×

خودداری زوجه از ادامه زندگی مشترک با والدین زوج از مصادیق نشوز نمیباشد

خودداری زوجه از ادامه زندگی مشترک با والدین زوج از مصادیق نشوز نمیباشد

خودداری-زوجه-از-ادامه-زندگی-مشترک-با-والدین-زوج-از-مصادیق-نشوز-نمیباشد
شماره دادنامه : 974 تاریخ : 20/8/74 پرونده کلاسه : 3 866 ت
74
مرجع رسیدگی : شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان تهران
با حضور امضاکنندگان ذیل :
تجدید نظرخواه : بانو فریبا… ساکن آبیک…
تجدید نظرخوانده : آقای جعفر… ساکن آبیک…
خواسته : تجدید نظرخواهی از دادنامه 695 - 5/6/74 صادره از دادگاه عمومی آبیک
گردشکار : تجدید نظرخواه دادخواستی بخواسته فوق تقدیم داشته که به شعبه سوم ارجاع و پس از ثبت به کلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق‎العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و بشرح ذیل مبادرت بصدور رای مینماید.
رای دادگاه
درخصوص تجدید نظرخواهی بانو فریبا… بطرفیت همسرش آقای جعفر… نسبت به دادنامه شماره 659 - 6/5/74 دادگاه عمومی آبیک که بموجب آن تجدید نظرخوانده از اتهام ترک انفاق برائت حاصل کرده است . نظر به لایحه اعتراضیه و اوراق پرونده اتهامی بنا به جهات ذیل اعتراض را وارد میداند :
اولا : نظر باینکه زوجه در انتخاب مسکن متفرد است و مطابق قانون مدنی و مقررات فقهی حق دارد مسکن علیحده و مستقلی از مسکن اقارب زوج داشته باشد. بنابراین خودداری مشارالیها از ادامه زندگی مشترک با والدین زوج از مصادیق نشوز نمیباشد علاوه بر اینکه حسب مندرجات پرونده پیوست زوج حتی با وصف آمادگی زوجه برای سکونت در محل منظور و مشترک از پذیرش او خودداری نموده است .
ثانیا : نظر باینکه فرزند مشترک که شیرخواره معرفی شده نزد مادر ( تجدید نظرخواه ) نگهداری میشود پدر در هر حال اعم از اینکه زوجه ناشزه بوده یا آماده برای تمکین باشد قانونا موظف بوده است انفاق او را تدارک نماید و پرداخت نفقه فرزند نباید به تمکین مادر منوط و متوقف گردد، لذا با قبول تجدید نظرخواهی دادنامه معترض‎عنه را که در غیر مورد و محل قانونی صادر شده نقض و باستناد ماده 105 قانون تعزیرات و با بلحاظ بند 5 ماده 22 قانون مجازات از حیث فقد سابقه کیفری تجدید نظرخوانده آقای جعفر… فرزند اصغر 26 ساله را به پرداخت مبلغ پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم مینماید. در مورد مطالبه نفقه از آنجا که دادخواستی به دادگاه تقدیم نشده است . این دادگاه خود را فارغ از رسیدگی و اظهارنظر در آن خصوص میداند. این رای قطعی است .
رئیس شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان تهران
مستشار دادگاه تجدید نظر استان تهران

در مورخه 30/5/74 دادگاه پس از بررسی جامع اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و بشرح آتی مبادرت بصدور رای میشود.
رای دادگاه
درخصوص شکایت بانو فریبا … بطرفیت شوهرش آقای جعفر… دایر بر ترک انفاق با توجه به اظهارات شاکیه نظر باینکه مشارالیه صراحتا اعلام نموده تمکین ندارد و بعلت مداخلات مادر شوهرش حاضر نیست در منزل شوهرش ( مشتکی‎عنه ) زندگی نماید. بنابراین بلحاظ عدم تمکین مشارالیها شکایت مطروحه فاقد دلیل اثباتی است و محکوم به رد است رای صادره ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاههای عمومی تجدید نظر استان تهران است .
رئیس شعبه دادگاههای عمومی آبیک - سید علی‎اصغر کانی


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 974

تاریخ تصویب : 1374/08/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.