×

تصویبنامه راجع به بودجه سال 1382 سازمانهای مناطق آزاد قشم ، کیش و چابهار

تصویبنامه راجع به بودجه سال 1382 سازمانهای مناطق آزاد قشم ، کیش و چابهار

تصویبنامه-راجع-به-بودجه-سال-1382-سازمانهای-مناطق-آزاد-قشم-،-کیش-و-چابهار

وکیل


شماره 32432/ت 28370ک 11/6/1382

وزرای عضو شورای عای مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 12/3/1382 با رعایت تصویبنامه شماره 76305/ت 19037ه مورخ 29/10/1376 و به استناد بند ( ج ) ماده ( 4 ) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1372 - تصویب نمودند:
بودجه سال 1382 سازمانهای مناطق آزاد قشم ، کیش و چابهار مکشتمل بر ماده واحده و ( 41 ) تبصره بشرح پیوست تعیین می گردد.
این تصویبنامه در تاریخ 5/6/1382 به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

بودجه پیشنهادی سازمانهای مناطق آزاد سال 1382
فهرست :
قسمت اول : ماده واحده و تبصره های بودجه
قسمت دوم : خلاصه بودجه
الف - جاری
1 - درآمدها.
2 - هزینه ها.
3 - پیش بینی تقسیم سود.
ب - منابع ومصارف سرمایه ای
قسمت سوم : اعتبارات طرحهای عمرانی .
الف - خلاصه اعتبارات تلفیقی بر حسب فصل - برنامه .
ب - اعتبارات بر حسب فصل - برنامه - طرح .
قسمت چهارم پیوستها
الف - اعتبارات طرحهای عمرانی سازمان منطقه آزاد چابهار.
ب - اعتبارات طرحهای عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش .
ج - اعتبارات طرحهای عمرانی سازمان منطقه آزاد قشم .
د - وضعیت پرسنلی سازمانها.

قسمت اول - ماده واحده و تبصره های بودجه
تصویبنامه بودجه سال 1382 سازمانهای مناطق آزاد تجاری - صنعتی کیش ، قشم و چابهار
الف ) کلیات :
ماده واحده - به هیاتهای مدیره سازمانهای مناطق آزاد تجاری - صنعتی کیش ، قشم و چابهار که از این پس به اختصار ( سازمان ) ها نامیده می شوند، اجازه داده می شود براساس بودجه مصوب سال 1382 سازمانهای مذکور و با رعایت آئین نامه های مصوب و مفادتبصره های این تصویبنامه ، نسبت به وصول درآمدهای مذکور در قسمت دوم الف - 1 این تصویبنامه ، وهمچنین نسبت به انجام تعهد وپرداخت هزینه ها و سایر اعتبارات مذکور در قسمت دوم الف وب این تصویبنامه و فعالیتهای موافقت نامه های متبادله با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی که از این پس دبیرخانه نامیده می شود، اقدام نمایند.
تبصره 1 - دریافت و پرداخت هر گونه وجوهی تحت هر عنوان توسط سازمانها حسب مورد بدون مجوز وخارج از بودجه مصوب مطلقا" ممنوع است .
تبصره 2 - سازمان حسابرسی بعنوان حسابرس و بازرس قانونی سازمانها انتخاب می شود.
تبصره 3 - به سازمانها اجازه داده می شود، به منظور تسریع در انجام امور زیر بنائی ، از تسهیلات مندرج در ردیفهای 74100و 75100 استفاده نمایند.
تبصره 4 - استفاده از تسهیلات خارجی از طریق فاینانس و درقالب قوانین بودجه سالانه و سایر روشهای تامین مالی نظیر.

به طریق زیر صورت خواهد گرفت :
1 - وزارت اقتصاد و دارائی با رعایت مقررات قانونی مربوطه در چارچوب قراردادهای مشارکت مدنی مورد اشاره در تبصره 4،تضمین های لازم را جهت انجام پروژه ها و طرحهای مربوط به سرمایه گذاری در مناطق آزاد را ارائه می نماید.
