×

ضوابط اجرائی بودجه سال 1382 کل کشور

ضوابط اجرائی بودجه سال 1382 کل کشور

ضوابط-اجرائی-بودجه-سال-1382-کل-کشور
شماره 5964/ت 28512ه 23/2/1382
هیئت وزیران در جلسه مورخ 7/2/1382 بنا به پینشهاد شماره 11690/101 مورخ 30/1/1382 سازما مدیریت برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، ضوابط اجرائی بودجه سال 1382 کل کشور را برای وزارتخانه ها و موسسات دولتی که در این تصویبنامه دستگاه اجرائی نامیده می شوند بشرح ذیل تصویب نمود:

1 - گسترش تشکیلات اداری و ایجاد پستهای سازمانی جدید ممنوع و د رموارد ضروری با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب هیئت وزیران امکان پذیر می باشد.
تبصره - در مورد واحدهای خارج از کشور هماهنگی با وزارت امور خارجه الزامی است .
2 - استخدام براساس سهمیه های تعیین شده ومقررات مندرج در تصویبنامه های شماره 25269/ت 25086ه مورخ 29/5/1380و29982/ت 27026ه مورخ 24/6/1381 هیئت وزیران پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر وجود اعتبار و با رعایت بند ( ج ) تبصره ( 4 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور امکان پذیر می باشد. به کارگیری نیروی انسانی از محل طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) برای فعالیتهای هزینه ای ( جاری ) و کار در ادارات ممنوع است .
تبصره 1 - به کارگیری افراد در طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) ، مشروط به وجود اعتبار و صرفا" برای ادامه اجرای عملیات در قالب طرح مربوط مجاز می باشد.
تبصره 2 - به کارگیری افراد در فعالیتهای تحقیقاتی و قرارداد های مشاوره یا تحقیق از محل اعتبارات هزینه ای ( جاری ) منوط به پیش بینی در موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور و یااستان می باشد. ادامه خدمت کارکنانی که در سال 1380 در طرحها همکاری داشته اند و ادامه عملیات و فعالیت ذیربط در سال 1382 از محل اعتبارات هزینه ای ( جاری ) تامین می شود ، با رعایت تصویبنامه شماره 40358/ت 25627ه مورخ 20/9/1380 هیئت وزیران مجاز می باشد.
تبصره 3 - تمدید قرارداد پرسنل غیر رسمی شاغل در سال 1381 در صورت نیاز دستگاه از محل اعتبار هزینه ای ( جاری ) ملی یا استانی مجاز است .
تبصره 4 - برگزاری دوره های آموزشی که منجر به تعهد استخدامی در سالهای بعد می شود ، منوط به اخذ مجوز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد.
تبصره 5 - انعقاد قرارداد با اشخصا حقیقی و حقوقی برای به کارگری نیروی انسانی به استثنای موارد موضوع قراردادهای سال قبل مربوط به مشاغل پشتیبانی و اصلی ممنوع و انعقاد قرارداد با رعایت مقررات برای انجام کار مشخص درمدت معین ومبلغ مشخص صرفا" از اعتبارات هزینه ای ( جاری ) مجاز می باشد.
3 - برای کاهش حجم تصدی های اجتماعی دولت ، دستگاههای اجرائی موظفند براساس ماده ( 88 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و جدول شماره ( 12 ) مندرج در قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، موارد ومیزان واگذاری تصدی های اجتماعی خود را که حداقل در حد موارد مصوب در جدول فوق الذکر می باشد ، بر حسب برنامه و فعالیت در موافقتنامه اعتبارات هزینه ای مورد مبادله منظور نمایند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور واستان مکلفند از تامین اعتبار جهت پرونده های تملک دارایی های سرمایه ای نیمه تمام یا آماده بهره برداری مندرج در ستون اهداف کمی ) جدول مزبور خودداری نمایند.
