×

سیاستهای فعالیتهای بین المللی زنان

سیاستهای فعالیتهای بین المللی زنان

سیاستهای-فعالیتهای-بین-المللی-زنان

وکیل


شماره 1143/دش 30/2/1382

( مصوب جلسه 516 مورخ 16/2/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی )
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 516 مورخ 16/2/1382به پیشنهاد شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ، سیاستهای فعالیتهای بین المللی زنان را به این شرح تصویب کرد:
مقدمه :
تفکر اسلامی نسبت به زن بر اساس مکتب حیات بخش وحی وکنجکاوی جامعه جهانی برای دستیابی به آگاهی در مورد زنان مسلمان ، مسئولیت امت واحده اسلام را روشن می سازد تا با در نظر گرفتن کلیه ابعادی که برای شخصیت زن متصور است جایگاه واقعی او را ترسیم نماید.
براساس این تفکر ، تقویت شخصیت و جایگاه واقعی زن مسلمان در جهان با تاثیر پذیری از شخصیت والای حضرت زهرا ( س ) و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی او شکل می گیرد. بنابراین اصلاح بینش ها و اعتقادات نادرست در عرصه های بین المللی و هدایت سیاستهای جامعه جهانی نسبت به جایگاه زن براساس فرهنگ اسلامی نیز یکی از وظایف مهم جمهوری اسلامی ایران درصحنه های بین المللی می باشد.
اهداف :
1 - تبیین دیدگاه اسلام در مورد جایگاه ، حقوق و شخصیت زن در نظام اسلامی بر محور عدالت اجتماعی و معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی با تکیه بر مواضع اعتقادی و فکری اسلام در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی .
2 - رشد و ارتقای آگاهی های علمی و عملی زنان به منظورانجام تعامل مطلوب تر در عرصه های بین المللی .
3 - گسترش روابط ومناسبات فرهنگی - اجتماعی و سیاسی زنان ( دولتی و غیر دولتی ) با زنان سراسر جهان بر اساس عزت ، حکمت و مصلحت .
4 - ایجاد وحدت رویه و تقویت هماهنگی دستگاههای موثر در فعالیتهای بین المللی زنان و بهره برداری مناسب از امکانات و زمینه های مختلف برای تقویت و توسعه فعالیتهای بین المللی زنان در راستای اصول سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران .
سیاستهای راهبردی :
1 - توسعه و تقویت ارتباط گفتگو با زنان سراسر جهان باتاکید بر زنان پیرو ادیان الهی با زمینه مشترک فکری و فرهنگی برای تصمیم سازی و تاثیرگذاری در مجامع بین المللی .
2 - تاکید بر نقش و تاثیر مهم تربیتی زن در خانواده واجتماع و تحول جوامع در طو لتاریخ با اشاره به الگوهایی که در قرآن کریم مطرح شده و نمونه های علمی در ایران .
3 - تبلیغ دستاوردهای جمهوری اسلامی به منظور رشد علمی و فرهنگی زنان در جامعه ایران و اهمیت نقش آنان در فعالیتهای فرهنگی ، سیاسی ، خانوادگی ، اجتماعی واقتصادی .
4 - اهتمام بر ارزشهای معنوی و فرهنگ سازی و حفظ حرمت زن مسلمان در برنامه ها و فعالیتهای بین المللی با تاکید بر نقش عفاف و حجاب در روابط اجتماعی زنان .
5 - تقویت و ارتقای آگاهی زنان در کلیه امور بین المللی آنان با تاکید بر حقوق بین الملل و آشنایی با شرایط و فضای مناسبات و روابط در محافل بین المللی .
6 - توسعه و تقویت مشارکت کمی وکیفی نهادهای دولتی وغیر دولتی و افزایش حضور آنها در عرصه های بین المللی با در نظر گرفتن منافع ومصالح جمهوری اسلامی ایران .
7 - توسعه مطالعات و تحقیقات به منظور ایجاد زمینه های مساعد رشد و توسعه فعالیتهای زنان در عرصه های بین المللی و شناسایی مشکلات ، نارسایی ها و موانع موجود.
8 - اهتمام مجدانه در انعکاس فراگیر و ترویج ارزشهای اسلامی و شئون زن مسلمان به منظور مقابله با فرهنگ و تبلغی بی بندوباری
9 - تقویت همکاری بین زنان ایران وکشورهای دیگر در حمایت و دفاع از زنان محروم و نیازمند و انجمنها ، تشکلها و جمعیتهای اسلامی زنان مسلمان در دنیا.
10 - تلاش برای ایجاد عرصه های جدید ومناسب به منظور بدست گرفتن ابتکار عمل زنان ایران در تصمیم سازی ها وتصمیم گیری های بین المللی .
11 - ایجاد فرصتها وامکانات لازم در زمینه های علمی ، فرهنگی و اعتقادی به منظور حضور موثر در مجامع بین المللی .
