آئین نامه اجرائی جزء ( 3 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور
شماره 29017/ت 28584ک 27/5/1382
وزرای عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق به استناد جزء ( 3 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور و با رعایت تصویبنامه شماره 8569/ت 28657ه مورخ 3/3/1382 آئین نامه اجرائی یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:
ماده 1 - مبارزه با قاچاق کالاهای خارجی که جنبه تجاری داشته واز طریق غیر مجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شوند ، در مراحل نگهداری ، حمل ونقل ، توزیع و فروش مطابق این آئین نامه سامان می یابد ومسئولیت ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای آن به عهده ستاد مرکزی مبازه با قاچاق ، موضوع ، موضوع ماه ( 30 ) اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا وارز ، موضوع تصوب نامه شماره 33578/ت 26504ه مورخ 15/7/1381 می باشد.
ماده 2 - در این آئین نامه اصلاحات زیر درمعانی مشروح مربوط به کار می روند:
1 - کالاهای دارای جنبه تجاری : کالاهایی که به تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران برای فروش وارد می گردند ، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات ( تولید ، تفکیک و بسته بندی ) به فروش برسند.
2 - طریق غیرمجاز: ورودکالا از طرقی به غیر از موارد مذکور در فهرست جزء ( 2 ) بند ( ر ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور اعلامی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران .
3 - بدون پرداخت حقوق ورودی هر گونه فعل و یا ترک فعلی که سبب عدم پرداخت حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی مصوب هیئت وزیران که جنبه تجاری دارد ، گردد.
4 - نگهداری : نگهداشتن کالای دارای جنبه تجاری در اماکن عمومی وخصوصی می باشد.
5 - حمل ونقل : جابه جایی کالاهای دارای جنبه تجاری از هر طریق و به هر وسیله ای اعم از زمینی ، هوایی ، دریایی و ریلی .
6 - توزیع وفروش : عرضه و پخش کالا به صورت تجاری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی .
7 - کالاهای مشمول : فهرست کالاهای مصوب ( اولویت دار ) ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق که دارای جنبه تجاری بوده واز طریق غیر مجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور شده می باشد.
ماده 3 - کلیه صاحبان حقیقی و حقوقی اماکن رسمی نگهداری کالا مانند انبارها ، بنگاههای باربری و بارانازهای مشمول این آئین نامه موظفند میزان موجودی کالاهای خود را در مقاطع زمانی یک ماهه به سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات اعلام نمایند.
تبصره - نگهداری کالاهایمشمول این آئین نامه در اماکن غیر رسمی تخلف محسوب شده و صاحبان اماکن مذکور موظفند ضمن رفع تخلف ، آدرس محل نگهداری ، موجودی کالا و نام صاحبان را به طور دقیق و مستمر به سازمان بازرگانی استان ( بازرسی ونظارت برقیمت و توزیع کالا وخدمات ) اعلام واسناد مثبته گمرکی مربوط به آن کالاها را ارایه نمایند.
ماده 4 - واحدهای صنفی که به عرضه کالاهای خارجی موضوع این آئین نامه مبادرت می نمایند ، در صورت عدم ارایه مداکر معتبر و انساد مثبته در خصوص واردات قانونی کالاهای یاد شده ، متخلف محسوب شده مشمول مجازاتهای مندرج در قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا وارز می شوند.
تبصره - مجامع امور صنفی واتحادیه های مربوط در سراسر کشور موظفند با مشارکت و همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی ، تمهیدات لازم را برای اجرای این آئین نامه در سطح واحدهای صنفی به عمل آورند.
ماده 5 - بازرسی از انبارها ومکانهای نگهداری و عرضه کالاها توسط سازمان بازرسی نظارت بر قیمت وتوزیع کالا وخدمات ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وگمرک جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات مربوط صورت می پذیرد.
تبصره 1 - بازرسی از انبارهای عمومی در اسکله ها و بنادر ، بازارچه های مرزی ، فرودگاهها و سایر اماکنی که گمرک در آن مستقر می باشد به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد.
تبصره 2 - بازرسی از انبارها و اماکن نگهداری و عرضه کالا در بخش خصوصی ، تعاونی ودولتی به عهده سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا وخدمات می باشد.
تبصره 3 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایرسازمانهای مسئول امر کنترل مانند وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، با رعایت مقررات مربوط ، بازرسی از اماکن نگهداری و عرضه کالاهای مشخول طرح را به عهده خواهند داشت .
ماده 6 - ضوابط اجرائی نحوه اعلام موجودی کالا توسط سازمان بازرسی ونظارت بر قیمت و توزیع کالا وخدمات تهیه و به اطلاع عموم خواهد رسید.
