×

آئین نامه اجرائی جزء ( 3 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور

آئین نامه اجرائی جزء ( 3 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-جزء-(-3-)-بند-(-ر-)-تبصره-(-19-)-قانون-بودجه-سال-1382-کل-کشور

وکیل


شماره 29017/ت 28584ک 27/5/1382
وزرای عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق به استناد جزء ( 3 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور و با رعایت تصویبنامه شماره 8569/ت 28657ه مورخ 3/3/1382 آئین نامه اجرائی یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 - مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی که جنبه تجاری داشته واز طریق غیر مجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شوند ، در مراحل نگهداری ، حمل ونقل ، توزیع و فروش مطابق این آئین نامه سامان می یابد ومسئولیت ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای آن به عهده ستاد مرکزی مبازه با قاچاق ، موضوع ، موضوع ماه ( 30 ) اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا وارز ، موضوع تصوب نامه شماره 33578/ت 26504ه مورخ 15/7/1381 می باشد.
ماده 2 - در این آئین نامه اصلاحات زیر درمعانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 - کالاهای دارای جنبه تجاری : کالاهایی که به تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران برای فروش وارد می گردند ، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات ( تولید ، تفکیک و بسته بندی ) به فروش برسند.
2 - طریق غیرمجاز: ورودکالا از طرقی به غیر از موارد مذکور در فهرست جزء ( 2 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور اعلامی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران .
3 - بدون پرداخت حقوق ورودی هر گونه فعل و یا ترک فعلی که سبب عدم پرداخت حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی مصوب هیئت وزیران که جنبه تجاری دارد ، گردد.
4 - نگهداری : نگهداشتن کالای دارای جنبه تجاری در اماکن عمومی وخصوصی می باشد.
5 - حمل ونقل : جابه جایی کالاهای دارای جنبه تجاری از هر طریق و به هر وسیله ای اعم از زمینی ، هوایی ، دریایی و ریلی .
6 - توزیع وفروش : عرضه و پخش کالا به صورت تجاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی .
7 - کالاهای مشمول : فهرست کالاهای مصوب ( اولویت دار ) ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق که دارای جنبه تجاری بوده واز طریق غیر مجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده می باشد.
ماده 3 - کلیه صاحبان حقیقی و حقوقی اماکن رسمی نگهداری کالا مانند انبارها ، بنگاههای باربری و بارانازهای مشمول این آئین نامه موظفند میزان موجودی کالاهای خود را در مقاطع زمانی یک ماهه به سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات اعلام نمایند.
تبصره - نگهداری کالاهایمشمول این آئین نامه در اماکن غیر رسمی تخلف محسوب شده و صاحبان اماکن مذکور موظفند ضمن رفع تخلف ، آدرس محل نگهداری ، موجودی کالا و نام صاحبان را به طور دقیق و مستمر به سازمان بازرگانی استان ( بازرسی ونظارت برقیمت و توزیع کالا وخدمات ) اعلام واسناد مثبته گمرکی مربوط به آن کالاها را ارایه نمایند.
ماده 4 - واحدهای صنفی که به عرضه کالاهای خارجی موضوع این آئین نامه مبادرت می نمایند ، در صورت عدم ارایه مداکر معتبر و انساد مثبته در خصوص واردات قانونی کالاهای یاد شده ، متخلف محسوب شده مشمول مجازاتهای مندرج در قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا وارز می شوند.
تبصره - مجامع امور صنفی واتحادیه های مربوط در سراسر کشور موظفند با مشارکت و همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی ، تمهیدات لازم را برای اجرای این آئین نامه در سطح واحدهای صنفی به عمل آورند.
ماده 5 - بازرسی از انبارها ومکانهای نگهداری و عرضه کالاها توسط سازمان بازرسی نظارت بر قیمت وتوزیع کالا وخدمات ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وگمرک جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات مربوط صورت می پذیرد.
تبصره 1 - بازرسی از انبارهای عمومی در اسکله ها و بنادر ، بازارچه های مرزی ، فرودگاهها و سایر اماکنی که گمرک در آن مستقر می باشد به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد.
تبصره 2 - بازرسی از انبارها و اماکن نگهداری و عرضه کالا در بخش خصوصی ، تعاونی ودولتی به عهده سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا وخدمات می باشد.
