×

قانون تعرفه گمرکی

قانون تعرفه گمرکی

قانون-تعرفه-گمرکی-

وکیل


فصل اول - حقوق و عوارض گمرکی
ماده اول - از واردات قطعی کشور حقوق ورودی طبق جدول تعرفه ضمیمه این قانون و عوارض مختلفه دیگری به شرح ماده 7 به ریال رایج دریافت می گردد.
کالاهایی که از یک نقطه مرزی کشور وارد و از نقطه مرزی دیگر خارج می گردد (کالاهای ترانزیتی و کالاهایی که پس از ورود به کشور به خارجه اعاده می شود یا در بندر یا لنگرگاه یا فرودگاه ایرانی از یک کشتی به کشتی دیگر یا از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده می شود (کالای انتقالی ) و همچنین کالاهایی که از یک بندر یا نقطه مرزی کشور خارج و از بندر یا نقطه مرزی دیگر داخل می شود (کالای کاپوتاژی ) یا به عنوان واردات و صادرات موقت وارد و صادر می گردد جز واردات و صادرات کشور محسوب نبوده و از حقوق ورودی معاف لکن مشمول پرداخت عوارض به شرح ماده 7 می باشد.
صادرات کشور از حقوق گمرکی خروجی مطلقا معاف ولی مشمول پرداخت عوارض مذکور در ماده 7 می گردد.
ماده دوم - هر کشوری که نسبت به تمام یا قسمتی از اقلام صادرات ایران به آن کشور حقوق گمرکی یا عوارض دیگر غیر متناسبی تعیین کرده یا بکند و تضییقاتی به صورت تشریفات گمرکی یا به هر صورت دیگری نسبت به صادرات ایران به آن کشور وارد سازد دولت مجاز است نسبت به تمام یا بعضی از اقلام کالاهای وارده از آن کشور حقوق گمرکی مندرج در جدول تعرفه ضمیمه این قانون را تا حد مقتضی ترقی دهد و در مورد کالاهایی که طبق جدول مزبور از حقوق گمرکی بخشوده می باشد حقوق ورودی به میزانی که مقتضی بداند برقرار نماید مقررات مربوط به وصول و ماخذ این گونه اضافات از طرف وزارت دارایی
پیشنهاد و پس از تصویب هیات دولت بلافاصله به موقع اجرا گذاشته می شود.
تبصره - در صورتی که کالاهای وارداتی مشابه مصنوعات کشور به نحوی با محصولات صنعتی داخلی رقابت نماید که نتیجه آن موجبات تقلیل تولید و تعطیل کارخانجات مربوطه را فراهم نماید وزارت اقتصاد ملی موظف است با مشورت اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد لازم برای دریافت عوارض مخصوصی از کالاهای مذکور به منظور جلوگیری از رقابت برای تصویب به هیات وزیران تقدیم نماید.
ماده سوم - منظور از تن که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون به عنوان
واحد وزن و ماخذ دریافت حقوق گمرکی قید گردیده تن متریک و منظور از یک کیلو یک هزارم آن می باشد.
هر گاه کالا به مقدار زیادتر یا کمتر از واحد مذکور در جدول مزبور عرضه شود حقوق گمرکی نسبت به همان مقداری که عرضه شده دریافت می گردد.
منظور از وزن با لفاف یا با محفظه یا با ظرف که در جدول تعرفه به عنوان ماخذ دریافت حقوق گمرکی تعیین گردیده وزن خالص کالا به حال و وضع موجود در گمرک به اضافه وزن لفاف یا محفظه یا ظرفی است که آن کالا در خرده فروشی با همان لفاف با محفظه یا ظرف به خریدار داده می شود.
در مورد کالاهایی که در ظروف بزرگی مانند بشکه و امثال آن وارد شود ولو این که در خرده فروشی با آن ظرف فروخته نشود حقوق گمرکی از مجموع ظرف و مظروف دریافت خواهد شد.
مقصود از کیلو که در تعرفه ماخذ حقوق ورودی قرار داده شده وزن خالص کالا به حال و وضع موجود در گمرک می باشد و آن عبارت است از وزن کالا بعد از کسر وزن تمام لفاف و ظرفهای بیرونی و درونی کالا که به وسیله توزین یا با موضوع کردن وزن تخمینی ظرف که با توجه به نوع ظروف در آیین نامه گمرکی مقرر می شود تعیین می گردد هر گاه کالا در محفظه ها تجملی و غیر عادی یا ظروف تجملی غیر عادی وارد گردد و ماخذ حقوقی که طبق جدول تعرفه برای آن ظرف تعیین گردیده زیادتر از ماخذ حقوق مظروف آن باشد حقوق متعلقه به هر یک از ظرف و مظروف جداگانه دریافت می گردد مگر در مواردی که ظرف از مظروف قابل تفکیک نباشد یا تفکیک آن موجب تباهی یا افتادن کالا از صورت بازار باشد که در این صورت ظروف و مظروف تواما مشمول پرداخت حقوق به ماخذ بالاتر خواهد بود.
در صورتی که ظرف و مظروف قابل تفکیک باشد و هر یک جداگانه متعلق به نوع جنس خود را بپردازد حقوق مظروف از روی وزن خالص آن دریافت می گردد ولو آن که در جدول تعرفه حقوق ورودی آن به ماخذ وزن با ظرف یا با لفاف یا با محفظه تعیین شده باشد.
ماده چهارم - ارزش کالاهای ورودی در گمرک در همه موارد عبارت است از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و باربندی و حمل و نقل و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرکی و در مورد کالاهای محموله با هواپیما تا اولین فرودگاهی که کالا در آن جا تخلیه می شود تعلق می گیرد) که از روی سیاهه های صحیح و معتبر تعیین می گردد.
