×

متهم چکهای مدت دار را با کسر مبلغی خریداری می نموده است و عمل متهم ربا محسوب نمیگردد

متهم چکهای مدت دار را با کسر مبلغی خریداری می نموده است و عمل متهم ربا محسوب نمیگردد

متهم-چکهای-مدت-دار-را-با-کسر-مبلغی-خریداری-می-نموده-است-و-عمل-متهم-ربا-محسوب-نمیگردد

وکیل


تاریخ : 31/2/76 پرونده کلاسه : 2ت/75/124 شماره دادنامه : 202 - 31/2/76
مرجع رسیدگی : شعبه 2 دادگاه تجدید نظر استان تهران
تجدید نظرخواه : آقای منصور ... به نشانی ...
تجدید نظر خوانده : آقای سیدرضا ... به نشانی ...
خواسته : تقاضای اعاده دادرسی و اعتراضیه به دادنامه صادره از شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران
گردشکار : تجدید نظر خواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به این شعبه ارجاع و پس از ( بانقض دادنامه در دیوان کشور ) به این شعبه ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
محتویات پرونده حاکی است که به موجب دادنامه مورخه 6/10/73 صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران حکم برائت منصور ... فرزند هادی از اتهام ربا خواری صادر گردیده است و شاکی خصوصی به رای صادره اعتراض و تقاضای تجدید نظر نموده است و پرونده جهت تجدید نظر به شعبه 22 ارجاع گردیده و شعبه مذکور به موجب دادنامه مورخه 12/5/74 رای صادره از شعبه 15 را نقض و متهم را به ششماه زندان و بازپرداخت شش فقره چک شماره های 435129 تا 435134 جمعا به مبلغ سه میلیون ریال به سیدرضا ... محکوم نموده است محکوم علیه از رای صادره تقاضای اعاده دادرسی نموده است و شعبه 32 دیوانعالی کشور به موجب دادنامه شماره 32/451 - 25/9/75 با قبول اعاده دادرسی پرونده را جهت رسیدگی مجدد به شعبه دیگری از شعبه تجدید نظر ارسال نموده و نتیجه پرونده به این شعبه ارجاع گردیده اسست دادگاه پرونده را مورد امعان نظر قرار داده و با توجه به اینکه متهم چکهای مدت دار را با کسر مبلغی خریداری می نموده است و با توجه به مسئله 2839 عمل متهم ربا محسوب نمیگردد علهذا دادنامه صادره از شعبه 22 دادگاه تجدید نظر را نقض نموده و نظر به اینکه نسبت به دادنامه صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب اعتراض موثری که نقض آن را ایجاب نماید مطرح نگردیده و با توجه به اینکه عمل متهم به استناد مسئله 2839 توضیح المسائل خالی از اشکال می باشد علیهذا ضمن رد اعتراض تجدید نظر خواه سید رضا ... حکم صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب مبنی بر برائت منصور ... عینا تائید می گردد رای صادره به استناد ماده 22 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب قطعی است .
رئیس شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان تهران - داود امیری

