×

آئین نامه اجرائی بند ( الف ) تبصره ( 12 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند ( الف ) تبصره ( 12 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(-الف-)-تبصره-(-12-)-قانون-بودجه-سال-1382-کل-کشور

وکیل


شماره 1048/ت 28339ه 16/1/1382
هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/1/1382 بنا به پیشنهاد شماره 240273/101 مورخ 20/12/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند ( الف ) تبصره ( 12 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 - میزان کمک بلاعوض ، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود .
ماده 2 - کار گروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های نفت ، نیرو صنایع و معادن ، مسکن وشهرسازی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، موسسه استاندار و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران ( بدون حق رای در مورد اعطای کمک ) برای بررسی توجیه فنی ، اقتصادی و اجرائی پروژه های پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل می شود .
تبصره - برای تایید هر پیشنهاد در کار گروه ، باید میزان اثر بخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی ، میزان پرداختهاو زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد .
ماده 3 - نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطایی و چگونگی تصویب پروژه ها بشرح زیر است :
ال ف - متقضایان وام باید پس از تایید پیشنهاد خود توسط بانک اعتبار دهنده ، پروژه را به وزارت نفت و یا نیروارائه کنند
ب - دستگاه اجرائی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه ، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کار گروه موضوع ماده ( 2 ) این آئین نامه مطرح کند .
پ - کارگروه مزبور پس از دریافت گزارش استفاده اجرائی ، نسبت به بررسی درخواستها اقدام ودر صورت تایید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه ، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص می کند .
ت - دستگاه اجرائی ذیربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذینفع و بانک اعتباردهنده اعلام می نماید
ماده 4 - نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطایی و چگونگی تصویب پروژه ها بشرح زیر است :
الف - متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی ، اقتصادی و مالی ، روش و زمان بندی اجرا ونحوه نظارت در زمان بهره برداری به وزارت نفت و یا نیرو ارائه می کنند .
ب - دستگاه اجرائی ذیربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه ، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی ، همراه با نظریه کارشناسی ، در کارگروه موضوع ماه ( 2 ) این آئین نامه مطرح کند .
پ - در صورت تایید پیشنهاد در کار گروه ، دستگاه اجرائی نسبت به انعقاد قرارداد کمک بلاعوض اقدام می نماید .
تبصره 1 - چنانچه اهاف مندرج در قرارداد تحقق نیابد ، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطایی به میزان عدم تحقق ، وام محسوب می شود و متقاضی مکلف به تادیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته می باشد . شرایط و نحوه تادیه وام مذکور باتوجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت ، درقرارداد منعقد شده بین استفاده کننده و دستگاه اجرائی ذیربط یا بانک اعتبار دهنده تعیین می شود .
تبصره 2 - بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گاز سوز کردن خودروهای جمعی با توجه به ملاحظات زیست محیطی ، براساس شرح عملیات موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به صورت کمک بلاعوض هزینه می شود .
تبصره 3 - اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپهای کم مصرف ( به شماره ردیف 40303225 ) حداکثر تا ده هزار ( 000/10 ) ریال به ازای هر لامپ ، به صورت یارانه پرداخت می شود . لامپهای مزبور باید ببا تضمین مدت زمیان مصرف به مصرف کنندگان ارائه شود .
ماده 5 - کمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه معتبر به نفع دستگاه اجرائی ارائه کننده کمک ( معادل یارانه یا کمک مزبور ) پرداخت خواهدشد . در صورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد و یا اجرای تبصره ( 1 ) ماده ( 4 ) وثایق اخذ شده را آزاد خواهد شد .
ماده 6 - دستگاه های اجرائی موظفند یک نسخه ازقراردادهای منعقد شده در رابطه با اجرای پروژه های تصویبی در قالب مواد ( 3 ) و ( 4 ) این آئین نامه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کنند .
ماده 7 - دستگاه های اجرائی در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاه های آب کشاورزی براساس تصمیمات کارگروه برنامه ریزی استانها موظفند به ازای هر فقره وام پرداختی به کشاورزان بابت برقی کردن چاه ها ، حداکثر تا پنجاه درصد ( 50% ) هزینه آن را تا سقف سی میلیون ( 000/000/30 ) ریال به عنوان یارانه از محل بودجه مصوب استانی از طریق بانکهای اعتبار دهنده به کشاورزان پرداخت کنند .
تبصره - عملیات اجرائی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرائی استان ذیربط با هر پیمانکار دیگری انجام می شود .
ماده 8 - به منظور توسعه حمل ونقل عمومی درون شهرها ، ارتقای بهره وری ناوگان وتشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه ، بخشی از اعتبارات طرح و گازسوز کردناتوبوس ومینی بوس برای خرید و واگذاری وسیله حمل ونقل عمومی به بخشهای خصوصی وتعاونی تعلق می گیرد . وجوه پرداختی به میزان شصت درصد ( 60% ) قیمت هر دستگاه بعنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال 1382 کل کشور منظور و بخشهای خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارائه خدمات مناسب ، ( کمی وکیفی ) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتوبوسرانی ، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهلک کنند .
تبصره - اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطایی موضوع این ماده نزد شرکتهای واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می شود .
ماده 9 - اعتبار طرح کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین و نفت و گاز ( به شماره ردیف 30902215 ) صرف اعطای کمک بلاعوض جهت اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای دودزای حمل ونقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهر تهران وکنترل گازهای خروجی از اگزوزو مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد .
تبصره 1 - مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودروی سواری تا سقف یک میلیون ( 000/000/1 ) ریال و برای خودروهای سنگین دومیلیون ( 000/000/2 ) ریال و برای یک بار می باشد مبلغ پرداختی برای بهینه سازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور و حفاظت محیط زیست تعیین خواهد شد .
تبصره 2 - جزییات اجرائی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمانهای حفاظت محیط زیست ومدیریت و برنامه ریزی کشور درج می شود .
ماده 10 - طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره ( 1 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، غیر انتفاعی به شمارمی روند .
ماده 11 - دستگاه های اجرائی ذیربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذیصلاح نسبت به اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی موضوع این آئین نامه اقدام کنند .
ماده 12 - دستگاه های اجرائی موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملیات اجرائی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه کنند . سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری ، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یکبار به هیئت وزیران ارائه نماید .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16933

تاریخ تصویب : 1382/01/06

تاریخ ابلاغ : 1382/01/30

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.