×

کارشناس مقید به اظهارنظر در وضع موجود بوده ، و حق ورود به ماهیت اشتباهات ثبتی را نداشته است واظهارنظر او بر خلاف صلاحیت صورت گرفته

کارشناس مقید به اظهارنظر در وضع موجود بوده ، و حق ورود به ماهیت اشتباهات ثبتی را نداشته است واظهارنظر او بر خلاف صلاحیت صورت گرفته

کارشناس-مقید-به-اظهارنظر-در-وضع-موجود-بوده-،-و-حق-ورود-به-ماهیت-اشتباهات-ثبتی-را-نداشته-است-واظهارنظر-او-بر-خلاف-صلاحیت-صورت-گرفته

وکیل


دادنامه شماره : 143 - 24/7/1375

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
با بررسی پرونده های کانون کارشناسان وعنایت به اعتراض کارشناس به رای مورخ 16/12/73 دادگاه انتظامی کانون که از باب تشخیص تخلفات کارشناس مذکور، با رعایت تخفیف به یکسال محرومیت وی از شغل کارشناسی انجامیده است .
بنظر این دادگاه اعتراضات مشارالیه چه از لحاظ شکلی وچه از باب اظهارنظر ماهیتی وارد است زیرا:
با عنایت به اینکه تاریخ اظهارنظرهای کارشناس که ازآن شکایت شده 6/6/64 و2/7/67 بوده ودر تاریخ های 20/12/69 و21/12/70ازآنها شکایت شده ، همانطور که کارشناس اعلام کرده ، با گذشت بیش از 2سال فاصله اظهارنظروشکایات مطروحه ، مسئله تاب تعقیب انتظامی رابه علت شمول مرور زمان نداشته است .
با انصراف از اینکه کانون به این ایرادتوجه نکرده ، اصولا"کیفرخواست دادسرای انتظامی کانون وحکم صادره در مورد تخلف کارشناس مدلل واثبات نگردیده .وبا اینکه یکی از اعضای کمیسیون شکایت کانون در تاریخ 2/6/70 پیشنهاد نموده که یکنفر کارشناس متخصص امور ثبتی در صورت لزوم اظهارنظر نماید. تا چنانچه کارشناس تخلف کرده باشد، مراتب را با ذکر دلیل اعلام نماید،ملاحظه می شودکه راجع به این پیشنهاد اقدامی نشده ،وبا این ترتیب کیفرخواست انتظامی مدلل وثابت نگردیده .
بنابراین چون حکم صادره از دادگاه کانون در این قسمت ثابت نیست این قسمت از حکم معترض عنه رفع اثرمی شود.
اما در خصوص شکایت دیگر، تخلف نامبرده مسلم است . زیرا کارشناس مقید به اظهارنظر در وضع موجود بوده ، و حق ورود به ماهیت اشتباهات ثبتی را نداشته است .واظهارنظر او بر خلاف صلاحیت صورت گرفته .وبا وصفی که خود وی در لوایح تقدیمی صریحا" اعلام داشته که تداخل پلاکها بر اثر اشتباهات ثبتی صورت گرفته ، نه در صلاحیت او بوده ونه چنین امری به او رجوع شده ونه موضوع دعوی ( رفع مزاحمت وتصرف عدوانی ) مقتضی چنین اظهارنظری بوده است .
بنابراین چون نظر کارشناس در حکم محکمه موثر واقع شده ،تخلفش مشمول بند ه ماه 11 آئین نامه رسیدگی به تخلفات کارشناسان رسمی است . النهایه چون دادگاه کانون در دو پرونده او را به یکسال محرومیت از کارشناسی محکوم نموده واین دادگاه از یک قسمت رفع اثر بعمل آورد،واینکه کارشناس ظاهرا" فاقد سابقه است ، لذا با اکثریت آراء، محکومیت وی را به مدت 6 ماه محرومیت از کارشناسی تقلیل می دهد.

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378
148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 143

تاریخ تصویب : 1375/07/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.