مطالبه نکند وراث قانونی اومی توانند حقوق وظیفه خود را مطالبه کنند . اگر بعدا" معلوم شود کارمندیاد شده فوت شده است حقوق وظیفه موقت از تاریخ فوق به طور دایم برقرار می شود و در صورتی که معلوم شود او در قید حیات است وضع حقوقی او به حال اول برمی گردد .
ماده 95 - هرگاه کامرندی که از حقوق بازنشستگی یا وظیفه استفده می کند به موجب حکم قطعی مراجع صلاحیتدار اصالتا" یاتبعا" به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شود در مدت محرومیت از حقوق اجتماعی شخصا" از دریافت حقوق بازنشستگی محرم خواهد بود . در صورتی که محرومیت مربوط به دوره خدمت او باشد با افراد تحت تکفل او همان رفتاری خواهد شد که با وراث قانونی کارمند بازنشسته متوفی می شود و اگر محکومیت مربوط به دوره بازنشستگی باشد در مدت حیات کارمند تمام حقوق بازنشستگی به افراد تحت تکفل او پرداخت خواهد شد .
ماده 96 - هرگاه کارمندی به موجب حکم قطعی دادگاه صلاحیتدار به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم و تبعا" از حقوق اجتماعی محروم گردد . در صورتی که در تاریخ محرمیت از حقوق اجتماعی و تا زمانیکه از حقوق اجتماعی محرم است حقوق بازنشستگی او به وراث قانونی پرداخت می شود و پس از اعاده حیثیت یا رفع محرومیت شخصا" از حقوق بازنشستگی خود برخوردار خواهد شد .
ماده 97 - ترتیب وتشریفات مربوط به تقاضای بازنشستگی وصدور احکام و برقراری حقوق بازنشستگی ، از کارافتادگی و وظیفه و ترتیب وصول و پرداخت وجوه بازنشستگی و وظیفه کارمندان مطابق دستورالعملی است که به تصویب شورا می رسد .