برای تسهیل امر ارزیابی کالا در گمرک نرخ تسعیر ارز بنا بر پیشنهاد وزارت دارایی و تصویب هیات وزیران تعیین می شود.
تبصره 1 - منظور از سیاهه های صحیح و معتبر آن است که مستقیما از طرف کارخانه های سازنده یا فروشنده با امضای مجاز صادر شده و صحت امضای آن و

همچنین مطابقت ارزش مندرج در آن با نرخ عموی روز در کشور صادرکننده از طرف اتاق بازرگانی محل گواهی و از طرف مامورین کنسولی دولت شاهنشاهی در آن کشور صحت امضای اتاق بازرگانی و کارخانه یا فروشنده تصدیق شده باشد.
تبصره 2 - در مورد کالایی که بدون ابراز سیاهه به گمرک اظهار شود و یا سیاهه صحیح و معتبر نباشد اداره گمرک ارزش را با مقایسه با ارزش کالای مشابه همان کشور که با سیاهه صحیح و معتبر و در تاریخ متقارن خریداری شده باشد تعیین می نماید.
تبصره 3 - نسبت به اسناد و سیاهه های مخدوش و مجعول و یا تقلبی که برای ترخیص جنس از گمرک ابراز شود علاوه بر این که عمل ارزیابی کالا موضوع آن اسناد طبق تبصره 2 بالا انجام می گردد درباره آن طبق مقررات مربوطه آیین نامه گمرکی عمل خواهد شد.
تبصره 4 - مادام که مقررات گواهینامه ارزی مجری است اداره گمرک در آمار واردات و صادرات کشور ارزش کالاهای ورودی و صدوری را هم به نرخ رسمی و هم به نرخ رسمی به اضافه بهای گواهینامه مربوطه در تاریخ تسلیم اظهارنامه احتساب و درج خواهد نمود.
ماده پنجم - در احتساب هر یک از اقلام حقوقی و عوارضی که گمرک وصول می نماید کسور کمتر از پنجاه دینار به پنجاه دینار تبدیل می شود.
ماده ششم - هر گاه در ضمن پیمانهای بازرگانی دولت با کشورهای بیگانه برای کالاهای معینی حقوق گمرکی به ماخذی غیر از آن چه که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون مقرر است تعیین شده باشد مادام که پیمانهای مزبور به قوت خود باقی می باشد حقوق گمرکی آن کالاها مطابق ماخذ تعیین شده در پیمانها و با رعایت شرایط مقرره در آنها دریافت می گردد مگر این که در تعرفه ضمیمه این قانون حقوق گمرکی کمتری به آن تعلق گیرد و یا از حقوق گمرکی بخشوده شده باشد.
تبصره - در کلیه قراردادها با کشورهای خارجی شرط دولت کامله الوداد در مواردی که ترتیب خاصی در آن قراردادها پیش بینی نشده باشد شامل مزایایی که به طور متقابل و یا مشروط و مقید به کشور دیگری داده شده نخواهد گردید مگر آن که دولتی که به موجب این اصل تقاضای اجرای شرط مذکور را می نماید با موافقت دولت ایران مزایایی مشابه آن در همان موارد یا مزایای دیگری که دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی به تشخیص هیات وزیران در همان حدود باشد متقابلا بدهد و یا شروط و قیودی مشابه آن را بپذیرد.
ماده هفتم - عوارض مختلف مذکور در ماده یک این قانون به شرح ذیل است :
1 - بهای تمبر که به درخواست ها و اسناد تسلیمی به گمرک یا به اسناد صادره از گمرک الصاق می شود.
2 - عوارض مهر سربی یا لاکی یا برچسب یا نوارچسب گمرکی .
3 - ارضیه و انبارداری (از روی سی و یکم تسلیم اظهارنامه اجمالی (مانیفست ) یا بارنامه حمل تعلق می گیرد ولی در هر حال نباید قبل از روز دهم تخلیه کالا در گمرک دریافت شود.).
4 - عوارض باربری و تخلیه و بارگیری .
5 - حق مراقبت در انبارهای اختصاصی یا در خارج از محوطه گمرک و حق بدرقه احتمالی کالاها.
6 - حق نظارت در انتقال کالاها از کشتی به کشتی دیگر یا از هواپیما به هواپیمای دیگر.
7 - حق آزمایش و تعرفه بندی کالا.
موارد تعلق و ترتیب وصول و مصرف و ماخذ و نرخ هر یک از این عوارض و عوارض دیگری که برای تامین انتظام و حسن جریان تشریفات گمرکی لازم باشد در آیین نامه گمرکی تعیین می گردد.
تبصره - اداره کل گمرک مکلف است کلیه درآمد انبارداری و ارضیه وصولی را در حساب مخصوصی متمرکز و از آن محل کرایه انبارها و اراضی استیجاری را پرداخته مازاد آن را طبق مقررات به مصرف ساختمان انبارها نگار و تهیه وسایل آتش نشانی و حفاظت کالا و تکمیل وسایل محل کار انبارداران برساند.
ماده هشتم - کالای موجود در گمرک وثیقه پرداخت حقوق و عوارض متعلق به آن کالا و سایر بدهی ها صاحب مال به گمرک می باشد. اداره گمرک به هیچ عنوان نمی تواند قبل از دریافت یا تامین حقوق و عوارض متعلقه و سایر بدهیهای
صاحب مال به گمرک اجازه ترخیص کالایی را بدهد.
ماده نهم - در مواردی که نسبت به کالای موجود در گمرک به عنوان تامین مدعی به اشخاص یا به هر عنوان دیگر دستور توقیف از طرف مقامات صالحه داده شود کلیه حقوق و عوارض متعلق به آن کالا و بدهی صاحب آن به گمرک و همچنین ق انبارداری و بیمه آن برای مدت توقیف باید قبلا تامین شده باشد.
