×

آئین نامه استخدام مربی برای آموزشهای پایین ترازسطح دانشگاهی و پرداخت حق التدریس به اساتید و مربیان برای کلیه سطوح در نیروهای مسلح

آئین نامه استخدام مربی برای آموزشهای پایین ترازسطح دانشگاهی و پرداخت حق التدریس به اساتید و مربیان برای کلیه سطوح در نیروهای مسلح

آئین-نامه-استخدام-مربی-برای-آموزشهای-پایین-ترازسطح-دانشگاهی-و-پرداخت-حق-التدریس-به-اساتید-و-مربیان-برای-کلیه-سطوح-در-نیروهای-مسلح

وکیل


شماره 26609/ت 26911ه 15/5/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 12/5/1382 بنا به پیشنهاد شماره 02/102/24206 مورخ 5/5/1381 وزارت دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد تبصره ماده ( 38 ) قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1366 - آئین نامه استخدام مربی برای آموزشهای پائین تر از سطوح دانشگاهی و پرداخت حق التدریس به اساتید و مربیان برای کلیه سطوح در نیروهای مسلح را بشرح زیر تصویب نمود:

فصل اول - کلیات
ماده 1 - در این آئین نامه عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف - نیروهای مسلح : ارتش جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وسازمانهای وابسته به آنها.
ب - مراکز و موسسات آموزشی : مراکز آموزشی و فرهنگی وابسته به نیروهای مسلح .
پ - مربی : آموزش دهنده ای که برای تدریس نظری یا عملی در سطوح پایین تر از دانشگاه انتخاب یا استخدام می شود.
ماده 2 - استخدام مربی در نیروهای مسلح برای آموزش سطوح پایین تر از دانشگاه و پرداخت حق التدریس به مربیان یاد شده مشمول مقررات این آئین نامه است .
ماده 3 - مربی مورد نیاز نیروهای مسلح از طرق زیرتاسیس می شود:
الف - مربی سازمانی : مستخدم نیروهای مسلح است و شغل مورد تصدی او در جداول سازمانی مربوط پیش بینی و تدریس بعنوان وظیفه سازمانی او ، منظور نشده است .
ب - مربی غیر سازانی : مستخدم نیروهای مسلح است که برابر جدول سازمانی مربوط عهده دار تدریس نیست ولی براساس نیاز ضمن انجام شغل سازمانی برای تدریس نیز انتخاب می شود.
پ - مربی مدعو: مستخدم نیروهای مسلح نیست ولی به علت داشتن مدارج تحصیلی و تجربه در رشته های خاص مورد نیاز نیروهای مسلح برای تدریس دعوت می شود.
تبصره - کسانی که از کارکنان سازمانی مراکز وموسسات آموزشی محسوب نمی شوند ولی به طور مداوم و تمام وقت حداقل به مدت یک دوره که از یک ماه کمتر نخواهد بود برای تدریس به مراکز و موسسات آموزشی مامور می شوند مربی سازمانی محسوب می شوند.

فصل دوم - استخدام مربی
ماده 4 - برای استخدام مربیان سازمانی علاوه بر شرایط عمومی استخدام مندرج در قوانین نیروهای مسلح دارابودن شرایط اختصاصی زیر ضروری است :
الف - حداقل مدرک تحصیلی یا تخصصی ، برابر مدرک فارغ التحصیلان آموزش مورد نظر.
ب - توانایی و قدرت بیان و تفهیم مطالب .
پ - توانایی برای اداره آموزشهای گروهی ومدیریت کلاسداری .
ت - گذراندن دوره تربیت مربی .
ث - تسلط به مطالب مورد آموزش .
تبصره 1 - دارا بودن شرایط مندرج در بندهای ( الف ) ، ( ب ) ، ( پ ) و ( ث ) این ماده برای مربی غیر سازمانی مدعو الزامی است .
تبصره 2 - مربی از بین دارندگان بالاترین امتیاز در هر دوره که تعداد آنها حداکثر بیست درصد فارغ التحصیلان آن دوره است انتخاب می شود.
تبصره 3 - چنانچه تعداد مربیانی که براساس تبصره ( 2 ) این ماده انتخاب می شوند کمتر از تعداد مورد نیاز مراکز موسسات آموزشی باشد دوره تربیت مربی برگزار می شود.
تبصره 4 - شرایط و ضوابط دوره تربیت مربی ، محتوا و روش تشکیل آن توسط سازمان مربوط تعیین می شود:
تبصره 5 - مربی انتخاب شده بعنوان کمک مربی منصوب می شود وپس از اجرای دو دوره آموزش توسط شورای آموزش مراکز وموسسات اموزشی ارزیابی می شود.
تبصره 6 - مربیانی که دارای تجربه ومهارت کافی با تایید کمیسیون ارزیابی مهارت فنی موضوع ماده ( 41 ) قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1366 - و ماده ( 85 ) قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - مصوب 1370 - باشند از شرط مندرج در بند ( الف ) این ماده مستثنی می شوند.
تبصره 7 - تشخیص و تایید میزان تحصیلات حوزوی روحانیان برعهده دفتر تبلیغات اسلامی جوزه علمیه قم یا شورای مدیریت حوزه عملیه قم است .
ماده 5 - تشخیص و تایید شرایط مندرج در ماده ( 4 ) این آئین نامه بر عهده شورای آموزش مراکز و موسسات آموزشی مربوط است . فصل سوم - ضوابط پرداخت حق التدریس
ماده 6 - حقوق و مزایای مربی سازمانی ترتیب ترفیعات و سایر امور کارگزینی او مشمول قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است .
ماده 7 - در صورتی که درجه مربی از جایگاه سازمانی او بالاتر باشد مزایای جایگاه سازمانی مربع تابع درجه او خواهد بود.
ماده 8 - ساعتهای تدریس موظف مربی سازمانی بر حسب دوره های آموزشی براساس جدول پیوست شماره ( 1 ) تعیین می شود.
تبصره 1 - مربی سازمانی در ازای میزان ساعتهای تدریس اضافه بر ساعتهای موظف خود براساس جدول پیوست شماره ( 3 ) حق التدریس دریافت می کند.
تبصره 2 - هر ساعت آموزش عملی برابر است با دو ساعت آموزش نظری ، مگر در مورد ساعتهای آموزشهای سخت عملی نظامی که براساس جدول پیوست شماره ( 5 ) محاسبه می شود.
تبصره 3 - سایر ضرورت و در موارد استثنایی با تصویب فرمانده مراکز و موسسات آموزشی ممکن است آموزش در خارج از ساعتهای خدمت اجرا شود که در این صورت چنانچه از مربی سازمانی برای تدریس دعوت شود ، حق التدریس او محاسبه و پرداخت می شود.
تبصره 4 - تنظیم برنامه های آموزشی باید به گونه ای باشد که حداکثر استفاده از ساعتهای موظف مربی سازمانی را در ساعتهای خدمت ممکن نماید.
تبصره 5 - ساعتهای موظف تدریس ماهانه روسای کار گروهها و گروههای آموزشی مراکز و موسسات آموزشی فرماندهان آنهابراساس جدول پیوست شماره ( 2 ) تعیین می شود.
تبصره 6 - تشخیص همترازی سایر دوره ها با دوره های موضوع جدول پیوست شماره ( 1 ) بر عهده آموزش نیرو یا سازمان مربوط است .
تبصره 7 - در ازای هر سال سابقه تدریس مربی سازمانی با سابقه بیش از پنج سال تدریس در مراکز وموسسات آموزشی یک ساعت از ساعتهای موظف ماهانه او مندرج در جدول پیوست شماره ( 1 ) کسر می شود.
تبصره 8 - فهرست آموزشهای سخت عملی براساس جدول پیوست شماره ( 5 ) توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواهد رسید ، میزان سختی آموزشهای یاد شده بشرح زیر محاسبه می شود:
میزان سختی درسی =10+ ( تعداد عاملها+جمع امتیاز به دست آمده )
تبصره 9 - مراکز و موسسات آموزشی موظفند پس از به کارگیری کامل مربیان سازمانی و تدریس حداکثر ساعتهای موظف ، در صورتی که دروس مورد نظر نیاز به استخدام مربی سازمانی نداشته باشد ، از مربی غیرسازمانی یا موعو استفاده نمایند.
ماده 9 - مراکز و موسسات آموزشی موظفند پس از به کارگیری کامل مربیان سازمانی و تدریس حداکثر ساعتهای موظف ، در صورتی که دروس مورد نظر نیاز به استخدام مربی سازمانی نداشته باشد ، از مربی غیرسازمانی یا مدعو استفاده نمایند.
ماده 9 - حداکثر مدت مجاز تدریس ماهانه آموزش دهندگان غیر سازمانی اعم از نظامی و غیر نظامی در مقابل دریافت حق التدریس در ساعتهای خدمت در کلیه دوره ها و مراکز براساس جدول پیوست شماره ( 1 ) تعیین می شود.
تبصره 1 - حق التدریس مشمولان این ماده به میزان مقرر در جدول پیوست شماره ( 3 ) پرداخت می شود.
تبصره 2 - تدریس مربی غیرسازمانی در ساعتهای خدمت ، موکول به موافقت یگان متبوع او است .
تبصره 3 - با مربی سازمانی که برای تدریس به واحدی خارج از تابعیت سازمانی مراکز و موسسات آموزشی مربوط اعزام می شود ، با رعایت تبصره ماده ( 3 ) و سایر مواد این آئین نامه بعنوان مربی غیرسازمانی رفتار می شود.
ماده 10 - به مربیانی که برای آموزش به سایر مناطق جغرافیایی مامور می شوند ، علاوه بر پرداخت حق التدریس ، فوق العاده ماموریت نیز پرداخت می شود.
ماده 11 - مدت مجاز تدریس ماهانه مربیان مدعو و همچنین بازنشستگان واجد شرایط که با رعایت مقررات مربیان سازمانی مربوط برای تدریس در دوره های مندرج در جدول پیوست شماره ( 1 ) دعوت می شود حداکثر برابر ساعت موظف مندرج در جدول پیوست شماره ( 1 ) تعیین می شود.
ماده 12 - مربیان زبانهای خارجی از نظر مدت مجازتدریس ، میزان حق التدریس و سایر ضوابط مشمول این آئین نامه هستند.
ماده 13 - میزان حق التدریس مربی سازمانی و غیر سازمانی باتوجه به تحصیلات نظامی و غیر نظامی مربی وطبقه بندی مراکز وموسسات آموزشی بشرح جدول پیوست شماره ( 3 ) تعیین می شود.
تبصره 1 - ضریب ریالی واحدها یمندرج در این آئین نامه همواره معادل ضریب ریالی محاسبه حقوق کارکنان نیروهای مسلح وتغییرات بعدی آن است .
تبصره 2 - حق التدریس مربی سازمانی و غیر سازمانی دروس مجموعه های درسی مصوب سطوح دانشگاهی مشمولان این آئین نامه که به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری رسیده است براساس مقررات مورد عمل در دانشگاهها وموسسات آموزش عالی محاسبه و پرداخت می شود.
تبصره 3 - به کارگیری پرسنل وظیفه جهت تدریس در مراکز و موسسات آموزشی پیش بینی شده در این آئین نامه در خارج ازساعت اداری و پرداخت حق التدریس به آنها براساس ضوابط مقرر در این آئین نامه بلامانع است ، این کارکنان در صورتی که برای تدریس در مراکز یاد شده اختصاص یافته باشند ، بعنوان مربی سازمانی و غیر این صورت مربی غیر سازمانی تلقی می شوند.
تبصره 4 - فرمول محاسبه حق التدریس مربی به این شرح است :
میزان حق التدریس = ( ضریب ریالی x عدد واحد ) x ساعت تدریس
ماده 14 - حق التدریس مربی ورزشی سازمانی در قبال هر ساعت آموزش بشرح جدول پیوست شماره ( 4 ) تعیین می شود.
تبصره 1 - میزان تدریس ماهانه مربی ورزشی سازمانی درساعتهای موظف بدون دریافت حق التدریس براساس جدول پیوست شماره ( 1 ) تعیین می شود. این مربیان در ساعتهای موظف علاوه بر میزان تدریس موظف ماهانه می توانند حداکثر تا چهل ( 40 ) ساعت دریس در قبال دریافت حق التدریس انجام دهند.
تبصره 2 - همترازی عناوی قهرمانی مربی با مقاطع تحصیلی صرفا" برای تعیین حق التدریس بشرح زیر تعیین می شود:
الف - قهرمانی اول جهان و المپیک همترازکارشناسی ارشد
ب - قهرمانی دوم وسوم جهان والمپیلک یااول آسیا همترازکارشناسی
پ - قهرمانی دوم و سوم آسیا باعضویت تیم ملی همتراز کاردانی
تبصره 3 - همترازی عناوین قهرمانی سیزم براساس تبصره ( 2 ) تعیین می شود.
