×

در رسیدگی به امور قاچاق ابتداء امر مرجع ذینفع مثل گمرک و دخانیات اقدام به رسیدگی و اظهار نظر می نمایند و سپس درصورت اعتراض به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می نمایند بنابر این رسیدگی بدوی دادگاه به نظر می رسد موجه نباشد

در رسیدگی به امور قاچاق ابتداء امر مرجع ذینفع مثل گمرک و دخانیات اقدام به رسیدگی و اظهار نظر می نمایند و سپس درصورت اعتراض به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می نمایند بنابر این رسیدگی بدوی دادگاه به نظر می رسد موجه نباشد

در-رسیدگی-به-امور-قاچاق-ابتداء-امر-مرجع-ذینفع-مثل-گمرک-و-دخانیات-اقدام-به-رسیدگی-و-اظهار-نظر-می-نمایند-و-سپس-درصورت-اعتراض-به-دادگاه-انقلاب-اسلامی-ارسال-می-نمایند-بنابر-این-رسیدگی-بدوی-دادگاه-به-نظر-می-رسد-موجه-نباشد
تاریخ : 15/11/74 پرونده کلاسه : 74/23ت - 154 74/دتا/23/293 - 21/11/74
مرجع رسیدگی : شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران با تصدی امضاء کنندگاه ذیل
تجدید نظرخواه : آقای محمد ... فرزند رشید
تجدید نظرخوانده : دادنامه شماره 741500/3/144 - 20/7/74
گردشکار : حسب شکایت پرونده و صورت جلسه کشف تاری-خ 30/5/74 مامورین انتظامی چهار قلم کالای خارجی حین تخلیه در محل کسب آقای محمد ... فرزند رشید کشف و توقیف می نمایند که پس از طی تشریفات آئین دادرسی به موجب دادنامه مورخ الصدور 20/7/74 نامبرده از سوی دادرس محترم شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی محکوم به ضبط کالا و پرداخت جریمه و حبس تعلیقی می گردد که پس از صدور حکم محکوم علیه مستنداتی را برای توقیف دو قلم کالای خود تقدیم دادگاه و سپس گمرک می نماید و گمرک نیز شکایت خود نسبت به دو قلم کالا صرف نظر نموده اما فاکتورهای ابرازی از طرف صاحب کالا نسبت به بقیه اقلام درخواست جریمه و تعقیب کیفری متهم را می نماید از دادگاه و دادرس محترم جهت تجدید نظر استان ارسال می فرمایند که مکانی قابل ذکر به نظر می رسد :
الف - آقای محمد ... اولا فاکتور خرید و برگ سبز ارائه نموده و از صادر کنندگان فاکتورها تحقیق نشده است که شاید برگ سبز داشته باشند.
ب- از اینکه اظهار می دارد اطلاع از ورود به صورت قاچاق کالاها نداشته لذا در مراء و منظور عموم بوده کالا و مامورین در حین تخلیه توقیف کرده اند و اگر اطلاع داشت اقدام به اخفاء می نمود که اماره ای بر آگاهی از قاچاق بودن داشت .
ج - رسیدگی به امور قاچاق کلا طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی تصریح نموده که ابتداء امر مرجع ذینفع مثل گمرک و دخانیات ... اقدام به رسیدگی و اظهار نظر می نمایند و سپس درصورت اعتراض به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می نمایند بنابر این رسیدگی بدوی دادگاه به نظر می رسد موجه نباشد لیکن پس از ارجاع پرونده از اداره شاکی و انشاء حکم از ناحیه دادگاه انقلاب، حکم قطعی خواهد بود و قابل طرح در محاکم و مراجع تجدید نظر نمی باشد.
د - ماده واحده اصلاحیه ذیل ماده 45 دو شرط برای تحقق و صدق بزه قاچاق ذکر نموده است که بجاست مورد توجه قرار گیرد علی ایحال طبق مصرح قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی دادگاه تجدید نظر استان تکلیفی ندارد و مقرر می شود پرونده از آمار کسر و عینا به دادگاه انقلاب اسلامی کرج ارسال گردد .
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران

تاریخ : 20/7/74 پرونده کلاسه : 2177/74
بتاریخ 20/7/74 پرونده بکلاسه 2177/74 دقت نظر است جلسه دادگاه بتصدی دادرسی امضاءکننده ذیل در وقت اداری تشکیل و پس از بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اتهام آقای محمد ... فرزند رشید به ش ش 764 متولد 1343 صادره از ارومیه کاسب، باسواد دارای سابقه دستگیری در خصوص کالای قاچاق و فاقد سابقه محکوم به کیفری متاهل ساکن کرج به آدرس پرونده دائر به خرید و فروش و حمل و نگهداری کالای قاچاق جهت فروش با توجه به گزارش واصله نامه شماره 12948/74/506/525 گمرک دفاع غیر موجه متهم و مجموع محتویات پرونده بزه انتسابی محرز و به استناد ماده 2 و ذیل بند ب آن در تبصره 1 ماده 4 و ماده 10 قانون نحوه اعمال تعزیرات است حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز و ماده 5 آئین نامه اجرائی آن و ماده 1 قانون مجازات مرتکبین قاچاق ضمن صدور حکم به ضبط کالای مکشوفه به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و پرداخت جریمه متعلقه به مبلغ 25044170 ریال به صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم می گردد و با توجه به وضع ظاهری متهم و به استناد بند 5 ماده 22 قانون مجازات اسلامی به تحمل شش ماه حبس محکوم و محکومیت حبس وی به مدت سه سال به شرط عدم تکرار تعلیقی می گردد حکم صادره حضوری و قطعی است .
دادرس شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 293

تاریخ تصویب : 1374/11/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.