×

قانون موافقتنامه حمل ونقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آذربایجان

قانون موافقتنامه حمل ونقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آذربایجان

قانون-موافقتنامه-حمل-ونقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-ودولت-جمهوری-آذربایجان

وکیل


شماره 17347 13/3/1382
حضرت حجت الاسلام المسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 30194/27075 مورخ 25/6/1381 دولت در مورد موافقت نامه حمل ونقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 23/2/1382 مجلس شورای اسلامی عینا" تصویب و به تائید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست سوم ( 123 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 12992 20/3/1382
قانون موافقتنامه حمل ونقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان که در جلسه علنی رو سه شنبه مورخ بیست وسوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد وهشتاد ودو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1382 به تائید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 17347 مورخ 13/3/1382 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور - سیدمحمد خاتمی

ماده واحده - موافقتنامه حمل ونقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آذربایجان مشتمل بر یک مقده و چهارده ماده بشرح پیوست تصویب واجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل ونقل بین المللی جاده ای فی مابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایحان
دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری آذربایجان که از این پس ( طرفهای متعاهد ) نامیده می شوند ، با تمایل به ارتقاء مناسبات اقتصادی ، توسعه حمل ونقل جاده ای کالا ومسافر بین دو کشور و به صورت عبوری ( ترانزیت ) از طریق قلمرو یکدیگر بشرح زیر توافق نمودند :
مقررات عمومی
ماده 1 - تعاریف
از نظر این موافقتنامه :
1 - اصطلاح ( متصدی حمل ونقل ) یعنی هر شخص حقیقی یا حقوقی ثبت شده در قلمرو جمهوری اسلامی ایران یا در قلمرو جمهوری آذربایجان که بر اساس قوانین و مقررات ذیربط مجاز به انجام عملیات حمل ونقل بین المللی جاده ای مسافر یا کالا می باشد .
2 - اصطلاح ( وسیله نقلیه ) یعنی هرنوع وسیله نقلیه موتوری که :
الف - به منظور حمل بیش از نه نفر با احتساب راننده ( وسیله نقلیه مسافربری ) یا جهت حمل ونقل کالا ( وسیله نقلیه باربری ) ساخته شده باشد .
ب - در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد ثبت شده باشد ( در خصوص وسیله نقلیه مفصل دار ، ثبت کشنده ضروری می باشد ) .
اصطلاح ( وسیله نقلیه به هر نوع وسیله نقلیه منفرد یاترکیبی از وسیله نقلیه و نیمه یدک یا یدک اطلاق می گردد .
3 - اصطلاح ( پروانه ) یعنی سندی که توسط مقامات صلاحیتدار یک طرف متعاهد برای وسیله نقلیه طرف متعاهد دیگر جهت اجرای عملیات حمل ونقل بین دو کشور یا به صورت عبوری ( ترانزیت ) از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر یا به کشورهای ثالث و بالعکس و نیز برای بارگیری در قلمرو طرف متعاهد دیگر صادر می گردد .
4 - اصطلاح ( پروانه مخصوص ) یعنی سندی که حمل کالای حجیم یا تردد وسیله نقلیه با ابعاد بزرگ یا حمل کالای خطرناک را مطابق با قوانین ملی طرف متعاهدی که در آنجا عملیات حمل ونقل اجراء می گردد ، اجازه می دهد .
