×

مرجع حل اختلاف بین قرارهای عدم صلاحیت را که محاکم در یک استان نسبت به یکدیگر صادر می نمایند دادگاه تجدید نظر استان دانسته است

مرجع حل اختلاف بین قرارهای عدم صلاحیت را که محاکم در یک استان نسبت به یکدیگر صادر می نمایند دادگاه تجدید نظر استان دانسته است

مرجع-حل-اختلاف-بین-قرارهای-عدم-صلاحیت-را-که-محاکم-در-یک-استان-نسبت-به-یکدیگر-صادر-می-نمایند-دادگاه-تجدید-نظر-استان-دانسته-است

وکیل


کلاسه پرونده : 32 - 3/5234 شماره دادنامه : 515/32 -30/8/74
تاریخ رسیدگی : 27/8/74
هئیت رسیدگی : آقایان : سید احمد قتیل زاده رئیس محمد آقائی عضو معاون
موضوع رسیدگی حل اختلاف
گزارش پرونده
هئیت واگذاری استان زنجان در اجرای قانون کشت موقت مصوب 8/8/65 مجلس شورای اسلامی اقدام به واگذاری اراضی کشاورزی بمساحت تقریبی یکصدوشصت هکتار از ارضی واقع در محدوده قرا کهک و رحمت آباد از توابع تاکستان شهرستان قزوین به تعدادی از زارعین خوش نشین قریه کهک نموده و جهت تنظیم اسناد بیع شرط آنها را به دفترخانه معرفی نموده است که این امر مورد اعتراض زارعین نسق دار قریه کهک و مالکین قریه رحمت آباد قرار گرفته و از طرفی گفته شده اداره اوقاف شهرستان قزوین نیز ادعای وقفیت سه دانگ املاک موصوف را دارد. دادگاه انقلاب اسلامی قزوین در مورخه 18/12/73 حسب درخواست سرپرست مدیریت امور اراضی منطقه قزوین و رشت مبنی بر مشخص نمودن مالکین قانونی بموضوع رسیدگی و با توجه به عنوان تقاضای اداره امور اراضی پرونده را جهت رسیدگی با قرار عدم صلاحیت بشایستگی دادگاههای عمومی قزوین به آن مرجع ارسال نموده که به شعبه چهاردهم دادگاه عمومی ارجاع و شعبه مذکور نیز پس از تعیین وقت رسیدگی و دعوت از مدیریت امور اراضی برای ادای توضیح در مورخه 8/3/74 بموضوع رسیدگی و در مورخه 7/5/74 طی دادنامه 358 باستناد ماده 11 از آئین نامه قانونی واگذاری زمین مصوب 8/8/65 مجلس شورای اسلامی رسیدگی بموضوع را در صلاحیت محاکم انقلاب اسلامی دانسته و با صدور قرار عدم صلاحیت به شایستگی محاکم انقلاب اسلامی و حدوث اختلاف در صلاحیت مقرر داشته پرونده جهت حل اختلاف به دیوانعالی کشور ارسال گردد که پرونده در مورخه 11/5/74 به دیوانعالی کشور ارسال و باین شعبه ارجاع گردیده.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای محمد ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای نظری دادیار دیوانعالی کشور اجمالا مبنی بر ... دادنامه شماره 358 - 7/5/74 فرجام خواسته مشاوره نموده سپس رای می دهد.
دفتر شعبه سی و دوم دیوانعالی کشور
رای
32 - 3/5234
در خصوص اختلاف حادث بین شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی قزوین و شعبه 14 دادگاه عمومی قزوین نسبت به رسیدگی به اعتراض زارعین نسق دار قریه کهک و مالکین رحمت آباد و اداره اوقاف قزوین در مورد مالکیت اراضی مشمول قانون واگذاری زمینهای دائر و بائر که بصورت کشت موقت در اختیار کشاورزان از سوی هیئت واگذاری قرار گرفته است با توجه به موارد مندرج در ماده 21 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب که صلاحیت موارد تجدید نظر را مشخص نموده است و صراحت ماده 33 قانون مارالذکر و تبصره آن که مرجع حل اختلاف بین قرارهای عدم صلاحیت را که محاکم در یک استان نسبت به یکدیگر صادر می نمایند دادگاه تجدید نظر استان دانسته است لذا دیوان در این مورد مواجه با تکلیف نیست مقرر میگردد پرونده جهت تعیین دادگاه صالح برای رسیدگی بموضوع به محاکم تجدید نظر استان ( طبعا دادگاههای تجدید نظر استان تهران بلحاظ ملحق شده قزوین به استان تهران ) ارسال گردد.
شعبه سی و دوم دیوانعالی کشور
رئیس سیداحمد قتیل زاد عضو معاون محمد آقائی