2 - جهت تامین اعتبارات ردیف 75100 به میزان 115 میلیون دلار، سازمان مدیریت از محل بند ( ز ) تبصره 21 قانون بودجه سال 1382 کل کشور، از سرفصل فاینانس سایر دستگاهها مبلغ 50 میلیون دلار اختصاص می دهد و از محل سهمیه فاینانس دستگاههای اجرائی در چارچوب مقررات واختیارات دستگاههای مربوطه مبلغ 65 میلیون دلار جهت اجرای طرحهای عمرانی داخل منطقه آزاد اختصاص می یابد.
3 - به سازمانهای مناطق آزاد اجازه داده می شود، با هماهنگی دبیرخانه شورایعالی نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف ردیف اعتباری 78100 اقدام نماید.
4 - تامین اعتبار طرحهای ذیل به میزان تحقق ردیفهای 75100 و 78100 و با رعایت اولویتهای ذکر شده ، امکان پذیر خواهد بود.
1 - توسعه بندرگاه کیش .
2 - توسعه وتکمیل زیر ساختهای مربوط به .
3 - آماده سازی شهرکهای مسکونی - توریستی .
4 - اجرای شبکه انتقال نیروی برق از طریق کابل دریایی .
5 - گازرسانی به کلیه نقاط جزیره .
منطقه آزاد قشم :
1 - توسعه و تکمیل اسکله کاوه و تکمیل و تجهیزسایت پشتیبانی .
2 - توسعه راههای اصلی جزیره .
3 - آماده سازی شهرکهای مسکونی - توریستی .
4 - لایروبی بنادر بهمن و سلخ وتوسعه آنها.
5 - توسعه و تکمیل و تجهیز فرودگاه قشم .
6 - توسعه و تکمیل زیر ساختهای
7 - مطالعه و احداث پل خلیج فارس و احداث سایت پشتیبانی اسکله های لافت وپل .
8 - توسعه و تجهیز مرکز بیوتکنولوژی قشم .
9 - گازرسانی .
10 - احداث سالن همایشها.
منطقه آزاد چابهار:
1 - احداث فرودگاه بین المللی چابهار.
2 - توسعه و تکمیل دانشگاه بین المللی چابهار.
3 - آماده سازی شهرکهای مسکونی و صنعتی .
4 - احداث آب شیرین کن .
5 - احداث نیروگاه برق .
تبصره 5 - اعتبار طرحهای مطالعاتی و پژوهشی سازمانها ذیل برنامه ردیف 3109800 قسمت سوم ( ب ) این تصویبنامه با عنوان تحقیق و بررسی می بایست جهت مطالعات بشرح ذیل مصرف گردد:
- مطالعه راهکارهای لازم در زمینه های جذب سرمایه های خارجی ، افزایش ظرفیت گردشگری ، توسعه صادرات ، انتخاب صنایع و تولید کنندگان نمونه در قالب یک نظام تشویقی ، مسایل زیست محیطی ، گسترش زیرساختهای مخابراتی و استفاده از فیبر نوری ، بهینه سازی مراکز مخابراتی جهت دستیابی به خطوط پرسرعت ، استفاده بیشتر از ( مکلامات تلفنی از طریق اینترنت ) ، عرضه اطلاعات عمومی نظیر آمارها، قوانین ، مقررات و آئین نامه ها بر روی ، گسترش خدمات قابل اجرا توسط اینترنت نظیر تجارت الکترونیک ، گسترش خدمات قابل اجرا توسط اینترنت نظیر تجارت الکترونیکی ، دانشگاه مجازی ، سازمانهای مجازی ، و و ... جزئیات پروژه های طرحهای مزبور می بایست در موافقتنامه شرح خدمات ، که با دبیرخانه مبادله خواهد شد به طور مشخص درج گردد. نتایج مربوط به این تحقیقات ومطالعات تا پایان سال 1382 به شورایعالی ارائه خواهد شد.
تبصره 6 - بمنظور زمینه سازی و حرکت مناطق آزاد در زمینه فن آوری اطلاعات وارتباطات وتجارت الکترونیک در مناطق آزاد، هر یک از سازمانها موظفند از محل ردیف تکفا مندرج در بودجه عمومی کشور به میزانی که در ردیف 76100 منابع درج شده است و چهارچوب ردیف 84200 با تبادل موافقت نامه های لازم ، زیر نظر دبیرخانه شورای عالی در امور مربوط هزینه نمایند.
2 - سازمانها مکلفند در سال 1382 با هماهنگی دبیرخانه شورایعالی نسبت به استقرار سیستم هماهنگ صدور کارت مسافری و سیستم اطلاعات مدیریت اقدام نموده و گزارش عملکرد خود را بصورت سه ماهه به دبیرخانه ارائه نمایند.
تبصره 9 - سازمنها مکلفند آئین نامه ومقررات لازم جهت صدور گواهی پایان کار در محدوده منطقه آزاد برای انواع ابنیه مسکونی ، خدماتی ، بازرگانی ، صنعتی را تهیه و جهت تصویب به شورای عالی مناطق آزاد ارائه نمایند.
تبصره 10 - به منظور هدایت و کنترل ساخت و ساز در مناطق آزاد تجاری - صنعتی منطبق با ضوابط موجود در سطح هر منطقه ، به سازمانها اجازه داده می شود مطابق با مقررات شهرداری های مرکز استان مربوطه و یا مطابق با ضوابط خاص ومصوب این مناطق نسبت به جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام نمایند.
تبصره 11 - به سازمانها اجازه داده می شود به منظور اخذ عوارض از هر یک از اتباع خارجی که در محدوده منطقه آزاد به کار اشتغال داشته و برای آنان پروانه اشتغال صادر می گردد، اقدام نمایند.
پروانه اشتغال صادر شده توسط سازمانهای مناطق ، ملاک عمل وزارت دارائی در مودر بخشودگی های مالیاتی اعمال شده در قانون مناطق آزاد خواهد بود.
تبصره 12 - سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخشنامه بودجه سالیانه کل کشور را بهنگام ابلاغ به کلیه دستگاهها، برای دبیرخانه شورای عالی و سازمانهای مناطق آزاد نیز ارسال خواهد نمود و سازمانهای مناطق آزاد مکلفند با توجه به شرایط مندرج دربخشنامه مذکور برای استفاده از درآمد عمومی و یا فاینانس سایر نابع قابل پیش بینی در بودجه عمومی ، کلیت بودجه پیشنهادی خود را از طریق دبیرخانه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه نمایند.
تبصره 13 - به سازمانهای مناطق آزاد اجازه داده می شود، محصول آن دسته از طرحهائی که بخش خصوصی و شرکتهای وابسته به سازمانهای مناطق آزاد از محل حساب صندوق ذخیره ارزی تولید وارائه می کنند را در سال 1382 در قالب قراردادهای خرید بشرح ذیل خریداری نمایند:
1 - طرحهای عمرانی غیر انتفاعی تا سقف 300 میلیارد ریال .
2 - طرحهای عمرانی انتفاعی بدون سقف .
ضمنا" پیش بینی اعتبارات مورد نیاز جهت خرید محصولات بخش خصوصی در بودجه سنواتی آتی سازمانهای مناطق آزاد صورت خواهد گرفت .
ب ) بودجه :
تبصر14 - هر گونه کاهش یا افزایش در میزان اعتبارات مصوب جاری و یا مصارف سرمایه ای هر یک از سازمانها مندرج در قسمت دوم - الف ودوم - ( ب ) این تصوب نامه با رعایت ضوابط زیر مجاز است :
1 - افزایش اعتبارات جاری هر یک از ردیفهای هزینه ذیل سرفصل هزینه های عملیاتی ، اداری و مالی ، حداکثر تامیزان ده درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیفهای هزینه سرفصل هزینه های عملیاتی ، اداری ومای با موافقت مدیرعامل ، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات سرفصل مذکور تغییری حاصل نشود.