5 - اصطلاح ( خدمات حمل ونقل منظم مسافر ) یعنی خدماتی که طی آن حمل مسافر بر اساس مسیر معینی و جدول زمانی وکرایه های مشخص انحام می پذیرد .
مسافران در ایستگاههای از پیش تعیین شده سوار یا پیاده می شوند .
6 - اصطلاح ( خدمات حمل ونقل غیر منظم مسافر ) به کلیه خدمات حمل مسافر به استثنای بند ( 5 ) فوق اطلاق می گردد .
7 - اصطلاح ( کابوتاژ ) یعنی عملیات حمل ونقل توسط متصدی حمل و نقل یکی از طرفهای متعاهد در قلمرو طرف متعاهد دیگر که نقاط بارگیری و تخلیه در داخل قلمرو آن واقع شده باشد .
ماده 2 - دامنه شمول
1 - مفاد این موافقتنامه درمورد حمل ونقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر توسط متصدیان حمل ونقل با استفاده از وسایل نقلیه بین قلمرو جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان یا به صورت ترانزیت ( عبوری ) از طریق قلمرو آنها یا به کشورهای ثالث یا بالعکس اعمال می گردد .
2 - موافقتنامه حاضر حقوق و تعهدات طرفهای متعاهد که ناشی از سایر موافقتنامه های بین المللی است را تحت تاثیر قرار نخواهد داد .
3 - براساس مفاد این موافقتهامه ، حمل ونقل داخلی کالا ومسافر ( کابوتاژ ) در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد مجاز نخواهد بود .
حمل ونقل مسافر
ماده 3 - خدمات حمل ونقل منظم
1 - خدمات حمل ونقل منظم بین دو کشور یا به صورت ترانزیت ( عبوری ) از طریق قلمرو آنها به تائید مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد خواهد رسید .
2 - مقامات صلاحیتدار هر یک از طرفهای متعاهد برای بخشی از خط سیر واقع در قلمرو خود اجازه نامه صادر می نمایند که برای مدت یک سال معتبر خواهد بود .
3 - درخواست مجوز تسلیم مقام صلاحیتدار کشوری که در آنجا وسیله نقلیه به ثبت رسیده است ، گردیده و منوط به تصویب خواهد بود .
ماده 4 - خدمات حمل ونقل غیر منظم مسافر
1 - به استثنای مفاد ماده ( 3 ) این موافقتنامه سایر انواع عملیات حمل ونقل مسافر مشمول الزام به اخذ مجوز نخواهد بود .
2 - کلیه انواع عملیات حمل ونقل غیر منظم مسافر مشمول هماهنگی قبلی مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد بر اساس مبادله اطلاعات ضروری خواهد بود . در این گونه موارد پروانه لازم صادر خواهد شد .
حمل ونقل کالا
ماده 5 - نظام پروانه حمل
براساس شرایط این موافقتنامه عملیات حمل ونقل کالا توسط وسائل نقلیه بشرح ذیل منطو به صدور پروانه حمل توسط مقامات صلاحیتدار هر یک از طرفهای متعاهد خواهد بود :
الف - بین قلمرو طرفهای متعاهد ،
ب - به صورت ترانزیت ( عبوری ) از طریق قلمرو طرف متعاهددیگر ،
ج - بین هر نقطه واقع در قلمرو طرف متعاهد دیگر و یا هر نقطه واقع در قلمرو یک کشور ثالث ( از کشورهای ثالث و بالعکس ) .
ماده 6 - موارد معاف از الزام خاخذ پروانه حمل
1 - بعنوان استثنائی بر ماده ( 5 ) ، عملیات حمل ونقل زیر از الزام به اخذ پروانه حمل ونیز از اخذ عوارض و مالیات معاف خواهد بود :
الف - حمل و نقل توسط وسایل نقلیه ای که وزن کل مجاز یا بار آنها شامل یدکها از شش تن تجاوز ننموده یا ظرفیت بار مجاز آنها شامل یدکها از سه ونیم تن تجاوز نکند .
ب - حمل ونقل اتفاقی از فرودگاهها یا بالعکس در مواردی که خدمات حمل ونقل هوایی تغییر مسیر می دهند .
ج - حمل ونقل وسائل آسیب دیده یا از کار افتاد و حمل ونقل وسایل نقلیه امدادی .
