×

اساسنامه شرکت سهامی ساختمان سد وتاسیسات آبیاری ( سابیر )

اساسنامه شرکت سهامی ساختمان سد وتاسیسات آبیاری ( سابیر )

اساسنامه-شرکت-سهامی-ساختمان-سد-وتاسیسات-آبیاری-(-سابیر-)
شماره 19678/ت 28748ه 30/4/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 7/3/1382 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/12552 مورخ 7/3/1382 وزارت نیرو و به استناد ماده ( 4 ) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379،، اساسنامه شرکت سهامی ساختمان سد و تاسیسات آبیاری ( سابیر ) را بشرح ذیل تصویب نمود:

فصل اول : کلیات و سرمایه
ماده 1 - نام شرکت ، شرکت سهامی ساختمان سد وتاسیسات آبیاری ( سابیر ) می باشد که از این پس در این اساسنامه شرکت نامیده می شود.
ماده 2 - هدف شرکت ، انجام امور پیمانکاری مربوط به احداث ساختمان سد و تاسیسات آبی و برقی آبی و شبکه های آبیاری وزهکشی و همچنین مدیریت طرح و اجراء در زمینه های مذکور می باشد.
ماده 3 - مرکز شرکت ، شهر تهران و حوزه فعالیت آن سراسر کشور می باشد.
ماده 4 - نوع شرکت ، سهامی ( خاص ) است و از هر لحاظ استقلال مالی داشته و طبق اصول بازرگانی ومقررات اساسنامه خود اداره می شود.
ماده 5 - مدت شرکت نامحدود است .
ماده 6 - سرمایه شرکت عبارتست از مبلغ 000/000/699/17 ریال که به 900/769/1 سهم 000/10 ریالی منقسم گردیده است و تماما" متعلق به شرکت مادر تخصصی ساتکاب می باشد.
فصل دوم : موضوع فعالیت و وظایف شرکت
ماده 7 - برای نیل به اهداف مندرج در ماده ( 2 ) این اساسنامه ، شرکت با رعایت قوانین ومقررات مربوط مجاز به اقدامات زیر می باشد:
1 - انجام خدمات تحقیقاتی و پژوهشهای کاربردی در امور مربوط به احداث سد وتاسیسات آبی و برق آبی و شبکه های آبیاری وزهکشی .
2 - انجام خدمات مطالعاتی ، نقشه برداری و آزمایشهای لازم جهت تهیه طرحهای مربوط به احداث ساختمان سد و تاسیسات آبی و برق آبی و شبکه های آبیاری وزهکشی .
3 - تهیه طرحهای اجرائی متناسب با نیازهای کارفرمایان در صنعت آب ، برای شرکت در مناقصات ومشارکتهای طرح واجراء.
4 - همکاری واشتراک مساعی با دیگر پیمانکاران و شرکتها و موسسات مرتبط با اهداف شرکت اعم از داخلی وخارجی برای عرضه یا دریافت خدمات تخصصی یا مشارکت در انجام پروژه ها در زمینه های مهندسی ، اجرائی و همچنین انتقال ، جذب و ارتقای فناوری در صنعت ساختمان سد وتاسیسات آب ی و برق آبی و شبکه های آبیاری و زهکشی .
5 - عضویت در کنفرانسها وانجمنهای بین المللی مربوط واعزام کارشناسان ومتخصصان برای شرکت در جلسات آنها و کسب و تبادل اطلاعات تخصصی به منظور ارتقای سطح کارآمدی شرکت با رعایت مقررات مربوط.
6 - انجام هر گونه عملیات و معاملات که علاوه بر رعایت صرفه و صلاح ، برای مقاصد شرکت ضروری و مرتبط باشد.
تبصره - شرکت مجاز به ایجاد شرکت یا سرمایه گذاری در سایر شرکتها نمی باشد.
صل سوم : ارکان شرکت
ماده 8 - ارکان شرکت عبارتست از:
الف - مجمع عمومی .
