×

فعالیت مطب پزشکی در مناطق مسکونی از طرف غیر مالک مجاز نیست

فعالیت مطب پزشکی در مناطق مسکونی از طرف غیر مالک مجاز نیست

فعالیت-مطب-پزشکی-در-مناطق-مسکونی-از-طرف-غیر-مالک-مجاز-نیست
تاریخ : 19/6/76 شماره پرونده : 161 - 74 - 273 شماره دادنامه : 478
مرجع رسیدگی : شعبه 161 دادگاه عمومی تهران
شاکی : محمد حسین ... به نشانی ...
متهم : 1- احمد ... به نشانی ... 2- فریدون ... به نشانی ... 3- عباس ... به نشانی ... 4- سلمان ... به نشانی ...
گردشکار : پس از شکایت شاکی به محتمع قضائی صادقیه پرونده جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع و دادگاه در وقت مقرر با توجه به اظهارات طرفین و محتویات پرونده و به شرح زیر ص-دور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص شکایت آقای محمدحسین ... علیه 2 - 1- عباس ... 2 - فریدون ... 3 - احمد ... و سلیمان ... مینی بر ایجاد مزاحمت، تهدید تهمت، فحاشی با توجه به اوراق پرونده تعاونی مسکن بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی به تعدادی از کارمندان خود از جمله شاکی پرونده واحد مسکونی واگذار سکونت نمایند وقتی شاکی محل مسکونی خود را به کلینیک دندانپزشکی تبدیل و در اختیار کیهان قرار می دهد با مخالفت سایر ساکنین مواجه می شود و متهمین اظهار می دارند که در تاریخ 12/12/73 کلیه همسایگان مجتمع مسکونی تعاونی 24 واحدی با تشکیل جلسه ای اعتراض خود را به اعضاء هئیت مدیره تعاونی در مورد تاسیس مطلب آقای ... که هنوز سند آپارتمان به نام وی منتقل نشده است اعلام نمودند و شاکی پرونده اظهار می دارد که تبدیل واحد مسکونی به مطب که فعالیت درمانی دارد قانونی و مجاز می باشد با توجه به نامه 73 - 212 - 3/3/74 هیئت مدیره تعاونی مسکن توسعه ماشین های کشاورزی خطاب به آقای ... که واحد موصوف به عنوان مسکونی تحویل اعضاء گردیده و هنوز سند رسمی به نام شما منتقل شده چنانچه بر خلاف مقررات به فعالیت پزشکی ادامه بدهید از واگذاری واحد مربوطه خودداری خواهد شد و بر اساس گزارش 10/3/73 پاسگاه شهرک قدس تابلو مطب ممکن است توسط شهرداری منطقه جمع آوری شده است و با عنایت به تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداریها مصرح است باینکه دائر کردن دفتر وکالت و مطب و دفتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق و دفترروزنامه و مجله و دفتر مهندسی وسیله مالک از نظر این قانون استفاده تجاری محسوب نمی شود و با توجه به اینکه موضوع تبصره فوق الذکر در خصوص استفاده تجاری و محل کسب و پیشه در منطقه غیر تجاری است و قید دایر کردن دفتر وکالت به وسیله مالک از نظر این قانون تجاری محسوب نمی گردد و مفهون آن این است که دایر کردن دفاتر مذکور از طریق غیر مالک ولو تحت عنوان اجاره از لحاظ این قانون تجاری محسوب می گردد و الاقید مالک در قانون ضرورتی نداشت و قانونگذار در مقام بیان توجه به تمام قیود داشته است وبا توجه به ماده واحده در قانون محل مطب پزشکان مصوب 2/10/66 مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه شغل پزشکی و صاحبان حرف وابسته در ساختمانهای مسکونی و تجاری ملکی و اجاره ای بلامانع است نشانگر این است که ادامه فعالیت مطب پزشکی در مناطق مسکونی از طرف غیر مالک مجاز نبوده است که اقدام به تصویب این ماده واحده گردیده است والا در صورت مجاز بودن نیاز به تصویب قانون و اخذ اجاره از قانونگذار نبوده است و با عنایت به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در مورد دادنامه 171 پرونده کلاسه 71 - 165 مورخ 29/2/73 و سایر مستندات موجود آقای دکتر ... مالک ملک نبوده و ادامه فعالیت نامبرده به شرح فوق مجاز نمی باشد و لذا شاکی به لحاظ فقد ادله اثباتی مردود و برائت متهمان موصوف صادر و اعلام می گردد این رای پس از ابلاغ به مدت 20 روز قابل تجدید نظر است .
دادرس دادگاه شعبه 161 عمومی تهران

بسمه تعالی
تاریخ : 21/11/74 پرونده کلاسه : 74/17 - 377 شماره دادنامه : - 23/11/74
مرجع رسیدگی : شعبه 17 دادگاه تجدید نظر دادگستری استان تهران
با حضور امضاء کنندگان ذیل
تجدید نظرخواه : محمد حسین ... به نشانی ...
تجدید نظرخوانده : 1 - احمد ... به نشانی ...
گردشکار : تجدی نظرخواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به این شعبه ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
درخصوص تجدید نظرخواهی آقای محمد حسین ... به دادنامه شماره 478 - 19/6/74 صادره از شعبه 161 دادگاه عمومی تهران. نظربه اینکه از جانب تجدید نظرخواه ایراد و اعتراض موجه و موثری که نقض دادنامه مرقوم را ایجاب نماید به عمل نیامده و بر استنباط دادگاه و حکم اعتراض برائت صادره خدشه ای وارد نیست و از لحاظ رعایت قواعد و ترتیبات دادرسی نیز اشکالی به نظر نمی رسد لهذا با رد اعتراض و تجدید نظرخواهی مطروحه رای بر تائید و استواری دادنامه تجدید نظرخواسته صادر و اعلام می نماید، این رای قطعی است .
مستشاران شعبه 17 دادگاه تجدید نظر دادگستری استان تهران
حسین نطنزی حسین طالبی


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 478

تاریخ تصویب : 1376/06/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.