×

قانون موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان

قانون موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان

قانون-موافقتنامه-مسیرهای-حمل-و-نقل-بین-المللی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران،-دولت-انتقالی-اسلامی-افغانستان-و-دولت-جمهوری-تاجیکستان

وکیل


شماره 89743                                                        6/12/1382
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
      لایحه شماره28109/29087 مورخ22/5/1382 دولت در مورد موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ23/10/1382 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب شده بود، به لحاظ انقضای مهلت مقرر موضوع اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عدم وصول پاسخ شورای محترم نگهبان، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست ارسال می گردد.
رییس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی
  شماره 67380                                                 16/12/1382
وزارت  راه و ترابری
      قانون موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم دی  ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و بدون ارائه نظر از سوی شورای نگهبان در مهلت مقرر در اصل نود و چهارم قانون اساسی طی نامه شماره89743 مورخ6/12/1382 واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رییس جمهور - سیدمحمد خاتمی
  قانون موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان
      ماده واحده - موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان مشتمل بر یک مقدمه و ده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم ا... الرحمن الرحیم
موافقتنامه مسیرهای حمل و نقل بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و دولت جمهوری تاجیکستان
      مقدمه:
      جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و جمهوری تاجیکستان که از این پس «طرفهای متعاهد» نامیده می شوند؛
      با اعتقاد به روابط دوستانه و تفاهم متقابل و ضرورت همکاریهای سودمند، احترام به استقلال، حاکمیت، حفظ تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر که اساس روابط میان ملتهاست و با ابراز تمایل خود جهت تسریع در توسعه فراگیر روابط تجاری و اقتصادی به نفع ملتهای طرفهای متعاهد  و منطقه و با تاکید بر اهمیت حیاتی همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت، طبق قوانین و استانداردهای بین المللی و با هدف دسترسی مردم منطقه به ارتباطات و بازارهای بین المللی دریایی و به منظور همسو نمودن تلاشها برای ایجاد مسیرهای حمل و نقل بین المللی از طریق افغانستان به عنوان یکی از عناصر ضروری جهت کمک به توسعه اقتصادی منطقه، در موارد ذیل توافق نمودند:
      ماده 1- طرفهای متعاهد براساس اصل همکاری سودمند متقابل، جهت تسریع در ایجاد مسیرهای حمل و نقل بین المللی از طریق کشورهایشان و برای دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی، اروپا، بنادر خلیج فارس و دریای عمان و ارتباطات بین المللی دریایی، اقدامات مشترکی را انجام خواهند داد.
      ماده 2- طرفهای متعاهد توافق نمودند در توسعه محورهای جاده ای «چابهار - زاهدان - قاین - دوغارون - هرات - مزارشریف - شیرخان بندر - دوشنبه»، «چابهار - زاهدان - پل میلک - زرنج - دلارام - هرات - مزارشریف - شیرخان بندر - دوشنبه»، «بندرعباس - دوغارون - هرات - شبرغان - مزارشریف - شیرخان بندر - دوشنبه»، «بازرگان - تهران - مشهد - دوغارون - هرات - شبرغان - مزارشریف - شیرخان بندر - دوشنبه» و مطالعه راه آهن «سنگان - هرات - شیرخان بندر- دوشنبه» و در هر پنج مسیر یاد شده، از دوشنبه یا قلمرو تاجیکستان به مرز کشورهای همسایه تاجیکستان به عنوان عناصر اصلی مسیرهای حمل و نقل بین المللی از طریق افغانستان تلاشهای خویش را با حفظ منافع ملی خود همسو سازند.
      ماده 3- طرفهای متعاهد توافق نمودند به منظور جذب فعال سرمایه گذاری ضروری جهت ایجاد مسیرهای حمل و نقل بین المللی از طریق افغانستان و قرارگرفتن آن در زمره شبکه های حمل  و نقل بین المللی موجود با حفظ منافع ملی خود اقدامات مشترکی انجام دهند.