د - تردد وسائل نقلیه خالی اعزام شده جهت جایگزینی وسائل نقلیه از کارافتاده در کشور دیگر و نیز بازگشت وسیله نقلیه از کار افتاده پس از انجام تعمیرات .
ه - حمل ونقل کالاهای مورد نیاز در مواقع اضطراری به ویژه به هنگام بروز بلایای طبیعی و برای نیازهای بشردوستانه .
و - حمل ونقل از ابزار و آثار هنری برای بازارهای مکاره و نمایشگاهها یا برای مقاصد غیر تجای .
ز - حمل ونقل اموال ، ملزومات و حیوانات برای مقاصد غیر تجاری به برنامه های تئاتر ، موسیقی ، فیلم ، ورزش یا سیرک یا بالعکس و نیز موارد مورد نیاز برای ضبط برنامه های رادیویی یا تهیه فیلم یا برنامه های تلویزیونی .
ح - اولین وسائل نقلیه تازه خریداری شده به صورت جدید یا دست دوم که دارای شماره ثبت صادراتی از سوی مقامات صلاحیتدار می باشند ، به شرطی که اولین تردد به مقصد کشوری باشد که وسیله نقلیه قطعا" در آنجا به ثبت خواهد رسید .
ط - حمل و نقل اجساد .
ی - حمل و نقل بسته های پستی .
2 - کمیته ( کارگروه ) مشترک موضوع ماده ( 13 ) می تواند فهرست موارد عملیات حمل ونقل مذکور در بند فوق را اضافه کند یاتغییر دهد .
ماده 7 - شرایط پروانه های حمل
1 - پروانه های مذکور در ماد ( 4 ) و ( 5 ) این موافقتنامه در نقاط مرزی در دسترس قرار گرفته و تحویل متصدیان حمل ونقل طرف متعاهد دیگر خواهند شد .
2 - پروانه ها و سایر اسناد باید در طول مسافرت در وسیله نقلیه نگاهداری شده و بنا به درخواست مامور کنترل کننده ارائه گردند .
3 - پروانه ها صرفا" توسط متصدی حمل ونقلی که به نام صادر گردیده مورد استفاده قرار گرفته و قابل انتقال نخواهند بود .
ماده 8 - وزن وابعاد
1 - وزن ( شامل اوزان محوری ) وابعاد وسائل نقلیه بر اساس اسناد رسمی ثبت وسیله نقلیه بوده نباید از حداکثر حدود مجاز در کشور میزبان تجاوز نماید .
2 - هرگاه وزن ویا ابعاد وسائل نقلیه بارگیری شده یا خالی از حداکثر حدود مجاز در کشور میزبان تجاوز نماید ، اخذ مجوز مخصوصی از سوی مقام صلاحیتدار کشور میزبان ضروری خواهد بود .
مقررات مشترک
ماده 9 - موارد مالی
1 - بر اساس مفاداین موافقتنامه ، عملیات حمل ونقل بین المللی با پرداخت عوارض ومالیات به صورت متقابل بر اساس قوانین ملی هر یک از طرفهای متعاهد از طریق اخذ پروانه در مرزها اجراء خواهد شد . هیچگونه عوارض یا مالیات دیگری بر وسائل نقلیه هر یک از طرفهای متعاهد وضع نخواهد شد .
2 - سوخت موجد در مخازن عادی و ثابت وسائل نقلیه که توسط سازنده وسیله نصب گردیده و نیز مواد روغنی موجود در وسایل نقلیه که صرفا" برای حرکت آنها مورد استفاده قرار می گیرد به صورت متقابل از پرداخت حقوق و عوارض ورودی ومالیات معاف خواهند بود .
3 - ورود موقت قطعات یدکی به منظور تعمیر وسیله نقلیه مشخص که قبلا" وارد گردیده از پرداخت حقوق و عوارض ورودی و مالیات معاف خواهند بود . قطعات یدکی جایگزین شده تحت نظارت مقامات گمرکی ذیربط براساس قوانین کشور محل ورود قطعات یدکی ترخیص یا عودت داده خواهند شد .
ماده 10 - رعایت قوانین ملی
متصدیان حمل ونقل یک طرف متعاهد و خدمه وسائل نقلیه آنها در قلمرو طرف متعاهد دیگر تعهدات ناشی از موافقتنامه های چند جانبه ای که هر دو کشور در آنها عضویت دارند ، مفاد این موافقت نامه و نیز سایر موافقتنامه های دو جانبه و قوانین ملی را رعایت خواهند نمود .
ماده 11 - تخلفات ومجازاتها
