×

آئین نامه اجرائی بند ( د ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین نامه اجرائی بند ( د ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(-د-)-تبصره-(19)-قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور
        شماره2859/ت30456 ه -                                          29/1/1383
وزارت امور اقتصادی و دارایی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
      هیئت وزیران در جلسه مورخ16/1/1383 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ( د ) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 کل کشور، آئین نامه اجرائی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
      ماده 1 - در این آئین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار میروند:
1    - وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی: دستگاههای موضوع مواد (2)، (3) و (4) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - (به استثنای بانکهای دولتی) .
2    - طرحهای تملک داراییهای سرمایهای: کلیه طرحهای مذکور در قسمت ذیل ماده (77) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
منابع داخلی: منابع داخلی شرکتهای دولتی .
4    - تأمین کننده منابع ملی: کلیه اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعم از پیمانکار، سازنده طرح، اشخاص حقوقی ایرانی، بانکهای دولتی و غیردولتی و مؤسسات مالی اعتباری غیردولتی که براساس قرارداد و یا قراردادهای منعقده برای پروژه طرحهای در دست اجرا اقدامات لازم نظیر منابع مالی موردنیاز با مشارکت بخش غیردولتی، انعقاد قرارداد با پیمانکاران ذی صلاح و افتتاح اعتبار اسنادی ریالی نزد یکی از بانکهای داخلی را انجام میدهد .
5     - پیمانکار: شخص حقیقی و حقوقی که در چارچوب مقررات قانونی مربوط و مفاد قرارداد منعقده و شرایط عمومی پیمان انتخاب شده و اجرای عملیات تمام یا قسمتی از پروژههای داراییهای سرمایهای ملی را به عهده دارد .
6     - اعتبار اسنادی ریالی: اعتبار اسنادی داخلی ریالی که توسط وزارتخانهها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی برای پرداخت مبالغ مربوط به قراردادهای پروژه به نفع پیمانکار طرف قرارداد حسب ضوابط مربوط نزد شبکه بانکی کشور افتتاح و پرداختهای پروژه براساس آن صورت میگیرد .
7    - هزینه های مربوط به اعتبار اسنادی ریالی: کلیه هزینههای افتتاح اعتبار اسنادی و هزینه های مالی از قبیل اصل تسهیلات و سود و خسارات و جرایم تأخیر که براساس قرارداد منعقده با بانک عامل قابل تأدیه میباشد .
8    - بانک عامل: بانک دولتی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین میشود و خدمات مربوط به پرداخت پروژه را براساس مقررات مربوط انجام میدهد .
9    - دستگاه متقاضی و دستگاه اجرائی : وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی مشمول این آئین نامه .
      ماده 2 - طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی (طرحهای عمرانی و ملی) و دستگاه اجرائی ذیربط با توجه به قانون بودجه سالانه و همچنین منابع داخلی شرکتهای دولتی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام میگردد .
      ماده 3 - بازپرداخت مبالغ و هزینه های مربوط به اعتبار اسنادی ریالی طرحهای مذکور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طرف دولت تضمین و در بودجه کل کشور منظور میگردد و در مورد شرکتهای دولتی، مراجع ذیربط مکلفند اعتبار لازم به منظور تضمین بازپرداخت مبالغ و هزینههای مذکور از طرف شرکت در بودجه شرکت منظور و به تصویب مراجع ذیربط و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسانند .
      ماده 4 - نحوه پرداخت تسهیلات به پیمانکار براساس قرارداد منعقده فیمابین و شرایط عمومی پیمان طی مراحل مربوط براساس شرایط مذکور در اعتبار اسنادی ریالی توسط رئیس دستگاه اجرائی به بانک عامل اعلام خواهد شد .
      ماده 5 - مبالغ و هزینه های مربوط به اعتبار اسنادی ریالی موضوع این آئین نامه از محل تملک داراییهای سرمایهای مربوط یا منابع داخلی شرکتهای دولتی ذیربط قابل تأمین و پرداخت خواهد بود .
      ماده 6 - وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی در صورتی میتوانند نسبت به افتتاح اعتبار اسنادی ریالی درمورد پروژههای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی (طرحهای عمرانی سال جاری و ملی) اقدام نمایند که معادل کل مبلغ آن و هزینه های متعلقه را تأمین اعتبار کرده باشند .
      ماده 7 - افتتاح اعتبار اسنادی ریالی در مورد پروژههایی که اجرای آنها تدریجاً و یا به طور یکجا در سالهای بعد انجام میگیرد، تنها با تضمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سالهای مربوط مجاز میباشد .
      ماده 8 - افتتاح حساب اعتبار اسنادی ریالی برای اجرای پروژههای موردنظر این آئین نامه باید به تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط برسد