4 - دستگاه های اجرائی مکلفند با رعایت مفاد و بندهای ( ر ) و ( ز ) تبصره ( 4 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، صرفا" پس از تامین صددرصد ( 100% ) حقوق و مزایای مستمر کارکنان ، پاداش باز نشسته ها ، عیدی ( پاداش پایان سال ) و سایرهزینه های قانونی پرسنلی هر دستگاه تا پایان سال 1382 نسبت به انجام سایر هزینه هااقدام نمایند.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان ووزارت امور اقتصادی و دارایی در زمان مبادله موافقتنامه و پرداخت وهزینه نمودن اعتبارات ، مسئول اجرای این بند می باشند.
5 - مبلغ قطعی پاداش پایان سال ( عیدی ) به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید ، ولی دستگاه های اجرائی موظفند بابت عیدی به ازای هر نفر شاغل و بازنشسته مبلغ یک میلیون ( 000/000/1 ) ریال در موافقتنامه های مربوط پیش بینی نمایند.
6 - پرداخت کمکهای غیر نقدی به کارکنان دستگاه های اجرائی از محل بودجه عمومی حتی از محل اعتبارات خارج از شمول قانون مخاسبات عمومی کشور در سال 1382 ، ششصد هزار ( 000/600 ) ریال تعیین می گردد.
7 - یارانه غذای کارکنان دولت برای دستگاه هایی که ساعات کار آنها حاقل تا ساعت ( 16 ) است ، همچنین در مورد کارکنانی که وضع کار آنها ایجاب می نماید شب یا ایام تعطیل را در محل کار خدمت نمایند یا با تایید بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از جانب ایشان حداقل تا ساعت ( 16 ) در محل کار حضور دارند ، حسب مورد برای تامین هر نوبت غذا ، حداکثر معادل چهارهزار و پانصد ( 4500 ) ریال ( نقدی و غیر نقدی ) به ازای هر نفر خواهد بود. غذای سایر افراد ( مهمانان ، سار کارکنان طرف قرارداد وغیر آنها ) به قیمت تمام شده عرضه خواهد شد.
8 - به دستگاه های اجرائی اجازه داده می شود برای اداره مهد کودک موضوع تصویبنامه شماره 67768/ت 25ه مورخ 9/7/1369 هیئت وزیران ماهانه حداکثر مبلغ بیست هزار ( 000/20 ) ریال به ازای هر کودک که از مزایای مهد کودک استفاده می نماید ، در موافقتنامه ها منظور نمایند ، مشروط بر اینکه در اداره مهدکودک از کارکنان خود استفاده ننمایند.
11 - دستگاههای اجرائی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان مکلفند به منظور اجرای صرفه جویی مندرج در ماده واحده قانونی بودجه سال 1382 کل کشور ، نسبت به اعمال سیاستهای زیر اقدام نمایند:
الف - مبادله موافقتنامه های هزینه ای ( جاری ) با رعایت موارد زیر انجام گیرد:
1 - اعتبار فصول اول ، ششم ، یارانه کالاهای اساسی ، کودشیمیایی ، سم ، بذر ، دارو و بن کارگری در حد اعتبار مصوب .
2 - سایر موارد در حد عملکرد سال 1381
ب - اعبتارات هزینه ای دستگاه های اجرائی که با سازمان مدیریت و بنرامه ریزی کشور به دلیل قوانین خاص مبادله موافقتنامه نمی نمایند ، در حد1/4 در صد کاهش می یابد.
پ - تخصیص اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) با اولویتهای زیر اقدام گردد:
1 - تخصیص کامل اعتبارات مصوب طرحهایی که در سالهای 1382و1383 خاتمه خواهند یافت .
2 - طرحهای درآمد - هزینه ای به میزان وصول درآمد.
3 - تخصیص کامل اعتبارات طرحهای مربوط به وجوه اداره شده و اشتغال .
4 - طرحهای مربوط به سفرهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ، بازسازی ، حوادث غیر مترقبه و مناطق توسعه نیافته به میزان صددرصد.
5 - سایر طرحها به میزان 80 درصد.
12 - هیچگونه مجوزی برای افزایش حقوق و مزایا و فوق العاده ها جز در حد تغییر ضریب و افزایش سنواتی برای هیچ گروه از کارمندان دولت صادر نمی شود. افزایشهای قانونی قبلی با رعایت بند ( ز ) تبصره ( 4 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور قابل اجرا خواهد بود.