2 - افزایش اعتبارات جاری هر یک از ردیفهای هزینه ذیل سرفصل هزینه های عملیاتی ، اداری ومالی ، حداکثر تا میزان پانزده درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیفهای هزینه سرفصل هزینه های عملیاتی ، اداری و مالی با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات سرفصل مذکور تغییری حاصل نشود
3 - افزایش اعتبارات جاری هر یک از ردیفهای هزینه ذیل سرفصل هزینه های عملیاتی ، اداری ومالی ، حداکثر تا میزان بیست و پنج درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیفهای هزینه سرفصل هزینه های عملیاتی ، اداری ومالی با پیشنهاد مدیرعامل و تایید هیات مدیره سازمان وموافقت دبیر شورای عالی ، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات فصل تغییر حاصل نشود.
4 - افزایش اعتبارات هر یک از ردیفهای ذیل سرفصل مصارف سرمایه ای حداکثر تا سقف 15درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیفهای سرفصل مذکور با پیشنهاد مدیرعامل وتایید هیات مدیره سازمان و موافقت دبیر شورای عالی مشروط بر اینکه در جمع اعتبار فصل مذکور تغییری حاصل نشود.
تبصره 15 - بودجه اصلاحی هر یک از سازمانهای همراه با گزارش توجیهی ، با پیشنها مدیرعامل و تصویب هیات مدیره حداکثر تا پایان بهمن سال 1382 به دبیرخانه ارسال و دبیرخانه پس از بررسی و اعمال نظر ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودجه اصلاحی پیشنهادی را جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارسال خواهد کرد.
تبصره 16 - سازمانها موظف اند هر چهارماه یک بار گزارش عملکرد مالی و عملیاتی ( پیشرفت فیزیکی ) کلیه طرحهای عمرانی خود را با توجه به مفاد موافقتنامه های متبادله مربوطه در قالب فرمهای ابلاغی دبیرخانه تهیه و به دبیرخانه مذکور ارسال نمایند.
دبیرخانه نسبت به ارسال گزارشات عملکرد به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اقدام لازم را بعمل خواهد آورد.
تبصره 17 - اجرای طرحهای عمرانی منظور در ردیف 84100 قسمت دوم ( ب ) این تصویبنامه توسط سازمانها در سال 1382 صرفا" در قالب اعتبارات طرحهای عمرانی مصوب مندرج در قسمت سوم ( ب ) یا حسب مورد قسمت چهارم ( الف ،ب وج ) این تصویبنامه ، متناسب با درآمدهای وصولی پس از مبادله موافقت نامه شرح عملیات با دبیرخانه متناسب با دسترسی به منابع پیش بینی شده در بودجه و برای طرحهای مهم و یا ادامه دار عمرانی با موافقت دبیرخانه و با رعایت ضوابط زیر مجاز می باشد.
1 - شروع طرحهای پیش بینی شده در بودجه سازمانهای مناطق آزاد منوط به وجود اعتبارات تخصیص یافته خواهد بود.
2 - سازمانها موظف اند به هنگام مبادله موافقتنامه های طرحهای عمرانی خود با دبیرخانه ترتیبی اتخاذ کنند تا کلیه اطلاعات ارسالی مندرج در موافقتنامه ها از دقت و صحت بالا برخوردار باشد، به گونه ای که اطلاعات مزبوراعم از اعتباری و عملیاتی در مقطع بررسی بودجه سالیانه به عنوان مبنا پایه قابل استناد قرار گیرد.