ب - هیات مدیره مدیرعامل .
ج - بازرس و حسابرس .
ماده 9 - نمایندگی سهام متعلق به شرکت مادر تخصصی ساتکاب در مجامع عمومی شرکت با اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی ساتکاب می باشد.
ماده 10 - مجامع عمومی شرکت عبارتنداز:
1 - مجمع عمومی عادی .
2 - مجمع عمومی فوق العاده .
ماده 11 - مجمع عمومی عادی حداقل سالی دوبار تشکیل خواهد شد. یک بار برای استماع و رسیدگی به گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی و حسابرس شرکت و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی ذکر شده است و بار دوم جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به بودجه سال آتی وبرنامه ها و خط مشی آتی شرکت و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه مجمع عمومی قید شده است .
ماده 12 - مجمع عمومی عادی و مجمع فوق العاده با حضور اکثریت اعضای مجمع عمومی رسمیت خواهند داشت وتصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با اکثریت آرای کل اعضاء و درمجمع عمومی فوق العاده با حداقل دو سوم ارای کل اعضاء معتبر خواهد بود. دعوت مجمع اعماز عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل ودستور جلسه حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع عمومی قرار دارد، باید همراه دعوت نامه برای اعضای مجمع ارسال شود.
ماده 13 - وظایف واختیارات مجمع عمومی عادی بشرح زیر می باشد:
1 - اتخاذ تصمیم نسبت به سیاست کلی و برنامه های کلان وعملیات آتی شرکت .
2 - رسیدگی واتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه وصورتهای مالی و بودجه شرکت .
3 - اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین ومقررات مربوط.
4 - انتخاب یا عزل اعضای هیات مدیره و بازرس حسابرس شرکت .
5 - تعیین حقوق ومزایا و پاداش اعضای هیات مدیره .
6 - تعیین حق الزحمه بازرس و حسابرس شرکت .
7 - تصویب آئین نامه های مالی ، معاملاتی واموال شرکت بارعایت قوانین ومقررات مربوط.
8 - تصویب آئین نامه استخدامی شرکت در چارچوب قوانین ومقررات مربوط.
9 - بررسی ساختار کلان شرکت وتعیین سقف پستهای موردنیاز و برنامه های جذب و تعدیل نیروی انسانی وتشکیلات شرکت وارائه آن به هیات وزیران جهت تصویب .
10 - اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیات مدیره در مورد صلح و سازش در دعاوی وارجاع امر به داوری و تعیین داور و همچنین استرداد دعوا با رعایت اصل ( 139 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
11 - تعیین روزنامه کثیرالانتشار به منظور درج آگهی های شرکت .
12 - اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق قوانین و مقررات ومفاد این اساسنامه مستلزم تصویب مجمع عمومی عادی شرکت است و مواردی که در دستور جلسه مجمع قید شده است .
ماده 14 - وظایف مجمع عمومی فوق العاده بشرح زیر می باشد:
1 - اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت با رعایت قوانین ومقررات مربوط.
2 - بررسی واتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواداساسنامه شرکت در چارچوب قانون .
3 - بررسی واتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت طبق قوانین و مقررات مربوط.
4 - مادام که با توجه به ترکیب سهام ، شرکت دولتی شناخته می شود، اصلاح و تغییر موارد فوق برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد می شود:
ماده 15 - هیات مدیره شرکت مرکب از ( 3 ) یا ( 5 ) عضو اصلی خواهد بود که با تصویب مجمع عمومی عادی از میان افراد صاجب نظر در تخصیص های مرتبط با فعالیتهای شرکت انتخاب می شوند. اعضای هیات مدیره برای مدت ( 2 ) سال انتخاب می شوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده است ، در سمت خود باقی خواهند ماند و انتخاب مجدد آنها برای دوره های بعد بلامانع است .
