×

سوء استفاده از اسرار اختراع تنور دوار پخت نان و تقلید از اختراع

سوء استفاده از اسرار اختراع تنور دوار پخت نان و تقلید از اختراع

سوء-استفاده-از-اسرار-اختراع-تنور-دوار-پخت-نان-و-تقلید-از-اختراع

وکیل


تاریخ : 10/6/76 پرونده کلاسه : 74/15ت/601 شماره دادنامه : 666
مرجع رسیدگی : شعبه 15 دادگاه تجدید نظر استان تهران
با حضور امضاء کنندگان ذیل
تجدید نظرخواه : آقایان : 1- عباس پارسامنش و سعید گلشن رضائی وکالتا از طرف شرکت تولیدی صنعتی ... و شرکت صنایع ... به نشانی ...
تجدید نظرخوانده : شرکت تکنو ... ( سهامی خاص ) به مدیریت عامل آقای محمود ... و غلامرضا ... با وکالت آقایان محمد رضا ناجی و شاپور محمدی به نشانی ...
تجدید نظرخواسته : تجدید نظرخواهی از دادنامه شماره 1282 مورخ 15/8/74 شعبه 134 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : تجدید نظرخواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به این شعبه ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص تقاضای آقایان عباس پارسا منش و سعید گلشن رضائی وکالتا از طرف شرکت تولیدی صنعتی ... و شرکت صنایع ... با خواسته تجدید نظر در رای شماره 1282 مورخ 15/8/74 شعبه 134 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن آقایان رشید علی ... و محمدتقی ... به اتهام سوء استفاده از اسرار اختراع تنور دوار پخت نان و تقلید از اختراع مذکور به استناد ماده 125 قانون تعزیرات به پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی و انفصال قطعات ماشینهای تقلیدی محکوم شده اند. نظربه اینکه در خلال رسیدگی تجدید نظر قانون تعزیرات جدید تصویب و از 20/4/75 لازم الاجرا شده است و در قانون جدید جرم موضوع ماده 125 قانون تعزیرات سابق حذف شده است هم اکنون این تردید به وجود آمده که آیا منظور قانونگذار نسخ ماده 125 قانون تعزیرات سابق و یا ابقا اعتبار آن قانون بوده. به نظر دادگاه وجه نسخ قوی تر است زیرا اولا قانون تعزیرات سابق به تصریحی که قانونگذار در ذیل آن نموده آزمایشی و موقت بوده و بعد از انقضاء مدت باید خود به خود منسوخ تلقی گردد. ثانیا وجه نسخ با اصل برائت و قاعده رفع موافق است . ثالثا وجه نسخ مناسب به حال متهم است که علی القاعده باید در مقام تردید مورد استناد قرار گیرد. بنابراین به نظر این دادگاه جرم موضوع ماده 125 قانون تعزیرات مرفوع است و دادگاه صرفنظر از صحت و سقم عمل انتسابی ضمن نقص رای نخستین و موقوف ساختن تعقیب برائت هر دو متهم تجدید نظرخواه را اعلام می دارد. این رای قطعی است .
رئیس شعبه 15 دادگاه تجدید نظراستان تهران - نقیب الحسینی

بسمه تعالی
تاریخ : 15/8/74 شماره پرونده : 74/166 شماره دادنامه : 1282
مرجع رسیدگی : شعبه 124 دادگاه عمومی تهران
شاکی : علامرضا ... با وکالت شاپور محمدی به نشانی ...
متهم : رشیدعلی ... مدیرعامل شرکت ... و محمدتقی ... مدیرعامل شرکت صنایع ... با وکالت آقای عباس پارسامنش به نشانی ...
رای دادگاه
در خصوص اتهام 1- رشیدعلی ... فرزند قهرمان مدیرعامل شرکت ... 2- محمدتقی ... فرزند نعمت اله مدیرعامل شرکت صنایع ... دائر به جعل و تقلید و شوء استفاده از اسرار راجع به ساختار اختراع متعلق به غیر ( اختراع تنور دوار اختراعی شاکی غلامرضا ... ثبت شده به شماره 981 - 17/4/74 ) از طریق شبیه سازی و تولید مکرر تنورهای مذکور با عنایت به شکایت شاکی و وکیل او و صرفنظر از اینکه شاکی دیگر یعنی شرکت ... که بر اساس قرار داد عادی منعقده علائم و اختراعات مصوب 1310 حقی برای طرح شکایت نداشته ولی با توجه به گزارش دایره آگاهی و صورت جلسه تنظیمی در بازدید از کارگاههای متعلق به شرکتهای متبوع متهمان مبنی بر اینکه در حال تولید دستگاههای تنور دوار بوده است و با عنایت به نظریه کارشناس رسمی دادگستری که هر دو مورد تولیدات شرکتهای ... و صنایع ... را تقلید و شبیه سازی از تنور مورد ادعای شاکی اعلام داشته و همچنین با توجه به اظهارات و مدافعات غیر موجه متهمین و اینکه اوصاف تنور اختراعی شاکی غلامرضا ... که متعلق به محمود ... که مدت بیست سال حق اختصاصی آن منقض شده به شرح سوابق موجود در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی که فتوکپی مصدق آنها در پرونده مضبوط می باشد تفاوت دارد و مدافعات وکیل متهمین در این مورد و اینکه اختراع شاکی جدید نبوده و همان اختراع موضوع ثبت شماره 11136 - 10/6/52 می باشد. در این رابطه موجه به نظر نمی رسد و با عنایت به سایر اوضاع و احوال و قرائن و امارات موجود در پرونده که بطور واضح نمانگر ارتکاب بزه از ناحیه متهمان می باشد با احراز بزهکاری آنان و انطباق عمل ارتکابی با ماده 125 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) و با رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی دادگاه صادره از متهمین موصوف را به پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم و اعلام می دارد و در خصوص دستگاههای تولیدی که در کارگاههای متهمان توقیف گردیده حکم به انفصال قطعات ماشین آلات مذکور و تجویل قطعات به متهمان صادر و اعلام می گردد این رای حضوری و ظرف مهلت 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان تهران می باشد.
دادرس شعبه 134 دادگاه عمومی تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 666

تاریخ تصویب : 1376/06/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.