12 - تقویت تبادل اطلاعات فرهنگی سازنده بین زنان ایران و جهان از طریق مطبوعات و رسانه های گروهی .
13 - استفاده از توانمندی های زنان در سطوح مختلف مدیریت امور بین الملل و سیاستهای خارجی نظام اسلامی .
سیاستهای اجرائی :
الف : ارتباطات
1 - ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعاتی متمرکز و به روز در مورد مسائل زنان برای مبادله داده های اطلاعاتی و تحقیقاتی در سطح بین الملل .
2 - شناسایی عرصه ها ، موارد ومناسبتهای مربوط به زنان درجهان از طریق توسعه فعالیت نمایندگی های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.
3 - بکارگیری و استفاده از نیروی زنان آگاه و متعهد در نمایندگی ها ، پیگیری زمینه ها ومناسبتها و شرکت متقابل در برنامه های علمی - فرهنگی خاص زنان در کشورهای مختلف .
4 - اعزام زنان توانمند و متخصص در اجلاسهای بین المللی ، سمینارها و همایشهای موضوعات مختلف با رعایت مصالح امت اسلامی ومنافع ملی جمهوری اسلامی ایران .
5 - اهتمام به تشکیل و تقویت انجمنها وتشکلهای مشترک در کشورهای اسسلامی و کشورهایی با بخشی از جمعیت مسلمان .
6 - شناسایی ومعرفی بانوان متعهد نمونه وموفق ایرانی برای حضور در عرصه های بین المللی در زمینه های مختلف .
7 - دعوت از اساتید ، کارشناسان وصاحب نظران کشروها در امور مربوط به زنان برای تبادل نظر و بهره گری از تجربیات آنها و ایجاد شرایط برای رشد شخصیت زنان .
ب : پژوهش
1 - شناسایی سازمانها و مراکزتحقیقاتی بین المللی درزمینه های مختلف با موضوع زنان .
2 - کسب اطلاعات و انجام مطالعات الزم در خصوص وضعیت زنان در سازمانهای بین المللی ، تشکلها ، انجمنها و جمعیتهای مربوط به زنان جهان ( دولتی وغیر دولتی ) .
3 - پیشنهاد انجام تحقیقات پیرامون وضعیت زنان در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای اسلامی در زمینه های مختلف اخلاقی ، اقتصادی ، اجتماعی و .....
4 - شناسایی و پژوهش نقش زنان برجسته در حرکتهای اسلامی ، بیداری اسلامی و نهضتهای آزادیبخش .
5 - کسب اطلاعات پیرامون سمینارها ، مراسم ، کنفرانسها وگرد همایی های بین المللی زنان در عرصه های مختلف .
6 - تدوین برنامه های مناسب برای بهبود روشها و ایجادشیوه های نوین و کارآمد فرهنگی در خصوص نحوه حضور وارائه مواضع جمهوری سالامی ایران وارائه همکاری فرهنگی در سطح بین الملل .
7 - بررسی تحلیلی اسناد بین المللی مربوط به زنان و شرایط و نتایج همکاری های بین المللی در مسائل زنان .
8 - بررسی تطبیقی مقررات و حقوق فردی ، خانوادگی واجتماعی زنان در کشورها و مقایسه آن با نظام حقوقی زن در اسلام وایران .
9 - انجام پژوهش در مورد دیدگاه اسلام در مسایل زنان وهمکاری پژوهشی بین کشورهای اسلامی در این زمینه به منظور شناسایی دیدگاههای مشترک کشورهای اسلامی در مسائل زنان .
ج : پشتیبانی فرهنگی
1 - تهیه و تقویت انتشارات بین المللی در مورد زنان درداخل و خارج و انعکاس مستمر گزارش از فعالتهای زنان مسلمان در ابعاد مختلف .
2 - اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی - فرهنگی برای خانواده های رایزنی های فرهنگی ، سفرا و زنان مسلمان ایران در خارج از کشور.
3 - تهیه و تدوین گزارشها و اطلاعات مورد نیاز پیرامون اجلاسهای بین المللی .
4 - ترجمه اسناد بین المللی زنان ومرتبط با زنان به منظور اطلاع رسانی در داخل کشور.
د : تهیه آئین نامه ، نظارت و ارزیابی
وزارت امور خارجه ، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، دفتر امور مشارکت زنان نهاد ریاست جمهوری ، شورای فرهنگی واجتماعی زنان ، شورای مدیریت حوزه علمیه قم در حدود وظایف خود ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ نسبت به تهیه آئین نامه اجرائی این سیاستهااقدام نموده و برای نظارت بر اجراء یک نسخه آن را به هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نمایند.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی - سیدمحمدخاتمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16964

تاریخ تصویب : 1382/02/16

تاریخ ابلاغ : 1382/03/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.