تبصره - پذیرش هر نوع سمت به صورت موظف یا غیر موظف توسط اعضای اصلی هیات مدیره در سایر شرکتهای مادر تخصصی و شرکتهای زیر مجموعه آنها ممنوع می باشد.
ماده 16 - مجمع عمومی عادی می تواند ( 1 ) نفر عضو علی البدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیات مدیره انتخاب کند که در صورت فوت یا استعفاء یا سلب شرایط، ادامه فعالیت هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره غیر ممکن گردد، عضو علی البدل جایگزین خواهدشد
تبصره - عضو علی البدل هیات مدیره از بین کارکنان شرکت انتخاب می شود.
ماده 17 - جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت آرای موافق کل اعضاء اتخاذخواهد گردید.
ماده 18 - جلسات هیات مدیره حداقل هر ماه یک بار و به طور منظم در محل شرکت تشکیل و دستور جلسه یک هفته قبل از تشکیل جلسه توسط رئیس هیات مدیره برای اعضاء ارسال خواهد شد. در موارد اضطراری رعایت تشریفات مزبور با تشخیص رئیس هیات مدیره با اکثریت هیات مدیره الزامی نخواهد بود.
ماده 19 - هیات مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیات مدیره در آن با درج نظر مخالفین ثبت و به امضای اعضای جاضر خواهد رسید. مسئولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیات مدیره با رئیس هیات مدیره می باشد.
ماده 20 - هیات مدیره برای انجام هرگونه عملیات و معاملات که مرتبط با موضوع فعالیت شرکت بوده واتخاذ تصمیم درباره آنها صریحا" در صلاحیت مجمع عمومی قرار نگرفته باشد، با رعایت قوانین ومقررات دارای اختیارات کامل است . هیات مدیره همچنین دارای وظایف واختیاراتی بشرح زیر می باشد.
1 - پیشنهاد خط مشی و برنامه های کلان شرکت به مجمع عمومی .
2 - تائید برنامه عملیاتی شرکت برای ارائه به مجمع عمومی جهت تصویب .
3 - رسیدگی و تائید بودجه سالانه ، گزارش عملکردسالانه وصورتهای مالی شرکت وارائه آن به مجمع عمومی برای تصویب .
4 - تائید آئین نامه های مالی ، معاملاتی ، اموال و استخدامی شرکت وارائه آن به مجمع عمومی برای تصوب .
5 - تصویب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعات علمی ، فنی ، صنعتی و بازرگانی در زمینه های مرتبط با فعالیت شرکت با رعایت قوانین و مقررات ومفاد ایناساسنامه .
6 - تصویب اخذ وام واعتبار به پیشنهاد مدیرعامل و در قالب مصوبات مجمع عمومی با رعایت قوانی ومقررات .
7 - انجام حسابرس داخلی نسبت به عملیات ، معاملات و کلیه فعالیتهای شرکت .
8 - بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به مجمع عمومی .
9 - بررسی و پیشنهاد ساختار کلان شرکت و سقف پستهای سازمانی و برنامه جذب و تعدیل نیروهای انسانی مربوط به مجمع عمومی برای تصویب در چارچوب قوانین ومقررات مربوط.
10 - تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و اعلام به مجمع عمومی شرکت .
11 - هیات مدیره موظف است صورتهای مالی شرکت و گزارش هیات مدیره را در مهلت مقرر به منظور رسیدگی و اظهارنظر برای بازرس و حسابرس شرکت ارسال نماید.
12 - بررسی و پیشنهاد به مجمع عمومی ، در مورد صلح و سازش در دعاوی ارجاع به داوری و تعیین داور وهمچنین استرداد دعوا با رعایت اصل ( 139 ) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
13 - انتخاب مدیرعامل .
14 - بررسی وتصویب دستورالعملهای داخلی لازم برای اداره شرکت .
15 - تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و پیشنهاد برای وضع ذخیره به مجمع عمومی .
