×

آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) ماده ( 6 ) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا ، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی

آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) ماده ( 6 ) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا ، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(-1-)-ماده-(-6-)-قانون-اصلاح-موادی-از-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-و-چگونگی-برقراری-و-وصول-عوارض-و-سایر-وجوه-از-تولید-کنندگان-کالا-،-ارائه-دهندگان-خدمات-و-کالاهای-وارداتی

وکیل


شماره 13418/ت 28648ه 9/4/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/4/1382 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره ( 1 ) ماده ( 6 ) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا ، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی - مصوب 1381 - آئین نامه اجرائی تبصره یاد شده را بشرح ذیل تصویب نمود :

ماده 1 - اصطلاحات به کاررفته در این آئین نامه تابع تعاریف مندرج در ماده ( 1 ) تصویبنامه شماره 67452/ت 28328ه مورخ 28/12/1381 می باشد .
ماده 2 - وجوه قید شده در بند ( ج ) ماده ( 6 ) قانون به نام دهیاری ها توسط خزانه معین استانها ونهایتا" خزانه داری کل در حسابرسی که بنام وزارت کشور ( سازمان شهرداری های کشور ) افتتاح می گردد ، واریز می شود و براساس مفاد این آئین نامه و میانگین درآمد کل شهرستان نسبت به جمعیت بین دهیاری های شهرستان توسط سازمان شهرداری کشور توزیع و به مصرف می رسد .
ماده 3 - عوراض موضوع بند ( د ) ماده ( 6 ) قانون ، پس از رعایت تناسب قید شده بر مبنای سرانه جمعیتی و شاخصهای دیگر ازقبیل درآمد سرانه ، بهره مندی از منابع درآمدی مناسب و زیر ساختهای مناسب بین کلان شهرها و سایر شهرها ودهیاری ها براساس جدولی که در ابتدای هر سال توسط سازمان شهرداری های کشورتهیه می شود ، توزیع می گردد .
ماده 4 - وجوه واریز شده به حساب خزانه ، بنا به درخواست وزارت کشور ( سازمان شهرداری های کشور ) در پایان هر ماه به حساب ویژه سازمان شهرداری های کشور واریز می شود .
ماد5 - چگونگی توزیع و مصرف مبالغ واریزی با توجه به سیاست های پیش بینی شده ومصوب رد فصل عمران شهری و روستای قوانین برنامه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برنامه های مصوب توسعه استان و با در نظر گرفتن سیاستهای کلی توسعه شهری و روستایی کشور در چارچوب رویکردهای زیر خواهدبود :
الف : توسعه شهری
1 - توانمند سازی شهرهای کوچک ، شهرهای جدیدالتاسیس وشهرهای با جمعیت کمتر از یکصد هزار نفر .
2 - حمایت از شهرهای متوسط ( شهرهای با جمعیت یکصد الی پانصد هزار نفر ) .
3 - حمایت از برخی پروژه های مهم واضطراری در شهرهای بزرگ که از جهات اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و امنیتی واجد اهمیت هستند . ( شهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر ) .
ب : توسعه روستایی
1 - توسعه پایدار روستایی وایجاد تعادلهای زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی .
2 - دستیابی به نظام مطلوب ارائه خدمات زیر بنایی به روستاها .
تبصره - نحوه تعیین وتصویب طرحها و پروژه های عمرانی و زیر بنایی مصوب شهرداری ها ودهیاری ها و هزینه وجوه مواد ( 2 ) و ( 3 ) این آئین نامه مطابق مقررات مندرج در آئین نامه های مالی و معاملاتی شهرداری و دهیاری ها وسایر قوانین و مقررات مربوط خواهد بود .
ماده 6 - وزارت کشور ( سازمان شهرداری های کشور ) موظف است متناسب با نیاز شهرداری ها ودهیاری ها نسبت به توزیع وجوه موضوع مواد ( 2 ) و ( 3 ) این آئین نامه بین شهرداری ها و دهیاری های کشور در چارچوب سرفصلهای اعتباری زیر اقدام نماید :
الف - سرفصلهای اعتباری شهرداری ها
1 - کمک به بهبود سیستم حمل ونقل عمومی و عبور و مرور درون شهری .
2 - کمک به اجرای طرحهای توسعه و عمران شهری از قبیل ساماندهی و احیای بافتهای فرسوده شهری ، طرحهای توسعه گردشکاری و ساماندهی حاشیه نشینی .
3 - تجهیز شهرداری ها به ماشین آلات عمرانی ، خدماتی ، رایانه ای و غیره .
4 - پرداخت وام برا یاجرای طرحهای عمرانی و خدماتی درآمدزا .
5 - کمک به عمران شهرهای بندری و مرزی مبادی وصول عوارض گمرکی .
6 - کمک به بودجه شهرداری های کشور .
7 - آموزش واصلاح ساختارتشکیلاتی وتوسعه منابع انسانی شهرداری ها .
8 - هزینه سازان شهرداری های کشور در قالب بودجه مصوب .
9 - کمک به اجرای طرحهای خدمات شهری از قبیل طرح بازیافت و دفن بهداشتی زباله .
10 - کمک به طرحهای پژوهشی ومطالعاتی .
ب : صرفصلهای اعتباری دهیاری ها
1 - کمک به اجرای طرحهای توسعه روستایی از قبیل طرحهای هادی روستایی و طرحهای مطالعات روستایی .
2 - ارائه خدمات عمومی و زیربنایی به روستاها با هدف ایجاد زیرساختهای اساسی نظیر بهبود عبور ومرور وتوسعه شبکه های آب و برق .
3 - ایجاد زمینه های لازم اقتصادی واجتماعی توسعه پایدار روستایی .
4 - کمک به بودجه دهیاری ها .
تبصره 1 - دستورالعمل های اجرائی در ارتباط با هر یک از سر فصلهای فوق ، توسط سازمان شهرداری های کشور تهیه و پس از تائید وزارت کشور لازم الاجراء می شود .
تبصره 2 نظارت بر نحوه عملکرد هزینه اعتبارات واگذار شده بر عهده دفاتر استانی سازمان شهرداری های کشور و تا قبل از تشکیل آن ، بر عهده استانداری ها می باشد .
ماده 7 - شهرداری ها و دهیاری ها مکلفند گزارش عملکرد هزینه اعتبارات خود را از طریق دفاتر استانی سازمان شهرداری های کشور ( در صورت عدم تشکیل از طریق استانداری ها ) در مقاطع سه ماهه برای سازمان یاد شده ارسال نمایند .
ماده 8 - مسئولیت حسن اجرای این آئین نامه با وزارت کشور ( سازمان شهرداری های کشور ) می باشد .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17000

تاریخ تصویب : 1382/04/21

تاریخ ابلاغ : 1382/04/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.