3 - حداکثر تا35درصد اعتبار هر یک از طرحهای عمرانی که در سالهای گذشته اجرای آن شروع شده و موافقتنامه شرح عملیات مربوط مبادله گردیده است ، قبل از مبادله موافقتنامه شرح عملیات سال 1382 با دبیرخانه ، حداکثر تا پایان مرداد ماه 1382 به صورت علی الحساب قابل هزینه می باشد. انجام هر گونه هزینه مازاد بر35 درصد فوق الاشاره در مورد طرحهای مذکور موکول به مبادله موافقت نامه شرح عملیات می باشد.
4 - به منظور تسهیل در اجرای طرحهای عمرانی ، اجازه داده می شود حداکثر تا یک ونیم درصد ( 5/1% ) اعتبارات هر یک از طرحهای عمرانی حسب نیاز و در صورت ضرورت بنا به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره هر یک از سازمانها، خارج از ضوابط و مقررات آئین نامه معاملات در قالب شرح عملیات موافقت نامه هزینه گردد. سازمانها موظف اند فهرست کامل اینگونه هزینه ها را همراه با تصویر صورت جلسات هیات مدیره به تفکیک هر یک از طرحهای عمرانی ، همراه با بودجه پیشنهادی سال 1383 خود به دبیرخانه ارسال نمایند
5 - افزایش اعتبارات هر یک از طرحهای عمرانی بودجه سال 1382 هر یک از سازمانها، از محل کاهش اعتبار سایر طرحهای عمرانی ( ردیف 84100 ) با پیشنهاد مدیرعامل و تایید هیات مدیره سازمان و موافقت دبیر شورای عالی ، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات طرحهای عمرانی سازمانها با رعایت سقف مذکور در بند4 تبصره 14 این تصویبنامه تغییر حال نشود، مجاز خواهد بود. دبیرخانه نتیجه تغییرات انجام شده را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منعکس خواهد نمود.
6 - دبیرخانه مکلف است یک نسخه از موافقت نامه های طرحهای عمرانی را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال نماید.
7 - آن دسته از طرحهائی که در سالهای گذشته شروع شده وبرای آنها موافقت نامه شرح عملیات با دبیرخانه شورای عالی مبادله شده است و تغییری در ماهیت آنها ایجاد نشده است ، نیاز به مبادله مجدد ندارند.
تبصره 18 - به منظور افزایش کارآیی کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمانها، به هیات مدیره سازمانهای مذکور، اجازه داده می شود در قالب ضوابط طرح کارانه و حداکثر تا نیم درصد ( 5/0% ) از درآمد تحقق یافته خود را حداکثر تا سقف 000/000/300/1 ریال برای هر منطقه با تصویب هیئت مدیره آن منطقه از محل اعتبار ردیفهای فرعی مربوطه ذیل ردیفهای 30100و300000 به آن دسته از کارکنانی که فعالیت چشمگیر و نقش موثری در پیشبرد اهداف و فعالیتهای سازمانها داشته اند، پرداخت نمایند.
تبصره 19 - به سازمانها اجازه داده می شود، به منظور ایجاد و نگهداری فضای سبز، زیباسازی و حفظ سلامت و بهداشت محیط منطقه ،از کلیه خانوارهای ساکن ، صاحبان مراکز اقامتی و تفریحی ، صاحبان بازارها و غرفه ها، مالکین واحدهای خدماتی و تعمیراتی و دارندگان وسائط نقلیه موتوری ، در چارچوب اصلاحیه آئین نامه اخذ عوارض و میزان عوارض مصوب شورایعالی ، عوارض مذکور رااخذنمایند
تبصره 20 - به سازمانها اجازه داده می شود به منظور جذب بیشتر جهانگردی و رونق تجارت ، از فعالیت بخشهای مرتبط درچارچوب اصلاح آئین نامه عوارض واخذ مصوبه تعیین عوارض از شورایعالی مناطق آزاد، عوارض دریافت نمایند.
درآمد حاصل از این عوارض صرفا" در جهت توسعه فعالیتهای جهانگردی ، تبلیغات ، انتشارات و نگهداری اماکن عمومی جهانگرد پذیر و رونق جهانگردی و تجارت به ویژه انجام تبلیغات گسترده داخلی و خارجی هزینه می گردد. سازمانها می بایست گزارش عملکرد درآمد و هزینه این تبصره را هر چهارماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی ارسال نماید.