تبصره 3 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایرسازمانهای مسئول امر کنترل مانند وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، با رعایت مقررات مربوط ، بازرسی از اماکن نگهداری و عرضه کالاهای مشخول طرح را به عهده خواهند داشت .
ماده 6 - ضوابط اجرائی نحوه اعلام موجودی کالا توسط سازمان بازرسی ونظارت بر قیمت و توزیع کالا وخدمات تهیه و به اطلاع عموم خواهد رسید.
ماده 7 - چنانچه در حین بازرسی از اماکن مذکور ، مدارکی دال بر ورود قانونی کالاهای موجود ارایه نشود مراتب بلافاصله توسط مامورین سازمان بازرسی کننده براساس قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا وارزی - مصوب 1374 - به مراجع ذیربط ارجاع می گردد.
تبصره - عدم ارایه گزارش مکتوب موضوع این ماده ظرف ( 24 ) ساعت تخلف محسوب می شود.
ماده 8 - حمل و نقل کالاهای خارجی مشمول این آئین نامه که از طریق غیرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شود ، ممنوع و قاچاق محسوب شده ومجازاتهای پیش بینی شده در قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز بر آن حاکم می باشد.
تبصره 1 - اخفا و جاسازی کالاهیا یاد شده در هر نوع وسیله نقلیه ممنوع و قاچاق محسوب می شود.
تبصره 2 - سازمان بنادر وکشتیرانی در حمل ونقل دریایی ، سازمان هواپیمایی کشوری در حمل ونقل هوایی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حمل ونقل ریلی کالاهای مشمول این آئین نامه براساس وظایف قانونی محوله موظفند با مشاهده تخلف ، بلافاصله مراتب را به مراجع ذیربط به صورت همزمان اعلام نمایند تا نسبت به تشکیل پرونده ودر صورت لزوم پیگیری قضایی اقدام گردد.
تبصره 3 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محورهای مواصلاتی و آبهای سرزمینی و مرزهای زمینی ( غیر از مبادی رسمی ) و گمرک جمهوری اسلامی ایران در فرودگاهها ، اسکله ها ، بنادر وسایر مبادی رسمی با همکاری سازمانهای یاد شده برابر مقررات مربوط مکلف به انجام اقدامات قانونی می باشند.
تبصره 4 - حمل و نقل کالاهای مشمول این آئین نامه صرفا" با پته های گمرکی و ترخیص نامه گمرکی مجاز می باشد. شرکتها وموسسات حمل ونقل کالا و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران موظفند قبل از بارگیری و صدور بارنامه جهت حمل کالاهای یاد شده ، از ارسال کننده ( صاحب کالا یا نماینده وی ) اسناد مثبته گمرکی را مطالبه نمایند. شرکت یا موسسه حمل ونقل پس از بارگیری و صدور بارنامه مکلف است مشخصات اسناد مثبته شامل شماره پروانه ورودی یا پته گمرکی ، تاریخ ترخیص و گمرک ترخیص کننده وشماره بارنامه را در برگه جداگانه ای قید و مهر نموده و ضمیمه بارنامه کند تاراننده در طول مسیر آن را همراه داشه باشد. شرکت وموسسات یاد شده موظفند یک نسخه از اوراق مذکور را در بایگانی خود نگهداری نمایند.
تبصره 5 - شرکتها وموسسات حمل ونقلی که مفاد تبصره ( 4 ) این ماده را رعایت ننمایند ، موضوع تخلف آنها توسط سازمان حمل ونقل پایانه های کشور مورد رسیدگی قرار گرفته و وفق مقررات با آنان برخوردار خواهد شد.
ماده 9 - اطلاع رسانی در خصوص چگونگی اجرای این آئین نامه به لحاظ شفاف سازی اذهان عمومی و فعالان اقتصادی با هماهنگی دبیر خانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بنا به مورد از طریق روابط عمومی وزارت بازرگانی ، گمرک جمهوری اسلامی ایران ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر وکشتیرانی ، سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور ، سازمان هواپیمایی کشوری ، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وسایر دستگاههای ذیربط صورت می پذیرد.
ماده 10 - برای تامین هزینه های تبلغاتی ، موضوع ماده ( 9 ) این آئین نامه بنا به درخواست ریاست دستگاههای اجرائی ذیربط از طریق دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق اقدام مقتضی بعمل می آید.
ماده 11 - به نظورتسهیل در اجرای این آئن نامه در صورت ضرورت ، دستورالعملهای اجرائی توسط وزارت بازرگانی باهمکاری دستگاههای ذیربط تهیه و پس از تایید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ابلاغ خواهد شد.
این متن جایگزین تصویبنامه شماره 9163/ت 28584ه مورخ 27/2/82 می گردد. این تصویبنامه در تاریخ 22/5/1382 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17041

تاریخ تصویب : 1382/05/22

تاریخ ابلاغ : 1382/06/08

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.