در صورت بروز هر گونه تخلف از مفاد این موافقتنامه از سوی متصدیان حمل ونقل ثبت شده در قلمرو یک طرف متعاهد ، مقامات صلاحیتدار کشور محل وقوع تخلف ، مقامات صلاحیتدار کشور دیگر را مطلع خواهند نمود تا اقدامات لازم را به گونه ای که در قوانین ملی آن پیش بینی شده ، به مورد اجراء در آورند . مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد مجازات اعمال شده را به اطلاع یکدیگر خواهند رساند .
ماده 12 - مقامات صلاحیتدار
مقامات صلاحیتدار تعیین شده برای اجرای این موافقتنامه عبارتنداز :
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران : وزارت راه وترابری
از طرف دولت جمهوری آذربایجان : تا زمان تشکیل وزارت حمل ونقل ، ( شرکت دولتی آذر افتونقلیات )
ماده 13 - کمیته ( کار گروه ) مشترک
1 - به منظور نظارت بر اجرای این موافقتنامه و حل و فصل سریع کلیه مسائل مورد اختلاف ، مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد کمیته ( کارگروه ) مشترک مرکب از نمایندگان خود را تشکیل خواهند داد . شرح وظایف کمیته ( کارگروه ) مشترک بشرح زیر خواهد بود :
الف - بررسی وارائه راه حلها جهت حل و فصل مشکلات احتمالی که مستقیما" بین مقامات صلاحیتدار موضوع ماده ( 12 ) این موافقتنامه حل و فصل نشده است .
ب - بررسی تمامی موضوعات مرتبط دیگر در حیطه شمول این موافقتنامه و ارائه پیشنهادات برای حل وفصل آنها .
ج - رسیدگی به سایر امور حمل ونقل جاده ای مورد توافق دو جانبه .
د - کمیته ( کار گروه ) مشترک می تواند هرگونه اصلاح واضافات بر موافقتنامه را پیشنهاد و آن را جهت تائید به مقامات صلاحیتدار ارسال دارد . اصلاحات مندرج در پروتکلها بعنوان جزء لاینفک این موافقتنامه طبق ماده ( 14 ) لازم الاجراء خواهد گردید .
ه - هر دو طرف متعاهد ملزم به اجرای تصمیمات متخذه کمیته ( کارگروه ) مشترک می باشند .
2 - کمیته ( کارگروه ) مشترک به صورت متناوب در قلمرو هر یک از طفهای متعاهد بر اساس درخواست کتبی مقامات صلاحیتدار از طرف متعاهد دیگر تشکیل خواهد شد .
ماده 14 - لازم الاجراء شدن وفسخ موافقتنامه
1 - طرفهای متعاهد یکدیگر را از انجام تشریفات داخلی خود در خصوص لازم الاجراء شدن این موافقتنامه از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع خواهند نمود . این موافقتنامه سی روز پس از دریافت اصلاعیه موخر لازم الاجراء خواهد شد .
2 - این موافقتنامه پس از لازم الاجراء شدن برای مدت پنج سال اعتبار خواهد داشت و پس از آن معتبر خواهد ماند مگر آنکه توسط هر یک از طرفهای متعاهد از طریق ارائه یادداشت کتبی شش ماهه از طریق مجاری دیپلماتیک فسخ گردد .
این موافقتنامه به تاریخ سی ام اردیبهشت ماه 1381 هجری شمسی مطابق با بیستم مه 2002 میلادی در تهران ، در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، آذربایجانی وانگلیسی امضاء گردید وکلیه متون از اعتبار یکسان برخوردار می باشند در صورت بروز اختلاف در تفسیر ، متن انگلیسی حاکم خواهد بود .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری آذربایجان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و چهارده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست وسوم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد وهشتاد ودو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1382 به تائید شورای نگهبان رسید است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16982

تاریخ تصویب : 1382/02/23

تاریخ ابلاغ : 1382/03/31

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.