×

شرایط احراز مدیریت مدارس

شرایط احراز مدیریت مدارس

شرایط-احراز-مدیریت-مدارس

وکیل


شماره 1071/گ/140                                 31/6/1382
رئیس محترم سازمان آموزش و پرورش
به پیوست شرایط احراز مدیریت مدارس که بر اساس مصوبات جلسه 673 مورخ 22/1/1381 و اصلاحیه جلسه 691 مورخ 11/6/1382 شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم شده است جهت اجرا ابلاغ می شود.
لازم به ذکر است مفاد دستورالعمل اجرائی برگزیدن مدیران مدارس به شماره 6895/140 مورخ 26/2/1381 ( با اصلاح مهلت مندرج در بندهای 14 و 15 و تبصره های ذیل آنها تا پایان سال تحصیلی 1386 - 1385 ) همچنان به قوت خود باقی است.
وزیر آموزش و پرورش - مرتضی حاجی
( شرایط احراز مدیریت مدارس )
براساس مصوبه جلسه 673 تاریخ 22/1/1381 و اصلاحیه جلسه 691 تاریخ 11/6/1382 شورای عالی آموزش و پرورش:
ماده 1 - شرایط عمومی و اختصاصی احراز مدیریت مدارس به شرح زیر تعیین می شود:
الف - شرایط عمومی
1 - اعتقاد به اسلام و التزام عملی به احکام اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
تبصره - در مورد مدیر مدارس اقلیت های دینی ، التزام به قانون اساسی کافی است.
2 - تخلق به اخلاق اسلامی مانند حسن خلق ، سعه صدر ، انصاف و روحیه گذشت و امانت داری از نظر همکاران.
3 - برخورداری از سوابق تجربی موفق و برخورداری از حسن شهرت و مقبولیت بین همکاران.
4 - داشتن توان مدیریت و روحیه کار گروهی و قدرت برقراری ارتباط با دیگران و جلب همکاری کارکنان ، دانش آموزان و اولیای آنها برای تحقق اهداف آموزش و پرورش.
5 - متاهل بودن. تبصره - برای مدارس دخترانه انتصاب افراد مجرد بلامانع است لیکن اولویت با افراد متاهل خواهد بود.
6 - داشتن سلامت جسمی و روانی لازم برای انجام وظایف مدیریت.
7 - کارمند رسمی بودن در آموزش و پرورش.
ب - شرایط اختصاصی
حداقل تحصیلات و سوابق تجربی موردنیاز برای مدیران برحسب نوع دوره تحصیلی و درجه مدارس به شرح جدول زیر تعیین می گردد.

جدول :
تبصره 1 - در مناطقی که انتخاب مدیر با مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی امکان پذیر نباشد ، وزارت آموزش و پرورش مجاز است حداکثر تا پایان سال تحصیلی 1386 - 1385 مدیران جدید دوره های مذکور را از بین افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم با حداقل 5 سال سابقه فعالیت آموزشی یا مدیریتی منصوب نماید.
تبصره 2 - در آموزشگاههایی که دارای مدارس ضمیمه هستند مدارک تحصیلی و سوابق تجربی مدیران بر اساس بالاترین دوره تحصیلی مدرسه و جمع کل دانش آموزان تعیین می گردد.
تبصره 3 - در شرایط اختصاصی مساوی دارندگان مدرک تحصیلی رشته های مختلف علوم تربیتی ( ترجیحا گرایش مدیریت آموزشی ) برای تصدی مدیریت مدارس ابتدایی ، راهنمایی تحصیلی و متوسطه نظری و پیش دانشگاهی اولویت خواهندداشت و دارا بودن مدرک تحصیلی در یکی از رشته های فنی و حرفه ای برای تصدی مدیریت هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش الزامی است.
تبصره 4 - دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در رشته های غیرمرتبط با فنی و حرفه ای که مدرک تحصیلی قبلی آنان ( فوق دیپلم و بالاتر ) مرتبط با رشته فنی و حرفه ای باشد ، در احراز پست مدیریت مدارس ، مدرک تحصیلی آنان مرتبط تلقی می شود.
ماده 2 - مدیر مدرسه دخترانه از بین زنان و مدیر مدرسه پسرانه از بین مردان انتخاب می شود. تبصره - استفاده از مدیر زن در آن دسته از مدارس ابتدایی پسرانه که بیشتر کارکنان آنها زن هستند بلامانع خواهد بود.
ماده 3 - در شرایط استثنایی و در صورتی که فرد واجد شرایط اختصاصی برای تصدی مدیریت مدرسه وجود نداشته باشد ، رئیس اداره آموزش و پرورش می تواند با اخذ مجوز موردی از رئیس سازمان آموزش و پرورش استان ، نسبت به انتصاب فرد موردنظر جهت مدیریت مدرسه تا تعیین فرد واجد شرایط اقدام کند.
ماده 4 - فرد واجد شرط با ابلاغ رئیس اداره آموزش و پرورش برای مدت 4 سال جهت تصدی مدیریت مدرسه موردنظر منصوب می شود و تمدید مدیریت وی نیز با رعایت شرایط مندرج در این آئین نامه بلامانع خواهد بود.
ماده 5 - افراد موردنظر برای تصدی مدیریت مدرسه باید در دوره های آموزشی مدیریت یا آزمون احراز صلاحیت های مدیریت مدرسه شرکت کنند و به شرط احراز موفقیت ابلاغ مدیریت آنان صادر شود.
تبصره - چنانچه امکان برگزاری دوره های آموزشی مدیریت و یا آزمون احراز صلاحیت های مدیریت نباشد صدور ابلاغ مدیریت مدرسه به مدت یک سال برای فرد موردنظر بلامانع است و اداره آموزش و پرورش مکلف خواهدبود ظرف مدت یک سال شرایط لازم برای برگزاری دوره و یا آزمون مذکور را فراهم نماید.
ماده 6 - ادارات آموزش و پرورش مکلفند جهت تطبیق وضع مدیران موجود با ضوابط مندرج در این آئین نامه به تدریج اقدام نمایند. ادامه مدیریت مدیران غیرواجدشرط فعلی در مدرسه محل خدمت خود حداکثر تا پایان سال تحصیلی 1386 - 1385 بلامانع خواهدبود.
تبصره - مدیران فعلی در دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی که فاقد مدرک تحصیلی مندرج در جدول شرایط اختصاصی می باشند در صورت دارا بودن حداقل 5 سال سنوات مدیریت موفق می توانند با موافقت اداره آموزش و پرورش منطقه حداکثر تا پایان سال تحصیلی 1386 - 1385 به مدیریت خود ادامه دهند.
ماده 7 - وزارت آموزش و پرورش موظف است عملکرد سالانه اجرای این آئین نامه را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش نماید. ماده 8 - دستورالعمل اجرائی این مصوبه به تایید وزیر آموزش و پرورش
خواهدرسید

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17167

تاریخ تصویب : 1382/06/11

تاریخ ابلاغ : 1382/11/11

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

آئین-نامه-اجرائی-مدارس

آئین نامه اجرائی مدارس

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.