تبصره 4 - مربیان دارای عناوین قهرمانی که طبق مفاد تبصره ( 3 ) همتراز شده اند ، در صورتی که دارای مدرک تحصیلی همتراز یا بالاتر باشند ، حداکثر سی درصد ( 30% ) به میزان حق التدریس ساعتی آنها اضافه می شود.
تبصره 5 - حق التدریس مربی ورزشی غیر سازمانی و مدعو براساس جدول پیوست شماره ( 4 ) تعیین می شود.
تبصره 6 - قهرمانان آن دسته از ورزشهای خاص نظامی مانند چتر بازی و پنچ گانه نظامی که در سطح نیروهای مسلح انجام می شود با قهرمانان آسیا همتراز می شوند.
فصل چهارم - ضوابط آزمایشات
ماده 15 - از دروسی که مدت آموزش آن بیشتر از شانزده ( 16 ) ساعت باشد به صورت مستقل یک آزمایش به عمل می آید و چنانچه مدت آموزش کمتر از شانزده ( 16 ) ساعت باشد به صورت مشترک با دروس دیگر آزمایش خواهد شد.
ماده 16 - چنانچه طراح سئوال غیر از آموزش دهنده باشد ، حق الزحمه طرح سئوالات ، براساس جدول پیوست شماره ( 6 ) بشرح زیر تعیین می شود:
الف - برای سئوالات تشریحی به صورت پاسخ توصیفی معادل دو برابر زمان آزمایش .
ب - برای سئوالات تشریحی به صورت مسئله سه برابر مدت آزمایش .
پ - برای سئوالات انتخابی ( تستی ) پنج برابر مدت آزمایش .
ت - برای سئوالت انتخابی ( تستی ) تشریحی توام سه برابر مدت آزمایش .
تبصره 1 - مدت زمان اجرای آزمایش با نظر مراکز وموسسات آموزشی آزمایش کننده تعیین می شود.
تبصره 2 - طراحان سئوالات در هر ماده درسی حداکثر سه نفر خواهند بود که هر یک استحقاق دریافت میزان ساعتهای تعیین شده بالا برای طرح سئوال را خواهند داشت .
تبصره 3 - برای آزمونهای عمومی که بیشتر از صد نفر شرکت کنند داشته به ازای هر صدنفر یک برابر حق الزحمه طرح سئوالات و حداکثر به میزان سه برابر عمل می شود.
ماده 17 - چنانچه اوراق آزمایش توسط مربی تصحیح شود ، حق تصحیح اوراق براساس جدول پیوست شماره ( 6 ) محاسبه و بشرح زیر به تصحیح کننده پرداخت می شود:
الف - برای تصحیح سئوالات تشریحی به میزان تعداد آزمایش دهنده ضرب یک ششم مدت آزمایش .
ب - برای تصحیح اوراق تشریحی به صورت مسئله به میزان تعداد آزمایش دهنده ضرب در یک هشتم مدت آزمایش .
ماده 18 - مدت زمان آزمایش برای انجام مصاحبه ، کارعملی ، ورزش ونظایر آن با تائید فرمانده یکان مربوط تعیین می شود وبراساس مقررات این آئین نامه قابل پرداخت است .
ماده 19 - برای نظارت در آزمایشهای کتبی به ازای هر سی ( 30 ) نفر آزمایش دهنده یک نفر مراقب تعیین می شود و حق نظارت و مراقبت آنها به میزان پیش بینی شده در این آئین نامه پرداخت می شود.
ماده 20 - دوره ها و مراکز وموسسات آموزشی که در جدول پیوست شماره ( 1 ) پیش بینی شده اند مشمول مقررات این آئین نامه هستند و کلاسها و دوره های آموزشی همتزاز دیگری که بنا به ضروروت و حسب مورد با تصویب بالاترین مقام نیرو یا سازمان مربوط تشکیل می شند نیز از نظر حق التدریس مشمول این آئین نامه خواهندبود.
ماده 21 - کسر زمان در پرداخت حق التدریس و حق آزمایش و نظایر آن در مجموع به ساعت بالاتر گرد می شود.
ماده 22 - اجرای آن بخش از برنامه ها و فعالیتهای ستادی آموزشی که فعالیت تدریس تلقی نشود بر مبنای مقررات مربوط به اضافه کار محاسبه و با تایید فرمانده پرداخت خواهد شد.
ماده 23 - تا زمانی که به مجب قانون ، ترتیب دیگری برای استخدام مربی و پرداخت حق التدریس در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مقرر نشده است ، مقررات این آئین نامه در مورد مشمولان قانون مقررات استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1374 - نیز عمل خواهد شد.
ماده 24 - بار مالی ناشی از اجرای این آئین نامه در سال 1382 از محل صرفه جویی در بودجه نیروهای مسلح تامین و برای سالهای آتی در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی می شود.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17135

تاریخ تصویب : 1382/05/12

تاریخ ابلاغ : 1382/10/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.