13 - پرداخت اضافه کار هر دستگاه ، حداکثر در حد پرداختی سال 1381 و در سقف یکصد و بیست ( 120 ) ساعت برای هر نفر در ماه مجاز می باشد.
تبصره - مجوزهای سالهای 1380 و1381 دولت برای پرداخت اضافه کار که حسب ضوررت بیش از یکصد و بیست ( 120 ) ساعت تعیین شده است ، در سال 1382 معتبر و قابل اجرا می باشد.
14 - سقف اعتبار مربوط به هزینه های مصرف سوخت ، آب ، برق و تلفن حداکثر در حد عملکرد سال 1381 می باشد.
15 - تعداد نفر - روز مامویت خارج از کشور دستگاه های اجرائی ، حداثکر معادل عملکرد سال 1381 خواهد بود.
تبصره - سفرهایی که هزینه های آن توسط سازمانهای بین المللی یا کشور دعوت کننده تامین می شود ، از محدودیت مقرر در این بند مستثنی می باشد.
16 - به منظور صرفه جویی در هزینه های مربوط به تاسیسات رفاهی ، فرهنگی و ورزشی از قبیل زائرسرا ، مهمانسرا ، باشگاه ، ورزشگاه و موار مشابه :
الف - پرداخت هرگونه وجهی از محل اعتبارات مصوب جهت اجاره ، احداث ، توسعه و ایجاد موارد فوق حتی ز محل اعتبارات خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی کشور ممنوع می باشد.
تبصره - سازمان تربیت بدنی و سایر دستگاه هایی که در قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، دارای طرح تملک دارایی های سرمایه ای ( عغمرانی ) مصوب برای موارد فوق می باشند ، از شمول این جزء مستثنی می باشند.
ب - واحدهای نیمه تمام فوق با رعایت قوانین ومقررات مربوط ، به بخش غیر دولتی ( خصوصی و تعاونی ) واگذار می گردند.
17 - دستگاه های اجرائی ملکف به رعایت موارد زیر می باشند:
الف - در خرید و مصرف مواد مصرفی اداری ، وسخت و تعمیرات خودروها صرفه جویی شود و در استفاده از خودروها و امکانات اداری برای مسئولان وکارکنان دولت مراقبت لازم به عمل آید.
ب - مدیران و دستگاه هایی که با حفظ کیفیت اجرای برنامه ها صرفه جویی می نمایند ، به صورت بارز و در مقایسه با دستگاههای دیگر تشویق شوند.
ج - به منظور تسریع در تصمیم گیری های دولت ، دستگاههای اجرائی پیشنهادها و درخواستهای خود را بادر نظر گرفتن سیاستهای مندرج در بندهای فوق ارائه نمایند.
18 - گردهمایی ها ، هم اندیشی ها وهمایشهاو نظایر آن باید به دور از هرگونه تجمل برگزار و محل برگزاری باید متناسب با موضوع و با رعایت اصل صرفه جویی انتخاب گردد.
19 - هرگونه سرمایه گذاری توسط دستگاه های اجرائی اعم از کشوری و لشکری جهت ساخت و توسعه واحدهای جدید درمانی ممنوع می باشد. وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از شمول این بند مستثنی می باشند.
20 - شروع هر نوع پروژه جدید تملک دارای های سرمایه ای ملی در سال 1382 ممنوع می باشد. مواد مندرج در قانون بودجه سال 1382 کل کشور و تامین اعتبار شده از محل ردیفهای 503308و503422 مستثنی می باشند.
تبصره - ضوابط چگونگی سازمان کار جهت اتمام پروژه های نیمه تمام و چگونگی شروع پروژه جدید استانی به تصویب هیئت وزیران می رسد.
21 - اجازه ساختمان ، انبار ، توقفگاه ، مرزعه ، باغ و نظایر آن از محل اعتبارات هزینه ای ( جاری ) صرفا" براساس شروع عملیات موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و یا استان مجاز می باشد.