ماده دهم - بعد از ترخیص کالایی از گمرک هر گاه معلوم گردد که حقوق و وارض متعلق به آن کالا بیشتر یا کمتر از آن چه مقرر بوده دریافت گردیده ا این که مبلغی از آن حقوق و عوارض اساسا من غیر حق تادیه شده یا اصلا به شتباه دریافت نشده است اداره گمرک و صاحب آن مال می توانند در عرض مدت یک ال از تاریخ صدور سند ترخیص کالای مورد بحث مابه التفاوت را از یکدیگر طالبه نمایند.
اضافه یا کسر دریافتی کمتر از صد ریال قابل مطالبه از طرفین نخواهد بود. نان چه تا قبل از انقضا دوره مالی استرداد اضافه دریافتیهای ماخوذه از رف اداره کل مرک میسر نگردید خزانه داری کل مجاز است به محض اعلام اداره ل گمرک مبلغ مورد اعلام را به عنوان استرداد وجوه ماخوذه غیر قانونی به وسیله اداره کل گمرک مسترد نماید.
اداره کل گمرک مجاز است از محل کسر دریافتی هایی که به موجب این ماده وصول می شود به مامورینی که در کشف و وصول آن دخالت و اقدام موثر داشته اند حق الکشفی که متناسب تشخیص دهد بپردازد مشروط بر این که حق الکشف مزبور در هر حال از پنج درصد کسر دریافتیهای وصولی تجاوز نکند.
اداره کل گمرک موظف است بقیه کسر دریافتیها را به محض وصول به درآمد متفرقه گمرکی منظور دارد.
فصل دوم - شرایط عمومی واردات
ماده یازدهم - وسایط نقلیه آبی اعم از خالی یا حامل کالا که وارد آبهای کشور می شود باید فقط در اسکله های مجاز پهلو بگیرد یا در لنگرگاه های مجاز لنگر بیندازد و قبل از انجام تشریفات گمرکی نباید کالایی تخلیه یا بارگیری نموده و یا از اسکله یا لنگرگاه ها حرکت نماید.
هواپیماهایی که وارد مرز هوایی کشور می شوند باید از خطوط مجاز سیر و فقط در فرودگاه هایی که دفتر گمرکی در آن دایر است فرود آمده تشریفات گمرکی را انجام دهند و بدون اجازه گمرک حرکت ننمایند تخلف از مقررات این ماده (جز در موارد قهری که باید با مدارک کافی ثابت شود) علاوه بر مجازاتهای قانونی مستوجب جزای نقدی خواهد بود که در آیین نامه گمرکی تعیین می گردد.
ماده دوازدهم - کالا باید از راه های مجازی که فهرست آن از طرف اداره کل گمرک تنظیم و منتشر می شود وارد کشور شده یکسره به اولین گمرکخانه مرزی طبق اظهارنامه تحویل گردد.
کالایی که بدون رعایت مقررات این ماده وارد کشور شود قاچاق محسوب است .
ماده سیزدهم - کالای رسیده همین که به گمرکخانه ای که برای انجام تشریفات و اخذ حقوق و ترخیص کالا مجاز است تحویل گردید صاحب مال باید در همان گمرکخانه به تسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالای خود اقدام نماید. اداره گمرک فهرست گمرکخانه های مجاز را منتشر می نماید.
اداره مرکزی کل گمرک اختیار دارد در صورت تقاضای کتبی صاحب مال حمل کالای گمرک نشده ای را از یک گمرکخانه مجاز به گمرکخانه مجاز دیگری تحت رژیم پاساوان تضمینی و با قیود و شرایطی که در آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد اجازه دهد.
اداره مرکزی کل گمرک می تواند این اختیار خود را کلا یا بعضا به هر یک از گمرکخانه های مجازی که مقتضی بداند و با شرایطی که لازم شمارد تفویض نماید.
ماده چهاردهم - کالاهای رسیده به کشور را در عرض مدت هشت ماه از تاریخ تسلیم مانیفست یا اظهارنامه اجمالی به گمرک ورودی می توان برای یکی از منظورهای ذیل اظهار نمود:
1 - ورود قطعی به کشور.
2 - ورود موقت .
3 - اعاده به خارجه .
4 - ترانزیت .
5 - انتقال به انبار اختصاصی .
هر کالایی که تا انقضا مدت هشت ماه مزبور تحت هیچ یک از عناوین مذکور اظهار و از گمرک تحویل گرفته نشود کالای متروکه محسوب خواهد شد.
تبصره 1 - تا موقعی که کالا از گمرک خارج نشده است صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را که برای یکی از منظورهای پنجگانه فوق داده است به اظهارنامه به منظورهای دیگری تبدیل کند ولی چنانچه اظهارنامه اولی طبق آیین نامه گمرکی مستلزم پرداخت جریمه باشد اظهارکننده باید قبلا جریمه مقرره را بپردازد.
تبصره 2 - در موارد استثنایی که به اداره گمرک ثابت شود عدم اقدام به تحویل گرفتن کالا از گمرک در ظرف هشت ماه مذکور معلول علل موجهی بوده اداره مرکزی کل گمرک می تواند مهلت مقرره در این ماده را بنا به تقاضای کتبی صاحب مال تا مدت مقتضی و به شرط دریافت حق انبارداری تا تاریخ ابلاغ موافقت خود تمدید نماید.
