×

دادخواست شاکی یعنی مالک عین مستاجره در مورد تخلیه مورد اجاره ، از فروعات مال مصادره شده نبوده موضوعا خارج می باشد

دادخواست شاکی یعنی مالک عین مستاجره در مورد تخلیه مورد اجاره ، از فروعات مال مصادره شده نبوده موضوعا خارج می باشد

دادخواست-شاکی-یعنی-مالک-عین-مستاجره-در-مورد-تخلیه-مورد-اجاره-،-از-فروعات-مال-مصادره-شده-نبوده-موضوعا-خارج-می-باشد
شماره دادنامه 38109 - 3/10/1374

در تاریخ 3/10/74 پرونده کلاسه،74/4633/ د - در اجرای رای وحدت رویه شماره 581 مورخ 2/12/71 - در شعبه 18 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، بتصدی امضاءکننده ذیل تحت نظر است .
خواهان : شرکت بازرگانی و صنعتی بهداشت و پوشاک
خوانده : بنیاد شهید انقلاب اسلامی به قائم مقامی سهراب ... و ...
گردشکار
در اوایل سال 70 شرکت بازرگانی و صنعتی بهداشتی و پوشاک طی دادخواستی به دادگاه حقوقی 2 تهران اعلام نمود ... این شرکت به موجب سند مالکیت پیوست مالک یکباب مغازه از پلاک ثبتی 45472/6933 بخش دو تهران می باشد که به موجب اجاره نامه شماره 22577 مورخه 5/3/1352 تنظیمی در دفترخانه شماره 145 تهران در اجاره آقایان سهراب ... و بهادر ... بوده است بنیاد شهید اعلام داشته به موجب حکم شماره /1152 دادگاه انقلاب اسلامی تهران اموال مستاجرین مصادره شده و بنیاد قائم مقام نامبردگان در مورد اجاره می باشد و با این اعلام عین مستاجره را بر خلاف شرایط اجاره نامه رسمی فوق الذکر و بدون مجوز قانونی و موافقت این شرکت به غیر انتقال داده و حتی به درخواست شرکت مبنی بر نیاز مبرم به مورد اجاره اعتنایی نکرده ... علیهذا تقاضای رسیدگی و صدور تخلیه را استدعا داریم ... قاضی محترم پرونده اقداماتی را انجام و نهایتا رد اجرای قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 15/4/73 پرونده به شعبه 207 دادگاه عمومی تهران ارسال و جناب قاضی محترم موضوع را از موارد رای وحدت رویه شماره 581 دانسته و پرونده را به قرار عدم صلاحیت به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال (صفحه 660) و در تاریخ 22/1/74 به این شعبه ارجاع که با مطالعه پرونده ختم دادرسی را اعلام و با استعانت از خداوند قادر متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور قرار می نماید.
قرار دادگاه
با توجه به دادخواست تنظیمی از جانب شرکت بازرگانی و صنعتی بهداشتی پوشاک، نظر به اینکه خواهان ادعای حقی نسبت به اموال مصادره شده خانواده ... و ... ندارد بلکه مدعی است بنیاد شهید (قائم مقام ... و ...) بر خلاف شرایط اجاره نامه رسمی ، عین مستاجره را به غیر انتقال داده، لذا معتقدم مورد از مصادیق رای وحدت رویه شماره 581 مورخه 2/12/71 نبوده و دادگاههای عمومی تهران صالح به رسیدگی می باشد، علیهذا در اجرای ماده 330 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 15/4/73 پرونده جهت حل اختلاف به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال گردد.
رئیس شعبه 180 دادگاه انقلاب اسلامی تهران - امی

بسمه تعالی
تاریخ رسیدگی : /11/74 کلاسه پرونده : 74/ت/21/708
کلاسه پرونده : 74/ت/21/708
مرجع رسیدگی : شعبه 21 ددگاه تجدیدنظر استان تهران
تاریخ رسیدگی : 5/11/74
تجدید نظرخواسته : دادنامه شماره دگام 38109
موضوع رسیدگی : حل اختلاف بین محکمه عمومی و انقلاب و تعیین صالحه
گردشکار : پس از اعلام نظر از سوی شعبه 207 دادگاه عمومی تهران در مورد صلاحیت رسیدگی با ادعای اشخاص حقیقی و یا حقوقی نسبت به اموالیکه دادگاههای انقلاب اسلامی مصادره نموده اند طبق رای وحدت رویه شماره 581 مورخ 2/12/1371 که مربوط به دادگاههای انقلاب می باشد که شعبه 18 دادگاه انقلاب اسلامی تهران اعلام نموده که در صلاحیت دادگاه عمومی می باشد. که اختلاف بین دو شعبه حاصل شده و هر یک بنا به دلائلی دیگری را صالح به رسیدگی دانسته پرونده جهت حل اختلاف به دادگاههی تجدیدنظر استان تهران ارسال و سپس به این شعبه ارجاع گردیده است هیئت شعبه به تصدی امضاء کنندگان زیر در تاریخ فوق و در وقت فوق العاده تشکیل جلسه داده پس از بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام مشاوره نموده و به اتفاق آراء به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید .
رای دادگاه
با عنایت به محتویات پرونده و دلائل استنادی طرفین اختلاف در قرارهای صادره از آنجائیکه و موضوع این پرونده بر اساس شکایت شرکت بازرگانی و صنعتی بهداشتی و پوشاک علیه بنیادشهید انقلاب اسلامی تخلف از شرائط عقد اجاره می باشد بنابر این از شمول را وحدت رویه دیوانعالی کشور به علت اینکه دادخواست شاکی از فروعات مال مصادره شده نبوده موضوعا خارج می باشد لذا با تائید رای شماره 38109 مورخ 3/10/74 شعبه 18 دادگاه انقلاب اسلامی تهران مبنی بر صلاحیت محاکم عمومی حل اختلاف می نماید. این رای قطعی و لازم الاجرا می باشد. دفتر : پرونده از آمار این شعبه کسر جهت اقدامات قانونی بعدی به دادگاه عمومی ارسال شود .
رئیس شعبه 21 دادگاه تجدید نظر استان تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 38109

تاریخ تصویب : 1374/10/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.