تاریخ : 18/12/73 پرونده کلاسه : 912/72
بتاریخ : 18/12/73 پرونده کلاسه : 912/72 در وقت مقرر شعبه در دادگاه انقلاب اسلامی قزوین تحت نظر است که با توجه به تحقیقات معموله توسط قاضی ختم رسیدگی اعلام و با استعانت از خداوند متعال مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
در این پرونده حسب گزارش سرپرست مدیریت امور اراضی منطقه قزوین و رشت تعدادی زمین مزروعی به زارعین خوش نشین قریه کهک واگذار گردیده و موضوع در انطباق با قانون کشت موقت مصوب 8/8/65 مجلس شورای اسلامی مشمول شناخته شده و باستناد تبصره 3 ماده 21 آئین نامه اجرائی قانون فوق الذکر، جهت تنظیم اسناد بیع شرط به دفترخانه معرفی گردیده اند. زارعین نسق دار کهک و مالکین قریه رحمت آباد ادعای مالکیت و همچنین اداره اوقاف شهرستان قزوین ادعای وقفیت سه دانگ آن را دارد و اقدامات بعمل آمده از طریق اداره ثبت اسناد ( در حد اعزام نماینده و نقشه بردار ) منتج به نتیجه نگردیده و از دادسرای انقلاب اسلامی خواستار صدور دستور رسیدگی نسبت به مشخص نمودن مالکین قانونی و اعلام آن به اداره امور اراضی می باشند. با توجه به عنوان تقاضای اداره مذکور و تحقیقات معموله توسط قاضی محترم تحقیق دادگاه انقلاب اسلامی قرار عدم صلاحیت این دادگاه به شایستگی و صلاحیت رسیدگی دادگاههای محترم عمومی قزوین صادر و اعلام می نماید.
دفتر مقرر است پرونده پس از برگ نهایی ضمن کسر از آمار به مرجع صالح این مراکز ارسال گردد.
رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی قزوین - منتظری مقدم

18/12/73
بسمه تعالی
دادنامه : 358 تاریخ : 7/5/74
آقایان گیلانیها و غیره می باشند. حالیه با عنایت به مطالب مذکور و با توجه به اشکال در وضعیت مالکیت مالکین مسئول قانون حکم موقت این مدیریت ( هئیت واگذاری زمین ) در اجرای ماده 11 آئین نامه اجرای قانون واگذاری زمینهای دایر و بایر که پس از انقلاب بصورت کشت موقت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است مصوب 8/8/1365 مورد را به دادگاه انقلاب اعلام نموده و بنظر می رسد رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه مذکور باشد. حالیه با عنایت به مراتب مذکور و مدارک ارائه شده اتخاذ تصمیم شایسته از آن مرجع محترم مورد استدعا است .
دادگاه با عنایت به محتویات پرونده بشرح ذیل مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اعتراض زارعین نسق دار قریه کهک و مالکین قریه رحمت آباد و اداره اوقاف قزوین نسبت به مالکیت مالکین مشمول قانون واگذاری زمینهای دایر و بایر که بعد از انقلاب بصورت کشت موقت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است مصوب 8/8/65 نظر باینکه مطابق ماده 11 از آئین نامه قانون فوق الذکر مرجع پیگری و رسیدگی به موضوع محاکم انقلاب اسلامی است نه محاکم عمومی دادگستری بنا به صدور قرار عدم صلاحیت به شایستگی محاکم انقلاب اسلامی بلحاظ حدوث اختلاف در صلاحیت مقرر است پرونده جهت رفع اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال شود.
رئیس شعبه چهاردهم دادگاه عمومی قزوین - احمدی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 515

تاریخ تصویب : 1374/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.