ماده پانزدهم - کالای متروکه 30 روز پس از اخطار به صاحب مال یا نماینده او (اگر معلوم باشند) و سی روز پس از نشر آگهی از طرف گمرک در حراج عمومی فروخته می شود. حاصل فروش کالا پس از وضع حقوق و عوارض متعلقه تا مدت دو سال از تاریخ فروش در گمرک به طور سپرده نگاهداری می شود - اگر صاحب مال در عرض دو سال با ارائه اسناد و مدارک به مطالبه و دریافت سپرده اقدام ننماید سپرده مزبور به درآمد دولت منظور می گردد.
تبصره - هر گاه صاحب کالا قبل از آن که گمرک کالای متروکه را به فروش رسانده باشد کالای خود را برای مصرف قطعی در کشور اظهار و بلافاصله حقوق و عوارض متعلقه را نقدا بپردازد اداره گمرک از فروش آن کالا در حراج عمومی
خودداری خواهد نمود. فصل سوم - ترتیب ترخیص کالا از گمرک
ماده شانزدهم - برای ترخیص کالا از گمرک به هر عنوانی از عناوین ترخیص صاحب کالا یا نماینده اختیاردار او باید اظهارنامه رسمی مخصوص به آن عنوان را که حاکی از مشخصات کالا باشد تنظیم و با اسناد لازمه به گمرک تسلیم نماید. طرز تنظیم و تسلیم اظهارنامه و اسناد لازم جهت ترخیص کالا و کیفیت معاینه و تفتیش آن در آیین نامه گمرکی تعیین می شود.
تبصره - باز کردن بسته ها و عدلهایی که از طرف مامورین گمرک برای بازرسی و معاینه انتخاب می شود و بستن مجدد آنها پس از اتمام عمل معاینه و رسیدگی به عهده صاحب مال یا نماینده مختار او است و هر گاه کالا در موقع باز کردن یا بستن ضایع شود یا تنزل قیمت پیدا کند یا از صورت بازار بیافتد مسئولیت آن متوجه اداره کل گمرک نخواهد بود.
ماده هفدهم - تسلیم اظهارنامه ای که مندرجات آن بر خلاف واقع باشد مستوجب پرداخت جریمه هایی است که به حسب نوع خلاف و میزان تاثیر آن در حقوق و عوارض متعلقه به موجب آیین نامه گمرکی تعیین می گردد.
ماده هیجدهم - کالاهای غیر مجاز و ممنوع الورود که منظما به یک گمرک مجاز وارد و برای حمل به یک گمرک خانه مجاز داخلی دیگر تحت پاساوان و یا به موجب اظهارنامه ورودی برای ورود قطعی به کشور به گمرک اظهار شود اداره گمرک فقط به ضبط آن کالا اکتفا خواهد نمود. صاحب مال حق دارد از عمل ضبط مال به دادگاه شکایت کند مدت مراجعه به دادگاه دادگستری برای صاحبان این کالا از تاریخ اعلام کتبی ضبط آن به صاحب مال یا نماینده قانونی او چهار
ماه است و اگر در مدت مزبور از طرف صاحب مال به دادگاه مراجعه نشود حق مراجعه او ساقط خواهد شد.
تبصره 1 - کالایی که طبق مقررات این ماده ضبط و قطعا به ملکیت دولت درمی آید به استثنا آن چه که مطابق آیین نامه گمرکی باید معدوم یا به وزارتخانه و ادارات مربوطه تحویل گردد از طرف اداره گمرک در حراج عمومی به شرط این که آنها را خریدار با رعایت مقررات عمومی صادرات از کشور خارج نماید به معرض فروش گذارده خواهد شد.
تبصره 2 - کالاهای غیر مجازی که فقط به منظور انجام آیین ترانزیت در یک گمرکخانه داخلی برای حمل به آن گمرکخانه تحت عنوان پاساوان به گمرک مرزی اظهار می شود از ترتیب فوق به شرط آن که مراتب صریحا در اظهارنامه پاساوانی اعلام شده باشد مستثنی خواهد بود.
ماده نوزدهم - اداره گمرک می تواند برای اشخاصی که به عنوان حق العملکار در گمرکخانه به وکالت از طرف صاحبان کالا به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام می نمایند طبق آیین نامه شرایط و قیودی برقرار سازد.
فصل چهارم - معافیتها و ممنوعیتها
ماده بیستم - علاوه بر معافیتهای مذکور در جدول تعرفه ضمیمه این قانون و معافیتهای دیگری که به موجب قوانین مخصوص یا بر طبق امتیازنامه ها و قراردادهای بازرگانی دولتی مقرر است اجناس مشروحه در زیر نیز به موجب این قانون از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مذکور در ماده هفتم این قانون (به استثنای حق انبارداری و باربری ) معاف خواهد بود.
1 - اشیا متعلق به دربار شاهنشاهی و همچنین اشیا متعلق به پادشاهان و
روسای کشورهای خارجه و ملتزمین رکاب آنها.
2 - اشیا متعلق به نمایندگان سیاسی خارجه در ایران (سفیر کبیر - وزیر مختار - کاردار - رایزن - دبیر - وابسته های کشوری و لشکری ) به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به اشیا این قبیل نمایندگان ایران در آن کشورها.
3 - اشیا مخصوص شخصی سرکنسولها - کنسولها و کنسولیاران رسمی به شرط آن که در مدت نه اول اقامتشان در ایران پس از انتخاب به آن سمتها وارد شود و به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به این قبیل مامورین کنسولی ایران در آن کشورها.
4 - علامتهای کشوری و پرچمها و نوشت افزار و اثاثیه مخصوص دفتر کنسولگریهای کشورهای خارجی به شرط معامله متقابله نسبت به اشیا مشابه کنسولگریهای ایران در آن کشورها.
