×

تملک اراضی واقع در محدوده شهرها منوط به تحقق و اجتماع شرایط و ضوابط مقرر در قانون زمین شهری و آئین نامه اجرائی آن به ویژه شقوق چهارگانه مذکور در ماده 23 آئین نامه فوق الاشعار است

تملک اراضی واقع در محدوده شهرها منوط به تحقق و اجتماع شرایط و ضوابط مقرر در قانون زمین شهری و آئین نامه اجرائی آن به ویژه شقوق چهارگانه مذکور در ماده 23 آئین نامه فوق الاشعار است

تملک-اراضی-واقع-در-محدوده-شهرها-منوط-به-تحقق-و-اجتماع-شرایط-و-ضوابط-مقرر-در-قانون-زمین-شهری-و-آئین-نامه-اجرائی-آن-به-ویژه-شقوق-چهارگانه-مذکور-در-ماده-23-آئین-نامه-فوق-الاشعار-است
تاریخ : 4/12/1381 شماره دادنامه : 446 کلاسه پرونده : 76/127

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
الف - نظر به اینکه تفاوت مفاد دادنامه شماره 1569 مورخ 22/10/1371 شعبه 14 با دو دادنامه صادره از شعب 3 و 8 بدوی دیوان مبتنی بر استنباط متفاوت از حکم واحد قانونگذار نیست بنابراین موضوع در این قسمت از مصادیق آراء متناقض مذکور در ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری محسوب نمی شود و موردی برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در این زمینه در قلمرو ماده مزبور در هیات عمومی دیوان وجود ندارد .
ب - با عنایت به اینکه تملک اراضی واقع در محدوده شهرها در اجرای ماده 9 قانون زمین شهری مصوب 22/6/1366 منوط به تحقق و اجتماع شرایط و ضوابط مقرر در قانون زمین شهری و آئین نامه اجرائی آن به ویژه شقوق چهارگانه مذکور در ماده 23 آئین نامه فوق الاشعار است ، بنابراین دادنامه شماره 68 مورخ 8/2/1372 شعبه سوم بدوی دیوان در حدی که متضمن این معنی می باشد موافق اصول وموازین قانونی تشخیص داده می شود .
این رای به استناد قسمت اخیر ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مخارج ذیربط در موارد مشابه لازم الاتباع است .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره : ه/76/127 14/12/1381
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : آقای سید محمد سعیدی و غیره .
موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض آراء صادره از شعب 3و4و8 دیوان عدالت اداری
مقدمه : الف - شعبه هشتم در رسیدگی به پرونده کلاسه 72/930 موضوع شکایت آقای سید محمد سعیدی و غیره به طرفیت زمین شهری لرستان به خواسته اعتراض به تملک پلاک 21 فرعی از 156 اصلی بخش 3 روستای دهنو مقدسی بشرح دادنامه شماره 1197 مورخ 29/11/1375 چنین رای صادر نموده است ، به موجب نامه مورخ 10/5/1371 شهرداری بروجرد پلاک 21 فرعی از56 اصلی بخش 2 در حوزه استحفاظی شهرداری قرار گرفته و به استناد ماده 2 قانون زمین شهری تملک آن جایز بوده 2 - به موجب ماده 5 همان قانون تملک اراضی دایر اعم از کشاورزی و غیره بلااشکال بوده . 3 - صورت مجلس کمیسیون متشکله حکایت از عدم وجود اراضی موات و بایر و نیز نیاز به تملک و اجازه بالاترین مقام دارد 4 - حقوق مالکیت اعم از بهاء اراضی و نصاب قانونی تامین گردیده است ایراد و اشکالی بر نحوه اقدامات زمین شهری لرستان در اجرای ماده 9 قانون زمین شهری مشهود نیست و شکایت مردود تشخیص می شود .
ب - شعبه سوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 71/388 موضوع شکایت آقای محمدعلی بذرافشان به طرفیت اداره کل زمین شهری استان لرستان به خواسته اعتراض به نظریه کمیسیون تشخیص و ابطال عملیات تلمک در پلاک 19 فرعی از56 اصلی واقع در بخش 3 بروجرد بشرح دادنامه شماره 68 مورخ 8/2/1372 چنین رای صادر نموده است . 1 - شکایت شکات به دلایل زیر وارد تشخیص می گردد . 1 - اولا" از مکاتبات اداری موجود در پرونده معلوم می شودکه اداره خوانده ضرورتی در تملیک پلاک نداشته و صرفا" با توجه به پایان یافتن عمر ماده 9 قانون زمین شهری در شهرهای ضرورتی مذکور در قانون حسب ادعای زمین شهری و برای نیاز آینده و احتمالی شهربه اماکن مسکونی اقدام به تملک شده است که به نظر می رسد این اقدام غیر قانونی از دستور وزیر مربوطه است که در نامه شماره 10288/1 به مدیر کل مسکن لرستان مرقوم داشته ( .... به منظور اجتناب از مشکلات احتمالی در آینده ترتیبی اتخاذ شود تا درتملک اراضی مورد نیاز برای توسعه متصل ومنفصل شهرهای آن استان آن دسته از اراضی تملکی که در محدوده حوزه استحفاظی شهرهای موجود قرار دارند به نام سازمان زمین شهری و اراضی خارج از محدوده مذکور .... به نام شرکت عمران شهرهای جدید تملک گردد ) که این دستور برخلاف صریح ماده 2 و9 آئین نامه قانون زمین شهری است . 2 - زمین مورد شکایت خارج از محدوده شهری می باشد و به استناد ماده 2 قانون زمین شهری اداره زمین شهری حق تملک زمینهای زراعی خارج از محدوده شهر را ندارد . 3 - علی فرض آن که زمین شاکی جزء زمین شهری باشد اداره خوانده مکلف بوده است طبق ماده 23 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری و شرایط چهارگانه مذکور در آن رفتار نماید که هیچگونه دلیلی مبنی بر رعایت ماده مذکور در پرونده ملاحظه نشد بنابراین بنا به جهات مذکور حکم به وورد شکایت و ابطال کلیه عملیات تملکی مورد شکایت صادر می گردد .
ج - شعبه چهارم در رسیدگی به پرونده کلاسه 71/259 موضوع شکایت آقای محمد حسین واقعی به طرفیت سازمان زمین شهری لرستان به خواسته ابطال تملک واقدامات ناشی از آن بشرح دادنامه شماره 1569 مورخ 22/10/1371 نظر به اینکه بهاء زمین در صندوق ثبت تودیع نگردیده و در نتیجه مفاد مقررات مربوط ( تبصره 6 ماده 9 قانون زمین شهری و بند یک ماد23 آئین نامه اجرائی آن ) رعایت نشده لذا شکایت وارد تشخیص و حکم به ابطال تملک پلاکهای موصوف و اقدامات وآثار ناشی از آن به نسبت سهم مالکیت شاکی صادر و اعلام می گردد . هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وانجام مشاوره با اثکریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .

نوع : رای وحدت رویه

شماره انتشار : 446

تاریخ تصویب : 1381/12/04

تاریخ ابلاغ : 1382/01/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.