تاریخ 12/5/74 شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران بتصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل و پرونده کلاسه 54/72/ت/48244 مطرح و تحت نظر است .
گردشکار پرونده
آقای منصور ... که به اتهام اخذ ربا در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران محاکمه و از بزه انتسابی تبرئه گردید شاکی ( سیدرضا ... ) با ارائه مدارک جدید نسبت به رای صادره اعتراض و تقاضای تجدید نظر نموده که پرونده مطروحه در این ارتباط به دادگاه تجدید نظر ارسال و به این شعبه ارجاع که پس از وصول و دعوت شاکی و متشاکی به دادگاه تجدید نظر و مشاوره به شرح ذیل مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
با توجه به مراتب فوق و شنیدن مطالب شاکی و مدافعات متشاکی و اقرار صریح آقای ... در دادگاه تجدید نظرکه در صورت جلسه موجود است مبنی بر اینکه چکهای آقای سید رضا ... را اسکنت می کرده پول نقد هم به ایشان می داده و با نامبرده محاسبه ربح می نموده که گزارش شهود هم موید این مطلب می باشد لذا ضمن نقض دادنامه دادگاه بدوی ( شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران ) آقای منصور ... بجرم اخذ ربا محکوم به بازپرداخت چکهای شماره 435129الی435134 که جمعا شش فقره به مبلغ سه میلیون ریال به آقای سیدرضا ... و با توجه به اینکه رباخواری و مجرم بودن وی محری است و طبق ماده ده قانون نحوه اجرای اصل 49 باید فرد رباخوار ( مجرم ) به مجازات برسد و از طرف دیگر در قوانین موضوعه و فتاوی فقهای اعظام برای گناه ربا خواری مجازات خاصی تعیین نشده است و با اجازه حاصل از ماده 16 قانون مجازات اسلامی مصوب مرداد 1370 به شش ماه زندان ( علاوه بر مبلغ مذکور ) محکوم می شود این رای قطعی و لازم الاجرا است . دفتر پرونده از آمار کسر و به مرجع قبلی ارسال شود.
قاضی شعبه 22 دادگاه تجدید نظر استان تهران

بتاریخ 6/10/73 دادگاه شعبه 15 بتصدی امضاء کننده زیر در وقت مقرر تشکیل است پرونده کلاسه 72/تا/47998و72/تا/8244 تحت نظر است .
گردشکار : آقای محمد ... و آقای سیدرضا ... علیه آقای منصور ... فرزند هادی متولد 1307 صادره از بخش 8 تهران ش.ش 621 مسلمان، ایرانی بدون سابقه کیفری در رابطه با ربا خواری اقامه دعوی نموده اند و اظهار می دارند طی سالیان متمادی با متهم ارتباط معاملات ربوی داشته اند و مدارک مثبته شاکیان چکهای صادره و شهود قضیه می باشد و اظهار می دارد که نحوه پرداخت و ربا به این ترتیب بوده که خود و چکهای اشخاص را می دادیم متهم از مبلغ آنها کم می کرد سپس نقدا پول آن را می پرداخت متهم در مقام دفاع از خود در صورت جلسه مورخه 6/10/73 که از هر دو طرف دعوی تنظیم گردیده است بیان داشته من با آقایان اکثرا معاملات جنسی مواد کفش داشتیم چون هم آقایان و هم من سابقه کار در مورد کفش داریم در بازار تهران و گاها نیز چون من مغازه ام را فروخته ام با پول آن با آقایان شاکی بصورت مضاربه سرمایه گذاری می کردیم ربا خواری نکرده ام و اضافه نمود که من شخصی مسلمان هستم و خمس و زکوه می پردازم شهودی آورده در دادگاه که معاملات شرعی ایشان را تائید نموده اند علی ایحال دادگاه پس از استماع اظهارات طرفین دعوی ختم دادرسی را اعلام و با استعانت از خداوند منان مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اتهام آقای منصور ... فرزند هادی متولد 1307 ش.ش 621 صادره از تهران دایر به رباخواری که آقایان محمد ... و سیدرضا ... علیه وی اقامه دعوی نموده اند با توجه به محتویات پرونده خصوصا اظهارات طرفین دعوی درمورخه 6/10/73 که صورت مجلس تنظیمی آن ضم پرونده می باشد و با عنایت به مسئله شماره 2839 رساله حضرت امام قدس سره که بیان شده سفته حقیقی را اگر کسی از بدهکار بگیرد که با دیگران معامله کند به مبلغی کمتر آن و با توجه به اصل برائت بزه انتسابی به متهم فوق الذکر وارد نمی باشد لذا نامبرده از بزه ربا خواری تبرئه می نماید این رای قابل تجدید نظر در دادگاههای تجدید نظر ظرف 20 روز از روز ابلاغ می باشد.
دادگاه شعبه 15 انقلاب اسلامی تهران - غلامی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 202

تاریخ تصویب : 1376/02/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.