تبصره - هیات مدیره به مسئولیت خود می تاند قسمتی ازاختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده 21 - مدیرعامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده که برای مدت ( 2 ) سال از بین اعضای هیات مدیره یا خارج از آن توسط هیات مدیره انتخاب می شود. مدیرعامل در حدود قوانین ومقررات این اساسنامه مسئول اداره کلیه امور شرکت می باشد. مدیرعامل می تواند بامسئولیت خود بخشی از وظایف واختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.
ماده 22 - وظایف مدیرعامل بشرح زیر می باشد:
1 - اجرای مصوبات وتصمیمات هیات مدیره ومجمع عمومی .
2 - تهیه ، تنظیم و پیشنهاد خط مشی ، برنامه عملیاتی و بودجه سالانه شرکت به هیات مدیره .
3 - تهیه وتنظیم صورتهای مالی سالانه شرکت وارائه آن به هیات مدیره .
4 - تعیین روشهای اجرائی در چارچوب قوانین ومقررات و آئین نامه های مربوط و ابلاغ به واحدهای ذیربط.
5 - تهیه و پیشنهاد آئین نامه های مالی ، معاملاتی واستخدامی شرکت به هیات مدیره .
6 - تهیه و پیشنهاد آئین نامه های مالی ، معاملاتی واستخدامی شرت به هیات مدیره .
6 - تهیه و پیشنهد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیات مدیره درچار چوب مصوبات مجمع عمومی .
7 - نظارت بر حسن اجرای آئین نامه های شرکت وانجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت در حد قوانین و مقررات مربوط.
8 - اتخاذ تصمیم واقدام نسبت به کلیه امور وعملیات شرکت به استثنای اموری که جزء وظایف مجمع عمومی وهیات مدیره است .
9 - عزل ونصب کلیه کارکنان شرکت ، تعیین حقوق و دستمزد، پاداش ، ترفیع و تنبیه آنها براساس قوانی ومقررات و آئین نامه های مصوب مراجع ذیصلاح .
ماده 23 - مدیرعامل نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضائی بوده و برای دفاع از حقوق شرکت و تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیرعامل می تواند با رعایت مقررات و پس از اخذ نظر هیات مدیره و مجمع عمومی نسبت به ارجاع موارد به داوری اقدام نماید.
ماده 24 - کلیه چکها و اسناد واوراق مالی و اسناد تعهدآور و قراردادها می بایستی به امضای مدیرعامل ( یا نماینده وی ) و یکی از اعضای هیات مدیره به انتخاب هیات مدیره ( یا نماینده وی ) و یکی از اعضای هیات مدیره به انتخاب هیات مدیره ( یا نماینده منتخب هیات مدیر برسد. مکاتبات اداری به امضای مدیرعامل یا نمایندگان وی خواهد رسید.
تبصره - مادام که با توجه به ترکیب سهام ، شرکت دولتی شناخته می شود، کلیه چکها علاوه بر امضای افراد فوق الذکر به امضای ذیحساب و یا نماینده وی نیز خواهد رسید.
ماده 25 - در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل ، اقدامات او تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر وبوده و قدرت اجرائی خواهد داشت .
ماده 26 - شرکت دارای بازرس و حسابرس خواهد بود که با رعایت قوانین ومقررات و تصویب مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد.
تبصره - اقدامات بازرس وحسابرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
فصل چهارم : صورتهای مالی
ماده 27 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال می باشد.
ماده 28 - صورتهای مالی شرکت باید با رعایت استاندارهای حسابداری تهیه ودر موعد مقرر قانونی در اختیار بازرس وحسابرس قرار داده شود.
این اساسنامه به موجب نامه شماره 3504/30/82 مورخ 14/4/1382 شورای نگهبان به تائید شورای یاد شده رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 17023

تاریخ تصویب : 1382/03/07

تاریخ ابلاغ : 1382/05/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.