تبصره 21 - در اجرای بندت ماده 9 آئین نامه اجرائی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری ، مناطق می توانند از ایرانیانی که در سال 1382 به مقصد خارج از کشور از مرزهای منطقه خارج می شوند، به هنگام خروج مبلغ 50000 ریال دریافت و به حساب درآمدهای سازمان منظور نمایند.
تبصره 22 - به سازمانهای مناطق آزاد اجازه داده می شود به منظور اجرای برنامه های توسعه شهری ، ایجاد تاسیسات زیر بنائی ، ایجاد و توسعه مراکز خدماتی و رفاهی ، احداث ، اصلاح و توسعه معابر و میادین و پارکها و پارکینگ های عمومی ، اجرای طرحهای هادی و تفصیلی در محدوده منطقه آزاد، از کلیه اراضی واملاک واقع در محدوده ، عوراض نوسازی سالانه به میزان پنج در هزار بهای آنها دریافت نمایند.
تبصره 23 - به سازمانهای مناطق آزاد اجازه داده می شود مشابه مقررات رایج در سرزمین اصلی برای جلوگیری از به کارگیری غیر مجاز اتباع خارجی معادل 5 برابر حداقل مزد هر سال بعنوان جریمه دریافت و به حساب درآمدهای خود منظور نماید، این مبلغ درصورت تکرار تخلف به دو برابر افزایش می یابد.
تبصره 24 - آن دسته از تبصره هائی که جنبه دائیم داشته و یا نیازمند اصلاج و یا تکمیل آئین نامه مربوطه می باشند در سال 1382 جهت تصویب به شورای عالی ارائه خواهد شد.
تبصره 25 - به سازمان منطقه آزاد قشم اجازه داده می شود جهت اجرای پروژه های عمرانی شهری و روستائی نظیر مدرسه سازی ، احداث خانه های بهداشت ، احداث آب انبارها و آبگیرها، بهسازی محیط شهری و روستایی و غیره و به منظور ترویج روحیه مشارکت وهمیاری مردم ، جلب مساعدت مالی آنها و تسریع در اجرای کارها، اجرای پروژه های عمران شهری و روستایی را به شوراهای اسلامی شهرو روستا واگذار نماید.
بدین منظور سازمان منطقه آزاد قشم می تواند با تنظیم ومبادله موافقت نامه داخلی یا شوراها، فارغ از تشریفات مناقصه بااعمال نظارتهای لازم عمل نماید. بدیهی است که سقف اعتباری این موافقت نامه ها نمی تواند از سقف اعتبار ردیفهای مصوب مربوطه در بودجه سالیانه سازمان ( فصل 301000، فصل 3030000، فصل 3070000، ردیف 4020900 از فصل 4020000 و ردیف 4091100 از فصل 4090000 ) تجاوز نماید.
تبصره 26 - اعتبارات مندرج در ردیفهای 76100 منابع و84200 مصارف در چارچوب مصوبه دولت و موافقت نامه های متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در چارچوب مصوبه دولت قابل هزینه خواهد بود.
ج ) شرکتها
تبصره 27 - به منظور انتظام بخشیدن به امور شرکتهای تابعه و وابسته و فراهم نمودن زمینه فعالیت برای شرکتهای بخش خصوصی ،به سازمانها اجازه داده می شود از طریق اصلاح اساسنامه 4 شرکت موجود، نسبت به تغییر آنها به شرکتهای مادر تخصصی در زمینه های :
الف - امور زیربنائی ( برق - آب - فاضلاب و مخابرات ) .
ب - امور صنعتی - تولیدی و سرمایه گذاری .
ج - امور خدماتی و رفاهی و گردشگری .
د - امور حمل ونقل وترانزیت .
