×

تصویبنامه راجع به کلیات ، مشخصات و شروط تحقق اهداف طرح مجموعه شهری تهران

تصویبنامه راجع به کلیات ، مشخصات و شروط تحقق اهداف طرح مجموعه شهری تهران

تصویبنامه-راجع-به-کلیات-،-مشخصات-و-شروط-تحقق-اهداف-طرح-مجموعه-شهری-تهران
شماره 4945/ت 27999ه 5/3/1382

هیات وزیران در جلسه مورخ 10/2/1382 بنا به پیشنهاد شماره 02/100/1561 مورخ 15/4/1381 وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، کلیات ، مشخصات و شروط تحقق اهداف طرح مجموعه شهری تهران را بشرح زیر تصویب نمود:
1 - مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن شامل شهرهای واقع در شهرتسانهای تهران ، دماوند ، ری ، شمیرانات ، کرج ، ورامین ، اسلامشهر ، ساوجبلاغ و شهریار است .
2 - اهداف طرح مجموعه شهری تهران بشرح زیر است :
الف - ساماندهی فعالیتها در مجموعه شهری تهران ، به منظور تضمین توسعه پایدار مجموعه .
ب - کاهش خسارتهای اجتماعی - اقتصادی و زیست محیطی ناشی از پراکندیگی ، نابسامانی و بی نظمی در استقرار جمعیت و فعالیت و نحوه استفاده از زمین .
- ایجاد محیطی قابل زندگی برای کلیه ساکنان مجموعه شهری .
ت - ایجاد شرایط لازم در مجموعه شهری تهران برای نیل به جایگاه شایسته و ایفای نقش در سطح ملی و بین المللی .
3 - راهبردهای طرح یاد شده بشرح زیر می باشد:
الف - کاهش مرکز جمعیت و فعالیت در شهر تهران و توزیع آنها در سایر کانونهای جمعیتی مصوب مجموعه به منظور جلوگری از پراکندگی بیشتر در روند اسکان جمعیت و استقرار فعالیتها.
ب - ایجاد انسجام و ساماندهی و تجهیز کانونهای جمعیتی عمده مجموعه و تقویت ارتباط بین آنها.
پ - استفاده حداکثر از توان و ظرفیت زیر ساختهای موجود.
ت - بازنگری در سیاستها و برنامه های اسکان جمعیت در سطح ملی واستانی با تاکید بر حل مسئله اسکان غیر رسمی و تامین مسکن کم درآمدها.
4 - با توجه به محدودیتهای توسعه مجموعه شهری تهران به ویژه در زمینه تامین آب و ضرورت کنترل ، به منظور مهار و جلوگیری جدی از افزایش جمعیت مجموعه ، سقف جمعیتی 15 میلیون نفر به ازای تحقق جمعیت 6/101 میلیون نفری کشور و سقف جمعیتی 14 میلیون نفر به ازای تحقق جمعیت 3/92 میلیون نفری کشور در سال 1400 تعیین می شود.
5 - با توجه به نقش و دخالت عوامل متعدد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی در تحقق یافتن هدف جمعیتی فوق ، اقدامات لازم در زمینه های ذیل ، توسط دستگاههای ذیربط به منظور پیشگیری ازتجاوز جمعیت مجموعه شهری تهران از سقف یاد شده و بعنوان شروط تحقق سقف جمعیتی 14 تا15 میلیون نفر ( تا سقف 15% جمعیت کشور ) در افق سال 1400 برای مجموعه شهری تهران و سایر اهداف طرح مذکور ، انجام پذیر:
بخش اول : اقدامات بنیادی در سطح ملی :
الف - تداوم کنترل آهنگ رشد جمعیت کشور تا رسیدن به حد مطلوب برای توسعه پایدار مل .
ب - تراکم زدایی و تمرکز زدایی در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری برای افزایش اختیارات در سطوح استانی و مجموعه های شهری .
ج - تکمیل و تصویب طرح آمایش سرزمین طی حداکثر یک سال با تاکید بر موارد زیر:
1 - تجهیز و ایجاد قطبهای توسعه منطقه ای و تجاری با صنایع و خدمات پیشرفته وارتباطات ملی و فراملی به منظور جذب جمعیت و فعالیتهای به دیگر مناطق مستعد کشور.
2 - ایجاد تحول کیفی در بخش کشاورزی ومدیریت توسعه روستایی به منظور بالابردن میزان بهره وری و کارآیی بخش کشاورزی واستقرار فعالیتهای نوین صنعتی و خدماتی برای حفظ و جذب جمعیت به مناطق روستایی .
د - تدوین قوانین لازم به منظور ایجاد هماهنگی در فرآیند اجرای برنامه های توسعه بخشی و کالبدی ( طرحهای آمایش ومنطقه ای و مجموعه های شهری ) .
ه - فعالیت ومداخله موثر دولت در زمینه فراهم آوردن شبکه های زیر بنایی ، ارتباطات پیشرفته و تشویقها و انگیزه های مالیاتی و اعبتاری به منظور جذب جمعیت و فعالیها به دیگر مناطق مستعد کشور در چارچوب طرحها یمصوب ملی .
و - اصلاح قوانین مالیاتی و ساز وکار درآمد و هزینه براساس اصل ( تامین هزینه های اداره امور شهرها توسط ساکنان آنها ) ژ
بخش دوم - اقدامات در سطح مجموعه شهری تهران :
