×

مشارکت در خرید و فروش اراضی موات شهری و معاونت در جعل اسناد دولتی با استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری

مشارکت در خرید و فروش اراضی موات شهری و معاونت در جعل اسناد دولتی با استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری

مشارکت-در-خرید-و-فروش-اراضی-موات-شهری-و-معاونت-در-جعل-اسناد-دولتی-با-استفاده-از-سند-مجعول-و-کلاهبرداری

وکیل


تاریخ : 29/6/74 پرونده کلاسه : 11338/د شماره دادنامه : 11338 - 29/6/1374
بتاریخ 29/6/74 شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی تهران در وقت فوق العاده به تصدی امضاء کننده ذیل و در اجرای ابلاغ شماره 5238/ق/4 مورخه 15/4/74 ریاست محترم قوه قضائیه جهت رسیدگی به پرونده کلاسه 72/تا/48162 اتهامی آقایان : 1- رحیم ... فرزند بایرام 2- تقی ... فرزند محمود به ضمیه پرونده 73/219/ د بنام عباس ... تشکیل است ملاحظه می شود پرونده قبلا در شعبه چهارده دادگاه انقلاب اسلامی تهران مطرح بوده و جلسه دادگاه نیز تشکیل و به جهات مندرج در صورت جلسه دادگاه پرونده در وقت احتیاطی منظور و پس از تغییر تشکیلات قضائی در اجرای قانون دادگاههای عمومی و انقلاب پرونده به این شعبه ارجاع و ابلاغ فوق الذکر نیز به عنوان این شعبه صادر گردیده است که با توجه به مندرجات پرونده و تحقیقات انجام شده و کیفرخواست صادره و اظهارات متهم در مراحل تحقیق و در جلسه دادگاه به شرح مندرج در صفحات 627 الی 630 دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل و با استعانت از خداوند متعال مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اتهامات وارده به متهمین : 1- رحیم ... فرزند بای-رام ش ش 637 متولد 1335، مسلمان، متاهل ساکن تهران بازداشت از تاریخ 24/1/72 به علت عجز از تودیع وثیقه مبنی بر مشارکت در خرید و فروش اراضی موات شهری و معاونت در جعل اسناد دولتی با استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری 2- تقی ... فرزند محمود، ش ش 23 ، متولد 1336، مسلمان، متاهل، آزاد با تودیع وثیقه مبنی بر واسطه گری و شرکت در فروش اراضی موات شهری و کسب در آمد نامشروع در این رابطه که نوع فعالیت متهم ردیف اول از حیث کمیت و کیفیت و میزان مبالغ دریافتی از شرکتهای تعاونی مسکن سپاه پاسداران و کفش ملی و صنایع نظامی صها و فارغ التحصیلان دانشگاهها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بطور مشروح در کیفر خواست بیان شده است با توجه به دلایل مشروحه ذیل :
الف : شکایت شکاه و افرادیکه متهم در ارتباط با اتهامات وارده از آنان به عناوین مختلف وجوه نقدی دریافت کرده است به شرح مندرج در پرونده.
ب : اقرار و اعتراف صریح متهم درمراحل تحقیق و در جلسه دادگاه در مورد اقدامات خود در ارتباط با اتهامات وارده و وجوه نقدی دریافتی از شکاه.
ج : اسناد و مدارک مکشوفه از متهم در ارتباط با وجوه دریافتی و معامله و نقل و انتقال اراضی موضوع پرونده که تصاویر فتوکپی آنها تماما ضمیه پرونده می باشد.
د : اظهارات سایر شرکاء و مرتبطین متهم در خصوص اتهامان وارده و ملاحظه سایر شواهد و قرائن و مجموع مندرجات پرونده مجرمیت نامبردگان در خصوص اتهامات وارده محرز که با ملاحظه بند 13 از ماده 5 قانون نحوه اجرای قانون اساسی و مواد 10و 14 آن و مواد 42و43 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 70 راجع به مشارکت و معاونت درجرم و باستناد مواد 26 و 28 و 29 قانون مجازات اسلامی سابق بخش تعزیرات و ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی در مورد متهم ردیف اول رحیم ... دادگاه نامبرده را از حیث جعل اسناد و استفاده از آن به یکسال حبس و چهل ضربه شلاق و از جهت کلاهبرداری به دو سال حبس و رد وجوه نقدی دریافتی از شکاه به آنان اعم از حقیقی و حقوقی با اعمال ماده 22 قانون مجازات اسلامی راجع به تخفیف مجازات بلحاظ فقد سابقه و اظهار ندامت و پشیمانی و وضعیت خاص وی به ده میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می نماید که به استناد تبصره ذیل ماده 18 قانون مذکور مدت بازداشت متهم ردیف اول از میزان محکومیت حبس وی محاسبه و کسر می گردد که حکم صادره از ابلاغ قانونی به محکومین و در اجرای ماده 27 قانون دادگاههای عمومی و انقلاب و تبصره یک آن مصوب سال 73 ظرف مدت 20 روز قابل تجدید نظر در دادگاههای تجدیدنظر استان می باشد. صمنا شکاتیکه باید وجوه نقدی دریافتی از آنان توسط متهم ردیف اول به آنان مسترد و رضایت آنها تحصیل گردد غیر از شرکتهای تعامنی مسکن 30 نفر می باشند که اسامی و مشخصات 29 نفر از آنان در پرونده اصلی و در کیفرخواست و یکنفر به نام سید علی ... رد پرونده ضمیه منعکس می باشد و یکدستگاه اتومبیل سواری تویوتا به شماره شهربانی 47244 اصفهان 11 مدل 78 که توسط احدی از شکاه به نام علی عباس ... در ارتباط با معامله یک قطعه از اراضی موضوع پرونده به متهم اول تحویل و سپس با هماهنگی وی به یکی از عوامل خویش به نام صغری طی وکالتنامه شماره 157996 مورخه 19/5/71 انتقال داده و پس از اعلام شکایت شاکی در دادسرای عمومی اتومبیل مذکور توقیف گردیده و کماکان در توقیف می باشد نظر به اینکه اتومبیل موصوف در ارتباط با موضوع اتهام توسط متهم ردیف اول از شاکی اخذ گردیده عینا به شاکی تحویل و وکالتنامه شماره فوق الذکر نیز دراین خصوص فاقد اعتبار و لغو می گردد.
درخاتمه لازم به توضیح است که پس از پایان محکومیت حبس محکوم علیه در رابطه با پرداخت طلب شکاه و طلبکاران حقیقی و حقوقی مفاد ماده 139 قانون تعزیرات دقیقا اعمال گردد تا حقوق آنان دقیقا استیفاء گردد. /ن
رئیس شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی تهران