فصل هشتم - مقررات مختلف
ماده 98 - کارمندان رسمی که در تاریخ تصویب این آئین نامه در شرکتهای موضوع بند ( الف ) ماده ( 3 ) این آئین نامه خدمت می کنند با مقررات این آئین نامه تطبیق وضع می یابند .
تبصره 1 - به کارمندانی که در تاریخ تصویب این آئین نامه به طور تمام وقت در خدمت شرکت بوده اند و فاقد حداقل مدرک تحصیلی برای ورود به خدمت هستند در صورت داشتن مدرک تحصیلی برای ورود به خدمت هستد در صورت داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی و کمتر ، هفتاددرصد ( 70% ) امتیاز و در صورت داشتن مدرک پایان دوره راهنمایی تحصیلی هشتاددرصد ( 80% ) امتیاز مربوط به دیپلم اعطا خواهد شد .
تبصره 2 - در صورتی که مجموع حقوق ماهانه و فوق العاده جذب کارمند پس از تطبیق وضع با این آئین نامه از جمع حقوق و فوق العاده هایی که به اقتضای شغل خود به طور مستمر دریافت می کرده است کمتر شود مابه التفاوت تحت عنوان تفاوت تطبیق حقوق و مزایا به او پرداخت خواهد شد .
ماده 99 - عدم اشتغال کارمند در تایخ تصویب این آئین نامه در شرکت در موارد زیر مانع از تطبیق و یا تبدیل وضع استخدامی او نخواهد بود:
الف - بیماری .
ب - خدمت زیر پرچم .
پ - مواردی که کرامند از طرف مرجع صلاحیتدار تحت تعقیب قرار گرفته یا جهت ادای توضیحات حاضر شده باشد ، در صورت صدور حکم برائت یا قرار موقوفی تعقیب .
ت - غیب موجه .
ث - ماموریت .
ج - شرکت در دوره آموزشی وکارآموزی بورسهای خارج از کشور .
ماده 100 - شرکت می تواند پس از تطبیق وضع استخدامی کارمندان در صورت وجود پست سازمانی بلاتصدی ، کارمندان غیر رسمی خود را که در تایخ تصویب این آئنی امه بیش از دو سال سابقه خدمت تمام وقت در شرکت دارند وواجد شرایط برای وورد به خدمت رسمی هستند بنا به درخواست آنها بامقررات این آئیننامه تبدیل وضع نماید .
ماده 101 - در صورتی که فعالیت شرکت تقلیل یابد یا استفاده از تکنیکهای جدید انجام کار ایجاب نماید که پستهای سازمانی شرکت محدود و این محدودیت منجر به حذف پستهای سازمانی شود و شغلی برای ارجاع به متصدیان این مشاغل موجچود نباشد اینگونه کارمندان به حال آماده به خدمت در می آیند و در اختیارکارگزینی یا واحدهای نظیر قرار خواهند گرفت تا پس از پیدا شدن پست سازمانی مناسبی که واجد شرایط احراز آن باشند به آن منصوب گردند .
تبصره - هرگاه به لحاظ عدم نیاز واحد سازمانی محل خدمت ، کارمند در اختیار کارگزینی قرار گیرد و ظرف یک ماه امکان اشتغال او در یکی از واحدهای شرکت فراهم نشود به حال آماده به خدمت درخواهدآمد .
ماده 102 - حداکثر مدت آمادگی به خدمت یک سال است و در صورتی که رف این مدت کارمند آماده به خدمت ، به پست سازمانی مناسبی منصوب نشود ، در صورت داشتن شرایط بازنشستگی بر اساس مقررات بازنشسته و در غیر این صورت خدمات او بازخرید خواهد شد .
تبصره 1 - شرکت موظف است جهت انتقال کارمند آماده به خدمت به طرق مقتضی اقدام کند وموافقت با انتقال کارمند آماده به خدمت الزامی است .
تبصره 2 - وجوه بازخریدی ، حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی استحقاقی ذخیره شده به کارمند آماده به خدمت براساس مواد ( 43 ) و ( 44 ) این آئین نامه پرداخت می شود .
ماده 103 - به کارمندی که به حال آماده به خدمت در می آید ، در طول این مدت هشتاد درصد ( 80% ) حقوق ماهانه مربوط پرداخت می شود .
ماده 104 - شرکت نمی تواند جز در موارد مندرج در این آئین نامه کارمند را از پست سازمانی مورد تصدی بر کنار کند مگر بلافاصله او را به پست سازمانی دیگری منصوب نماید .
ماده 105 - کارمندی که به خدمت زیر پرچم احضار می شو هرگاه ظرف دوماه پس از پایان خدمت زیر پرجم خود را برای خدمت در شرکت معرفی نماید شرکت مکلف است او را به کار گمارده ، ولی در صورتی که پست سازمانی برای ارجاع موجود نباشد آماده به خدمت خواهد شد .
ماده 106 - واگذاری پس سازمانی جدید به کارمندی که در پست سازمانی امین اموال انجام وظیفه می کند تا زمانی که حساب دوره عملیات او تسویه نشده ممنوع است .
ماده 107 - دستورالعمل تطبیق وضع کارمندان با مقررات این آئین نامه به تصویب شورا می رسد .
ماده 108 - مواردی که در این آئینامه پیش بینی نشده است و در مقررات عمومی کشور صراحت دارد با تصویب شورا و تایید وزیر امور اقتصادی ودراایی می تواند در شرکت ملاک عمل قرار گیرد .
ماده 109 - این آئین نامه از تاریخ 1/1/1381 اجرامی شود وهرگونه اصلاح یا تغییر در آن به پیشنهاد مجمع عمومی شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی ایران و سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور به تصویب هیات وزیران می رسد .
ماده 110 - از تاریخ اجرای این آئین نامه ، تصویبنامه شماره 47288/ت 458 مورخ 8/5/1368 و اصلاحات بعدی آن نسخ می شود .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16911

تاریخ تصویب : 1381/12/04

تاریخ ابلاغ : 1381/12/26

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.