×

اعمال خلاف شئون و حیثیت کارشناس و اقدامات خارج از محدوده صلاحیت فنی و محلی و رشته اختصاصی کارشناس

اعمال خلاف شئون و حیثیت کارشناس و اقدامات خارج از محدوده صلاحیت فنی و محلی و رشته اختصاصی کارشناس

اعمال-خلاف-شئون-و-حیثیت-کارشناس-و-اقدامات-خارج-از-محدوده-صلاحیت-فنی-و-محلی-و-رشته-اختصاصی-کارشناس
دادنامه شماره : 271 - 30/9/1372

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
دادگاه انتظامی کانون کارشناسان دادگستری دررسیدگی به تقاضای رئیس هئیت مدیره وکیفرخواست دادسرای انتظامی کانون نسبت به اعمال خلاف شئون وحیثیت کارشناس واقدامات خارج از محدوده صلاحیت فنی ومحلی ورشته اختصاصی کارشناس کشاورزی ، ضمن رسیدگی به تخلفات اوواستماع مدافعاتش ، با رد اعتراضات وی ، بموحب رای مورد شکایت ، نامبرده را به یکسال تعلیق از کارشناسی محکوم نموده است . گرچه حکم صادره چه از باب عدم ذکر مشخصات کیفرخواست ومبانی تعقیب وچه از لحاظ شکلی وآئین دادرسی خالی از اشکال بنظر نمی رسیده وبهمین علت وهم چنین نظرات ماهیتی موردایراد واعتراض محکوم علیه قرار گرفته است .
ولی دادگاه کانون در رفع ابهام از حکم صادره بر اساس رای اصلاحی نظر خود را چنین اعلام داشته است :
( قید کلمه تعلیق در رای اصلی صحیح نبوده ونظر دادگاه برمحرومیت کارشناس بوده است ) بنظر این دادگاه چون در زمان صدور رای ، هم تقاضای رئیس هئیت مدیره کانون مبنی بر تعلیق و هم کیفرخواست دادسرای کانون در دادگاه مطرح بوده ، به ترتیبی که در رای اصلاحی درج و رفع ابهام شده ، مالا" حکم به محرومیت کارشناس به مدت یکسال از کارشناسی صادر گردیده ، و با این وصف صدور حکم تعلیق یکساله عملا" منتفی شده است . اما اعتراضات کارشناس به حکم صادره در مورد محرومیت باتوجه به دلایل مندرج در رای دادگاه کانون وعنایت به اینکه بهرحال مدافعات وی به اینکه اقدامات و ماموریتهای او بعنوان خبره محلی و بر اساس ارجاعات ، و قانون ابطال اسناد و فروش رقبات آب واراضی موقوفه مصوب 28/1/63وبند ب ماده 5 و تبصره 3 ماده 7 و ماده 9 آئین نامه قانون مزبور و بخشنامه شماره 5800/210 رهبرانقلاب وسر پرست سازمان حج واوقاف ،وبعنوان خبره برخلاف صلاحیت و پروانه کار شناسی او نبوده . وبا عنایت به اینکه در مقررات و بخشنامه های مورد استناد کارشناس همه جا رجوع به کارشناس وخبره محلی عنوان شده و ارجاع امور به او از باب عنوان وسمت کارشناسی او بوده و اصولا" با توجه به ماده 29 قانون کارشناسان مصوب 1317 خبره محلی ازتفسیر و تعبیری ک نامبرده بمنظور توجیه اعمالش نموده ،خارج است .
نظر به جامع محتویات پرونده اعتراضش مفید و موثر در مقام نمی باشد.
اعتراض ریاست کانون کارشناسان هم بر رای اصلاحی درمورد تبدیل حکم تعلیق به محرومیت صحیح نیست ونظر به اینکه تبدیلی هم صورت نگرفته است بنظر وارد نمی باشد. علی هذا با رد اعتراض کارشناس نتیجتا" حکم دادگاه انتظامی کانون کارشناسان تائید می شود.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 271

تاریخ تصویب : 1372/09/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.