ماده 7 - چنانچه در حین بازرسی از اماکن مذکور ، مدارکی دال بر ورود قانونی کالاهای موجود ارایه نشود مراتب بلافاصله توسط مامورین سازمان بازرسی کننده براساس قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا وارزی - مصوب 1374 - به مراجع ذیربط ارجاع می گردد.
تبصره - عدم ارایه گزارش مکتوب موضوع این ماده ظرف ( 24 ) ساعت تخلف محسوب می شود.
ماده 8 - حمل و نقل کالاهای خارجی مشمول این آئین نامه که از طریق غیرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودی وارد کشور می شود ، ممنوع و قاچاق محسوب شده ومجازاتهای پیش بینی شده در قوانین مربوط به قاچاق کالا و ارز بر آن حاکم می باشد.
تبصره 1 - اخفا و جاسازی کالاهیا یاد شده در هر نوع وسیله نقلیه ممنوع و قاچاق محسوب می شود.
تبصره 2 - سازمان بنادر وکشتیرانی در حمل ونقل دریایی ، سازمان هواپیمایی کشوری در حمل ونقل هوایی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حمل ونقل ریلی کالاهای مشمول این آئین نامه براساس وظایف قانونی محوله موظفند با مشاهده تخلف ، بلافاصله مراتب را به مراجع ذیربط به صورت همزمان اعلام نمایند تا نسبت به تشکیل پرونده ودر صورت لزوم پیگیری قضایی اقدام گردد.
تبصره 3 - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در محورهای مواصلاتی و آبهای سرزمینی و مرزهای زمینی ( غیر از مبادی رسمی ) و گمرک جمهوری اسلامی ایران در فرودگاهها ، اسکله ها ، بنادر وسایر مبادی رسمی با همکاری سازمانهای یاد شده برابر مقررات مربوط مکلف به انجام اقدامات قانونی می باشند.
تبصره 4 - حمل و نقل کالاهای مشمول این آئین نامه صرفا" با پته های گمرکی و ترخیص نامه گمرکی مجاز می باشد. شرکتها وموسسات حمل ونقل کالا و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران موظفند قبل از بارگیری و صدور بارنامه جهت حمل کالاهای یاد شده ، از ارسال کننده ( صاحب کالا یا نماینده وی ) اسناد مثبته گمرکی را مطالبه نمایند. شرکت یا موسسه حمل ونقل پس از بارگیری و صدور بارنامه مکلف است مشخصات اسناد مثبته شامل شماره پروانه ورودی یا پته گمرکی ، تاریخ ترخیص و گمرک ترخیص کننده وشماره بارنامه را در برگه جداگانه ای قید و مهر نموده و ضمیمه بارنامه کند تاراننده در طول مسیر آن را همراه داشه باشد. شرکت وموسسات یاد شده موظفند یک نسخه از اوراق مذکور را در بایگانی خود نگهداری نمایند.
تبصره 5 - شرکتها وموسسات حمل ونقلی که مفاد تبصره ( 4 ) این ماده را رعایت ننمایند ، موضوع تخلف آنها توسط سازمان حمل ونقل پایانه های کشور مورد رسیدگی قرار گرفته و وفق مقررات با آنان برخوردار خواهد شد.
ماده 9 - اطلاع رسانی در خصوص چگونگی اجرای این آئین نامه به لحاظ شفاف سازی اذهان عمومی و فعالان اقتصادی با هماهنگی دبیر خانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق بنا به مورد از طریق روابط عمومی وزارت بازرگانی ، گمرک جمهوری اسلامی ایران ، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر وکشتیرانی ، سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور ، سازمان هواپیمایی کشوری ، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وسایر دستگاههای ذیربط صورت می پذیرد.
ماده 10 - برای تامین هزینه های تبلغاتی ، موضوع ماده ( 9 ) این آئین نامه بنا به درخواست ریاست دستگاههای اجرائی ذیربط از طریق دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق اقدام مقتضی بعمل می آید.
ماده 11 - به نظورتسهیل در اجرای این آئن نامه در صورت ضرورت ، دستورالعملهای اجرائی توسط وزارت بازرگانی باهمکاری دستگاههای ذیربط تهیه و پس از تایید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق ابلاغ خواهد شد.
این متن جایگزین تصویبنامه شماره 9163/ت 28584ه مورخ 27/2/82 می گردد. این تصویبنامه در تاریخ 22/5/1382 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 17041
تاریخ تصویب : 1382/05/22
تاریخ ابلاغ : 1382/06/08
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
تصویبنامه در مور تبدیل روستای بنک از توابع دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان کنگان به شهر بنک تصویبنامه در خصوص آئین نامه نظارت بر نمایش فیلم ، اسلاید و ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها