×

تقلب در کسب و پیشه و مشابه سازی و تجاوز به حق اختراع دیگری

تقلب در کسب و پیشه و مشابه سازی و تجاوز به حق اختراع دیگری

تقلب-در-کسب-و-پیشه-و-مشابه-سازی-و-تجاوز-به-حق-اختراع-دیگری

وکیل


بتاریخ 16/9/81 پرونده کلاسه 81/400 شماره دادنامه 1760
مرجع رسیدگی شعبه 1310دادگاه عمومی تهران
شاکی : سید محمود .... با وکالت آقای حسین حبیبی
متهم : محمدرضا .... با وکالت آقای محمد رضائی
موضوع : تقلب در کسب و پیشه و مشابه سازی و تجاوز به حق اختراع دیگری
گردشگار: دادگاه پس از بررسی محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت بصدور رای می نماید:
رای دادگاه
شکایت آقای حسین حبیبی بوکالت از آقای سید محمود ... علیه آقای محمدرضا .... با وکالت آقای محمد رضائی ( کارآموز وکالت ) این است که برابر گواهی نامه سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران اختراع تامپون ( دستمال جیبی ) در اداره ثبت شرکتها برابر شماره 255120 - 10/8/75 بنام موکلش آقای سید محمود .... به ثبت رسیده وحق انحصاری ساخت یا فروش یا اعمال و یا استفاده از اختراع یاد شده بمدت بیست سال تعلق به شاکی دارد که متهم یاد شده مدیرعامل شرکت .... که اجازه تولید چنین محصولی را هم ندارد ، به حق انحصاری موکلش تجاوز نموده ومبادرت به تولید و مشابه سازی دستمال از نوع دستمال تامپون شاکی نموده و محصول تقلبی خود را به مراکز صنعتی و تولیدی طرف قرارداد موکل خود عرضه کرده است به استناد مواد 46 و 49 قانون ثبت علائم و اختراعات تقاضای رسیدگی و مجازات متهم را کرده است متهم در دفاع از خود گفته است در زمان شروع به کار خود از وجود شرکت شاکی مطلع بوده است ولی نظر باینکه اختراع شاکی حدود چهل یا پنجاه سال قبل در کشورهائی مثل فرانسه و آلمان تولید میشده و اختراع جدید محسوب نمیشده است لذا عین مشابه سازی شاکی را نیز خود وی در ایران انجام داده است وکیل متهم نیز ضمن تکرار اظهارات موکلش گفته است موکلش دعوی بطلان اختراع شاکی را در شعبه 1312 مطرح و بکلاسه 81/1312/1246 ثبت و در جریان رسیدگی قرار دارد تقاضای برائت موکلش را از بزه انتسابی کرده است علیهذا آنچه که محرز و مسلم است متهم قبل از طرح دعوی بطلان اختراع شاکی و قبل از اثبات ادعایش در خصوص اینکه مورد اختراع شاکی حدود چهل الی پنجاه سال پیش در کشورهای خارجی اختراع و تولید گردیده است خود مبادرت به تولید و مشابه سازی محصول شاکی نموده که اختراع آن محصولی بنام شاکی ثبت و بمدت بیست سال در انحصار وی می باشد بنابراین با توجه به ثبت اختراع بنام شاکی و مالکیت انحصاری وی بمدت بیست سال در آن اتهام متهم را محرز دانسته و به استناد بندج ماده 249 قانون مجازات عمومی سابق و مواد46 و 49 قانون ثبت علائم و اختراعات متهم موصوف را به نود یک روز حبس تعزیری و رفع تجاوز و تعدی نسبت به حق اختراع شاکی از طریق توقف تولید و مشابه سازی توسط مهم صادر و اعلام می دارد و نظر بر اینکه متهم فاقد سابقه کیفری می باشد لذا بموجب بند پنج ماده 22 قانون مجازات اسلامی مستحق تخفیف در مجازات بوده لذا مجازات حبس متهم را به دو میلیون ریال جزای نقدی تخفیف میدهد رای صادره حضوری بوده و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل رسیدگی تجدید نظر در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.
رئیس شعبه 1210 دادگاه عمومی تهران

بسم الله الرحمن الرحیم
بتاریخ :30/10/81 کلاسه پرونده 81/21/523 شماره دادنامه 4304
مرجع رسیدگی کننده : شعبه 21 دادگاه تجدیدنظراستان تهران مستقر در دادگاه انقلاب اسلامی تهران
هیات دادگاه : به ریاست سید حسین بهرامی و اسماعیل دهقانیان
( مستشار دادگاه ) ،
تجدنظرخواه : محمد رضائی اندرزیابی وکیل محمدرضا ...
تجدیدنظرخوانده :
تجدیدنظرخواسته : دادنامه 1760 مورخ 16/9/81 دادگاه شعبه 1310 عمومی تهران
گردشکار پرونده
پرونده در مهلت مقرر قانونی نسبت به دادنامه 1760-16/9/1381 فوق حسب ضوابط تقاضای تجدیدنظرخواهی شده پرونده به این شعبه ارجاع جلسه فوق العاده دادگاه تحت نظر امضاء کنندگان ذیل ( هیات شعبه ) تشکیل و پرونده تحت نظر با توجه به محتویات پرونده ورسیدگی های معموله ختم رسیدگی اعلام و پس از مشاوره بشرح آتی انشاء رای مینماید.

رای دادگاه
در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای محمد رضائی اندرزیابی وکیل محمدرضا ... نسبت به دادنامه شماره 1760 مورخ 16/9/81 صادره از شعبه 1310 دادگاه عمومی تهران نظر به اینکه دادنامه مزبور با رعایت مقررات و موازین قانونی صادر گردیده و هیچگونه خدشه وایرادی بر آن وارد نیست . لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی مشارالیه بلحاظ موجه و مدلل نبودن آن دادنامه معترض عنه عینا" تائید و استوار میگردد. رای صادره مستندا" به بند الف ماده 257 قانون آئین دادرسی کیفری قطعی است .
رئیس شعبه 21 دادگاه تجدیدنظراستان تهران مستشار دادگاه
سید حسین بهرامی اسماعیل دهقانیان

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1760

تاریخ تصویب : 1381/09/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.