×

بخشنامه وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که متضمن وضع قواعد آمره درباره شرایط استخدام و جذب نیروی انسانی در موسسات فوق الذکر می باشد خلاف قانون است

بخشنامه وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که متضمن وضع قواعد آمره درباره شرایط استخدام و جذب نیروی انسانی در موسسات فوق الذکر می باشد خلاف قانون است

بخشنامه-وزیر-بهداشت-،-درمان-و-آموزش-پزشکی-که-متضمن-وضع-قواعد-آمره-درباره-شرایط-استخدام-و-جذب-نیروی-انسانی-در-موسسات-فوق-الذکر-می-باشد-خلاف-قانون-است

وکیل


تاریخ : 19/5/1382 شماره دادنامه :198 کلاسه پرونده :81/157

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به احکام مقرر در دو اصل 58 و71 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع قانون و قواعد آمره در عموم مسائل از جمله شرایط عمومی و اختصاصی استخدام در مطلق احدهای دولتی به قوه مقننه و یاماذون از قبل آن قوه اختصاص دارد. بنا به مراتب فوق الذکر و اینکه شرایط استخدام نیروی انسانی در موسسات آموزش عالی و خدمات بهداشتی درمانی توسط مراجع ذیصلاح قانونی تدوین و تصویب شده است ، بخشنامه شماره 1117 مورخ 3/2/1380 وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که نتیجتا" متضمن وضع قواعد آمره درباره شرایط استخدام و جذب نیروی انسانی در موسسات فوق الذکر می باشد خلاف قانون وخارج از حدود اختیارات مقام فوق الذکر در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود ومستندا" به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه/81/157 6/6/1382
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : خانم زهرا غلامیان مقدم .
موضوع شکایت وخواسته : ابطال بخشنامه شماره 1117 مورخ 3/2/1380 وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
مقدمه : شاکی در دادخواست تقدیمی اعلام داشته است ، به موجب بند4 بخشنامه شماره 1117 مورخ 3/2/1380 وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بدلیل وابستگی فامیلی درجه 1 و2 با کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بصورت شرکتی انجام وظیفه می نموده ام از کار عزل گردیده ام . از آنجائی که این بخشنامه مغایر اصل 28 قانون اساسی بوده که دولت را موظف کرده است شرایط مساوی برای احراز مشاغل برای همه افراد جامعه ایجاد نماید. وضع مقررات بدون جواز قانونگذار برای برهم زدن شرایط مساوی در احراز مشاغل ، خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی می باشد لذا مستندا" به اصل 138و173 قانون اساسی وماده 25 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال بخشنامه شماره 1117 مورخ 3/2/1380 وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی را دارم .
سرپرست دفتر حقوقی وامور مجلس وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 107948/5 مورخ 9/8/1381 اعلام داشته اند،
1 - براساس اصول 138 قانون اساسی که مقرر داشته ، هر یک از وزراء در حدود وظایف خویش و مصوبات هیئت وزیران ، حق وضع آئین نامه و صدور بخشنامه را دارد. ) لذا بخشنامه مورد شکایت و بند4 آن وفق مقررات در حد وظایف وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی صادر گردیده است .
2 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همانند سایر واحدهای دولتی نیازهای خود را در بخش خدمات از طریق انعقاد قرارداد با شرکتهای ذیصلاح تامین می نماید. لذا بعنوان کارفرما اختیار تعیین شرایط مربوط را اعم از نوع وکیفیت خدمات و شرایط مربوط به افرادی کار که از طریق شرکتها در واحدها بکار گمارده می شوند دارد.
3 - بمنظور سالم سازی محیط کار در واحدهای تابعه این وزارتخانه و جلوگیری از اشکالاتی که بکارگیری افراد با نسبتهای فامیلی با کارکنان رسمی واحدهای متبوع ایجاد کرده است که نتیجه آن در بعضی موارد اعمال نفود در استخدام افراد منسوب به کارکنان بدون داشتن شایستگی های لازم که نهایتا" منجر به عدم شایسته گزینی در این خصوص شده بخشنامه موصوف صادر گردیده است .
هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روستا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وانجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

نقل از روزنامه رسمی شماره 17067 مورخ 9/7/1382

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 198

تاریخ تصویب : 1382/05/19

تاریخ ابلاغ : 1382/07/09

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.