الف - برنامه ریزی برای خروج تدریجی بخشی از فعالیتهای خدماتی ، آموزشی ، صنعتی ، کشاورزی و تجاری غیر ضروری و نامتناسب با ظرفیت شهری و مجموعه شهری تهران ( در حد250 هزار شغل ) .
ب - بازنگری در سیاستها ، برنامه ها و طرحهای در دست مطالعه ، مصوب و در دست اجرای توسعه بخشی وکالبدی استان تهران توسط کلیه دستگاههای اجرائی ذیربط و موثر در امر توسعه و عمران بر مبنای الزامات گزینه جمعیت مصوب .
ج - تقویت و تجهیز کانونهای اصلی تمرکز جمعیت و نیز شهرهای جدید در دست اجرای مجموعه به لحاظ تاسیسات و خدمات شهری و امکانات دسترسی وارتباط به منظور گسترش عرصه سرمایه گذاریها در زمینه توسعه عمران به کل مجموع هو تحقق هدف طرح در زمینه تمرکز زدایی از شهر تهران .
د - بازنگری سایر ضوابط ومقررات ناظر بر استقرار صنایع در استان تهران براساس شرایط نوین اقتصادی ، با توجه ویژه به صنایع متکی بر فناوریهای پیشرفته و رعایت سقف جمعیتی مصوب مجموعه شهری تهران با رعایت قوانین ومقررات مربوط.
ه - سیاستگذاری در خصوص نحوه واگذاری تراکم ساختمانی با رعایت سقف مصوب 65/7 میلیون نفر جمعیت برای محدوده شهر تهران در کلیه برنامه ها طرحهای توسعه شهری و توقف توسعه مسکونی در مناطق ( 21و22 ) و اراضی شرق منطقه ( 4 ) شهرداری تهران و تخصیص اراضی مذکور به کاربردهای مقیاس منطقه ای ، مل ی فراملی در چارچوب طرحهای جامع و تفصیلی .
و - تهیه و اجرای برنامه ها و طرحهای لازم به منظور حفاظت از اراضی کشاورزی ، مرتعی نواحی روستایی و توسعه فضاهاوکمربندهای سبز ، پارکهای ملی ومناطق حفظ توانهای طبیعی و همچنین جلوگیری از گسترش بی رویه و پراکندگی استقرار جنعیت و فعالیت در سطح مجموعه .
ز - تاسیس ( .مرکز آمار ، اطلاعات و برنامه ریزی مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن ) به منظور جمع آوری ، پردازش ، تجزیه و تحلیل مستمر و ارائه منظم گزارشها در زمینه جگونگی و تحولات رشد و توسعه مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن .
6 - استناندار تهران با اختیارات ویژه به عنوان مدیر مجموعه شهری تهران تعیین می شود.
7 - ساختار تشکیلاتی ، حدود اختیارات و شرح وظایف مدیریت مجموعه شهری به پیشنهاد وزارتخانه های مسکن و شهرسازی وکشور و تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین خواهد شد.
8 - مسئولیت پیگیری شرایط مندرج در بخش اول از بند ( 5 ) این تصویبنامه مربوط به سبف جمعیتی طرف یاد شده تا نیل به نتایج مورد نظر ، بر عهده کار گروهی به مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و عضویت وزارتخانه های کشور ، مسکن و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست وسایر دستگاههای ذیربط به تشخیص اعضای اصلی ، می باشد.
9 - مسیزلیت انجام اقدامات لازم به منوظر تحقق شرایط مندرج در بند ( د ) بخش اول از بند ( 5 ) این تصویبنامه مربوط به سقف جمعیتی طرح یاد شده ، بر عهده وزارت مسکن وشهرسازی با همکاری وزارت کشور خواهد بود.
10 - مسیولیت انجام اقداماهای لازم به منظور تحقق شرایط مندرج در بند ( الف ) بخش دوم از بند ( 5 ) این تصویبنامه مربوط به سقف جمعیتی طرح یاد شده توسط کار گروهی با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و عضویت وزارتخانه های کشور و مسکن و شهرسازی ، با کسب نظر سایر دستگاههای ذیربط خواهد بود.
11 - مسئولیت انجام اقدامهای لازم به منظور تحقق شرایط مندرج در بند ( ج ) بخش دوم از بند ( 5 ) آئین نامه مربوط به سقف جمعیتی طرح یاد شده برعهده وزارتخانه های مسکن وشهرسازی وکشورخواهدبود
12 - مسئولیت بازنگری مقررات و ضوابط ناظر به استقرار صنایع در مجموعه شهری تهران ( موضوع بند ( د ) بخش دوم از بند ( 5 ) این تصویبنامه مربوط به سقف جمعیتی طرح یاد شده ) بر عهده کار گروهی به مسئولیت وزارت مسکن وشهرسازی و عضویت وزارتخانه های کشور ، صنایع و معادن و سازمان حفاظت محیط زیست با رعایت قوانین مربوط خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16974

تاریخ تصویب : 1382/02/10

تاریخ ابلاغ : 1382/03/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.