5 - اسلحه و مهمات و وسایل نقلیه و لوازم مخابرات و مواصلات و سایر تدارکات نظامی که از بودجه دولت یا از محل هر اعتبار دیگری که برای این کار تخصیص یافته و به تصویب دولت رسیده باشد و منحصرا برای مصارف ارتش و ژاندارمری و شهربانی کل کشور خریداری و مستقیما به نام وزارت جنگ یا ژاندارمری یا شهربانی کل کشور از خارجه وارد می شود.
6 - اسباب سفر و اشیا مستعمل متعلق به مسافرین در صورتی که به تشخیص گمرکخانه ورودی با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد مطلقا و اشیا غیر مستعمل یا خوارباری که همراه داشته باشد به شرط آن که جنبه تجاری نداشته و با وضع اجتماعی آنان متناسب باشد و مبلغ حقوق ورودی آنها نسبت به هر مسافر از یک هزار و پانصد ریال تجاوز ننماید - در صورت تجاوز حقوق ورودی نسبت به مازاد یک هزار و پانصد ریال دریافت می گردد.
تبصره - مقررات این بند مجوز ورود اجناسی که طبق قوانین ممنوع الورود است نمی باشد به استثنای اسباب بازی که جنبه تجاری نداشته باشد و بهای آن مجموعا از یک هزار ریال تجاوز ننماید.
7 - لوازم خانه و اثاثیه مستعمل ایرانیان مقیم خارجه و مامورین دولت مقیم خارجه و همچنین لوازم خانه و اثاثیه مستعمل اتباع خارجه که برای اقامت دائم در ایران وارد می شوند اعم از آن که قبل و یا منتها تا نه ماه بعد از تاریخ ورود مسافر وارد شود به شرطی که با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد.
8 - آلات و افزار مستعمل کار و حرفه ارباب حرف و صنعتگران و پیشه وران و کارگران ایرانی یا خارجی که به ایران می آیند.
9 - اشیا شخصی و اثاثیه مستعمل و افزار کار و دامهای بارکش و سایر وسایط نقلیه آبی یا خشکی که مهاجرین ایرانی در موقع بازگشت به ایران همراه می آورند مشروط بر این که این گونه اشیا جنبه بازرگانی نداشته باشد.
تبصره - بخشودگیهای موضوع بندهای 6 - 7 - 8 - 9 این ماده شامل پیانو - ارگ - هارمونیوم و وسایط نقلیه (جز وسایل نقلیه مهاجرین ایرانی ) نمی شود این قبیل اشیا در صورتی که مستعمل باشد به تناسب فرسودگی آن تخفیف در حقوق گمرکی آنها داده می شود.
10 - اشیا شخصی و اثاثیه منزل و افزار کار ایرانیانی که در کشورهای خارجه فوت می کنند با ارائه گواهی مقامات صلاحیتدار.
11 - ظروف عادی و لفافهای متعارفی بیرونی کالاهای وارده به کشور و همچنین ظروف و لفافهای کالاهای صادراتی کشور که پس از تخلیه محتویات آنها اعاده می شود و همچنین کالاهای صادراتی کشور که به علت منع ورود به کشور مقصد یا عدم امکان فروش در خارجه یا هر جهت دیگری به ایران بازگشت داده می شود در مورد ظروف و لفافهای تجملی و غیر عادی طبق ماده سوم این قانون عمل می شود.
12 - دامهایی که برای تعلیف موقتا به کشور وارد و یا از کشور خارج شده و پس از تعلیف باز می گردند و همچنین نتایج آنها در مدت تعلیف .
13 - کالاهای ایرانی که به منظور تعمیر یا تکمیل یا شرکت در نمایشگاه ها به خارج کشور ارسال و پس از انجام منظور اعاده می شود و همچنین کالاهای خارجی که برای انجام همین منظورها به ایران وارد و سپس خارج می گردد از کالاهای صادره از ایران که برای تعمیر یا تکمیل به خارجه فرستاده می شود در موقع ورود مجددا به ایران معادل 15 درصد از اجرت تعمیر یا تکمیل آن به عنوان حقوق ورودی دریافت می گردد. مگر این که در جدول تعرفه ضمیمه حقوق ورودی آن کالا از روی ارزش به ماخذی کمتر از پانزده درصد تعیین و یا از حقوق گمرکی معاف شده باشد که در آن صورت حقوق ورودی آن طبق ماخذ مقرر در جدول تعرفه از اجرت تعمیر یا تکمیل آن دریافت خواهد شد.
14 - لکوموتیو واگن و هواپیما که به طور منظم در خطهای بین ایران و کشورهای خارجه حرکت می کنند با مقدار سوخت و روغن که برای مصرف آنه در راه لازم باشد و همچنین کامیون یا گاری یا چهارپایان حامل کالا که محمولات خود را در اولین گمرکخانه ورودی تخلیه و مراجعت می نمایند.
15 - فیلمهای سینماتوگراف که جنبه علمی یا فنی یا بهداشت عمومی دارد با گواهینامه وزارت فرهنگ .
16 - نمونه های تجارتی بی بها.
17 - مدال و نشان و هدایایی که از طرف دولتهای خارجه رسما به اتباع ایران اعطا می شود.
18 - ماشین آلات و ابزار و لوازم آزمایشگاه ها و همچنین کتاب یا نقشه جات و تصاویر علمی و صنعتی که از طرف اشخاص یا بنگاه ها برای استفاده در دانشکده ها و مدارس به وزارت فرهنگ یا به دانشگاه مجانی و بلاعوض اهدا می شود و همچنین آن چه از بودجه دولت منحصرا برای مصرف در دانشگاه یا دانشکده ها وارد شود.
19 - لوازم و اثاثیه و داروی مورد احتیاج بیمارستانها و موسسات بهداشتی و همچنین مصالح ساختمانی (به استثنای مصالح ساختمانی که نظیر آن در کشور تولید و ساخته می شود) برای بنا یا تکمیل ساختمان بیمارستانها و موسسات بهداشتی که اشخاص نیکوکار یا سازمانها برای استفاده عمومی و مجانی تاسیس کرده و یا می کنند مشروط بر این که با گواهی وزارت بهداری منحصرا برای منظور خیریه و بدون حق انتقال به غیر باشد.
20 - کلیه لوازم طبی و جراحی و اثاثیه و داروی مورد نیاز بیمارستانهای دولتی و موسسات بهداری دولتی که از اعتبار بودجه عمومی کشور وارد شود و یا این که اشخاص یا بنگاه هایی لوازم و اثاثیه و داروی مذکور را برای مصرف در بیمارستانها یا موسسات بهداری دولتی وارد و مجانا به آنها اهدا نمایند.
21 - کالاهایی که از طرف موسسات خیریه یا صلیب احمر یا هلال احمر کشورهای خارجه یا اشخاص نیکوکار به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران یا به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی بلاعوض اهدا شود و همچنین کالاهایی که جمعیت شیر و خورشید سرخ یا سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی به منظور مصرف در امور خیریه با گواهی وزارت بهداری وارد نمایند.
22 - آلات و ادوات حفاری و مواد شیمیایی و وسایل عملیات علمی و فنی و اتومبیلهای باری و سواری که توسط هیاتهای علمی باستانشناسی کشورهای عضو
کمیسیون ملی تربیتی و علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) وارد شود به شرط ن که صرفا برای کارهای حفاری و اکتشافات و تحقیقات علمی باشد.
23 - اشیایی که از طرف دولتهای خارجی یا اشخاص بلاعوض به دولت ایران هدا می شود.
24 - مواد شیمیایی و همچنین مواد نباتی مانند سبوس و گنجاله و لوازم ربوطه که با گواهی وزارت کشاورزی منحصرا برای مصرف در امر مبارزه با ملخ ارد شود.
تبصره - کلیه کالاها و اشیا مذکور در بندهای 18 و 19 و 20 و 21 و 22و23 و 2 علاوه بر معافیت از حقوق ورودی از کلیه عوارض گمرکی و غیر گمرکی یگر نیز (به استثنای حق باربری و انبارداری ) معاف می باشند.
اشیا اهدایی به دولت موضوع بند 23 از پرداخت حق باربری و انبارداری هم عاف خواهد بود.
25 - کلیه لوازم ساختن کروهای بادی و موتوری حتی موتور برای آنها و مچنین لوازم بافتن تور و ماهیگیری و تهیه طناب و بافتن بادبان در جزایر بنادر جنوب ایران به شرط این که با اطلاع اداره کل گمرک فقط به مصارف ذکور برسد.
26 - قطعات کشتیهایی که در کرانه های ایران غرق شده و یا به خاک نشسته همچنین متعلقات کشتیهای ایرانی که در آبهای خارجه غرق گردیده و یا به اک نشسته مشروط بر این که در ظرف یک سال به ایران حمل شود.
27 - دستگاه های فیلمبرداری و دستگاه های عکسبرداری هوایی (به استثنای یلمهای مربوط به آنها که چون مصرف می شود حین ورود طبق تعرفه حقوق ورودی واهد پرداخت ) اشیا و دستگاه های مطالعات علمی و یا فنی یا تفحصات
سطح الارضی یا تحت الارضی و نقشه برداری و لوازم نصب و سوار کردن ارخانجات و اسیسات صنعتی و همچنین ماشین آلات ساختمانی که به کشور وارد و پس از ستفاده عینا از کشور خارج می شود برای مدت شش ماه با معافیت از پرداخت قوق گمرکی اجازه ورود و استفاده داده می شود. در صورتی که صاحب مال کتبا قاضای تمدید مدت توقف این قبیل اشیا و لوازم را بنماید اداره کل گمرک ی تواند در موارد استثنایی و پس از ملاحظه اسناد و مدارک مثبته قابل قبول احراز لزوم تمدید با تقاضای صاحب مال برای مدت مقتضی موافقت نماید در
صورتی که کالاهای فوق پس از انقضا مهلت مقرره از کشور خارج نشود حقوق رودی متعلقه را باید به وضع و حال موجود با توجه به نسبت فرسودگی پردازد.
28 - لوازم و اشیا مورد احتیاج هنرستانهای عالی موسیقی و موسیقی ملی هنرستان های هنرهای زیبا که تهیه آن در داخله کشور مقدور نباشد به تشخیص داره کل هنرهای زیبای کشور و گواهی وزارت فرهنگ .
29 - کلیه کالاهای راه آهن دولتی ایران که از تاریخ 21 خرداد 1332 تاریخ اجرای لایحه قانونی اصلاح سازمان بنگاه راه آهن دولتی ایران ) از مرک مرخص شده و یا مرخص خواهد شد از کلیه حقوق و عوارض گمرکی و غیر مرکی حتی باربری و انبارداری که توسط اداره کل گمرک وصول می شود معاف ی باشد.
تبصره 1 - کالاهای مزبور از پرداخت هر نوع عوارض دیگری که بعدا به صویب برسد و توسط گمرک وصول شود نیز معاف می باشد.
تبصره 2 - راه آهن دولتی ایران مکلف است کالاهای موجود در گمرک و مچنین کالاهایی که بعدا وارد می نماید ظرف یک ماه طبق مقررات از گمرک خارج تحویل بگیرد در غیر این صورت مکلف است انبارداری مدتی که بیش از یک ماه ر انبارهای گمرک مانده طبق مقررات به اداره کل گمرک بپردازد به استثنای وارد حوادث غیر مترقبه (فورس ماژور).