اقدام نماید. اساسنامه و نحوه تشکیل شرکتهای مذکور، با مشارکت سازمانهای ذیربط، توسط دبیرخانه با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی تنظیم و جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارائه خواهد شد.
تبصره 28 - در اجرای بندهای ( الف ) و ( ب ) ماده ( 8 ) اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد تجاری - صنعتی ، سازمانها موظف اند تا پایان شش ماهه اول سال 1382 گزارش عملکرد کلیه شرکتهای تابعه و شرکتهای وابسته به شرکتهای تابعه و همچنین مشارکتهای سرمایه گذاری سازمان و شرکتهای تابعه و وابسته را به تفکیک سنوات در4 سال تا پایان سال 1381 به همراه آخرین گزارش حسابرس و بازرس قانونی به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند تا توسط دبیرخانه مذکور همراه با ابراز نظر به شورای عالی ارائه گردد.
دبیرخانه شورای عالی یک نسخه از گزارشات مذکور را جهت اطلاع به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال خواهد نمود.
تبصره 29 - هیات مدیره شرکتهای تابعه مکلفند بودجه شرکتهای مربوطه را طبق دستورالعمل صادره توسط دبیرخانه که در چارچوب سیاستهای شورایعالی تنظیم و ابلاغ می شود، تهیه و برای تصویب به نمایندگان سازمان در مجامع عمومی مربوطه ارائه دهند.نمایندگان سازمان در مجامع عمومی ملزم به تامین نظرات دبیرخانه شورایعالی می باشد.
تبصره 30 - سازمانها موظف اندبرای طرحهای عمرانی شرکتهای تابعه خود با آنها موافقت ناه شرح عملیات ( مطابق آنچه که با دبیرخانه مبادله می گردد ) مبادله کنند و همزمان موافقت نامه های متبادله را جهت اطلاع به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند.
تبصره 31 - پس از تصویب اساسنامه شرکتهای مادر تخصصی ،کمیته ای متشکل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت اموراقتصادی و دارائی ، دبیرخانه و سازمانهای مناطق مسئول رسیدگی به وضعیت کلیه شرکتهای تابعه ووابسته از نظر تداوم فعالیت ، انحلال ، اصلاح اساسنامه وسایر امور مربوط به آنها می باشد.
سازمانها ظرف مدت 4 ماه پس از تصویب اساسنامه شرکتهای مادر، مهلت دارند تا پیشنهادات خود را در این خصوص به دبیرخانه ارائه نمایند. کمیته موردنظر تا پایان سال 1382، گزارش وضعیت شرکتها را جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورایعالی ارائه خواهد نمود.
تبصر32 -
الف - در راستای توسعه فضای رقابتی صدور مجوز هر گونه فعالیت اقتصادی از سوی سازمانها به شرکتهای تابعه و یا وابسته و یا سرمایه گذاران داخلی و خارجی که مفاد آن متضمن اجازه انحصاری فعالیت در منطقه باشد، ممنوع است .
ب - فعالیت وخدمات سازمانها و شرکتهای تابعه ای که مجاز به تداوم فعالیت هستند، مادامی که امکان ارائه این گونه خدمات از سوی سایر سرمایه گذاران داخلی وخارجی فراهم نمی باشد، می بایست محدود به ارائه خدمات زیربنایی و ضروری در داخل مناطق و با ارائه تسهیلات لازم برای جلب چنین سرمایه گذارانی باشد.
تبصره 33 - به سازمانها اجازه داده می شود با با هماهنگی و تایید دبیرخانه شورای عالی ، حداکثر تا سقف 33درصدسرمایه شرکتهاو موسسات مورد نظر، در آنها سرمایه سرمایه گذاری نمایند.