      ماده 4- طرفهای متعاهد به مراجع ذی ربط خود دستور می دهند، استانداردهای عمده فنی جاده ها و راه آهن مندرج در ماده (2) ، شرح خدمات مطالعات مسیر، به منظوراحداث، بازسازی و بهره برداری از مسیرها از طریق قلمرو افغانستان و همچنین مطالعات مهندسی برای تعیین حجم ترافیک مسافر و بار از مسیرهای مندرج در این موافقتنامه را مشخص نمایند. طرفهای متعاهد منطبق برنیازها و تقاضا و برنامه های مصوب کشور متبوع خود زیربناهای حمل و نقلی را در قلمرو خود توسعه خواهند داد.
      ماده 5 - به منظور اجرای این موافقتنامه، طرفهای متعاهد مقامات صالحه ذیل را منصوب خواهند نمود:
      از طرف دولت انتقالی اسلامی افغانستان - وزارت فوائد عامه
      از طرف جمهوری اسلامی ایران - وزارت راه و ترابری
      از طرف جمهوری تاجیکستان - وزارت نقلیات
      ماده 6 - طرفهای متعاهد، شورای هماهنگی بین کشوری (که از این پس شورا نامیده می شود) را تشکیل خواهند داد، این شورا متشکل از مقامات صالحه مذکور در ماده (5) خواهد بود. ریاست شورا بر عهده کشور میزبان بوده و به مدت شش ماه به این سمت منصوب خواهد شد. طرفهای متعاهد به شورا اجازه خواهند داد مقررات شورا را تدوین و ابزار اجرائی این موافقتنامه را تبیین نماید. این شورا هر شش ماه حداقل یک بار تشکیل جلسه خواهد داد.
      ماده 7 - با توافق طرفهای متعاهد تغییرات و متمم های این موافقتنامه با تنظیم پروتکل های جداگانه که جزء لاینفک این موافقتنامه خواهد بود و  با رعایت ماده (10) این موافقتنامه انجام خواهد شد. تمام مسائلی که هنگام تفسیر یا اجرای مفاد این موافقتنامه به وجود آید فقط از طریق مشاوره ها و مذاکرات کشورهای عضو حل و فصل خواهد شد.
      ماده 8 - جمهوری اسلامی ایران، دولت انتقالی اسلامی افغانستان و جمهوری تاجیکستان به عنوان امنای موافقتنامه تعیین می گردند.
      هر یک از امنا، دو امین دیگر را در خصوص فسخ موافقتنامه، انتصاب مقامات ذی صلاح و هرنوع تقاضای دیگر مطلع خواهد نمود.
      ماده 9 - کشورهای دیگر نیز می توانند به این موافقتنامه ملحق شوند. الحاق از طریق ارسال تقاضای کتبی توسط کشور علاقمند به یکی از سه کشور امین صورت خواهد پذیرفت و امین مزبور تمایل کشورهای دیگر جهت الحاق به موافقتنامه را به اطلاع دو امین دیگر خواهدرساند. به محض دریافت موافقت کتبی امنا، مراتب به کشور علاقمند کتباابلاغ می شود. سی روز پس از ابلاغ کتبی، الحاق کشور مزبور به این موافقتنامه رسمیت می یابد.
      ماده 10- این موافقتنامه پس از امضاء با رعایت ضوابط و مقررات قانونی داخلی طرفهای متعاهد به موقع اجرا گذارده می شود و به مدت ده سال معتبر می باشد و در صورت توافق امنا و اعضای جدید که بعدا به این موافقتنامه ملحق می شوند، برای دوره های مشابه تمدید خواهد شد.
      این موافقتنامه و تغییرات و متمم های آن که با تنظیم پروتکلهای جداگانه به آن منضم می گردند و همچنین پروژه هائی که به موقع اجرا در می آیند نبایستی با قوانین و مقررات ملی کشورهای امین و یا عضو مغایرت داشته باشند. در صورتی که هر یک از طرفهای متعاهد در خواست کتبی مبنی بر تمایل کشورش جهت فسخ موافقتنامه را به هر یک از امنا ارسال نماید، پس از شش ماه موافقتنامه در قلمرو کشورش از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
      این موافقتنامه در تاریخ28/3/1382 هجری شمسی مطابق با81/6/2003 میلادی در تهران، در سه نسخه و به زبانهای فارسی/دری، تاجیکی و انگلیسی امضاء گردید  که همه آنها حکم واحد را دارند. در صورت بروز هرگونه اختلاف، متن انگلیسی ملاک عمل خواهد بود.
ازطرف دولت جمهوری تاجیکستان
ازطرف دولت جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت انتقالی اسلامی افغانستان
      قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و ده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و سوم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و نظر شورای نگهبان در مهلت مقرر موضوع اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران واصل نگردید.
رییس مجلس شورای اسلامی  - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 17196

تاریخ تصویب : 1382/10/23

تاریخ ابلاغ : 1382/12/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.