30 - کلیه کالاهای متعلق به اداره کل بنادر و کشتیرانی که برای امر شتیرانی و اسکله سازی و نگاهداری تاسیسات بندری و همچنین انواع جرثقیل ها موتور کشتی و مصالح مربوط به تعمیرات کشتیها و لاروبی و گوئه و فانوسهای ریایی و نظایر آن که برای اداره کل بنادر و کشتیرانی از محل بودجه اداره امبرده تهیه و واگذار شود از کلیه حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی حتی اربری و انبارداری معاف می باشد.
تبصره - اداره کل بنادر و کشتیرانی مکلف است کالاهای وارده را ظرف یک اه طبق مقررات از گمرک خارج و تحویل بگیرد - در غیر این صورت مکلف است نبارداری مدتی که بیش از یک ماه در انبارهای گمرک بماند طبق مقررات به
اداره کل گمرک بپردازد.
31 - ماشین آلات مختص راه سازی که برای وزارت راه و از محل بودجه وزارت امبرده تهیه و وارد کشور شود از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی تی انبارداری و باربری معاف خواهد بود به شرط این که کالای مزبور ظرف یک اه طبق مقررات از گمرک خارج شود در غیر این صورت وزارت راه مکلف است نبارداری مدتی که بیش از یک ماه در انبارهای محوطه های گمرک مانده طبق قررات به گمرک بپردازد.
32 - کالاهای تلفنی مورد احتیاج شرکت سهامی تلفن ایران که توسط شرکت امبرده با گواهی وزارت پست و تلگراف وارد شود.
33 - ماشین آلات - دستگاه ها و لوازمی که برای سدسازی از محل بودجه دولت ریداری و وارد شود.
تبصره - کالاها و اجناسی که به موجب قوانین مخصوص یا بر طبق متیازنامه ها یا به موجب بندهای 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 19 - 20 - 21 - 22 - 3 - 24 - 25 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 و 33 این ماده با معافیت مرخص ی شود در صورتی که قبل از انقضا ده سال از تاریخ ترخیص آن به دیگری اگذار شود به هر عنوان که باشد باید حقوق و عوارض گمرکی آن قبل از اگذاری پرداخت گردد.
اشخاص یا موسساتی که از این معافیت ها استفاده کرده یا می کنند موظفند قبل ز تحویل اجناس خریدار را به گمرک معرفی و ملزم به پرداخت حقوق و عوارض رودی و تحصیل پروانه گمرکی نمایند و قبل از رویت پروانه گمرکی از تحویل الا به خریدار خودداری کنند.
اتومبیلهای سواری که توسط نمایندگان سیاسی خارجه مقیم ایران وارد می شود درصورتی که بخواهند به فروش رسانند مدت مقرر در این تبصره به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به نمایندگان سیاسی ایران در آن کشورها سه سال خواهد بود.
اداره کل گمرک می تواند در موارد فوق به تناسب فرسودگی کالا از حقوق تخفیف دهد.
ماده بیست و یکم - دولت می تواند با صدور تصویب نامه ترانزیت یا کاپوتاژ هر کالایی را به اقتضای مصالح اقتصادی یا امنیت عمومی ممنوع یا محدود یا مقید به شرایطی نماید.
ماده بیست و دوم - وارد نمودن اشیایی که ورود آنها ممنوع است منحصرا برای مصرف دربار شاهنشاهی مطلقا و در مورد مامورین سیاسی خارجه به شرط معامله متقابله به تشخیص و تصدیق وزارت امور خارجه مجاز می باشد.
فصل پنجم - مقررات مختلفه
ماده بیست و سوم - هر گاه کالایی که به گمرک تحویل شده است به علت عدم مراقبت مامورین گمرک مفقود یا در نتیجه مسامحه و اهمال آنها خسارتی به آن وارد آید در صورت فقدان کالا بهای تمام شده آن و در صورت خسارت دیدگی غرامتی معادل میزان خسارت وارده از طرف گمرک به صاحب مال پرداخت خواهد شد مگر در مواردی که فقدان یا خسارت ناشی از کیفیت خود کالا یا بدی باربندی یا انقلابات جوی یا سوانح طبیعی و یا قوه قهریه (فورس ماژور) باشد مسئولیت نقصان طبیعی یا فاسد شدن جنس در صورتی که مربوط به عمل گمرک نباشد متوجه دولت نخواهد بود.
تبصره - جبران خسارت صاحب مال از طرف گمرک رافع مسئولیت از انبارداران و مامورین مربوطه گمرک نخواهد بود.
ماده بیست و چهارم - واردکنندگان کالا می توانند نقل کالاهای خود را به انبار اختصاصی ملکی یا استیجاری خود از گمرک تقاضا نمایند اداره گمرک می تواند تقاضای صاحب مال را با شرایط تضمینی بپذیرد. انبارهای اختصاصی باید دارای استحکام کافی و حائز شرایطی باشد که در آیین نامه گمرکی برای این گونه انبارها تعیین می شود.
تبصره - مسئولیت فقدان یا نقصان یا آسیب دیدگی کالا در انبارهای اختصاصی متوجه گمرک نیست و صاحب مال مکلف است به شرط آن که محرز گردید سو نیتی در بین نبوده کلیه حقوق و عوارض متعلقه به کالاهای مفقوده یا آسیب دیده را فورا بپردازد و در غیر این صورت کالای مفقوده یا کسری قاچاق محسوب خواهد شد.
ماده بیست و پنجم - کالاهایی که به عنوان ترانزیت به گمرک اظهار شده است هر گاه در عرض مهلت مقرر از مرز کشور با اطلاع گمرک خارج نگردد این عمل در مورد کالاهای مجاز تخلف از مقررات گمرکی و در مورد کالاهای غیر مجاز یا ممنوع الورود قاچاق محسوب می شود مگر آن که با مدارک کافی مسلم گردد که عدم خروج کالا از کشور معلول قوه قهریه (فورس ماژور) بوده است .