22 - تامین ساختمان اداری مورد نیاز دستگاههای اجرائی ، صرفا" با ساز و کار بند ( ب ) ماده ( 89 ) قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت مجاز است . احداث هر نوع ساختمان اداری جدید در سال 1382 جز در مواردی که مجوز قانونی وجود دارد ، ممنوع می باشد.
23 - اعتبار برنامه های ( تحول نظام اداری ) ، ( توسعه مشارکتهای اجتماعی فرهنگی زنان ) ، ( نظام محیط زیست ومدیریت سبز ) و ( توسعه وکاربری فناوری ارتباطات واطلاعات ) ذیل دستگاه های اجرائی و هزینه های نگهداری و بهره برداری مراکز رفاهی ، فرهنگی و ورزشی با رعایت دستورالعمل ها و آئین نامه های مربوط در قالب شرح فعالیتهای موافقتنامه هزینه به مصرف می رسد.
24 - با عنایت به ضرورت تحول اداری و با توجه به مفادتبصره ( 13 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور و در راستای گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارائه حداکثر تسهیلات به مردم و بهینه شده فرآیندهای امور دولتی ، دستگاههای اجرائی موظفند به هنگام تنظیم موافقتنامه اعتبارات هزینه ای ( جاری ) خود ، معافیتهای مشخص در این حوزه را به همراه اعتبارات مورد نیاز پیش بینی نمایند. دستورالعمل اجرائی و نحوه هزینه نمودن اعتبارات این بند بنا به پیشنهاد مشترک شورای عالی اطلاع رسانی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هئت وزیران خواهد رسید.
25 - اعتبارات مربوط به مابه التفاوت نرخ ارز کالاهای یارانه ای بشرح زیر قابل هزینه می باشد:
الف - برنامه ( تامین نیازهای وارداتی ) ذیل دستگاه های اجرائی ، مطابق تبصره مربوط و در قالب موافقتنامه فعالیت هزینه
ب - ردیفهای 503569و503621 موضوع بند ( ح ) تبصره ( 21 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.
26 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است حداکثر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه ، دستورالعمل های مربوط به مبادله موافقتنامه های اعتبارات هزینه ای ( جاری ) و تملک دارای های سرمایه ای ( عمرانی ) استانه را ابلاغ نماید.
27 - خزانه معین استان ملکف است عملکرد ودرآمدها ، پرداختهای اعتبارات هزینه ای ( جاری ) استان ( برحسب دستگاه ، برنامه ) واعتبارات تملک دارای های سرمایه ای ( عمرانی ) ( برحسب طرح ) را در مقاطع سه ماه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام نماید.
28 - دستگاه هایی که شمول قوانین ومقررات عمومی به آنهامستلزم ذکر و تصریح نام است و دستگاه های دارای قانون ومقررات خاص ، در چارچوب اعتبارات مصوب ومقررات خاص عمل می نمایند.
29 - به منظور تسریع در اجرای طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) و با توجه به مفاد ماده ( 61 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - شرح عملیات کلیه موافقتنامه های طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ( عمرانی ) مبادله شده در سال 1381 در قالب اعتبارات سال 1382 جهت اجرای عملیات مندرج در موافقتنامه ذیربط اصلاح شده تلقی می گردد.
30 - روسای مجامع عمومی شرکتهای دولتی ( از جمله شرکتهایی که شمول قوانین ومقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر و تصریح نام است ) وموسسات انتفاعی وابسته به دولت موظفند حداکثر تا پایان خردادماه نسبت به تصویب وابلاغ ضوابط اجرائی بودجه سال 1382خود با در نظر گرفتن مفاد این تصویبنامه اقدام نمایند و نسخه ای از آن را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نمایند و چنانچه در این زمینه اقدام ننمایند ، مفاد این تصویبنامه بعنوان ضوابط اجرائی دستگاه ذیربط لازم الاجراء خواهد شد.
31 - این تصویبنامه از ابتدای سال 1382 لازم الاجرا می باشد.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16974

تاریخ تصویب : 1382/02/07

تاریخ ابلاغ : 1382/03/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.