.       ماده 9 - دستگاه متقاضی مکلف است به منظور اخذ تضمین موضوع این آئین نامه یک نسخه از قرارداد و سایر مدارک مورد نیاز را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه نماید .
      ماده 10 - متعهد اصلی بازپرداخت مطالبات بانک از این بابت دستگاه اجرائی ذیربط خواهد بود و تعهد تضمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رافع مسئولیت دستگاه متقاضی در بازپرداخت مطالبات بانک عامل نیست .
      ماده 11 - دستگاه متقاضی موظف است اعتبارات لازم جهت مبالغ تعهد شده بابت اعتبارات اسنادی ریالی افتتاح شده موضوع این آئین نامه را در بودجه پیشنهادی سال مربوط پیشبینی نماید، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است ضمن منظورنمودن اعتبارات مذکور در لایحه بودجه کل کشور، پس از تصویب و ابلاغ قانون بودجه کل کشور اعتبارات مصوب مربوط به مبالغ تعهدشده فوق را به طور مشخص به دستگاه مربوط و به بانک عامل اعلام نماید و دستگاه مربوط نیز ملزم خواهد بود وجوه تخصیص یافته از محل اعتبارات مذکور را صرفاً جهت پرداخت تعهدات مربوط و حداکثر تا پایان آذرماه سال سررسید تعهدات به بانک عامل طبق قرارداد منعقده پرداخت نماید .
        ماده 12 - تعهد و تضمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد شرکتهای دولتی صرفاًمربوط به اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای آنها از محل منابع دولتی می باشد و در مورد طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از محل منابع داخلی شرکتهای دولتی با پیشبینی اعتبار لازم در بودجه شرکت، در صورت تصویب مجمع عمومی شرکت و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مجاز است . مجامع عمومی شرکتهای دولتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلفند در این قبیل موارد منابع مورد نیاز برای بازپرداخت در سالهای سررسید را در بودجه شرکت مقدم بر سایر هزینهها منظور نمایند .
        ماده 13 - تعهد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداکثر تا سقف اعتبار سالهای طرحهای ذیربط مندرج در آخرین پیوست طرحهای تملک داراییهای سرمایهای ملی منضم به قانون بودجه کل کشور بدون الزام به رعایت سال خاتمه طرح یاد شده و تنها در چارچوب زمانبندی بازپرداخت تسهیلات مندرج در قرارداد مربوط خواهد بود .
        ماده 14 - انتخاب و مشارکت با تأمین کنندگان منابع مالی و پیمانکاری مربوط توسط وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی براساس مقررات مربوط انجام و دستگاه اجرائی ذیربط مکلف است برای افتتاح اعتبار اسنادی ریالی یک نسخه از قرارداد منعقده را به بانک عامل ارایه نماید .
        ماده 15 - بانک عامل باید شرایط اعتبار اسنادی ریالی را به نحوی تنظیم و ابلاغ نماید که کلیه پرداختهای اعتبار براساس صورت وضعیت ارایه شده توسط ذینفع اعتبار و تأیید شده توسط دستگاه اجرائی ذیربط صورت گیرد .
        تبصره 1 - تأدیه پیش پرداخت توسط بانک عامل براساس شرایط مذکور در قرارداد و رعایت ضوابط مربوط به آئین نامه پیش پرداختهای طرحهای عمرانی مصوب صورت میگیرد . ذینفع اعتبار اسنادی ریالی برای دریافت پیش پرداخت باید گواهی ذیحسابی دستگاه مربوط مبنی بر تأیید شرایط مذکور را به بانک ارایه دهد .
        تبصره 2 - کسورات قانونی متعلقه به هر پرداخت توسط ذیحسابی دستگاه اجرائی مربوط محاسبه و به بانک عامل اعلام می شود . بانکهای عامل موظفند متن اعتبار اسنادی مربوط را به نحوی تنظیم نمایند که از هر پرداخت کسورات قانونی مورد اشاره را کسر و به حساب معرفی شده توسط ذیحسابی دستگاه اجرائی مربوط واریزنمایند .
      تبصره 3 - روابط حقوقی بین بانک عامل و ذینفع اعتبار اسنادی ریالی براساس مقررات بانکی و شرایط مذکور در متن اعتبار اسنادی ریالی مربوط میباشد .
      ماده 16 - پیش پرداخت و صورت وضعیت باید به تأیید و امضای بالاترین مقام دستگاه اجرائی دستگاه ذیربط و ذیحسابی مربوط رسیده و جهت دریافت مبلغ یا مبالغ اعتبار اسنادی ریالی به بانک ارایه شود .
      ماده 17 - پرداخت کلیه هزینههای مربوط به اعتبار اسنادی ریالی براساس قرارداد نمونهای که مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود که در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا - مصوب1362 - و آئین نامه های اجرائی آن بین دستگاه اجرائی ذیربط و بانک عامل به امضاء خواهدرسید . ضمناًنرخ سود، خسارات و جرائم تاخیر متعلقه با نرخ سود بخش مربوط براساس مصوبات شورای پول و اعتبار محاسبه و ملاک عمل خواهد بود .
        ماده 18 - دستورالعمل اجرائی مورد نیاز، توسط شورای پول و اعتبار به بانکها ابلاغ خواهد شد .
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17225

تاریخ تصویب : 1383/01/16

تاریخ ابلاغ : 1383/02/05

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.