ماده بیست و ششم - ورود و خروج بسته های پیک سیاسی تابع مقررات آیین نامه مخصوص مصوب هیات وزیران می باشد.
ماده بیست و هفتم - مرجع حل اختلاف در تشخیص نوع کالا و تطبیق مشخصات آن با مندرجات تعرفه گمرکی و سایر اختلافات ناشی از مقررات گمرکی کمیسیون دائمی تعرفه است - رای و تشخیص این کمیسیون در مواردی که مابه التفاوت موضوع اختلاف دویست و پنجاه هزار ریال یا کمتر باشد قاطع خواهد بود.
در مواردی که مابه التفاوت از دویست و پنجاه هزار ریال تجاوز کند و طرف نسبت به آن معترض باشد می تواند در عرض مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ رای کمیسیون دائمی تعرفه تقاضای تجدید نظر نماید. این تقاضا در کمیسیونی متشکل از رییس دیوان محاسبات یا قائم مقام او - مدیر کل بانک ملی یا یکی از معاونین بانک - مدیر کل وزارت اقتصاد ملی - نماینده اتاق بازرگانی تهران - مدیر کل گمرک رسیدگی می شود و رای صادره این کمیسیون نیز قاطع خواهد بود.
ماده بیست و هشتم - در مواردی که کالا در حین حمل از مبدا تا مرز ایران یا در مدت توقف در انبارهای گمرکی ضایع یا فاسد شده باشد صاحب کالا یا نماینده او می تواند تقاضای اعاده به خارجه یا نابود ساختن آن کالا را بدون پرداخت حقوق و عوارض ورودی (به استثنای حق باربری ) بنماید و یا تقاضا کند قسمت سالم را از فاسد تفکیک نموده و فقط حقوق و عوارض قسمتی که سالم و بی عیب تشخیص و از گمرک مرخص می شود بپردازد.
در صورتی که تفکیک قسمت سالم از فاسد مقدور نباشد گمرکخانه ورودی می تواند بنا به تقاضای صاحب مال و با اجازه اداره مرکزی کل گمرک به نسبت فساد و تباهی وارده به آن کالا تخفیفی در حقوق گمرکی و حق انحصار و سایر عوارض ورودی (به استثنای حق باربری ) اعطا نماید.
ماده بیست و نهم - مقررات اجرایی این قانون به موجب آیین نامه ای که از طرف وزارت دارایی تهیه و به تصویب کمیسیون مشترک دارایی مجلسین خواهد رسید تعیین می گردد.
تبصره - اداره گمرک می تواند آیین نامه مذکور در این ماده را مادامی که رسیدگی و تصویب آن در کمیسیون مشترک دارایی مجلسین پایان نیافته است از تاریخ تسلیم آیین نامه مزبور که منتهی در ظرف پانزده روز از تاریخ تصویب قانون باید به عمل آید به موقع عمل و اجرا بگذارد.
ماده سی ام - به منظور تسهیل در احتساب حق انحصار قند و شکر و چای و مواد قنددار وارده به کشور و همچنین عوارض بندری و بهداری که اکنون طبق قوانین مربوطه دریافت می شود از تاریخ اجرای این قانون حق انحصار و عوارض مزبور به شرح زیر دریافت خواهد شد.
1 - حق انحصار مواد قنددار وارد به کشور دارای بیش از
چهل درصد قند یک کیلو - /2 ریال
2 - حق انحصار چای یک کیلو 70/5 ریال
3 - حق انحصار قند و شکر یک کیلو 25/1 ریال
4 - عوارض بهداری بندری یک تن 5 ریال
5 - عوارض بندری در شمال یک تن 24 ریال
6 - عوارض بندری در جنوب یک تن 15 ریال
تبصره 1 - سایر حقوق انحصاری که از طرف گمرک وصول می شده تا زمانی که مجوز دریافت حقوق مزبور به قوت خود باقی است کماکان دریافت خواهد شد.
تبصره 2 - دولت می تواند نرخ عوارض بندری و بهداری را اعم از این که توسط گمرک یا اداره کل بنادر و کشتیرانی وصول می شود با صدور تصویب نامه هیات وزیران تغییر دهد.
ماده سی و یکم - این قانون از تاریخ بیست و ششم تیر ماه 1334 به موقع اجرا گذاشته می شود و شامل کالاهایی که در تاریخ اجرای این قانون در گمرکخانه ها موجود می باشد نیز خواهد بود.
ماده سی و دوم - از تاریخ اجرا این قانون قوانین مشروحه ذیل ملغی می گردد:
1 - لایحه قانون تعرفه گمرکی مصوب 12 مرداد 1329 و همچنین قوانین مذکور در ماده نهم لایحه قانون مزبور.
2 - ماده هشتم متمم بودجه 1314 راجع به انحصار کالای اتومبیل .
3 - ماده 35 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفند 1312.
4 - تبصره چهارم ماده هشتم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفند 1312.
ماده سی و دوم - وزارت دارایی مامور اجرای این قانون می باشد.
چون به موجب قانون تمدید مدت قانون الغا کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لوایحی که ظرف مدت معینه در قانون تقدیم و به تصویب کمیسیونهای مشترک برسد تا تصویب نهایی مجلسین قابل اجرا خواهد بود. بنا بر این لایحه قانونی راجع به تعرفه گمرکی که در تاریخ 6/4/1334 به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتا قابل اجرا می باشد.
رییس مجلس شورای ملی رییس مجلس سنا
رضا حکمت سید حسن تقی زاده

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1334/04/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.