×

آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) بند ( 5 ) الحاقی ماه ( 84 ) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین

آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) بند ( 5 ) الحاقی ماه ( 84 ) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت ومصرف آن در موارد معین

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(-1-)-بند-(-5-)-الحاقی-ماه-(-84-)-قانون-وصول-برخی-از-درآمدهای-دولت-ومصرف-آن-در-موارد-معین
شماره 23639/ت 26945ه 14/8/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/8/1382 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ووزارت جهاد کشاورزی و به استناد تبصره ( 1 ) بند ( 5 ) الحاقی ماده ( 84 ) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ، موضوع ماده ( 47 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - آئین نامه اجرائی تبصره ( 1 ) بند یاد شده را بشرح ذیل تصویب نمود:

ماده 1 - پروانه چرا ( پروانه بهره برداری مراتع ) مدرک معارض محسوب شده و واگذاری اراضی محدوده پروانه بهره برداری بارعایت حقوق دارندگان پروانه بهره برداری براساس این آئین نامه صورت می گیرد.
ماده 2 - اصطلاح های زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف - پروانه چرا ( پروانه بهره برداری مراتع ) : مجوزی است که با در نظر گرفتن سابقه بهره برداری ، ظرفیت مرتع ، فصل چرا و نیز رویگرد حفاظت از منابع پایه و برای تعلیف دام یا سایر بهره برداریهای مرتعی در یک دوره و با توجه به عرف محل در یک مرتع با محدوده مشخص به نام شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط توسط سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور برای مدت معین صادر می گردد ( درمناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست حضور نماینده محیط زیست الزامی خواهد بود ) .
ب - محدوده پروانه چرا ( پروانه بهره برداری از مراتع ) : محدوده ای است که براساس پروانه های صادر شده مشخص می گردد. ( جهت بهره برداریهای محدوده تالابها براساس تعارف کنوانسیون رامسر هیچگونه پروانه چرایی صادر نمی شود. )
ج - حقوق بهره برداران : حقوقی است که انتفاع بهره برداران صاحب پروانه را به واسطه صدور مجوز برای تعلیف دام آنها در مرتع موجب می گردد.
تبصره - سایر تعاریف در حدود قوانین و مقررات سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور و دستورالعملهای مربوط خواهد بود.
ماده 3 - واگذاتری محدوده های پروانه چرا ( بهره برداری مراتع ) منوط به شرایط زیر خواهد بود:
الف - تشخیص و موافقت سازمان جنگلها ، مراتع و آب خیزداری کشور با توجه به مطالعات انجام شده منطقه وتناسب کاربری اراضی و مطالعات و تحقیقات صورت گرفته به منظور تعیین ارزش اکولوژیک اکوسیستم های طبعی کشور که توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت میگیرد.
ب - پرداخت حقوق بهره برداران به ریال بر طبق ضوابط مقرر در ماده ( 4 ) این آئین نامه توسط متقاضی زمین .
ج - بلامعارض نمودن محدوده های واگذاری با اصلاح یا لغو پروانه های صادر شده و کاهش یا حذف دام متناسب با آن .
د - واگذاری مراتع بلامعارض شده در قالب قوانین و مقررات جاری وزارت جهاد کشاورزی ( سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور ) به متقاضیان انجام خواهد شد.
ماده 4 - نحوه محاسبه حقوق بهره برداران به شکل زیر خواهد بود:

= حقوق بهره برداران ( به ریال ) .
= تعداد دام مجاز مندرج در پروانه چرا.
= علوفه مورد نیاز یک واحد دامی در روز ( برابر با 7/1 کیلوگرم علوفه مرتعی ) .
= قیمت یک کیلوگرم علوفه خشک مرتعی ( به ریال ) که هر ساله در ابتدای سال توسط سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیز داری کشور تعیین می گردد.
= تعداد روزهای قابل بهره برداری به مدت حداکثر10 سال . در مواردی که سابقه پروانه مدت کمتری را شامل گردد ، مدت مذکور ملاک عمل خواهد بود.
= نسبت سطح واگذاری به سطج کل عرصه پروانه مورد نظر.
= ضریبی است که با توجه به سابقه بهره برداری ، کیفیت و موقعیت مکانی مرتع ( ییلاقی ، قشلاقی وغیره ) ، محصولات فرعی شاخص ، حفاظت خاک ، مدیریت مرتع ، تنوع زیستی وغیره از 8/0 تا 2/1 بنا به تشخیص سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور تعیین می گردد
= ارزش اعیانی مستحدثات وتاسیساتی که در جهت بهره برداری ایجاد شده است و براساس توافق طرفین و با محاسبه کارشناس رسمی دادگستری مرضی الطرفین صورت می گیرد.
ماده 5 - دستورالعملهای لازم در ارتباط با این آئین نامه توسط وزارت جهاد کشاورزی ( سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور ) تهیه و ابلاغ می گردد و در صورت نیاز هر سال اصلاح می گردد.
ماده 6 - هزینه های اجرائی این آئین نامه مشتمل بر هزنیه های کنترل نقشه و گزارشهای مطالعاتی منطقه و نیز کنترل صحرایی هر سال در قالب برنامه مرتع داری بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی ( سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور ) و تایید سازمان مدیریت و بنرامه رزی کشور تامین می گردد. هزینه کارشناسی دادگستری توسط دارنده پروانه چرا ( ذینفع ) پرداخت خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17102

تاریخ تصویب : 1382/08/11

تاریخ ابلاغ : 1382/08/21

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.