×

قانون تعیین حدود بهای ساحلی و منطقه نظارت دولت در دریاها

قانون تعیین حدود بهای ساحلی و منطقه نظارت دولت در دریاها

قانون-تعیین-حدود-بهای-ساحلی-و-منطقه-نظارت-دولت-در-دریاها

وکیل


فصل اول - حد آبهای ساحلی و منطقه نظارت
ماده اول - قسمتی از دریا که به فاصله شش میل بحری از سواحل ایران از حد پست ترین جزر و موازی با آن در طول سواحل ممتد می باشد آب ساحلی ایران محسوب و در این منطقه قسمتهای واقعه در زیر کف دریا و سطح و بالای آن متعلق به مملکت ایران می باشد به علاوه از لحاظ اجرای بعضی قوانین و قراردادهای مربوطه به امنیت و دفاع و منافع مملکت و یا تامین عبور و مرور بحری منطقه دیگری که منطقه نظارت بحری نامیده می شود و نسبت به آن دولت شاهنشاهی دارای حق نظارت است تا مسافات دوازده میل بحری از حد پست ترین جزر و موازی با ساحل امتداد می یابد.
تبصره : میل بحری مساوی با 1852 متر است .
ماده دوم - راجع به خورها (خلیج های کوچک ) حد آب ساحلی از خط مستقیمی شروع می شود که از منتها نقطه یک طرف دهانه آن به منتها نقطه طرف دیگر دهانه خلیج ممتد می شود و چنانچه عرض دهانه خلیج از ده میل بحری متجاوز باشد خط آبهای ساحلی در نزدیکترین قسمت اتصال خلیج به دریا که عرض آن از ده میل بحری تجاوز ننماید واقع خواهد بود.
در مورد بنادر حد آبهای ساحلی از خطی شروع می شود که بین جلوترین ساختمانهای ثابت بندر در دریا واقع شده باشد.
ماده سوم - هر جزیره متعلق به ایران دارای آبهای ساحلی مخصوص به خود خواهد بود که حدود آن مطابق ترتیب مذکور در ماده (1) قسمت اول تعیین می شود - در مورد مجمع الجزایر جزایری که آن را تشکیل می دهند در حکم جزیره واحد محسوب می شود و مساحت آبهای ساحلی مجمع الجزایر از جزایری محسوب می گردد که از همه دورتر از مرکز مجمع الجزایر واقع باشند.
فصل دوم - شرایط دخول و توقف کشتیهای جنگی خارجی در آبهای ایران و ترتیبی که برای آنها مقرر است .
ماده چهارم - کشتیهای جنگی خارجی و تحت البحری ها به شرط آن که در سطح دریا سیر کنند حق عبور بی ضرر از آبهای ساحلی ایران را دارند مگر این که کشتیهای مزبور متعلق به دول محارب باشد.
در این صورت مقررات مملکتی و بین المللی که برای ایام جنگ و احترام بیطرفی منظور است به موقع اجرا گذاشته می شود.
شرایط عبور کشتیهای جنگی منظور قسمت اول این ماده است مخصوصا از لحاظ تعیین عده آنها به وسیله نظامنامه مخصوص معین خواهد شد.
ماده پنجم - شرایط توقف کشتیهای جنگی خارجی در آبهای ساحلی ایران نیز به وسیله نظامنامه مخصوصی معین خواهد شد کشتیهای مزبوره باید در آبهایی که منظور این قانون است قوانین و نظامات ایران را رعایت نمایند.
ماده ششم - دولت می تواند عبور و یا توقف کشتیهای جنگی را بنا به مصالح دفاع مملکت و یا علل مهمه دیگر در بعضی از بنادر و یا قسمتهایی از آبهای ساحلی ممنوع بدارد. بنادر و قسمتهای مزبوره به اسم مناطق ممنوعه نامیده می شود.
ماده هفتم - کشتیهای جنگی خارجی به شرط معامله متقابله از معاینه گمرکی معاف بوده و فقط برای مال التجاره هایی که از کشتیهای مزبوره برای مصارف به ساحل وارد می شود حقوق گمرکی دریافت خواهد شد کشتیهای مزبوره به شرط معامله متقابله از عوارض بندری و عوارض نظیر آن معافیت دارند.
ماده هشتم - رسیدگی و تعقیب جنحه و جنایاتی که در کشتیهای جنگی خارجی واقع می شود از صلاحیت مقامات ایرانی خارج است - حکم اعدام اشخاص که به وسیله مقامات خارجی صادر شده باشد نمی تواند در آبهای ساحلی و منطقه نظارت بحری ایران به موقع اجرا گذاشته شود.
این قانون که مشتمل بر هشت ماده است در جلسه بیست و چهارم تیر ماه یک هزار و سیصد و سیزده شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - دادگر

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1313/04/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.