×

چون حکم معترض عنه مدلل نشده ومعلوم نیست وکیل مرقوم چه رفتار وعمل خلاف شئون وکالت انجام داده

چون حکم معترض عنه مدلل نشده ومعلوم نیست وکیل مرقوم چه رفتار وعمل خلاف شئون وکالت انجام داده

چون-حکم-معترض-عنه-مدلل-نشده-ومعلوم-نیست-وکیل-مرقوم-چه-رفتار-وعمل-خلاف-شئون-وکالت-انجام-داده
دادنامه شماره : 142 - 24/7/1375

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
با بررسی پرونده اعتراضات وکیل دادگستری بر دادنامه مورخ 11/6/74 صادره از دادگاه انتظامی کانون وکلا مبنی بر محکومیت او به تنزل درجه ، به جهات زیر وارد است و این دادگاه ضمن فسخ حکم معترض عنه از آن رفع اثر می نماید:
اساس اتهام وکیل بموجب حکم معترض عنه اینست که چون اظهارنامه مورخ 3/11/70 را موکل ایشان به کمک منشی خود در غیاب وبدون اطلاع وی تهیه و ارسال داشته ، مورد انطباق با عنوان وماده استنادی (ماده 76آئین نامه ناظر به بند10 ماده 80 آئین نامه استقلال کانون ) درکیفرخواست نمی باشد. بلکه اعمال نامبرده مغایر شئون تلقی و با انطباق مورد به قسمت اخیر بند یک ماده 80 لایحه استقلال کانون ناظر به ماده 76 همین قانون وکیل را به تنزل درجه محکوم می نماید.
باتوجه به مفاد لایحه وکیل ونوشته موکل وی ومنشی موکل ، چنین استنباط و برداشتی صحیح بنظر نمی رسد. و تفهیم موردوعدول از مفاد کیفرخواست بنحو مذکور قیاس مع الفارق است . زیرا وکیل ناگزیر بوده که از اتهام منتسبه بخود با هر وسیله که برایش میسرو قابل توجیه بوده استفاده کند.وبا وجودی که تنها نفی وتکذیب اتهام با عدم وجود دلایل کافی از طرف شاکی انتظامی ، برای برائت اوکافی بوده است .
مع هذا مدارکی هم در جهت نفی مداخله خود در تنظیم وارسال اظهارنامه برای شاکی انتظامی ارائه کرده است که عبارات ولحوق حکم صادره از کانون نیز مبین وموید همین معنی است .
بنابراین چون حکم معترض عنه مدلل نشده ومعلوم نیست وکیل مرقوم چه رفتار وعمل خلاف شئون وکالت انجام داده ، با قبول اعتراض ، ضمن فسخ حکم مزبور از آن رفع اثر می گردد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 142

تاریخ تصویب : 1375/07/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.