×

عدم احراز فسادوبا استظهار به اینکه در خصوص انتساب او به مرام اشتراکی صرفنظر از اعلام انزجارش از حزب توده وسیله مطبوعات ، حکم برائت وی صادر شده

عدم احراز فسادوبا استظهار به اینکه در خصوص انتساب او به مرام اشتراکی صرفنظر از اعلام انزجارش از حزب توده وسیله مطبوعات ، حکم برائت وی صادر شده

عدم-احراز-فسادوبا-استظهار-به-اینکه-در-خصوص-انتساب-او-به-مرام-اشتراکی-صرفنظر-از-اعلام-انزجارش-از-حزب-توده-وسیله-مطبوعات-،-حکم-برائت-وی-صادر-شده

وکیل


دادنامه شماره : 229 - 25/10/1375

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
شعبه 3 هیئت بازسازی کانونهای وکلای دادگستری ، وکیل دعاوی رابر اساس پرونده متشکله وگزارش اداره کل کارگزینی نسبت به کیفیت خدمات وسوابق ومرام اشتراکی که بر آن مبنا متهم به اتهامات عدیده بوده ،ودر حال حاضر از سوء شهرت بسیار قوی برخوردار است .
با رد مدافعاتش به استناد شقوق 3و4و10 بند الف ماده 5 قانون نحوه اصلاح کانونهای وکلا مصوب 15/7/70واصلاحیه مورخ 26/2/72 آن به انفصال دائم از شغل وکالت محکوم نموده است .
اعتراضات وکیل چنین است : 3 نفر نویسندگان گزارش کارگزینی دادگستری همگی از اشخاص بد سابقه وفراماسونرهای سرشناس بوده اند و اتکای به چنین گزارشی مایه شگفتی است .
دوم اینکه تصمیم نهائی دادگاه عالی انتظامی بر تایید صلاحیت او خط بطلانی است بر این گزارش غرض آلود.
سوم صدور حکم برائتش از دادگاه نظامی وقت دلیل موثری است بر رد اتهامات سیاسی ومرامی که به آن منتسب شده بود.
چهارم اتکای صادرکننده رای در اشاره به سوءشهرت وفساد اخلاقی از نظر استدلال فاقد اعتبار قضائی است . زیرا نه تنها چنین امری مدلل نبوده بلکه حتی هیئت نتوانسته به نمونه ای اشاره نماید.
بااین وصف وانتفای مسایل گذشته وصدور50 فقره حکم قیمومت برای وی سرپرستی بیش از200 طفل بی یاور و10 نفر محجورودیوانه وبرپا کردن مراسم عروسی آنها که با هزینه شخصی متحمل گردیده ، ازجمله افتخارات اوست . وافتخارتفویض وکالت وسیله آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه ودفاع از روحانیت مبارز در محاکم جنائی سابق ...ومشاورت در دفتر خدمات حقوق بین الملل وقبول مسئولیت شعبه 2 بیانیه الجزایر و شرکت در محاکمات ایران علیه امریکا، آیا موجب سوءشهرت است ؟
بنظر این دادگاه مشارالیه در عمرکوتاه قضاوت خودبعلت نداشتن تجربه کافی وتاثیر پذیری از جو و احساس اعتلای قدرت قضایی و فلسفه حمایت از مردم ستمدیده ونیز از باب عدم رعایت نزاکت شغلی در مظان اتهاماتی قرار گرفته ولی صحت ودرستی او مورد تخدیش قرار نگرفته است .
حمایت او از افراد چپی ، و متاهل نبودنش در بدو استخدام از جمله موجباتی بوده که از نظر انتساب مرام اشتراکی وی را حتی به زندان و محاکمه کشانیده ،وبی احتیاطی اودر پرهیز از مواضع اتهام موجب شده که در این خصوص رئس دادگستری وقت مسائل را از نزدیک مورد بازرسی قرار داده ونتیجه گیری کند که موضوع اتهام منافی عفت وارد نیست . ولی حمایت او ازطرف گروههای چپی موردتایید قرار گرفته که مالا" با توجه به صدور حکم برائتش از طرف دادرسی ارتش واعلام انزجار او از حزب منحله توده واستنباط از تصمیمات دادگاههای انتظامی وتجدیدنظر موید آن است که مشکلات او از جهات مذکور نیز منتفی شده است .وبا اعطای گواهی حسن خدمت از وزارت دادگستری نهایتا" در سلک وکلای دادگستری درآمده وپرونده وکالتی وی بجز دو فقره اعلام تخلف که یکی منتهی به برائت ودیگری محکومیتش به توبیخ کتبی با درج در مطبوعات شده ، متضمن سوء شهرت و سابقه ای که به محکومیت او منتتهی شده یا از لحاظانتساب جرائم عمومی موجبات تخدیش وی را سسبب شده باشد نیست .
عمده اشکالات منتسبه به او تاثیر پذیری از شایعات مربوط به دوران قضاوت اوست .
با توجه به مراتب واینکه طبق پرونده وکالتی یکبار دیگر نیز با انفصال از خدمت مواجه شده ، وسیله شورای عالی قضایی از آن رفع اثر گردیده .وبا عدم احراز فسادوبا استظهار به اینکه در خصوص انتساب او به مرام اشتراکی صرفنظر از اعلام انزجارش از حزب توده وسیله مطبوعات ، حکم برائت وی صادر شده .وبا اخذ گواهی حسن سابقه در دوران وکالت هم عملی مخالف با شئون وکالت در پرونده وکالتی وی ملاحظه نشده که مستلزم مجازات انفصال دائم باشد،دادگاه حکم معترض عنه را عادلانه ندانسته ضمن فسخ رای مورخ 6/3/74 شعبه 3 هیئت بازسازی ، از آن رفع اثر می نماید.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 229

تاریخ تصویب : 1375/10/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.