×

ملاک محاسبه و پرداخت بیمه بیکاری جمع کل دریافتی بیمه شده به ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر روزهای کار است

ملاک محاسبه و پرداخت بیمه بیکاری جمع کل دریافتی بیمه شده به ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر روزهای کار است

ملاک-محاسبه-و-پرداخت-بیمه-بیکاری-جمع-کل-دریافتی-بیمه-شده-به-ماخذ-آن-حق-بیمه-دریافت-شده-در-آخرین-90-روز-قبل-از-شروع-بیکاری-تقسیم-بر-روزهای-کار-است
تاریخ : 4/3/1382 شماره دادنامه : 98 کلاسه پرونده : 81/135
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قانون گذار ملاک محاسبه و پرداخت مقرر بیمه بیکاری را به صراحت تبصره یک بندج ماده 7 قانون بیمه بیکاری مصوب 1369 ، جمع کل دریافتی بیمه شده که به ماخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر روزهای کار قرار داده است . بنابراین عموم و اطلاق بند2 دستورالعمل شماره 60125/52 مورخ 15/7/1380 سازمان تامین اجتماعی که بدون تمسک به علل و جهات قانون متضمن نفی اعتبار لیستهای ارسالی در90 روز آخر اشتغال بیمه شده به لحاظ افزایش متوسط دستمزد روزانه متقاضی دریافت مقرر بیمه بیکاری نسبت به متوسط دستمزد روزانه وی طی دوره شش ماهه قبل از90 روز و همچنین قاعده آمره مبنی بر حذف افزایش مزبور و برقراری حق بیمه با ماخذ متوسط دستمزد روزانه شش ماهه قبل از90 روز آخر اشتغال می باشد ، خلاف قانون وخارج از حدود اختیارات سازمان تامین اجتماعی در وضع مقررات فوق الذکر تشخیص داده می شد ومستندا" به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه/81/135 28/3/1382
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : آقای عبدالحسین شاهی - قربانعلی شاهی - سیف الله شاهی - قدرت الله امیری .
موضوع شکایت وخواسته : ابطال بند2 دستورالعمل شماره 60125/52 مورخ 15/7/1380 سازمان تامین اجتماعی .
مقدمه : شکات طی دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته اند ، سازمان تامین اجتماعی به استناد دستورالعمل شماره 60125/52 مورخ 15/7/1380 مبلغ بیمه بیکاری را کمتر از مقررات مربوط و قانون بیمه بیکاری پرداخت می نماید و بموجب آن محاسبه 9 ماه قبل از بیمه بیکاری را قرار داده در صورتی که براساس تبصره یک بندج ماده 7 قانون بیمه بیکاری محاسبه پرداخت بیمه بیکاری افراد بیکار بر اساس 90 روز قبل از بیکاری می بایست محاسبه و پرداخت گردد . ضمن اینکه هیات عمومی دیوان عدالت اداری قبلا" بشرح دادنامه شماره 365 مورخ 30/11/1379 دستورالعمل قبلی سازمان تامین اجتماعی را باطل اعلام نموده است . علیهذا تقاضای ابطال بند2 دستورالعمل شماره 60125/52 مورخ 15/7/1380 سازمان تامین اجتماعی را دارد . معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4604/7100 مورخ 24/2/1382 اعلام داشته اند ،
1 - مطابق ماده 39 قانون تامین اجتماعی سازمان نه فقط حق دارد بلکه به دلیل صیانت از صندوق و وجوه آن از تعرضات احتمالی و در جهت حفظ حقوق کلیه بیمه شدگان مکلف است صورت مزد و لیستهای اراسلی کارفرما را ظرف 6 ماه ازتاریخ دریافت مورد بررسی و مداقه قرار دهد و در وصرت تشخیص مغایرت یا اختلاف بین مواد اعلامی کارفرما با واقع حسب مورد اقدام نماید . با مطاله دستورالعمل مذکور به ویژه بند ( ب ) معلوم می گردد مطالب مندرج در بند مذکور ناظر به چگونگی اجرء و اعمال ماده 39 درباب تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت صورت مزد ارسالی کارفرما می باشد و اساسا" متضمن وضع جکم آمره در باب تغییر90 روز موضوع تبصره یک بند الف ماده 7 قانون بیمه بیکاری مصوب 1369 نمی باشد بلکه ازنگاه به عبارت دستورالعمل چنین بر می آید که اجرای تبصره یک مذکور و در نظر گرفتن 90 روز با قبل وقوع به عنوان مبنای محاسبه مقرر بیمه بیکاری از نظر تدوین کنندگان دستورالعمل کاملا" مسلم و به اصطلاح مفروغ عنه بوده است . النهایه به منظور جلوگیری از وقوع هر گونه سوءاستفاده احتمالی و تشخیص دستمزد واقعی واحدهای اجرائی را مکلف دانسته است قوق ودستمزد متقاضی بیمه بیکاری را در 6 ماه قبل از بیکاری بررسی نماید .
2 - شکات مدعی هستند سازمان در محاسبه مبلغ بیمه بیکاری 9 ماه قبل از بیکاری را مبنای محاسبه قرار داده صرفنظر از صحت و سقم ادعای فوق ، اقدام شعبه ای شعب تامین اجتماعی جهت لحاظ 9 ماه بجای 6 ماه مندرج در دستورالعمل معترض عنه را نمی توان به معنای خلاف قانون بودن آن دانست و در این حد ادعای شاکی ماهیتا" جنبه موردی پیدا نموده است .
3 - حق اعتراض متقاضیان بیمه بیکاری به محاسبات سازمان حتی در فرضی که ظرف مهلت مقرر در 6 ماه مندرج در ماده 39 قانون تامین اجتماعی نسبت به دستمزد شش ماه قبل از بیکاری متقاضی صورت گرفته باشد همواره مفتوح بوده و در صورت عدم قبول سازمان قابل طرح در مارجع قانون و دیوان عدالت اداری می باشد ، استناد شکات به دادنامه 365 هیات عمومی در باب ابطال بخشنامه 628 سازمان کاملا" منصرف از موضوع بوده زیرا در بخشنامه 628 آنچه مورد ابطال هیات عمومی قرار گرفت این موضوع بود که سازمان نمی تواند به منظور تشخیص مزد اقعی و متوسط دستمزد و جهت احتساب مستمری بازنشستگی بجای دستمزد24 ماه قبل از بازنشستگی ( مقرر در تبصره ماده 77 ) دستزمد پنج سال آخر را مبنای برقراری مستمری قرار دهد . در حالی که دستورالعمل مذکور صرفا" ناظر به هدایت واحدهای اجرائی سازمان به چگونگی اجرای ماده 39 قانون تامین اجتماعی می باشد به گونه ای که متضمن هیچ حکمی در باب تبدیل یا تغییر90 روز آخر قبل از بیکاری نمی باشد ، با عنایت به مجموع مراتب بالا صدور حکم به رد شکایت مطروحه را دارد .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والسملین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وانجام مشاوره با اثکریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .

نقل از روزنامه رسمی شماره 16986 مورخ 4/4/1382

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 98

تاریخ تصویب : 1382/03/04

تاریخ ابلاغ : 1382/04/14

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.