×

سیاست های حمایت از اشتغال هنرمندان

سیاست های حمایت از اشتغال هنرمندان

سیاست-های-حمایت-از-اشتغال-هنرمندان
شماره5618/دش                                     6/11/1382
( مصوب جلسه 531 مورخ 9/10/1382 شورای عالی انقلاب فرهنگی )
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 531 مورخ 9/10/1382 به پیشنهاد شورای هنر ( نامه شماره 270/82/د ش ه - مورخ 22/7/1382 ) سیاست های حمایت از اشتغال هنرمندان را به این شرح تصویب کرد:
مقدمه: نقش هنرمند در ارتقای فرهنگی جامعه ، اهمیت اشتغال و توجه به کارایی آن در جامعه را مضاعف می کند. محورهای توجه به امر اشتغال هنرمندان در  باروری فرهنگ جامعه عبارتند از:
الف - تقویت و حمایت از هنرمند برای تولید بیشتر و بهتر آثار هنری.
ب - اصلاح مقررات موجود در استفاده از نیروهای کارآمد هنری برای عرصه های مدیریتی ، پژوهشی ، آموزشی و تولیدی.
ج - تقویت تعامل جامعه با آثار هنری و بالعکس.
د - اصلاح ذائقه جامعه در بهره گیری از آثار هنری.
ه - توجه به مبانی ارزش های دینی و ملی و اصول سیاست فرهنگی کشور در کلیه برنامه ریزی های مربوط به اشتغال هنرمندان.
با توجه به محورها و اهداف فوق ، سیاست ها و اقدامات حمایتی از اشتغال هنرمندان جامعه در دو حوزه خصوصی و  دولتی عبارت است از:
الف: سیاست های حمایت از اشتغال هنرمندان در بخش خصوصی
1 - ایجاد بازارچه های عرضه تولیدات هنری در کشور:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت کشور ( شهرداری ها ) موظفند ضوابط ایجاد بازارچه های عرضه تولید آثار هنری را با هدف مشارکت هنرمندان ، طی مدت یک سال تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه نمایند.
2 - اصلاح و تکمیل مقررات و ضوابط مربوط به فعالیت تشکل های صنفی و هنری:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است در مدت یک سال مقررات و ضوابط فعالیت تشکل های صنفی وهنری را اصلاح ، تکمیل و گزارش نهای آن را به شورای هنر ارائه نماید.
3 - تشویق  مردم به استفاده از آثار هنری ارزشمند:
به منظور تشویق  مردم به استفاده از آثار هنری ارزشمند ، دبیرخانه شورای هنر موظف است ، طرحی را ظرف مدت ده ماه با مشارکت دستگاه های فرهنگی و هنری ذیربط تهیه ، تنظیم و برای تصویب به شورای هنر ارائه دهد.
4 - تقویت ارتباط هنر و صنعت:
به منظور تقویت و تعامل صنعت و هنر ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با برگزاری سمینارهایی در این خصوص ، طرحی را با مشارکت فرهنگستان هنر و وزارت صنایع ظرف مدت یک سال تهیه ، تنظیم و برای تصویب به شورای هنر ارائه دهد.
5 - ایجاد کارگاه های هنری:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت کشور ( شهرداری ها ) و سازمان تبلیغات اسلامی ، موظفند ظرف مدت یک سال دستورالعمل تاسیس کارگاه های هنری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را تهیه ، تنظیم و برای تصویب به شورای هنر ارائه دهند.
ب: سیاست های حمایت از اشتغال هنرمندان در بخش دولتی
1 - استفاده از فارغ التحصیلان رشته های هنری در پست های هنری:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان صدا و سیما ، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاههای هنری رسمی کشور موظفند به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای استفاده از فارغ التحصیلان رشته های هنری در پست های ذی ربط ، ظرف مدت یک سال مجموعه  مقررات لازم دراین خصوص را تهیه و حسب مورد به منظور تصویب در هیات دولت یا مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
2 - تخصصی کردن مشاغل هنری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ظرف مدت یک سال نسبت به تکمیل و اصلاح قوانین و ضوابط مربوط به مشاغل هنری اقدام و آنها را به مراجع صالحه برای تصویب ارائه نماید.
3 - حمایت دولت از فعالیت های آزاد:
3 - 1 - اجازه خرید آثار هنرمندان در دستگاه های دولتی با نظر کارشناسان خبره.
3 - 2 - اختصاص کالابرگ مصرف فرهنگی شامل خرید و استفاده از خدمات هنری برای کارمندان و کارکنان دولت.
3 - 3 - تغییر تدریجی حمایت از مخاطب و مصرف کننده آثار فرهنگی و هنری به جای حمایت از تولیدکننده آثار فرهنگی و هنری.
3 - 4 - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستورالعمل ها و آئین نامه اجرائی بندهای فوق را ظرف مدت یک سال تهیه و برای تصویب به شورای هنر ارائه خواهدداد.
4 - تقویت بنیه های علمی و فناوری عرصه های مختلف هنر: تقویت بنیه های علمی و فناوری  و تجهیز و نوسازی امکانات تولیدی - تفریحی و آموزشی هنرهای مختلف به آنان ، سرعت ، کارآیی و تاثیر بهتری را خواهدبخشید ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظفند طرحی را در این  خصوص ظرف مدت یک سال تهیه و آن را برای تصویب به شورای هنر ارائه دهند.
5 - احیای مشاغل جانبی هنر: احیای زمینه هایی که موجب رونق هنرها می شوند ( خصوصا در ارتباط با رونق جهانگردی و گردشگری ) . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( سازمان میراث فرهنگی کشور و سازمان ایرانگردی و جهانگردی ) مکلفند طرحی را در این خصوص ظرف مدت یک سال  تهیه و برای تصویب به شورای هنر ارائه نمایند.
6 - احیای هنرهای سنتی:
به منظور به روزکردن استفاده از هنرهای سنتی و فراهم نمودن  صدور محصولات هنرهای سنتی ، سازمان میراث فرهنگی کشور مکلف است طرحی را در مدت یک سال تهیه و  برای تصویب به شورای هنر ارائه نماید.
7 - صدور محصولات هنری به خارج از کشور:
مشکلات کنونی که برسر راه صدور محصولات  و خدمات هنرهای سنتی موجود می باشد می باید بررسی شود. راه حل های متناسب با امکانات فعلی می بایست توسط سازمان میراث فرهنگی و فرهنگستان هنر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ظرف مدت یک سال تهیه و برای تصویب به شورای هنر ارائه شود.
ج : نظارت بر اجرا هیات نظارت  و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است نسبت به نظارت و پی گیری اجرای سیاست های فوق اقدام نموده و گزارش آن را به شورای عالی ارائه دهد.
 رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی - سیدمحمد خاتمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17168

تاریخ تصویب : 1382/10/09

تاریخ ابلاغ : 1382/11/12

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.