×

ولی قهری فرزندش بوده که متواری و به قبرس رفته و شرعا و قانونا وظیفه پرداخت نفقه را عهده دار می باشد

ولی قهری فرزندش بوده که متواری و به قبرس رفته و شرعا و قانونا وظیفه پرداخت نفقه را عهده دار می باشد

ولی-قهری-فرزندش-بوده-که-متواری-و-به-قبرس-رفته-و-شرعا-و-قانونا-وظیفه-پرداخت-نفقه-را-عهده-دار-می-باشد

وکیل


تاریخ : 18/5/74 پرونده کلاسه : 74/794 شماره دادنامه : 698
مرجع رسیدگی : شعبه 178 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : دراین پرونده گیتی ... به اتهام مزاحمت و فحاشی پرونده به این شعبه ارجاع گردیده که در وقت مقرر بتصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است با ملاحظه اوراق لازم پرونده به شرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اتهام آقایان و خانمها 1- گیتی ... فرزند بهرام 42 ساله 2- الهام ... فرزند حسین 24 ساله 3- پرویز ... فرزند علی 52 ساله 4- فاطمه ... فرزند حسین 74 ساله 5- منصوره ... فرزند حسین 30 ساله ردیف 1و2 مبنی بر مزاحمت و فحاشی نسبت به ردیفهای 3و4و5 و ایراد ضرب عمدی ردیف 2 و فحاشی و ایجاد مزاحمت برای وی و ردیف 2 با توجه به محتویات پرونده و شکایت شکات گزارشات حوزه انتظامی تهران گواهی های پزشکی قانونی، شهادت شهود، اظهارات متهمین در مراحل اولیه تحقیق و دفاعیات آنان در محضر دادگاه بزه های انتسابی از سوی ردیف 1و2 نسبت به ردیف 4 در مورد ایراد ضرب و ردیف 3و4 درمورد ترک انفاق و فحاشی برای دادگاه محرز است و با تطبیق عمل آنان با مواد 86 و105 تعزیرات اسلامی و 1107 - 1106 قانون مدنی و 480 و484 قانون مجازات اسلامی گرچه ردیف 3 پدر زن ردیف 2 می باشد ولی چون ولی قهری فرزندش بوده که متواری و به قبرس رفته و شرعا و قانونا وظیفه پرداخت نفقه را عهده دار می باشد دادگاه متهم ردیف 3 را به تحمل 74 ضربه شلاق و ردیف 4 را به تحمل 30 ضربه شلاق تعزیری از جهت بزه فحاشی و ترک انفاق و ردیفهای 1و2 را که ضرب و جرح مشترکا به آنان نسبت داده شده و تعیین نوع صدمات از سوی آنان مشخص نگردیده و تفکیک آن برای دادگاه نیز مقدور نیست نامبردگان را از جهت سه فقره کبودی ساعد است و قفسه سینه و بازوی راست جمعا به پرداخت 4/5 هزارم دیه و برای 5 عدد خراش حارصه قدامی ساعد راست جمعا به پرداخت 2/5 صدم دیه با انتخاب آنان هر یک از موارد دیه مقدور درپرداخت و مندرج درماده 297 قانون مجازات اسلامی را حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ نزاع در حق فاطمه ... محکوم می نماید و نسبت به سایر موارد اعلامی به علت فقد بینه شرعی و قانونی و دلیل کافی رای برائت صادر می گردد. این رای حضوری و ظرف 20 روز پس از ابلاغ از سوی هر یک از محکوم علیهما در ردیف 3و4 درمورد محکومیت تعزیری و از سوی هر یک از شکات در رابطه با حکم برائت نسبت به شکایت آنان قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر مرکز استان تهران است .
رئیس شعبه 178 دادگاه عمومی تهران

بسمه تعالی
پرونده کلاسه : /512 شماره دادنامه : - 10/8/74
مرجع رسیدگی : شعبه 2 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
تجدید نظرخواه : آقای پرویز ... به نشانی ... 2- خانم ... به نشانی ...
تجدید نظرخوانده : 1- خانم الهام ... به نشانی ... 2 - خانم گیتی ... به نشانی ...
خواسته : تجدید نظر از دادنامه شماره 698 - 18/5/74 مورخه 178 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : تجدید نظر خواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به این شعبه ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اعتراض آقای پرویز ... و خانم فاطمه ... به دادنامه شماره 698 - 18/5/74 شعبه 178 دادگاه عمومی تهران هر چند از نظر احراز بزهکاری و تطبیق عمل آنان با مواد قانونی ایراد و اشکالی بر دادنامه صادره ملحوق نیست ولی دادگاه می بایست برای بزه ترک انفاق، فحاشی (اتهامات منتسب به آقای پرویز ...) دو فقره مجازات تعیین می کرد که ظاهرا هر دو فقره را با هم جمع کرده است اینکه دادگاه با عنایت به محتویات پرونده و سن متهمان و فقد سابقه کیفری آنان رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی در باره آنان الزام الرعایه است با عنایت به ماده مرقوم و مواد استنادی دردادگاه بدوی مجازات آقای پرویز ... را از حیث ترک انفاق به پرداخت سیصد هزار ریال و از جهت فحاشی نیز به پرداخت مبلغ سیصد هزار ریال جمعا ششصد هزار ریال (600000 ریال) و مجازات خانم فاطمه ... را با عنایت به ماده مرقوم به پرداخت مبلغ دویست هزار ریال جرای نقدی تبدیل و تخفیف می دهد. رای صادره قطعی است .
رئیس شعبه 2 دادگاه تجدید نظر استان تهران - صاحب الزمانی


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 698

تاریخ تصویب : 1374/05/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.