بسمه تعالی
تاریخ : 14/11/74 پرونده کلاسه : 74/23 - 164 74/دکام/23/277 -16/11/74
مرجع رسیدگی : شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران با تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل است .
تجدید نظرخواه : آقایان تقی ... و غیره
تجدید نظرخوانده : دادنامه 11338/ د - 29/6/74 شعبه چهارم دادگاه انقلاب اسلامی تهران
گردشکار : آقای رحیم ... و غیره به اتهام کلاهبرداری و جعل اسناد رسمی تحت تعقیب دادگاه واقع و پس از رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی به موجب دادنامه فوق الذکر به حبس و جریمه نقدی محکوم شده از دادنامه صادره درخواست تجدید نظرخواهی شده پرونده به شعبه 23 دادگاه تجدید نظر ارسال با بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی اعلام و به شرح ذیل مبادرت بص-دور رای می نماید.
رای دادگاه
از ناحیه تجدید نظرخواه اعتراض موجه و مستدلی به دادنامه 11338/ د -21/6/74 شعبه 4 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به عمل نیامده تا مستلزم رسیدگی بیشتری باشد دادنامه از حیث رسیدگی و رعایت تشریفات دادرسی و تطبیق اتهام با ماده قانونی و تعیین میزان مجازات بلااشکال است با رد اعتراض دادنامه صادره عینا تائید می شود رای قطعی است .
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 11338

تاریخ تصویب : 1374/06/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.