تبصره 34 - نمایندگان سازمانها موظف اند در مجامع عمومی شرکتها تابعه ، سازمان حسابرسی و یا موسسات حسابرسی عضوجامعه حسابداران رسمی ایران را بعنوان حسابرس و بازرس قانونی آنها انتخاب نمایند. سازمانها همچنین موظف اند ترتیبی اتخاذ نمایند تا در مجامع عمومی شرکتهای وابسته نیز در حد اختیارات ، سازمان حسابرسی و یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را بعنوان حسابرس و بازرس قانونی پیشنهاد نمایند.
تبصره 35 - سازمانها می توانند، اعتبارات مصوب مندرج در بودجه 1382 خود در فصل هزینه های سرمایه ای و هزینه های عمرانی را به شرکتهای تابعه به صورت ( تسهیلات ) مطابق با دستورالعمل اعطای تسهیلات مصوب هیات مدیره سازمان پرداخت نماید. همچنین ، سازمان می تواند به منظور تامین مالی لازم برای اجرای بعضی از وظایف و فعالیتهای خود که به شرکتهای تابعه محول کرده است ، مجوز کسب برخی از درآمدهای خود را به این شرکتها اعطاء نماید.
د ) پرداختهای انتقالی :
تبصره 36 - هزینه های امور جاری و طرحهای پژوهشی دبیرخانه به تشخیص دبیر شورایعالی و یا مقام مجاز از طرف ایشان از محل اعتبارات سازمانها موضوع ردیفهای 41110و41120 تامین و پرداخت می گردد.
سازمانها موظفند صرفنظر از میزان تحقق درآمدهای خود، کل اعتبارات ردیفهای مذکور را در چهار قسط مساوی در اول هر فصل از سال بصورت هزینه انتقالی و قطعی به دبیرخانه شورایعالی پرداخت نمایند.
تبصره 37 - آئین نامه مالی ومعاملاتی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد توسط دبیرخانه مذکور تنظیم و به تصویب وزیر امور اقتصادی ودارائی خواهد رسید.
تبصره 38 - به سازمانها اجازه داده می شود به نسبت تحقق درآمدهای خود و جمعا" تا سقف اعتبار ردیف 42100 جهت انجام طرحهای عمرانی در نواحی همجوار منطقه مطابق با شرح عملیات مورد تفاهم دبیرخانه و وزارت کشور، در قالب موافقت نامه ای که به همین منظور میان دبیرخانه و سازمانها مبادله می شود پرداخت نمایند.
تبصره 39 - به سازمانها اجازه داده می شود در حدود وصول درآمدهای خود، هزینه های انتقالی مندرج در ردیفهای 42100،43100، 44100،45100و46100 را به سازمانهای مربوطه پرداخت نموده و مبالغ پرداختی را بعنوان هزینه های قطعی ، در حسابهای خود منظور نمایند.
( ه ) سهمیه واردات کالا ومواد اولیه :
تبصره 40 - سهمیه واردات کالا و مواد اولیه :
تبصره 40 - سهمیه واردات از مناطق آزاد به داخل کشوردر سال 1382 به میزان 360 میلیون دلار تعیین می شود که سهم هر یک از مناطق از سقف مذکور توسط دبیرخانه شورای عالی مشخص خواهد شد. واردات مزبور کلا" می تواند بصورت کالای همراه مسافر انجام می شود
تبصره 41 -
1 - سازمانها موظفنداند هر چهارماه یک بار گزارش آمار دقیق ورود کلیه کالاهای وارده به مناطق را به صورت مبلغ ارزی و به تفکیک دو مورد ذیل این تبصره تهیه و به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند.
2 - سازمانها موظف اند جهت برقراری و هماهنگی در ثبت آمارهای ورود کالا به مناطق آزاد، سیستم های استاندارد مورد استفاده گمرک را بوجود آورده واطلاعات مزبور را در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.
موارد موضوع تبصره عبارتنداز:
الف - مواد اولیه ، قطعات منفصله و یدکی ، ماشین آلات وتجهیزات .
ب - کالاهای ساخته شده مصرفی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17063

تاریخ تصویب : 1382/03/12

تاریخ ابلاغ : 1382/07/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.